[(WEB)CAM] Betere kwaliteit dan de gangbare webcams

Pagina: 1
Acties:
  • 245 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Scharnout
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 12:41
Voor een project waar ik nu mee bezig ben, moet ik een bepaald logo kunnen herkennen met een cam. Ik heb het al getest met statische plaatjes (gewoon een jpg dus) en dat werkt. Echter een normale webcam geeft een net iets te slechte beeldkwaliteit. Daardoor kan hij het logo niet goed "herkennen".

Mijn vraag:
Zijn er apparaten die makkelijk te besturen zijn via windows (liefst met sdk) die:
- betere kwaliteit leveren
- minder dan +/- 300 euro kosten
maar die dus wel een continue stream hebben (of heel veel captures in korte tijd)

And Bob's your uncle ...

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-08 14:43

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik zou gaan voor een TV-kaart en een losse camera met composite uitgang. Dit heeft als voordeel dat je een behoorlijke afstand mag hebben en met het relatief goedkope COAX is dit zeer goed te doen. TV-kaart mag dan elk model cheap-a-la-cheap zijn - tenzij je echt hoge resoluties wil, dat heeft echter op een bepaald moment geen zin omdat je dan de beeldlijnen door je beeld ziet. Bovendien moet je dan ook een camera hebben met die resolutie (en dat is vrij duur omdat je dan al aan een proffesionele camera zit).

Er zijn ook insteekkaarten met 4 composite ingangen, een tijd terug had ik er 1 gezien met 4 ingangen voor 200 gulden. Dat was dan wel op een resolutie van 380 bij 240 oid, maar wellicht dat daar nu een nieuwe versie van is. Die kaart kwam ook met een SDK overigens.

Even een klein kostenplaatje: TV-kaart: http://www.tweakers.net/pricewatch/34179?Landfilter=Benelux 39 euro en de camera zal iets van 50 zijn.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Scharnout
Ik heb naar aanleiding van jouw tip even gezocht op google en daar kom ik ook dit tegen:
http://www.visiondatabase.com/3dpronet.htm

Mijn vraag is nu. Hang ik hier dan gewoon een normale camera aan. En is dat dan een digicam of een cam waarmee je gewoon videotapes opneemt? Want een digitale videocam is al weer erg duur

And Bob's your uncle ...

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Scharnout schreef op 20 October 2003 @ 15:40:
Ik heb naar aanleiding van jouw tip even gezocht op google en daar kom ik ook dit tegen:
http://www.visiondatabase.com/3dpronet.htm

Mijn vraag is nu. Hang ik hier dan gewoon een normale camera aan. En is dat dan een digicam of een cam waarmee je gewoon videotapes opneemt? Want een digitale videocam is al weer erg duur
Dat model dat je daar hebt is voor een toepassing waarbij je meerdere camera's nodig hebt goed. Ik weet echter jou exacte plannen niet maar als je met 1 camera kan volstaan neem dan gewoon die TV-kaart gaan.

Als camera kan je natuurlijk een camcorder gebruiken, alleen deze hebben vaak de nare eigenschap dat ze allemaal 'powersaving'-functies hebben waardoor ze vaak op de gekste momenten uit gaan. Voordeel is wel dat ze kunnen inzoomen en kunnen opnemen op band, maarja daar heb je voor jouw toepassing niet zoveel aan.

Ik zou voor bijvoorbeeld deze camera gaan:
http://www.eijlander.nl/article.php?group=304&id=28024

Afbeeldingslocatie: http://www.eijlander.nl/product/camcolmha3.jpg

Hier komt dus maximaal een resolutie uit van 510x492 uit (beetje raar, maar je tv kaart maakt daar dan dus 1600x1200 van bijv), ik weet niet of dat voldoende is voor jou toepassing maar anders kom je in een wat hogere prijsklasse (let wel, eijlander is wat prijzig dus wellicht is het elders goedkoper). Deze camera zit op 70 euro.

Maar wat wil je eigenlijk gaan doen, is het alleen een logo of wil je er ook nummerborden mee gaan herkennen oid, daar ben ik wel benieuwd naar eigenlijk :).

• Scharnout
Ja het moet inderdaad iets van dingen gaan herkennen inderdaad. Bijvoorbeeld een form wat ingevuld is ofzo. Scannen vinden werklui meestal te moeilijk. Dus het moet vooral erg scherp zijn ..

Thanks 4 the tips so far.

Heb je zelf ervaring met dit soort cams?

And Bob's your uncle ...

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik heb een klein beetje ervaring met computer die ogen hebben als camera's en die reageren op dingen. Als je een beetje het volgende topic doorleest dan zie je dat ik al is eerder een dergelijke opstelling heb gemaakt met een TV-kaart+webcam: LauPro in "Electronische Camera besturing maken"

Op een avond heb ik een klein programma gemaakt waarbij de camera een rood object kon volgen, als het object dus te ver naar links zou 'raken' dan werd de camera naar links gedraaid en visa versa (en dus ook omhoog/omlaag). Dat was wel een leuke ervaring echter VB6 is nogal traag in dit soort dingen waardoor het dus zeker niet echt realtime kon gebeuren (ik kreeg bijv. geen vloeiend beeld uit die camera). Wellicht dat je me kan vertellen welke software jij gebruikt (of ben je daar nog naar op zoek)? Ik hoop trouwens volgend jaar op megabit de webcam van een trace-functie te kunnen voorzien :P.

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 13:27
wij hebben voor een aantal projecten een quikcam 4000 pro gebruikt (logitech) deze kan 30 fps leveren bij 640x480. doorgaans voldoende voor tracking/tracing toepassing met bij BigEye oid.

• Scharnout
Het gaat er niet om dat ik objecten kan volgen. Het gaat erom dat ik dingen die voor de cam gehouden worden kan herkennen. Bv Letters of vakken op een formulier. Het moet vooral dus scherp zijn.

Mijn vraag is dan ook aan LauPro of zo'n tv-kaart het beeld alleen opblaast of ook scherp houdt.

And Bob's your uncle ...

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 17:12
Ik heb een philips TUOCAM PRO, deze webcam geeft zeer goede plaatjes EN films.
Ik heb al meerdere films met deze cam opgenomen op 640x480@30FPS, compleet vloeiend en duidelijk beeld. En uiterst goed te kijken op een volledig beeldscherm.

Hou er wel rekening mee dat de lens -zelf- gefocused moet worden, maar als hij formulieren moet herkennen dan moet dat toch geen probleem zijn.

Verwijderd

Een DV cam via firewire aansluting en als webcam gebruiken geeft helemaal mooie resoltaten. Je kan hem zan zelfs bediening via de computer (in en uit zoomen).

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Een DV cam is alweer erg duur, en als je er toch 1 wilt koop je beter een wat duurdere.
Buiten zijn budget dus.

Misschien kan je voor een Apple Isight opteren, 640*480, erg strak, 30fps en autofocus.
Aansluiting is Firewire, maar voor streaming data is dat geen overbodige luxe.

http://www.apple.com/isight

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

maar is veel te duur, ik heb ook zo'n ding van een euro of 800 maarja dat valt buiten het budget. Die cam waar Tasma het over heeft is wel goed alleen het beeld is ietwat vlekkerig maar nog wel veel beter dan een standaard webcam

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Scharnout
Ik ga toch die philips dan maar ff proberen. Die ik nu had was een lifeview :) Ook geen merk om naar huis te schrijven he :) En anders proberen we de oplossing van laupro nog even

And Bob's your uncle ...

Pagina: 1