geluidskaart aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

• chaser
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 30-08 16:21
Nieuwe geluidskaart bij een kennis van me geinstalleerd in zijn ibm p75
En geluidskabeltje gekoppeld aan de cd-rom
Drivers geinstalleerd
Boxen op de geluidskaart aangesloten
Nu probeerde ik een wav-bestand af te spelen maar geen geluid

Op/aan het moederbord zat eerst zo,n klein ingebouwd speakertje (dus ingebouwde geluidskaart/voorziening)wat ik eerst heb losgekoppeld

Ben ik bepaalde instellingen vergeten of moet ik een jumper op het moederbord verzetten?

plz help

I don't say we all ought to misbehave, but we ought to look as if we could.

Verwijderd

Euh...iedere PC-kast heeft een ingebouwd speakertje. Maar meestal piept dat alleen ff bij het opstarten. En dat speakertje zou ik beslist NIET loskoppelen: als de PC problemen heeft kun je aan het aantal piepjes vaak horen wat het probleem is.

Als het mobo een ingebouwde soundcard heeft, kun je die niet uitschakelen door botweg los te koppelen; meestal moet dat in het BIOS of met een jumper.

Als het mobo geen soundcard heeft, en je krijgt onder Windows geen foutmelding bij het afspelen vaneen WAV, dan zou ik's proberen het volume van de Windows-mixer hoger te zetten.

En doet de MIDI het ook niet?

Verwijderd

Draai een aan je volume knop >:)

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:51

botoo

💀 too old to die young

controleer even of er geen mute aangevinkt staat in je volume control panel.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• chaser
sinds ik een "nieuwe" harddisk voor hem er in gezet heb vraagt hij als ik het bios in wil kijken om de refference drivers op diskette (heb ik niet)
Dus daar kan ik niet in kijken
Hoe kan ik daar inkijken zonder die refference drivers?

Hij heeft zijn computer 2dehands gekocht voor een paar centen maar hij wil er wel evenveel mee doen als dat mijn computers kunnen
(die toch wel heel wat duurder waren als de zijne)

W95 is er opnieuw door mij opgezet vanwege een "nieuwe" harddisk

Maar dit speakertje (toen hij nog aangesloten was)laat de wave bestanden wel horen maar niet het geluid van een audiocd in de cd-rom, is daar ook niet aan gekoppeld

En wat jullie scrijven over de volumeknop,
Had ik het er dan echt bij moeten zetten dat, dat het eerste is wat je altijd controleerd
(wat ik dus gedaan heb,en dan bedoel ik ook Alle geluidsinstellingen).

• chaser
Heeft niemand in het verleden met een ibm gewerkt en weet hoe ik dit verder moet aanpakken?

Verwijderd

Als dit speakertje voorheen ALLEEN wave-bestanden liet horen, dan was er waarschijnlijk de speaker-driver (SPEAKER.DRV) van Microsoft geinstalleerd.
Deze kun je gebruiken om wavjes e.d. af te spelen, maar wel tegen de prijs van 100% CPU-belasting!

• chaser
maar als je de drivers van de geluidskaart installeert dan hoort hij toch automatisch die te gaan gebruiken

Het is trouwens een schone w95 installatie die ikzelf heb uitgevoerd (dus geen rare dingen geinstalleerd)

• chaser
Heeft hier dan niemand vroeger een ibm computer gehad?
of in ieder geval ditzelfde probleem die me verder kan helpen

Het lijkt me toch sterk dat niemand hier de oplossing voor me weet

• VDM
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-07-2025

VDM

Ik heb vroeger een ibm486(jaja!!!) gehad, maar daarbij doet de geluidskaart heb prima (soundblaster pro 8bit), dus ik zou het ook niet weten...

• chaser
ik spreek die kennis over een week pas weer en dan zal ik eens kijken op het moederbord of daar geen jumper verandert moet worden

Weet niemand trouwens hoe ik weer in het bios kom (zie 1 van de vorige berichten)

Pagina: 1