[Win2K] Commando uitvoeren voor aanmelden?

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-04 14:05
Ik heb een laptop waarop Win2k vaak niet z'n logon scherm laat zien; het cd station zoekt wel even zoals altijd hoort, maar daarna geen logon scherm, ook niet na 10 minuten...

Soms doet die het wel. Nu ben ik er achter geloof ik wat het probleem is: De datum tijd staan steeds niet goed. ONder de installatie van 2000 heb ik zelfs het jaar 3000 gezien, later is het weer 1980.

Als ik een dos flop erin doe, en dan ff de datum goed zet kreeg ik wel een aanmeld scherm er werkt alles verder goed.

De accu is leeg & kapot van de laptop, daarom zal die dit steeds wel vergeten.

Nu vroeg ik me af of ik ruim voor het aanmelden bij windows 2000 even de datum en tijd goed kan zetten met een dos commando, gewoon date 01-01-2003 zodat die iig even boot wat die bij andere datum's niet doet, mogelijk doordat het bios een wel _heel_ verkeerde tijd geeft, zoals het jaar 3000, en dan weer 1980 lijkt alsof de OS-en er niets meer van begrijpen.

Helaas zit er geen realmode dos meer voor het opstarten waarin ik eenvoudig dingen kan uitvoeren. De autoexec.bat wordt toch ook pas laat uitgevoerd? Ik ga straks weer 2k erop zetten, win98 vind de datum problemen niet erg, daar zet ik als ik hem in windows wel ff goed steeds zodat de docs tenminste een beetje normale datum krijgen :P

Kan ik gebruik maken van de autoexec.bat in 2k, wordt die uitgevoerd voor het aanmelden, of is er een andere oplossing om het logon scherm wel weer te geven? Ik gebruik SP3 (SP4 heb ik wel maar staat nog niet op CD, en ik heb (nog) geen netwerkkaart voor de laptop (een oude P266 met 112 MB ram)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

Wat voor tijd geeft jou bios aan? het kan heel erg goed zijn dat jou bios tijd die het systeem overneemt niet goed is.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

zit er niet stieken ergens een aparte knopcel in je laptop die spanning op je tijdcircuitje houdt die per ongeluk is leeggelopen

je zou eventueel een programme als service kunnen laten draaien die de tijd kan zetten

Iperf

• pierre-oord
Ik had die laptop al eens open gedraait maar zag niet zo ff iets zitten. Kan nog wel eens beter kijken...

Het gaat om een compaq armada P266. Enig idee iemand of daar een batterij in zit? Kan ik nog eens navragen anders bij compaq ofzo.

Een programma draaien als service zou misschien wel een idee zijn. Je kunt toch zelf ook iets als een service laten draaien geloof ik? Kan ik een batch bestand als service uitvoeren?

edit:
een batterij bij compaq bestel ik iig niet, die kosten namelijk WEL 37,50 EURO!!! Echt ziek gewoon. FF langs de locale electroboer morgen die had wel wat 7,2 zei die, misschien nog de goede maat. IIG kan dat ook duur zijn, dus wil ik erg graag dit toch oplossen dmv een service oid. Iemand eigenlijk ervaring met dit niet-aanmeld probleem? Overigens zat het batterijtje helemaal achter de flatcable van de monitor verstopt, ter grootte van een penlite een stel knoopcellen lijken het wel naast elkaar.

[ Voor 64% gewijzigd door pierre-oord op 21-10-2003 16:47 ]

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
heb je bij het booten al eens de bios nagekeken wat voor tijd en datum die aangeeft??

en is het niet evt een optie om als je niet aan een batterij kan komen iedere keer even in de bios de tijd goed te zetten?

• pierre-oord
y2kbug schreef op 21 October 2003 @ 20:17:
heb je bij het booten al eens de bios nagekeken wat voor tijd en datum die aangeeft??

en is het niet evt een optie om als je niet aan een batterij kan komen iedere keer even in de bios de tijd goed te zetten?
8)7 dat kan, of ik kan booten met floppy, allemaal mogelijkheden, maar omslachtig. Ik wil gewoon onder het opstarten even de tijd "goed" instellen, oftewel op het jaar 2003, zodat ik iig 2k kan booten en dan daar de tijd eventueel goed in kan zetten.

snapie? ;)

Verwijderd

Ik weet niet of het gaat werken, maar volgens mij worden programma's die vermeld staan in het registry onder HKLM\software\microsoft\windows\currentversion\run uitgevoerd zodra de machine start. Heb je daar wat aan?

• pierre-oord
Verwijderd schreef op 22 October 2003 @ 17:47:
Ik weet niet of het gaat werken, maar volgens mij worden programma's die vermeld staan in het registry onder HKLM\software\microsoft\windows\currentversion\run uitgevoerd zodra de machine start. Heb je daar wat aan?
Als dat idd wordt uitgevoerd voor de aanmelding kan ik daar wel wat aan hebben.

Kan iemand dat bevestigen? Ik ga het zo wel instellen, laat ikhem ff paar minuten staat en boot ik hem, kijken wat er gebeurd.

edit:
Na het laten vergeten van de tijd startte windows gewoon op, maar ik had eerst msdos nog gestart dus mogelijk dat die de tijd heeft aangepast naar een 1980 verhaal, want nu wilde windows wel booten. Het beste kan ik het even een avond laten rusten om te zien om het probleem weer gebeurd.

Helaas werkt dit register trucje niet;
Toen ik mij namelijk aanmeldde bij 2k stond de tijd eerst om 22:30. Plots versprong die naar 19:30, de tijd die ik in de batch file had gezet. Dus die sleutel wordt blijkbaar pas na het aanmelden uitgevoerd. Ook best logisch, ivm de veiligheid.

Iemand? Kan ik een service maken van de batch file, misschien dat dat werkt. Of liever nog een commando uitvoeren daarvoor.

[ Voor 41% gewijzigd door pierre-oord op 22-10-2003 22:35 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Een service maken van een batchfile kan je inderdaad doen - [google=srvany].

• pierre-oord
Ik kon me idd iets herinneren van zo'n tool, was het dus op de NT4 cd als ik het daar zie :)

Ik las op je google search linkje ook iets over verschillende nieuwe versies. Ook kwam ik dit programma tegen in een forum die in de free versie max 1 programma als service kan startenklik

En hier ook nog wat

Als ik thuis kom ga ik het meteen ff testen :) ik hoop dat het optijd geladen wordt; windows boot namelijk als volgt:

-dos-achtige gedeelte met balkje
-splash screen met balkje
-je schermresolutie schakeld over, en er komt een venster met de laatste meldingen over het opstarten voordat het aanmeld venster verschijnt.

In dat laatste venster loopt dan meteen het vloeiende balkje niet meer (je weet wel, dat balkje dat horizontaal beweegt), het staat dus gewoon stil, wel verschijnen er meldingen dat hij bezig is met X instelling toe te passen etc. Bij laden beveiligingsbeleid geloof ik dat dat heette blijft die dan eeuwig staan, toch is het systeem wel bezig het de HD. Maar na een _heel_ lange tijd gaat dat nog rustig door. Ik hoop dat het systeem voor die tijd alle services al geladen heeft.

Onder het booten van 2k kan je zeker niet een .bat uitvoeren?

grrrrrr, het werkt niet. De tijd werd niet eens aangepast,blijkbaar werkt het helemaal niet.

Weet iemand een oplossing om iets uit te voeren, en dan niet als service,maar nog onder het booten van 2k? Hij hing net gewoon weer, en dat blijft die doen. Ik heb nu een automatisch dosfloppy erin zitten, die zet steeds de tijd/datum naar iets in 2003 en reboot automatisch. Snel floppy eruit halen en 2k boot goed...

Kun je niet iets instellen wat nog wordt uitgevoerd onder het splash scherm van 2k?

[ Voor 18% gewijzigd door pierre-oord op 23-10-2003 14:42 ]

Pagina: 1