Kan er van alles "kapotgaan" door kapot geheugen?

Pagina: 1
Acties:

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Hallo,
Ik zit met een aantal problemen en ik weet niet of dit hier thuishoort (excuseer me daarvoor)
Ik d8 een tijd geleden dat mijn Moederbord het grote probleem was.

De problemen:

HDD Valt uit
Monitor verliest constant signaal
Moederbord zo instabiel als wat.

Ik heb Memtest helaas niet kunnen draaien omdat ik mijn moederbord al had opgestuurd naar de winkel. Zij hebben hem volledig doorgetest en geen defecten gevonden.
Nu zegt die man "Uw geheugen moet perfect werken op uw moederbord, maar ik denk dat het geheugen de schuldige is"
Ik heb een 350 Watt voeding die het perfect doet, en mijn Harde schijf had ook nooit kuren.
Nu mijn vraag: Is het mogelijk dat de HDD gewoon tijdens een game uitvalt, dat de monitor het signaal verliest en dat het systeem zo instabiel is als wat komen door brak geheugen?

Mijn Systeem:
MSI KT4 Ultra
AMD Athlon XP 2000+
Kingston 512 MB 333 MHz
Maxtor 60 HDD 7200 RPM
GeForce 2 64 MB
19"monitor

Ik heb de videokaart en al die andere hardware getest in een andere PC, en daar werkt het perfect! :?

ik dank jullie hartelijk :)

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Lijkt me sterk dat geheugen de boosdoener van alles is. Meestal is het dan toch echt de voeding. Ik heb zelf al vaak mensen gehad die zeiden "Ik heb übervoeding!!!". En dan kijk ik ernaar en dan weegt dat ding ten eerste helemaal niks en dat is dan al een slecht teken. En als je dan een multimeter erop houd merk je dat de voltages op en neer springen en die mensen gewoon volhouden me voeding is ok. Kortom wat voor een voeding heb je. En heb je die al getest!

• Frietsaus
  • Niet online
3xhaas schreef op 20 October 2003 @ 18:25:
Lijkt me sterk dat geheugen de boosdoener van alles is. Meestal is het dan toch echt de voeding. Ik heb zelf al vaak mensen gehad die zeiden "Ik heb übervoeding!!!". En dan kijk ik ernaar en dan weegt dat ding ten eerste helemaal niks en dat is dan al een slecht teken. En als je dan een multimeter erop houd merk je dat de voltages op en neer springen en die mensen gewoon volhouden me voeding is ok. Kortom wat voor een voeding heb je. En heb je die al getest!
Hallo, Ik heb een Enermax 350 Watt, de voltages zijn altijd binnen de marges. Ik heb de voeding getest in een andere 2000+, en die werkte daar perfect. Iemand nog een andere oplossing?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:17
Heb je ook wel eens dat je harddisk ineens afslaat en dan ineens opspint en dan je hele PC muurvast loopt?

zo ja: dat is je harddisk die zn koppen parkeert omdat je 5V lijn inzakt.

350W zegt helemaal nix over de kwaliteit van een voeding. Met een 300W codegen voeding kan ik geen Radeon 8500 64MB videokaart trekken, terwijl een 200W voeding van Astec (wordt veel toegepast door OEMs zoals Compaq, Tulip, HP, etc) gewoon wel werkt met nog veel meer hardware erbij.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

_JGC_ schreef op 20 oktober 2003 @ 18:39:

350W zegt helemaal nix over de kwaliteit van een voeding. Met een 300W codegen voeding kan ik geen Radeon 8500 64MB videokaart trekken, terwijl een 200W voeding van Astec (wordt veel toegepast door OEMs zoals Compaq, Tulip, HP, etc) gewoon wel werkt met nog veel meer hardware erbij.
maar een ENERMAX 350 moet dat dus fluitend trekken ;)

volgens mij heb je als je geheugen rot is eerder last van:
pc niet opstarten, freeses in windows,vastlopen in windows.

je hebt hem zelf gebouwd :?
kijk dan eens goed of er nergens sluiting is.
bv bij je mobo en de achterplaat van de kast.

[ Voor 10% gewijzigd door chucky666 op 20-10-2003 18:44 ]

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 15:07
chucky666 schreef op 20 October 2003 @ 18:43:
[...]

maar een ENERMAX 350 moet dat dus fluitend trekken ;)

volgens mij heb je als je geheugen rot is eerder last van:
pc niet opstarten, freeses in windows,vastlopen in windows.

je hebt hem zelf gebouwd :?
kijk dan eens goed of er nergens sluiting is.
bv bij je mobo en de achterplaat van de kast.
Maar zelfs een Enermax kan stuk gaan! :)

Verwijderd

ik denk niet dat die voeding "zomaar" stuk gaat. Heb ook een voeding van enermax en die doet het nog steeds prima! Misschien moet het probleem gezocht worden bij je moederbord en je geheugen. Ik weet dat een bepaald type moederbord van MSI heel veel problemen had met verschillende merken van geheugen. (voor AMD processors)

• Frietsaus
  • Niet online
Ik heb hem zelf in elkaar gezet, een maand geleden traden de "symptonen" op :(
Ik denk dat die Enermax geen problemen geeft want daar heb ik nooit problemen mee gehad. Het 'kan' natuurlijk zijn dat die Enermax kapot is maar dat betwijfel ik zo...
Ik heb gecontroleerd op sluiting en alles was goed bevestigd.
En wat Chucky zegt volgens mij moet een Enermax 350 Watt dit echt vlotjes trekken.
ik heb een kennis die heeft een merkloze 300 Watt die zijn 2000+ met nog veel meer hardware erin vlotjes kan trekken. Maar ik sluit de voeding niet uit.

Laatst had ik ook heel erg hoog gepiep uit de PC, misschien uit de voeding maar het komt bij de processor weg, daar zitten een paar spoeltjes, misschien dat dat er wat mee te maken heeft :?

@_JGC_: Jah mijn HDD valt gewoon ineens uit!, ik speel ff Counter-Strike, en KLIK schijf uit, ik kom in de POST van het BIOS, hij wil hem detecteren en dan slaat hij pas weer aan. Beschadigd dit de schijf?

[ Voor 19% gewijzigd door Frietsaus op 20-10-2003 19:04 ]

• Qwerty-273
  • Laatst online: 12-08 21:25

Qwerty-273

Meukposter

Laagvliegerke schreef op 20 October 2003 @ 18:45:
Maar zelfs een Enermax kan stuk gaan! :)
Inderdaad daar kan ik over mee praten, had er hier al tijden in Enermax EG365P-VE voeding in zitten een goede 350 watter dus. Deze heeft altijd goed gelopen totdat mijn systeem instabiel werd. Af en toe zich zelf resette. En ik maar zoeken en onder delen testen. Niks kunnen vinden.. Toe toch de voeding bekeken en inderdaad hevig schommelende voedingslijnen.

Voeding opengeschroef (en gestofzuigt) en valt mijn oog op een 4-tal lekkende condensators. Tja dat is toch behoorlijk balen. Dus probeer een andere voeding.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-08 11:45
schijf uitvallen kan dit veroorzaken: freeze systeem, maar niet uitvallen beeld.

en HDD kan al uitvallen als de powerstekker niet goed vast zit (bij mij zit er bvb een scheurtje in de molex socket, waardoor de HDD vaak uitvalt omdat de stekker niet vast zit)

dat uitvallen van beeld kan alleen als 1 van de volgende onderdelen brak is: mem, proc, mobo, gfx.

TheS4ndm4n#1919

• Frietsaus
  • Niet online
Hallo, De HDD valt uit en een 'restart'.
Ik zal de schijf eens goed bekijken maar ik denk toch niet dat dat de oorzaak is...
Videokaart getest, wekr perfect.
geheugen heb ik nog niet kunnen testen
Moederbord OK
Voeding OK
Verder gewoon alles ok...
Ik weet het echt niet meer :(

EDIT:
Ik zal het geheugen morgen of overmorgen ff testen, als dit niet kapot is ga ik een nieuwe voeding halen 550 Watt, dan heb ik hopelijk genoeg :)
Is QTec een beetje een betrouwbaar merk?

@Chuckie666: en jah, mijn systeem staat soms echt muurvast in Windows XP, cursor VAST, ctrl+alt+del werkt niet meer en het systeem reageert niet op Num-Lock, Caps-lock enz.

Heeft iemand misschien nog een oplossing?

[ Voor 50% gewijzigd door Frietsaus op 20-10-2003 19:36 ]

• D-Three
Dat jouw systeem muurvast hangt, kan inderdaad zijn omdat jouw geheugen slecht (zoals Chukie666 zegt) is maar kan ook zijn omdat jouw HD plots uitvalt (zoals RocketKoen zegt). Check toch maar ff eerst of de molex van jouw HD nog wel goed is! Dat jou HDD uitvalt en opnieuw opspint, kan inderdaad het gevolg zijn! Dat heb ik ook al eens gehad, één van de stekkertjes van m'n voeding, was een beetje ingedrukt en maakte dus geen goed contact. Probeer eens andere voedingsstekker en stop die er goed in!

En ik zou toch niet meteen een nieuwe voeding gaan halen. Het zou zonde van het geld zijn, mocht jouw huidige voeding in orde zijn. Want die enermax kan het zeker trekken hoor! Kan je niet ff een voeding van iemand ander lenen? Of wissel ff de voedingen, dan kan je kijken of jouw problemen opgelost zijn en of die ander PC dan problemen krijgt. Dan weet je het wel!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:17
Een Maxtor disk parkeert zn koppen als je +5V tever afwijkt, een systeem wordt ook instabiel als je +5V tever afwijkt.
Alhoewel het een Enermax voeding is, zou ie best naar zn grootje kunnen zijn. De ene enermax PSU is de andere niet, en de ene voedingsbelasting is ook de andere niet.

Verwijderd

Ik vermoed toch echt dat je geheugen stuk is. Je geeft ook aan dat je vastlopers hebt, en geheugen is nu eenmaal kwetsbaar. Je kan werkelijk de raarste fouten krijgen met kapot geheugen.

Verwijderd

Ik weet zeker dat het geheugen de oorzaak KAN zijn. Zelf heb ik op mijn werk ook eens iets soortgelijks meegemaakt, met zo'n beetje dezelfde symptomen als topicstarter beschrijft. Meest voorkomend waren random freezes en signaalverlies van de monitor. Na lang zoeken kwam ik erachter dat het brak geheugen was. Er zat een sticker in de case van degene die de PC had geassembleerd: Tested OK (van Com4), waar ook het geheugen als Tested OK aangevinkt was. Geheugen vervangen en probleem nooit meer gehad! Test dus eerst het geheugen goed voordat je geld aan een nieuwe voeding uitgeeft, of beter nog: prik er een module in waarvan je zeker weet dat ie goed is.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Het lijkt me niet direct een geheugenprobleem, want daar valt zover ik weet niet je schijf en video van uit. Maar een paar uurtjes memtest86 zal dat uitsluiten.

Weet je precies hoe en waar je mobo is getest, want het lijkt me toch dat of de voeding. Voeding lenen van iemand is ook wel een ideetje wat het proberen waard is lijkt me zo

[ Voor 8% gewijzigd door Turkish op 20-10-2003 22:03 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Turkish: Video uitval kan wel door brak geheugen komen! Heb ik zelf meegemaakt. (Monitor krijgt geen signaal) Het is idd niet voor de hand liggend, vandaar dat ik destijds relatief lang aan 't zoeken ben geweest voordat ik de fout vond.

Harddisk durf ik niet keihard te beweren, maar door wat ik toen met die PC meegemaakt heb, sta ik nergens meer van te kijken. Een brakke geheugenmodule kan meer troubles veroorzaken dan je denkt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 oktober 2003 @ 18:54:
ik denk niet dat die voeding "zomaar" stuk gaat. Heb ook een voeding van enermax en die doet het nog steeds prima! Misschien moet het probleem gezocht worden bij je moederbord en je geheugen. Ik weet dat een bepaald type moederbord van MSI heel veel problemen had met verschillende merken van geheugen. (voor AMD processors)
dus omdat die van jou niet kapot gaat
wil dat zeggen dat voedingen van enermax
helemaal niet kapot kunnen gaan ??????

edit:
en dingen gaan idd nooit zomaar kapot
is altijd iets aan vooraf gegaan een of andere wet
van Newton actie reactie

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2003 22:50 ]

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Trek je geheugen er even uit en beuk hem in een andere pc (van familie o.i.d.). kijk of die pc instabiel wordt (zelfde symptonen?), anders ros memtest er over heen..

Als het niet op je eigen lukt, dan moet hettoch op een andere om uitsluitsel tegeven.

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
ik heb vorige week korstsluiting gemaakt door geheugen er niet helemaal in te doen (doorgedrukt) , tja ikw eet het , lekker dom bezig geweest, maar had nogal haast, helaas deed die pc niks meer, ja hij ging aan, maar daar bleef het bij :) nou ben ik ervan uitgegaan dat het moederbord stuk is, dus heb ik een nieuwe besteld (gewoon zelfde :) ) alleen ben ik erg bang dat misschien de cpu ook stuk is, was een chaintech 9bjd bordje met een celeron 1700.
Het moederbord is zeker stuk, gezien de geur die eruit kwam :) maar denken jullie dat ik moet vrezen dat me cpu ook stuk kan zijn?

• Frietsaus
  • Niet online
Hallo,
Ik heb de PC weer in elkaar gezet.
In kom in de POST en hij blijft hangen op "Checking NVRAM"
Ik denk dat mijn geheugen nu helemaal verrot is.
Ik haal ff andere module want ik kan hemm bij niemand testen :(
De voeding is het probleem volgens mij niet, maar nog steeds: ik sluit het niet uit :)

• D-Three
Kan je dan van niemand een module lenen?

• Frietsaus
  • Niet online
Hallo,
Mijn geheugen is getest,
Geen fouten. maar de problemen zijn ineens opgelost.
Ik had de temperatuur sensor op de core liggen en nu zijn de problemen weg...
Die temp sensor moet volgens de handleiding NET naast de core liggen maar is cker verschoven Maar hartelijk bedankt jongens
Pagina: 1