[DOS] Capslock aan in boot sequence

Pagina: 1
Acties:

• Thunk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-03 17:41
Hey, ik kan me herinneren uit de grijze oudheid dat het mogelijk was capslock aan te zetten dmv een command in of je config.sys of je autoexec.bat ... ik kan me dit echter niet precies meer herinneren.

Ik heb het dikke DOS boek nagekeken.. en gegoogled.. maar kwam niet tot het gewenste resultaat (het gaat om een echte dos 6.22 omgeving op wireless handscanners met een 386CX 20mhz processortje met een TCP/IP stack 8)7..)

Ik weet bijna wel zeker dat het kan met een command in een van je boot files. als ik dit met 3rd party programma's moet gaan regelen is dit een hele omslachtige methode aangezien ik dan een ftp daemon op die dingen moet gaan opstarten, en dit zal een hele lastige klus worden (ik zal jullie de details besparen :D)..

Als iemand me even uit de brand kan helpen, graag.
Greetz, Thunk

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:43

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Zit er in je bios geen optie om num lock aan of uit te zetten?
Dacht dat die er standaard wel in zat.

[edit]
umpf, stomme leesfout. |:(

[ Voor 16% gewijzigd door Vae Victis op 20-10-2003 16:54 ]

Verwijderd

Bedoel je niet Num-lock (in je bios settings). Anders lijkt me dit niet zo moeilijk zelf te maken (key press simuleren en eventueel keyboard leds aanpassen).

Edit: sorry niet goed gelezen, extra programmatuur is dus niet echt een optie :O
Tenzij je debug kan gebruiken. Je kunt met interrupts/port commando's een keypress simuleren.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2003 16:36 ]

• Pazzi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-04 13:02

Pazzi

Koffiemokken en bierglazen

Heel simpel:

In je config.sys de volgende regel opnemen:

Capslock=off (of on, wat jij wil).

Tenminste, dit werkt met Numlock. Misschien ook wel met Capslock, moet je even proberen.

[ Voor 28% gewijzigd door Pazzi op 20-10-2003 16:47 . Reden: Flipke heeft gelijk... ]

"When the shit hits the fan, make sure you don't get splattered" - Carol Thompson
"It's the story, not he who tells it" - Stephen King
"If you hate freedom, get married" - Vusumuzi Gumede
"Women can fake orgasms, men can fake love" - Bo Burnham

Verwijderd

Er staat toch echt Capslock jongens, niet numlock :)

Verwijderd

Als je het handmatig wil doen, dan moet je op adres (realmode segment:offset) 40:97 (hex)bit 2 op 1 zetten.
Het bios checkt eens in de zoveel tijd of de status van de LEDS correct is en zal het ledje dan ook op AAN zetten.

Verwijderd

had vroeger een progy speciaal om num,caps en scrolllock terug te zetten in staat voor dat de power uit ging, je kon de huidige stand van de 3 lampies saven naar bestandje en ze via batchmode ook weer loaden.. ncs.exe /load /batch oid (zelfs aan en uit zetten via /s=on /c=off enz.. ) maar kan het niet meer vinden, denk ook niet dat je dit op internet vind, mischien nog een bbs ergens... doubt it though..
suc6 iig

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:12
google?
zoeken naar commandline capslock DOS, en je komt als eerste hit bij Simtel uit:

http://www.eunet.bg/simtel.net/msdos/keyboard-pre.html

behalve je capslock tooltje, staat er ook nog een leuke tussen: keyboard buffer extender: breidt je keyboard buffer uit naar 256 bytes, zodat je ipv 8 of 16 tekens gewoon 256 tekens kunt doortikken voor dat ding begint te piepen, iets wat zeker handig is voor een oude 386 en een OS waarmee je niet kunt multitasken :)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

_JGC_ schreef op 20 October 2003 @ 17:59:
.....iets wat zeker handig is voor een oude 386 en een OS waarmee je niet kunt multitasken :)
Oh jawel DOS is wel multitasking....kan nl je HDD behoorlijk laten opspinnen terwijl het het systeem verder helemaal vast laat lopen. :+

Maar ff on topic: Ik had vroeger een progje , volgens mij onderdeel van de norton utilities, die dat kon. Ik weet alleen niet meer welke het was. Maar wellicht kun je iets in qbasic in elkaar flansen, dat dmv een call parameter in je autoexec aangeroepen wordt. Had ik vroeger ook zoiets, maar dan in gwbasic, maar principe is het zelfde

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1