• Thierryziezo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Hello,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een HD-mp3-speler maar sinds ik de topics op dit forum gelezen heb, wordt de keuze veel te groot (en veel te moeilijk:p).

Ik heb dus een oogje op de XClef HD-500 en de iRiver iHP-120.

Omdat ik in een review van DAPReview een stukje fragment hoorde van de iRiver dat via de line-in opgenomen was, begon ik weer te twijfelen. De kwaliteit was niet echt zuiver bij 128 Kbit/sec. (Iemand die het tegendeel kan bewijzen, pls?)

De XClef ziet er ook wel aantrekkelijk uit, en dit vooral omdat deze voor € 395 over 40 GB schijfruimte beschikt, terwijl je voor de iRiver 395 betaald en maar 20 GB krijgt. Ook de grootte van de XClef vind ik een tegenvaller en vooral het feit dat er geen (aparte) digitale line-out aanwezig is op het toestel (waarover de iRiver wel beschikt). Verder is er nog geen support voor OGG Vorbis (niet dat ik het gebruik, maar het zou weleens een nieuwe standaard kunnen worden naast MP3).

Als laatste heb ik toch wel een kleine 20 GB muziek, die ik graag op het toestel kwijt zou kunnen, maar dan zit ik weer met de beperkte opslagcapaciteit van de iRiver: die beschikt slechts over 20 GB. Een iso en wat films meenemen naast de muziek zou dus onmogelijk zijn met de speler. Iemand die weet of er ook een 40 GB-versie van de iRiver in aantocht is?

Graag antwoord op de volgende vragen en jullie eigen bevindingen:)

[EDIT: Mensen die hun mening kunnen geven over andere spelers met HDD, mogen hier ook reply'en. Wel ff vermelden wat op m'n verlanglijstje staat:
- digitale en analoge ingang
- analoge uit (bij voorkeur ook digitale uitgang)
- relatief klein
- minstens 20 GB
- design mag er ook wel wezen :) ]

[ Voor 13% gewijzigd door Thierryziezo op 20-10-2003 19:35 . Reden: Nog enkele opmerkingen toegevoegd ]

Asus Mainboard - Intel Pentium III 1 GHz - 512 MB SD-RAM - 2*80 GB Maxtor HDD - Toshiba DVD 16/48 - Plextor Plexwriter 48/24/48A - Acer AL511 TFT-monitor - Standaard keyboard - Logitech MX-300 mouse

• Paradise
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Na lang dubben heb ik voor de Xclef gekozen.

Omdat:
- Ik de voordelen van de Iriver niet op vond wegen tegen het prijsverschil.
- Ik het een prettige gedachte vond later makkelijk een grotere HD in te bouwen in m'n Mp3 speler.
- Ik heb erg fijn vindt dat Xclef zo regelmatig met een firmware update komt.

Wat ik erg jammer vind aan de Xclef is het feit dat ie geen remote met LCD heeft. Dat is 't enige dat ik wel echt mis. Verder doet ie IMHO amper onder voor de Iriver en is het gewoon een hele fijne en met name betaalbare HD Mp3 speler.

• Thierryziezo
  • Niet online
Maar zoals ie hier staat: http://www.austinv.com/~a...pare_length_xclef_600.jpg scheelt het toch wel veel hé...

Over de batterij van de iRiver weet ik nog niks en over de geluidskwaliteit van de line-in en -out evenmin...

Daarom twijfel ik nog...

Asus Mainboard - Intel Pentium III 1 GHz - 512 MB SD-RAM - 2*80 GB Maxtor HDD - Toshiba DVD 16/48 - Plextor Plexwriter 48/24/48A - Acer AL511 TFT-monitor - Standaard keyboard - Logitech MX-300 mouse

Verwijderd

met de baterij van de iriver zit het wel snor :), op de site staat 16 uur, maar in de praktijk (met shuffle en nummers wisselen enzo) haal je er ongeveer 14 uur uit.
En de geluidskwaliteit van de line in op 128 bit is wat minder ja, maar als je hem op 192 bit zet klinkt het stukken beter

En de Iriver pas tenminste in je broekzak ;)

• Thierryziezo
  • Niet online
mja, 14 uur tov 17 uur bij de XClef is toch al een serieus verschil. Om nog maar te zwijgen van de 20 tot 22 uur die gehaald kan worden met de nieuwe firmware.

En encoden aan 192 Kbit/sec = grotere file op die kleinere HD van 'maar' 20 GB.

Zou u zo vriendelijk willen zijn even een filetje via digitale uitgang (indien mogelijk hé) te encoden aan 128 en 192 Kbit/sec zodat ik het echte verschil eens kan horen? Op de site waar ik de review las, hadden ze de iRiver met een platenspeler verbonden via de analoge ingang:).

Thanks

Verwijderd

Ik vind dat je beide niet echt kunt vergelijken , de Xclef zit in een heel ander marksegment als de iriver.....

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2003 09:58 ]

Verwijderd

cker wat prijs betreft, afmeting is ook een groot verschil

• Thierryziezo
  • Niet online
maar welke zouden jullie kiezen en waarom?

Verwijderd

Ik heb de Xclef gekozen, en hij past makkelijk in mn broekzak hoor :) Hij is ongeveer even groot als een briefje van €10 maar dan 2 cm brder, voor mij geen enkel probleem. 100% tevreden.

• Thierryziezo
  • Niet online
Als de 40 GB-iRiver verschijnt, koop ik die:)

Wel jammer dat er nu maar een 20 GB-versie van bestaat

• Peveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-06-2024
Ben heel tevreden met men H&B'tje(Xclef) ding past prima in me broekzak(men baggy en "normale" broeken) ik heb ook gekeken naar andere spelers maar het prijsverschil gaf ook hier de doorslag.

Verwijderd

een verschil tussen 1,8" hdd speler (bv iRiver ihp-120) en 2,5" hdd speler (bv Xclef hd-500) dat nog niet genoemd is, is dat bij de 2,5" spelers vaak de harddisk door de gebruiker zelf te vervangen is en bij de 1,8" niet. Hetzelfde geldt vaak ook voor de batterij...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 October 2003 @ 15:57:
een verschil tussen 1,8" hdd speler (bv iRiver ihp-120) en 2,5" hdd speler (bv Xclef hd-500) dat nog niet genoemd is, is dat bij de 2,5" spelers vaak de harddisk door de gebruiker zelf te vervangen is en bij de 1,8" niet. Hetzelfde geldt vaak ook voor de batterij...
waarom zou jij de harddisk willen vervangen dan? volgens mij heb je aan 20gig wel genoeg hoor! Anders gooi je toch allemaal rotzooi op dat ding. En wat die radio betreft, die wordt bij iriver gratis vervangen als deze slecht word of is (gelezen op de site). En aan dat zelf vervangen zou k toch al niet beginnen, je bent vaak nogal een leek in dat soort dingen, wat als je iets 'perongeluk' stuk maakt?
Die ihp-120 is wel een stukje design en functionaliteit hoor, hij is echt prachtig (heb em vanmorgen binnengekregen). Ik vind nog steeds _/-\o_ Iriver iHP-120 _/-\o_

• Spam
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 27-11 10:49
Nou, ik heb de Xclef in mijn handen gehad en gelijk retour gedaan. Wat een enorm lomp ding ! Mij gaat het vooral om de compactheid en de feel. De Xclef voelde aan alle fronten goedkoop en ondanks de leukere extra ruimte en langere batterijduur ben ik toch voor de iriver gegaan.

En blij toe : de hp voelt als een stukje solide kunstwerk in mijn hand. Mooie afstandsbediening, solide setje koptelefoons en lekker veel features. En de ogg vorbis support vind ik behoorlijk belangrijk. Hiermee kan je (met wat spelen) dezelfde kwaliteit halen als MP3 voor minder ruimte. Dan gaan die MB's toch minder tellen hoor !

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb bij de Mediamarkt ff met de iHP 120 zitten spelen, ding voelt super degelijk aan en lekker licht. De Xclef hebben ze daar dan niet, kan er dus weinig over zeggen qua vergelijking, maar wat ik lees en hoor van anderen, is dat iRiver de absolute top is op mp3-spelers qua geluidskwaliteit :)

Als je het geld hebt voor een iRiver, waarom niet dan? Heb je echt 22 uur playback nodig? Luister je ooit zolang per dag/week naar je mp3 speler zonder dat je ooit je adapter + 220V stopcontact tegenkomt? 16 uur of 22 uur, 't zal mij persoonlijk nml worst wezen, 't is lang zat :)
Thierryziezo schreef op 21 oktober 2003 @ 07:24:
mja, 14 uur tov 17 uur bij de XClef is toch al een serieus verschil. Om nog maar te zwijgen van de 20 tot 22 uur die gehaald kan worden met de nieuwe firmware.

En encoden aan 192 Kbit/sec = grotere file op die kleinere HD van 'maar' 20 GB.

Zou u zo vriendelijk willen zijn even een filetje via digitale uitgang (indien mogelijk hé) te encoden aan 128 en 192 Kbit/sec zodat ik het echte verschil eens kan horen? Op de site waar ik de review las, hadden ze de iRiver met een platenspeler verbonden via de analoge ingang:).

Thanks
Euhm, Op 192kbit (=24kB/s) kun je 242,7 uur (!) muziek opnemen joh, wat wil je nog meer?

[ Voor 39% gewijzigd door Grrrrrene op 03-01-2004 23:47 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Even wachten op de X-Clef HB-800?

Verwijderd

Koop de phillips hdd100, is nu maar 299 euro bij correct.. mega aanbieding

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

de HDD100 is ook 1 van de slechtste spelers in dit segment, vele crashes, geluidskwaliteit onder de maat, etc...

Verwijderd

en de Xclef is dan nog goedkoper ook dan zo'n K*T philips ;)

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
En 20x zo groot!
Pagina: 1