[subwoofer] wat waar scheidingsfilter.

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sjoerdb2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05-2025
Ik heb een subwoofer achtige box gevonden. Denk ooit zelfbouw geweest of erg goedkoop gekocht. Nu heb ik em open gemaakt en er zit geen scheidingsfilter in. Ik wil de box gaan gebruiken als subwoofer en wil dus alle frequenties boven een bepaalde waarde eruit filteren. Ik heb GoT en Google al aardig afgezocht en ik zou volgens een ander topic een "Butterworth filter van de 3e orde" moeten gebruiken, maar ik kan geen schema's vinden. Ik heb enige ervaring met solderen dus zelfbouw is een optie.

Wie helpt mij?

Ps. De speaker is 100 Watt en heeft een impedantie van 4 ohm. De box heeft 2 baspijpen.

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Check je mail maar even...heb je een handig programmatje gemailed. (256 KB)

[ Voor 7% gewijzigd door zimbab op 20-10-2003 19:37 ]

• sjoerdb2
Het programmaatje van zimbab is idd handig om divers waarden uit te rekenen. Nu rest de vraag welk type filter ik moet gebruiken. Wat ik in mijn beginpost zei over de 3e order butterworth had ik ook maar uit een opmerking van iemand uit een topic gehaald. En deze berekeningen zijn voor 2 of 3 weg speakers. Kan ik gewoon het tweater schema overslaan?

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

JWO

vanaf welke freq wil je filteren en met welke stijlheid ?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat je nodig hebt is een dikke (dikke!) spoel.
Die wordt dan zo duur dat het eigenlijk niet meer leuk is.

Heb je niet de mogelijkheid om actief te filteren?

Wise enough to play the fool

• sjoerdb2
JWO: ik heb eigenlijk daar ook geen idee van. Zo rond de 250 hz dacht ik? maar als een andere waarde beter is hoor ik dat graag

teacher: aan welke bedragen moet ik denken ongeveer? en ik kan neem ik aan niet een of andere oude trafo spoel hiervoor uit een oude casetterecorder slopen?

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Bij niet te dure spoelen denk ik aan HQ spoelen, zie deze pagina bij Speakerland. In jouw geval moet je denken aan spoelen tussen de 10mH en de 15mH.

De optimale scheidingsfrequentie hangt af van de hoofdluidsprekers die je gebruikt. Ik denk eerder aan 100Hz dan aan 250Hz.

• sjoerdb2
CornelisJ schreef op 20 oktober 2003 @ 20:25:
Bij niet te dure spoelen denk ik aan HQ spoelen, zie deze pagina bij Speakerland. In jouw geval moet je denken aan spoelen tussen de 10mH en de 15mH.

De optimale scheidingsfrequentie hangt af van de hoofdluidsprekers die je gebruikt. Ik denk eerder aan 100Hz dan aan 250Hz.
Ok een spoel van 15 mH komt dan op 12,60. Wat voor een soort filter, schema moet ik gebruiken. Kan ik bij een schema de tweeter gewoon weglaten?

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Ja....zoals in het programmatje staat aangegeven, maar dan alleen de low-pass-section inderdaad.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-08 21:18

Indoubt

Always be indoubt until sure

Maar een spoel is een 1e orde filter, ongeveer 6db per octaaf, Bij 100 Hz ga je dat al horen (lokaliseerbaar).
En het gaat zeker niet zo goed als met een actief subje. Als je de financiele middelen hebt zou ik toch kijken naar een goedkoop conrad subampje, volgens mij hebben ze inmiddels meer modellen en is de goedkoopste niet zo duur.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

OK ok...

voor een 12db filter voor een 8ohm sub en een frequentie van 90Hz heb je een spoel nodig van 20mH en een condensator van 312uF.

Wise enough to play the fool

• mr.loepie
  • Laatst online: 27-07 15:59

mr.loepie

Canon Eos R5II + wat glas ;-)

zimbab schreef op 20 October 2003 @ 19:36:
Check je mail maar even...heb je een handig programmatje gemailed. (256 KB)
zou je jij dat proggie ook ff willen sturen ??? bij voorbaat dank.

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

mr.loepie schreef op 20 oktober 2003 @ 23:00:
[...]

zou je jij dat proggie ook ff willen sturen ??? bij voorbaat dank.
Stom eigenlijk dat ik hem gemailed heb....ik had net zo goed even kunnen kijken waar ik hem ook al weer vandaan had....dan heeft iedereen er wat aan inderdaad......

Hier dus: http://www.pvconsultants.com/audio/crossover/pcdc.htm
Pagina: 1