Athlon 1800+ kapot?

Pagina: 1
Acties:

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-08 22:41
Hallo allemaal,

ik heb weer eens iets. De PC van mn vader liep een beetje warm (zon 73 graden idle, stressen durfde ik niet :P) dus ik dacht, daar ga ik iets aan doen.

Een nieuwe koeler gehaald + een tubetje AS3 en eens aan het knutselen gegaan. Na het goed schoonmaken van de processor, een Athlon 1800+ Palomino, een dun laagje AS3 er op gedaan en het zaakje weer op het moederbord geprikt. Stroom er op en gaan met die bak. Niet dus....

Er gebeurd helemaal niets meer, geen piepjes, niets. Als er nu nog rook uit kwam dan wist ik dat het niet goed is :+

Goed, wat heb ik precies gedaan:

het koelblok zat met die plakprut aan de processor dus eventjes opgestart om de processor een beetje warm te laten worden en het zaakje was zo los. Toen deed alles het nog.

Processor schoongemaakt met contactreiniger en alcohol. Dun laagje AS3 aanbrengen zoals uitgelegd op hun site. Het hele zooitje weer op het moederbord gedaan, op een beschaafde manier dus zonder te veel kracht.

En toen deed ie het niet meer...
Toen ben ik gaan strippen. 1 geheugen module, geen HD's/CD-roms en geen insteekkaarten. Niets.

Al het geheugen er uit, de bak zou als een razende moeten gaan piepen: niets
Videokaart eruit: niets
Leeg moederbord: niets

Dus misschien het moederbord. Processor op een ander moederbord gezet: niets, terwijl de normale processor het wel doet.

Andere processor op het moederbord van mn vader: niets...

Kortom, wat is er nu kapot, het moederbord, of de processor?

Het systeem (uit mn hoofd):
Athlon 1800+ Palomino
Gigabyte GA-7ZXE moederbord, VIA KT133a
512MB SDR-RAM, 133MHz
Matrox Marvel G200

Wie weet raad? Kan ik een dergelijk geval nog op garantie verhalen? Aan de processor zelf is niets te zien namelijk...

edit:

BTW, dit is niet hetzelfde systeem als van het geheugenprobleem ;)

[ Voor 3% gewijzigd door RvL op 20-10-2003 18:11 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Verwijderd

ondersteund de kt133 wel zo'n snelle CPU dat vraag ik me af.
Daar bedoel ik de XP serie mee, uit me hoofie dacht ik dat die maar tot 1300 Mhz gaat(de chipset). en niet de XP serie.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2003 18:15 ]

Verwijderd

is je cpu nog heel geen hoekjes eraf?
zijn er geen beschadigingen aan je mobo?

• tommie-boy
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-07 21:38
Heb je al geprobeerd je BIOS te resetten...

Humor moet je serieus nemen

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05:40

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

zit de stekker erin?

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Voeding nog in orde? (probeer eens met een ander) Zonee, dan verklaart dat nog niet dat je processor het in een ander moederbord ook niet meer doet :|

Als je voeding nog in orde is, dan zijn wellicht processor en moederbord beide gestorven.....lijkt me vreemd, maar toch.

Bios al gereset (batterijtje eruit)? Ik zie het nergens staan, maar je zal het ongetwijfeld al geprobeerd hebben.... :?

Fans spinnen niet op zeker? Als ie helemaal NIETS meer doet, dan zou je het voedingssnoer (Stopcontact --> PC) kunnen vervangen en even checken of je ATX stekker nog in orde is.

[ Voor 17% gewijzigd door Tweeke op 20-10-2003 18:20 ]

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Verwijderd

RvL schreef op 20 October 2003 @ 18:10:

het koelblok zat met die plakprut aan de processor dus eventjes opgestart om de processor een beetje warm te laten worden en het zaakje was zo los. Toen deed alles het nog.
denk dat na het verwarmen van je cpu je net iets te laat/te vroeg was met het er af halen van je koelblok.

Je cpu is denk te heet geworden. Dus ben bang dat ie dood is. Zou zeggen neem hem even mee naar de winkel die kunnen heb voor je testen, maar vrees het ergste. Aan je mobo zal het denk niet liggen omdat het ervoor ook heeft gewerkt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zit er geen AS op de cpu naast de core?
ATX reset al eens geprobeerd?

Ik ben bang dat je mobo en cpu toch de beste tijd gehad hebben.

• Kriz
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Heb je voordat je aan je proc/moederboard zat wel even een geaard oppervlak (bv. de voeding) aangeraakt? Anders zou het kunnen dat je het spul naar de eeuwige jachtvelden hebt geholpen met statische lading.

• RvL
Ik heb de bios al gereset, door middel van het verbinding van twee solderpoint op het MB en het batterijtje een half uur er af (en netspanning natuurlijk). Ook heb ik al een andere voeding geprobeerd.

De fans, HD's enz. spinnen wel op, dus er loopt wel stroom door het moederbord. Het mooi is ook: de processor wordt gewoon warm (beter gezegd, het koelblok krijgt warmte door van de processor).

Met het verwarmen van mn CPU lijkt het me sterk dat ik dit te vroeg heb gedaan en dat de cpu dus te heet is geworden, want ik heb het koelblok er pas afgehaald toen de pc weer uit stond. Met 70 graden idle blijft dat plakspul wel even 'vloeibaar'.

Naast de core zit geen AS want dat heb ik na het aanbrengen van AS op de core meteen verwijderd met wat alcohol en contactreiniger.

Ik heb net ook even de processor en MB nagekeken, maar ik kan er geen visuele beschadiging aan ontdekken om eerlijk te zijn.

Nogmaals, de processor van de PC waar ik nu aanzit, een 1800+ Tbred-a werkt ook niet op het moederbord, en de Palomino werkt niet op het moederbord van deze PC.

Ik ga denk ik de bon maar eens zoeken....

edit:

Ik heb zo'n leuk polsbandje, en raak daarnaast nog regelmatig de verwarming aan. Het enige wat ik me voor kan stellen is tijdens het schoonmaken of zo, toen heb ik het bandje eventjes niet omgehad. Maar ja, dat kan net genoeg zijn...

[ Voor 11% gewijzigd door RvL op 20-10-2003 18:33 ]

Nu de dekens nog...

• _WgV_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 09:11

_WgV_

It's a magical world!

Verwijderd schreef op 20 October 2003 @ 18:14:
ondersteund de kt133 wel zo'n snelle CPU dat vraag ik me af.
Daar bedoel ik de XP serie mee, uit me hoofie dacht ik dat die maar tot 1300 Mhz gaat(de chipset). en niet de XP serie.
Dat klopt toen er nog geen snellere processoren waren werd er door VIA/ de mobofabrikanten 1300MHz genoemd.
Maar de kt133 ondersteund tot maximaal de Athlon XP 1800+, mits het een palomino is.

Edit nav RvL:
Ik wist het eigenlijk ook alleen maar van de MSI K7T, en ik dacht dat het dan wel voor alle kt133 bordjes gold.
Dat is dus niet zo :)

[ Voor 15% gewijzigd door _WgV_ op 20-10-2003 19:49 ]

#StopBurningStuff

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-08 18:08
Ben je niet toevallig vergeten om de spanning van de pc af te halen toen je de processor eruit haalde of er weer in stopte??

• RvL
mits het een palomino is? volgens de site van gigabyte zou de Tbred er ook op moeten kunnen. Er staat althans de 1800+, 0,13um, dat is in ieder geval de Tbred-a. Tenminste, als je een rev 2.1 bord hebt, wat dit is.

De oude rev 1.x ondersteunt inderdaad alleen maar de Palomino, maar wel tot 2100+

edit:
Nee, de spanning was er af, want de hele voeding was niet in de kast te bekennen ;)

[ Voor 14% gewijzigd door RvL op 20-10-2003 18:42 ]

Nu de dekens nog...

• RvL
De uitslag: de processor was inderdaad kapot. De reden waarom mijn andere 1800+ (Tbred) niet op het moederbord werkte was omdat dit alleen kan met de laatste BIOS.

Ik heb met Computerland een mooie deal kunnen sluiten en nu zit er een Athlon 2200+ in.

Eind goed, al goed!

Nu de dekens nog...

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nou, nette service nog toch (Y)

[ Voor 10% gewijzigd door Viper® op 21-10-2003 14:41 ]

• RvL
Vind ik wel, een hele nette service!

Nu de dekens nog...

Verwijderd

ha, ik wou net voorstellen dat misschien je voeding uit hete mobo lag :)
Pagina: 1