Toon posts:

modeler met vrml export

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi lieden,
ik zoek een goeie modeler waarmee ik objecten in vrml kan exporteren.
Spazz3d ken ik, maar die draait om een of andere reden niet meer op mijn computer.
Ik hoop dat iemand me een goed programma kan aanraden.

groeten,
bolus

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik heb hier Internet 3D Space Builder, werkt lekker alleen het komt ongeveer uit het jaar nul. Ik weet ook niet hoe geavanceerd dat hele VRML kan, het laatste wat ik heb getest is een virtuele tour van de Notre Dame, en wat ik maakte met ISB was bijvoorbeeld de Taj Mahal. Je kon bij het bouwen de polygonen altijd goed zien zitten.
Saven als VRML kon, exporteren naar Max kon geloof ik ook, (of Max kon dat importeren) .. en texturen kon. Daarbij had het een hoop premade modelletjes en kon je ook tekst maken. Belichting zat er niet bij zover ik weet.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

blender (gratis/opensource)
heeft een vrml export functie (hoewel ik hier zelf geen ervaring mee heb)
http://www.blender.org/

Verder 3Dmax heeft ook een vrml exporter (deze is niet echt gratis)

Vrml vieuwer die ik nu heb geinstalleerd; 'cortona'
http://www.parallelgraphics.com/products/

Verwijderd

Topicstarter
Dat hele VRML is inderdaad achterhaald, maar moet er mee werken nu.
Heb ISB gedownload, die is zeker wel hanteerbaar, best gaaf.
En Blender vertoont hier kuren, de muis doet raar...
maar bedankt.
of weet er iemand nog iets dat alles overtreft :)

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op 20 October 2003 @ 19:59:
Dat hele VRML is inderdaad achterhaald, maar moet er mee werken nu.
Heb ISB gedownload, die is zeker wel hanteerbaar, best gaaf.
En Blender vertoont hier kuren, de muis doet raar...
maar bedankt.
of weet er iemand nog iets dat alles overtreft :)
Met VRML zijn tohc hele leuke dingen te doen, maar ook ik ben op zoek naar een programma waarmee ik wat meer opties heb dan met 3dmax.
zo zou het handig zijn als ik een smooth functie kan toevoegen en een environment map zou ook leuk zijn. Ik heb het al eens werkend gezien met vrml, dus dat het kan weet ik. Ook zou het prettig zijn als ik het scherm naar eigen wens kon aanpassen zoals ze dat bij cortona met die auto hebben gedaan.

Iemand enig idee welk programma dat kan?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• TheNameless
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02-2025

TheNameless

Jazzballet is vet!

Ik weet wel dat maya ook een vrml export functie heeft, maar ik heb er geen ervaring mee

Hier een plaatje van de mogelijkheden:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/johanalkemade/vrml.gif

Ducati: making mechanics out of riders since 1946

• Timer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-06 12:09
Met Ray Dream 3D van MetaCreations kan je ook objecten naar VRML 2.0 exporteren, net getest. Ook alweer een oudje inmiddels, maar 't ziet er wel aardig uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.planet.nl/~timecapture/forumpics/tweakers/vrml.gif

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Misschien ook wel leuk om vast eens te bekijken:
http://www.vrac.iastate.edu/ArchVR/vrml.html

En hier dan de Notre Dame: http://www.vrndproject.com/
Ik ga hem zo weer even doorvliegen :P

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

voor de mensen die willen weten wat je met de juiste texturing en een beetje knoeiwerk kan klaarspelen, klik es op mijn homepage :)
daar staat momenteel een 5min krabbeltje om mijn vader te overtuigen dat ik een 3d galerij kon bouwen voor z'n schilderijen in te exposeren. (het schilderij dat in die ruimte hangt is dan ook van hem)

Ik zit zelf met het volgende probleem. Vroegah gebruikte ik Spazz3d (daar begon mijn 3d ervaring :o ) en daarmee had ik de mogelijkheid om phong shading toe te passen. Met max heb ik deze opties kennelijk niet meer, aangezien hij gesmoothe objecten niet exporteerd. (doe ik iets fout?)
ik ben dus benieuwd of iemand weet hoe je een gesmooth object naar vrml krijgt.
voorbeeld plaatje afkomstif van de fp: Afbeeldingslocatie: http://static.howstuffworks.com/gif/question484-shading.gif

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Atgast, zoooo geweldig _O_ Dit heb ik altijd al voor mn moeder (dr schilderijen) willen maken _O_

Ik heb zelf ISB space builder wel, maar ik vraag me af hoe je die schaduwen zo netjes hebt gedaan, ik denk niet dat dat daarmee kan, (wordt dit nou een topicsteal?) Heb je dus je scene met belichting etc. geëxporteerd vanuit 3dsMax of komt die belichting er later door de VRML software bij? Ik zou hiermee graag eens experimenteren, maar als ik begin met een saai hokje, zonder die mooie shading, is voor mij de lol er al weer af. Dus: wat is je trick?

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-04 09:51

Dexter

d((o_o))b

Ben ik ook erg benieuwd naar. Ziet er uit als een soort van Texture-baking...maar het resultaat is wel bijzonder fraai gedaan!!

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

De belichting is volledig pre-rendered. Animaties zitten er dus niet in met deze methode.
Ik heb alleen 3d Max gebruikt. Geen plugins. Je ziet hier een scene die dmv radiosity belicht is. Alle texturen zijn vervolgens gebakken met de ingebouwde optie van Max5.
Overigens is dit echt quick en dirty, want de texturen zijn niet geoptimaliseerd voor deze scene en ook veel te groot, aangezien ook de achterkant van de ruimte getextured is....

het ging dan ook maar om het voorbeeld ;)
ik weet niet of shadow casting een mogelijkheid is bij vrml, maar dan zou je eventueel een DOL kunnen gebruiken. Anders moet je pre-renderen voor dit resultaat. Vervolgens plaats je wat omni's met een kleine lichtsterkte in de ruimte en klaar is jij
(ik geloof dat ik maar vast © hierop moet claimen :+)

Iemand nog enig idee ivm dat smooth shaden ?

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Dat is wat ik dus al dacht... de schaduwen zitten in de textures. Op zich helemaal geen gek idee, ik ben geen beginner met Photoshop :P dus ik kan die dingen prima zelf maken, maar omni's?
Ik heb een beetje zitten kutten met ISB vanavond, en ik word echt dol van die simpele low-poly vormen en kartelige randjes. Ugh. Ja, ik wilde dan ook meteen een koepel in mn museum, dus lage eisen ho maar ;) ... ik wil het toch nog wel een keer aan proberen, en dan ga ik Atgast' textures een beetje bekijken ... ik wil de vloer niet al te schmutzig maken ;) maar een beetje een gevoel van echtheid mag er zeker wezen.
Schilderijen heeft mn ma genoeg en ze vond het een leuk idee, dus ik ga aan de slag...
De schaduwen achter de schilderijen denk ik voor elkaar te krijgen door simpelweg een afbeelding met een vierkante doffe schaduw er telkens achter te plakken...
Alleen die belichting... :| ik kan met Vue d'Esprit niet naar VRML exporteren, ik heb geen max of kennis daarvan en met ISB kun je echt bar weinig, het woord belichting kent ie nog niet eens :|

Pagina: 1