Videocapturing: Welke kaart? *oud*

Pagina: 1
Acties:

• olie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-02-2025
Is het nou echt zo moeilijk om een VHS band op DVD-R (of VCD) te krijgen?
Ik heb al 4 verschillende capture-kaarten geprobeerd maar zonder goed resultaat.
Het lijkt wel of het allemaal nog in de kinderschoenen staat.
Ik had de pinnacle DC10+ maar die gaf vreemde lijnen onderin het beeld.
Toen had ik een Asus ti4600 met VIVO, ging best goed maar de GPU vind ik slecht.
Dan had ik een Pinnacle studio de luxe, ook weer strepen en puntjes.
Als laatst had ik een Winnov Videum plus, dat was de slechtste van allemaal, geen goede XP-drivers, geen 4:3 formaat, dropped frames (waardeloze hardwarecompressie).
Mijn PC bestaat uit een Athlon XP1800+ op een Abit KG7R bord met 512MB DDR, 120GB schijf (7200tpm).
Die Winnov kaart heb ik weer terug kunnen sturen en krijg mijn geld terug.
Van dat geld kan ik een goede capture-card kopen, maar welke.
Ik twijfel tussen (weer een) Pinnacle DC10+, Hauppage winTV PVR 350, Pinnacle Moviebox of een Canopus ADVC-50 of wat anders! Wat zal ik doen?
Kan een capture-card zoiezo wel ineens hardwarematig naar MPEG-2 comprimeren (voor DVD+R)?
Het beste PAL beeldformaat is toch 768x576pixels?
Het PAL Systeem werkt toch met maximaal 25 frames per seconde?
Is er ergens nog een capture-card vergelijkingstabel (een onpartijdige!)?

Ik vermoed dat deze vragen een hoop stof doen opwaaien...
Dat lijkt me geen probleem gezien de bestaande capture-topics al vrij oud zijn.

Tweakers en peekers,... alvast bedankt voor de waardevolle tips! :>

Win10 Pro x64, I7-3770, Z77A-GD65, 16GB G.Skill, SSD 850-256, GTX970

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:23
Als je geld genoeg hebt, koop dan een Dv-camera met analoog in en Firewire.
Dan kan je je video daarop aansluiten en op je pc capturen via Firewire. Werkt perfect! :)

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:32

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik zit met dezelfde vraag... Ik heb een berg banden die ik over wil zetten, maar weet niet welke kaart ik daarvoor moet aanschaffen.
Een DV-camera vind ik persoonlijk een beetje overkill, omdat ik totaal geen behoefte heb aan een camera...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:19

job

pinnacle heeft op dit moment een beetje brakke ondersteuning met XP

kijk eens naar de kaarten van hauppage.

• Fire69
Je kan ook een professionele capture-kaart kopen ipv die DC10-prut, maar dan ben je evenveel geld kwijt als aan een camera. :)

Verwijderd

Is de Leadtek Winfast 2000xp De Luxe geen oplossing? TV-kaart met composit en S-vhs ingang voor circa E60,-. Zit verwerkingssoftware bij, van U-lead dacht ik.
Ik heb zelf vorige week bij Aldi een TV & videokaart gehaald voor E45,-. (hebben ze nu ook nog).
Is van Avermedia, haalt hoogste (dvd) resolutie bij de juiste processorsnelheid. Moet je wel betere videosoftware bij kopen/downloaden.

• olie
Inderdaad een camera met SVHS of Composite ingangen zijn echt duur. En de Hauppauge kaarten hebben een TV-tuner, iets wat ik gewoon niet wil. Verder trekken die kaarten geen hoge resoluties. Ik zit nu toch aan de Canopus ADVC50 te denken, maar er staat zo weinig info op die Canopus-site. Ik wil namelijk weten of er een MPEG-encoder chip op zit.
Want ik wil (en dat kan) meteen MPEG bestanden hebben van wat ik capture.
Heeft iemand ervaring met de ADVC50?
Ik wil eigenlijk ook geen los kastje met een USB of 1394 aansluiting.
Of is dit juist wel aan te bevelen?

Verwijderd

Bovenstaande kaarten trekken die resoluties wel en de TV-tuner hoef je toch niet te gebruiken? Doe ik ook niet.

En ze hebben wel de ingangen!

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2003 13:39 ]

• Fire69
Verwijderd schreef op 21 oktober 2003 @ 13:38:
Bovenstaande kaarten trekken die resoluties wel en de TV-tuner hoef je toch niet te gebruiken? Doe ik ook niet.

En ze hebben wel de ingangen!
De kwaliteit van zo'n tv-kaartje van 60€ is helemaal niet te vergelijken met een kaart van 500€, dat snap je toch zelf ook hoop ik. :)

• bitMeister
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-02-2019
Niet zoveel ervaring ermee maar wel zeer geintresseerd. Zijn het S-VHS banden die je over wil zetten? Of gewone VHS banden - deze hebben een resolutie (als je daarvan kan spreken) van 240 lijnen (als je geluk hebt) - SVHS heeft net even iets over 400. Capturen op meer dan 300 lijnen van gewone banden heeft geen (merkbaar) invloed op het resultaat. Ik weet niet wat voor een recorder je hebt maar de meeste consumenten aparaten komen niet hoger of niet veel hoger dan 300+

<edit>
Probeer deze eens http://www.dvdrhelp.com/forum/userguides/89899.php
</edit>

[ Voor 9% gewijzigd door bitMeister op 21-10-2003 14:30 . Reden: Add link ]

--

Verwijderd

bedoel je met die strepen gewoon niet dat je video geinterlaced is ? ff de-interlacen dus voortaan :)

www.doom9.net

Verwijderd

Probeer nog eens opnieuw te capturen met die Pinnacle DC10 onder Pinnacle Studio 7 of 8 ;)
Ik heb zelf eens zo'n kaart geleend en dat pakket gebruikt, werkte goed... geen streep of iets dergelijks.
Proberen waard.. toch?

Verwijderd

Als je een videokaart heb met een tv-ingang probeer die dan eerst eens. Kun je vast kijken wat je kan verwachten aan kwaliteit en ervaring op doen met software. Als de kwaliteit niet naar je zin is kun je altijd nog een ddurdere kaart aanschaffen om het over te zetten. Of doe het in een groepje mensen, misschien ken je er nog meer die dingen willen overzetten en dan kun je de prijs een beetje drukken op die manier + het is gezellig ;) Wij hebben ook een clubje waar we een gedeeld pc'tje voor hebben aangeschaft zodat wanneer iets wil doen die hem ff pakt en z'n werk erop doet. Onder andere een zware catupre kaart van haupage, goeie software omgeving voor foto/videobewerking etc. Just a thought :)

• killer1979
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07-2024
Ik heb een tijdje geleden zo'n dc10+ gekocht, en de ondersteuning van XP vind ik niet slecht moet ik zeggen. Werkt prima, ik ben er wel tevreden over, alleen het branden naar VCD gaat nog niet optimaal, maar daar is altijd wel een mouw aan te passen.

Ik zou gewoon voor de DC10+ gaan...

System Specs

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Over canopus hoor ik veel goede dingen.
Als het toch wat mag kosten en je wilt meer als alleen caputeren kan je ook een kijken naar een Matrox RT.10 die kan veel meer als alleen capturen.
Ik heb net vanmiddag een Terratec besteld. Deze is wel extern en maar er een DV data stroom van (Geen mpeg 2)
maar voor deel is wel dat er geen drivers voor nodig zijn en dat je die makkelijk een keer uitlenen kan.

[ Voor 12% gewijzigd door ronny op 21-10-2003 15:12 . Reden: typo's ]

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:24

mjl

Ugh

Zoals al vermeld kijk eens op www.doom9.net !!

Ik zou de miro DC10+ gewoon gebruiken, de lijnen onderaan moet je achteraf wegcroppen en dan heb je er geen last van. deze lijnen zijn normaal bij video capture van videobanden. De kaart captured namelijk meer dan je op een tv ziet deze lijnen dus. Ikzelf gebruik een ATI all-in wonder kaart voor dit soort toepassingen. Dan capture ik iets van 480x640 of hoger naar mpeg2. Daarna kun je met de diverse tools van doom9.net fatsoenlijke DVD of SVCD's maken. Je kunt ze trouwens rustig resizen naar 352x288 (meer beeldlijnen capture je toch niet) of naar VCD formaat 384x288.

Het blijft verder behelpen. Mischien kun je eens naar de PVR producten van pinnacle kijken maar aagezien VHS bagger kwaliteit levert moet je niet te veel verwchten van dit soort capture acties.

-------

• olie
Een vrien van me heeft gister een AIW9800se gekocht.
Ik ben wel benieuwd wat die presteerd.
In ieder geval ziet het afstandsbedieninkje er heel leuk uit.
We konden het gisteren niets proberen want er zat wel capture software bij, maar alleen voor de 1394 ingang als opnamebron (waarom zit het er eigenlijk bij?).
Verder installeerde de bijgeleverde software zich goed (alleen vind ik het idioot dat XP weer zeurt dat de drivers geen XP-Logo heeft. Is dat soms zo moeilijk dan?)
Anyway ik bericht jullie wel hoe dit kaartje het doet (ik denk wel redelijk).

Tot later!

• Fire69
Ivm die DC10+, ik weet niet hoe het nu zit onder XP, maar ik heb dus bij mijn schoonbroer 6 maand zitten kloten om die kaart aan de praat te krijgen!! :(

Verwijderd

ik heb weleens met een gewoon video kaart met video in gecaptured werkte goed voor vcd dan

Verwijderd

olie schreef op 20 oktober 2003 @ 16:54:
Kan een capture-card zoiezo wel ineens hardwarematig naar MPEG-2 comprimeren (voor DVD+R)?

Is er ergens nog een capture-card vergelijkingstabel (een onpartijdige!)? :>
Goedkope TV-Capturekaarten hebben geen hardwarematige Mpeg-2, nee.

En een overzicht van capturekaarten? Hier b.v.:

http://www.dvdrhelp.com/c...io%20Deluxe&Search=Search

Verwijderd

Eén probleem is, dat de TV alles 'íngezoomd' heeft tijdens het afspelen.
(Overscan noemen ze het.)

M.a.w. wat jij ziet onderin als strepen of punten, is misschien iets dat echt op de tape staat, maar dat de TV gewoon niet laat zien.

Op de PC monitor zie je het wel. Je zou dus b.v. als afspeel programma ZoomPlayer kunnen gebruiken. Daarmee kun je altijd een vaste inzoom waarde gebruiken, die je zelf kunt instellen.

Verder is er altijd wel een beetje tracking verschil, je kunt niet altijd het beeld 100% goed krijgen als je op een andere VCR afspeelt//captured dan de VCR waar het mee opgenomen is.

PS - Hoewel ja aan een VCR vrijwel altijd de tracking kan bijstellen, is de audio en video tracking dan gekoppeld. Vaak kun je of het beeld, of de audio goed krijgen, maar niet beide.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2003 14:33 ]

• olie
Ik wil FIRE69 nog even bedanken voor de DV-camcorder tip!
Ik heb er zojuist een aangeschaft! :9~
Ik heb nog geen idee of het werkt maar dat ga ik vanavond proberen. :)

Toch wil ik ook 007-2 bedanken voor de erg goede link naar de capture-cards overzicht. Ik had het eerder moeten weten, maar er zullen ongetwijfeld nog veel mensen zijn die deze link ter harte nemen O+

• olie
Ik wou nog even doorgeven dat het capturen via mijn (sony) camcorder ook niet alles is.
Het gaat wel, maar toch niet het gewenste resultaat.
Het uiteindelijke bestand vloeit niet echt goed door, een beetje schokkerig. Het ruist ook een beetje.
Verder kan ik ook in premiere 6.5 geen goede beelden capturen (AVI schokt ook).
Ik heb overigens geen dropped frames. (ik gebruik een 1394 kabel).
Best jammer van die camera die doet het hartstikke goed verder.
Toch had ik die camera gekocht om van die capture-kaarten af te zijn...
Als die camera niet goed converteerd ga ik hem toch terugbrengen.

Heeft iemand nog suggesties voor ik die camera terugbreng??? ;(

Verwijderd

Probeer eens met Virtualdub te capturen.
www.virtualdub.org

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-08 13:12
Het opnemen van tv maar ook het capturen van video banden wil ik eigenlijk al heel lang. Ik heb ooit eens gestoeid met de tv in op mijn oude vga kaart (asus 7700 deluxe) maar dat was echt 3 keer niets. Alleen maar lage resolutie's en een slechte beeldkwaliteit.
Toen ben ik gaan kijken voor een andere kaart en ben toen uitgekomen op de terratec Cinergy 400. En ik moet zeggen, de kaart kwam ver boven mijn verwachtingen uit! De beeldkwaliteit is echt super (kheb nog geen andere kaart gezien die beter was) en de maximale reso is 720 * 576 wat uiteraard erg prettig is!
Mocht je een andere kaart willen kopen overweeg de Cinergy dan. Hij is lekker goedkoop en de kwaliteit is super!

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:24

mjl

Ugh

Nog een andere suggestie: een ATI All in wonder 7500VE PCI, kun je altijd nog een andere AGP kaart ernaat gebruiken voor games. Kost zo'n 80-90 euro.

Ik gebruik deze kaart sinds kort in m'n PIV 2.4GHz systeem (1GB ram) en kan DVD quality capturen zonder dropped frames. Maar ja de analoge quality van de camera/tapes blijft beperkend.

-------

Verwijderd

ik heb de leadtek winfast supercheap en werkt perfect!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:14
Kijk ook naar waarin je het wilt capturen. Meeste tv-kaarten die proppen software matig gewoon AVI uit en mag je CPU het zware werk doen. Een kaart van Hauppauge kan hardware matig MPEG-2 maken, dit scheelt echt aanzienlijk. (CPU > 2 GHZ) kan het wel software matig.

Verwijderd

Het maakt IMHO niet veel uit wat voor kaart je gebruikt. (Wel voor de kwaliteit van het beeld natuurlijk, door de A/D conversie)
De truuk is om te capturen met een lossless codec, (huffyuv ofzo) deze comprimeren veel slechter, maar je hebt 100% de kwaliteit van de capturekaart in je bestand. DAARNA zet je het om naar MPEG-1-2, DIVX whatever, dan hoeft het helemaal niet realtime.
Zelfs als je met een DV cam captured met de DV codec verlies je al kwaliteit, met huffyuv is dat 0%. Er gaat natuurlijk altijd iets verloren bij het re-encoden.

Ik capture van de bekende ALDI kaart, m'n butt DV cam en die van een vriend van me. Nooit frameloss. (schokken) De truuk is de juiste codec

-DAMN topic is al n jaar oud. Beter opletten.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2004 20:46 ]

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 00:30

Acheron

updatepack.nl

Ja, de aldikaart heb ik ook. Met de aldi-software niks dan problemen, heb nog een appart programma ervoor gekocht. Ik capture nu ook altijd naar MJPEG in plaats van realtime Xvid / DivX

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

Pagina: 1