Raid 0 en DriveImage

Pagina: 1
Acties:

• guido dieteren
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-05-2025
Hallo,

Ik ben van plan een Raid controller en twee Harddisks aan te schaffen en die te schakelen in een Raid 0 combinatie.

Maar ik heb twee vragen, die ik verder nergens terugvindt:

1. Kan ik mijn huidige Windows XP en alle data via DriveImage vanaf mijn oude harddisk rechtstreeks kopiëren naar het raid-systeem en daarna de oude harddisk afkoppelen? Of moet ik Windows XP helemaal opnieuw installeren?

2. Kan ik überhaupt vanaf een Advance 29134 RAID Controller (2xATA133) rechtstreeks booten of moet ik eerst opstarten via een andere harddisk?

Verwijderd

1 nee, ja
2 ja

maar ik zou ff de faq van (ik meen) Balusc lezen; daar staat een hoop info en ik denk dat je die wel kunt gebruiken ......

[edit] deze dus : OM FAQ/Beleid

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2003 13:06 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Daar staat het niet in ;) Punt 1 is dan ook niet echt hardware-related. Zulke vragen horen eerder in Software Algemeen (immers, het is DriveImage - related) :)

Wat betreft punt 2: de BIOS van het moederbord moet het booten van een externe controller ondersteunen (dat doen ze tegenwoordig allemaal, dat zit dus wel goed :+ ), je kunt de "SCSI" setting gebruiken in de bootvolgorde. Ook moet de RAID controller itself bootable zijn. Dat kun je terugvinden in de handleiding en de BIOS daarvan B)

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 20-10-2003 13:08 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Toch maar even het antwoord op punt 1 geven (scheelt weer een topic)

Ja, maar je kunt ook gewoon de gehele partitie clonen met bijv. Partition Magic. Vergeet echter niet om voordien (maar kan ook tijdens de installatie van de RAID-controller of de set-up) de benodigde drivers te installeren anders is de schijf niet bootable. :)

ARME AOW’er

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-02 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

1. Ja dat kan wel. Je dient eerst de controller te installeren in je bestaande XP. Vervolgens een keer opstarten natuurlijk, zodat de driver er goed "in zit". Daarna met drive image (of ghost) de oude HD kopiëren naar de stripe (raid-0 HD's). Oude HD afkoppelen, bios eventueel omzetten dat hij moet booten vanaf de controller.

Dit zou zo moeten werken, heb het al een paar keer gedaan.
Maar zoals al eerder werd opgemerkt is een nieuwe install beter en sneller.

2. Rechtstreeks booten vanaf een controller, moet de bios ondersteunen. Dit bestaat al heel lang, dus het zal waarschijnlijk wel bestaan in jouw bios (natte vinger werk). Als je de optie niet meteen vindt in je bios, zoek dan eventueel naar SCSI controller als boot device.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Verwijderd

Djoekie schreef op 20 October 2003 @ 13:16:
1. Ja dat kan wel. Je dient eerst de controller te installeren in je bestaande XP. Vervolgens een keer opstarten natuurlijk, zodat de driver er goed "in zit". Daarna met drive image (of ghost) de oude HD kopiëren naar de stripe (raid-0 HD's). Oude HD afkoppelen, bios eventueel omzetten dat hij moet booten vanaf de controller.

Dit zou zo moeten werken, heb het al een paar keer gedaan.
Maar zoals al eerder werd opgemerkt is een nieuwe install beter en sneller.

2. Rechtstreeks booten vanaf een controller, moet de bios ondersteunen. Dit bestaat al heel lang, dus het zal waarschijnlijk wel bestaan in jouw bios (natte vinger werk). Als je de optie niet meteen vindt in je bios, zoek dan eventueel naar SCSI controller als boot device.
Mijn eerdere antwoord was dus onjuist..... Ik ging echter er van uit, zeker gezien de manier waarop de TS eea formuleerde, dat hij een 1op1 kopietje wilde trekken en dat werkt niet.

Zoals jij hebt omschreven klinkt erg logisch (heb er zelf geen ervaring mee) Ik zal het onthouden en de volgende keer niet meteen nee roepen ;-)

@ BalusC.. Hmmmm staat dat er niet in... Foei! })

• guido dieteren
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-05-2025
Wat is het verschil tussen 1op1 kopietje en het voorstel van Djoekie?

Verwijderd

guido dieteren schreef op 20 October 2003 @ 13:55:
Wat is het verschil tussen 1op1 kopietje en het voorstel van Djoekie?
......... de 1 is een directe kopie, de andere is een image maken van de huidige schijf en terug zettten op de nieuwe........

Kijk even verder op GoT als je meer info over images wilt hebben

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-02 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Verwijderd schreef op 20 October 2003 @ 14:24:
[...]

......... de 1 is een directe kopie, de andere is een image maken van de huidige schijf en terug zettten op de nieuwe........

Kijk even verder op GoT als je meer info over images wilt hebben
Moet ik je toch even goed zetten digitale kip B) . Ik heb dus niet over images maken maar ook over 1 op 1 kopies. In ghost, wat ik dus gebruik, kan ik gewoon de originele HD selecteren en de stripe. Vervolgens gewoon kopie en klaar is kees. Komt dus geen image file aan te pas.

Als er iets mis gaat, dan heb je nog altijd de oude hd als backup :*) , het is dus een "win-win situation".

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Pagina: 1