Toon posts:

[Delphi] Random in meerdere instanties

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleempje met het gebruiken van de random functie in meerdere instanties van een object. Het zit namelijk zo,

ik ben een spelletje aan het programmeren, en hier worden meerdere instanties van het object "enemy" aangemaakt (zodat je dus een aantal vijandjes krijgt) maar om deze vijandjes nog wat levendiger te maken maak ik gebruik van een aantal random functies die telkens een bepaalde variabele op een andere waarde zetten.

Hiermee is het dan mogelijk om bijvoorbeeld de vijanden met verschillende snelheden te laten aanvallen, en ze ook verschillende aanvallen uit te laten voeren.

Het probleem is echter dat de variabelen die door de random functie(s) geset worden, in elke instantie hetzelfde zijn...

Hierdoor krijg je dus vijanden die synchroon aanvallen en dergelijke (en dat was nou juist niet de bedoeling)

Ik heb al even gezocht op google en hier op got, maar ik kon helaas nog geen bruikbare oplossing vinden.

Dus, wie weet hoe ik de random functie kan gebruiken in meerdere instanties van 1 object, terwijl de uitkomst dus telkens voor elke instantie verschillend is.

(Sorry voor de ellendig lange zin :+)

Ojah.... nog ff een klein gecropt screenshotje voor de leuk)

Afbeeldingslocatie: http://www.hioxz.com/files/uploads/tennis.gif

/me gebruikt trouwens wel randomize enzo... :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2003 14:56 ]

• Corona Extra
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-07 19:40
Heb je wel eerst Randomize; aangeroepen?

edit: te laat :)

[ Voor 22% gewijzigd door Corona Extra op 20-10-2003 14:59 ]

Verwijderd

Het setten van de randseed-var met bijvoorbeeld de huidige tijd was zo uit m'n hoofd de oplossing dit soort problemen.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 21:00

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Zonder enige vorm van voorbeeld hoe je je random code gebruikt is er niets van te zeggen.
Je gebruikt randomize, maar hoe, waar, wanneer? Mocht je randomize per instantie van een object aanroepen: Niet doen. Randomize moet je alleen bij de start van je prog. gebruiken, daarna niet meer.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Topicstarter
Doh... Helderziend oid? :D .... ik had idd in elke instantie de randomize neergeplempt...
En ik heb hem nu idd bij de start van mn prog staan , en dit werkt perfect :D

Duss.. ik dee het gewoon fout... man... maar iig harstikke tnx :D

/me voelt zich nu een beetje }:O

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2003 15:14 ]

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:26
offtopic:
Heb je een site waar je je creatie toont?

Verwijderd

Topicstarter
DaCoTa schreef op 20 oktober 2003 @ 16:28:
offtopic:
Heb je een site waar je je creatie toont?
Nog niet... helaas :D We zitten nu op de helft van de tijd van onze deadline(eind december), het wordt gewoon een simpel spelletje die hopelijk onlijn wordt uitgebracht (hoogstwaarschijnlijk gewoon gratis). Maar omdat we nog maar op de helft zitten hebben we ons nog niet echt bezig gehouden met een website en dergelijke...

Maar die zal er uiteraard wel komen als we wat verder zijn met het spelleke :D
Pagina: 1