Toon posts:

Onbekende schijf formatteren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Mijn probleem is lastig. Ik heb een ouwe pc gevonden (100 mhz, 32mb ram, 1.6 gb hdd, s3 vid-kaartje, enz.) maar nu vraagt ie steeds om een systemdisk als ik hem opstart. Ik heb er nog niets mee kunnen doen, het was vanaf dat ik hem vond al zo.
Ik heb al een andere hdd erop gezet (win 98se) maar daar kon ie helemaal niets mee (hdd error ofzo).

Nou wil ik in een prompt komen zodat ik de scgijf kan formatteren, en windows erop kan zetten (3.11 waarschijnlijk, of 98...). Ik weet alleen niet welke os er op staat.... dus ik kan ook geen bootdisk maken (van www.bootdisk.com)...

Weet iemand een oplossing of een universele bootdisk o.i.d.?

even een update aan mijn systeempje: 32 mb is erg positief gedacht, want als ik een mem-check doe (die bios mem-check) dan geeft ie een foutmelding....maar met 16 mb werkt ie perfect. Ik zet die andere 16 er maar gewoon bij, boeiuh ;)

en ik heb ook nog een 1.2 gb hdd en een 5.6 gb hdd er in zitten, waarvan nu alleen de 1.2 gb hdd is aangesloten.

en sinds kort een 4x cd-rom speler

(het doel is duidelijk: een gratis pc in elkaar zetten die zo goed mogelijk is :) , en mocht iemand in zeeland nog een pc wegflikkeren, kom ik em graag! ophalen)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2003 14:11 . Reden: update systeempje ]

Verwijderd

gewoon een win98 se bootdisk maken en booten. zie je snel genoe wat er op de hd staat

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

In feite kun je gewoon ene bootdisk van Win98 gebruiken. 98 leest op NTFS na alle MS-rooted partities dus dat zal het probleem niet zijn. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-03 15:17
EEn bootdisk is onafhankelijk van wat er op de hdd staat. Pak gewoon een win98 bootdisk, werken het prettigst.

hdd erin, fdisk opstarten, alle apartities wegkeilen, 1 primaire partitie maken, daarna fdisk /mbr, opnieuw opstarten, starten van bootdisk, en dan format c:

Overigens raad ik aan _geen_ win98 te gebruiken, imho te zwaar voor jou systeempje :) Een mooier alternatief is win95, 3.11 is niet echt lekker te gebruiken *slechte driverondersteuning / bijna geen netwerk*.

Win95 daarintegen heeft alles wat je nodig heb, office 97 erop en je heb een leuk bakje, met iets meer ram, en een oude msn versie + netwerkkaart kan je er zelfs redelijk op msnen/ ircen ;)

offtopic:
bazs2000, met een win98 diskette kon ik wel ntfs partieties verwijderen ;) alleen kon je er verder niet bij /lezen / schrijven B)

[ Voor 11% gewijzigd door Icey op 20-10-2003 18:55 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

OK, kennelijk kun je wel het internet op op een pc. Pak een w98se bootdisk van bootdisk.com via de pc waarmee je nu op internet zit, rag een floppy in de drive en maak die bootdisk
Stap 2: Met bootdisk opstarten van die p100 en ff sys c: doen. That ought to do the trick :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Een bootdisk is OS-onafhankelijk :) Dit had je eigenlijk ook wel kunnen weten als je gewoon had 'geprobeerd' met de bootdisks van bootdisk.com :)

Verwijderd

Topicstarter
ja, ik heb het al geprobeert met een bootdisk van dos 6.0 van bootdisk.com.

Dat was 1 keer gelukt :) maar toen ik win 3.11 aan het installeren was, kreeg hij een error tijdens de installatie, waardoor win 3.11 niet werkt.

Nu kan ik wel weer op nieuw formatteren (k heb tijd zat, havo :) ) maar hij kan dan de C:\ schijf niet meer "bereiken" dus ook niet formatteren...

is ook hier een oplossing voor?

edit: Zou ik ook mijn 1.6 gb hdd in mijn "gewone" systeem (windows xp) kunnen hangen, en vanuit mijn gewone bak kunnen formatteren oid??

Spek's "gewone" pc in signarure \/ \/

edit2: mijn 1.6 gb hdd vraagt naar een bootdisk als ik hem in mijn andere systeem hang, maar dat wil ik liever niet doen, ben bang dat mijn 80 gb maxtor ook gaar gaat doen (of formatteerd)... Ik verklaar dat ding(die 1.6 gb hdd dus ;) ) als "gestoord" .

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2003 14:13 . Reden: optie?? ]

Pagina: 1