[AIDA32]PC crasht (start opnieuw) na geheugenbenchmark

Pagina: 1
Acties:

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-08 22:41
Hallo allemaal,

gister wilde ik met AIDA32 mn geheugen benchmarken. Zo gezegd zo gedaan, de test gestart en na een tijdje is hij daar mee klaar. Echter, zodra de gegevens op het scherm komen crasht de PC en start hij opnieuw op.

Ik denk, misschien een bug, dus nog een keer geprobeerd, weer hetzelfde. Daarna eens met Sisoft Sandra geprobeerd en deze crasht of terug naar het bureaublad (waarna Sandra niet meer wil starten tot de volgende reboot), of hij hangt m compleet op, of hij vertoont dezelfde kuren als AIDA32.

Dan zal het dus wel aan het geheugen liggen. Dus ik memtest draaien. 9 uur later heeft hij de test 2,5 keer gedaan, maar geen fouten gevonden.

In het BIOS heb ik al van alles veranderd, zoals bank interleaving uitgezet, geheugensnelheid op auto gezet, handmatig op 200MHz, handmatig op 266MHz, CAS 2, CAS 2,5, onderklokken, overklokken. Ik kan het zo gek niet verzinnen, maar het probleem blijft.

Wat kan het probleem zijn?

Systeem:
ASRock K7VT2 (VIA KT266a chipset met VT8235 southbridge)
256MB DDR RAM (Elixir, Nanya chips volgens mij, standaard CAS2,5)
Club3d Radeon 7000 64MB DDR

Het geheugen is pc2700 terwijl het moederbord max. pc2100 is, maar dit mag volgens mij geen probleem zijn omdat het automagisch teruggeklokt wordt. Of kan dit wel de bovenstaande problemen opleveren?

edit:

Wil vandaag toch weg voor extra geheugen, is het dan verstandig om een 2e PC2700 ernaast te prikken, ookal draait deze op PC2100? Of toch maar gewoon PC2100?

[ Voor 7% gewijzigd door RvL op 20-10-2003 10:48 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Welk OS? Draai je geheugenmanagementprogseltjes op de achtergrond?

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-05 07:07

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

lijkt er op staat het hoger geheugen niet goed gerigestreerd wordt, maar dan zou je memtest het ook moeten zien. misschien een andere??

Specs: Server, WS boven, WS beneden

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-08 22:41
Och, inderdaad vergeten...

Ik draai Windows XP, geen geheugenmanagementproggies op de achtergrond bij mijn weten.

Verder draait het systeem gewoon op 133MHz FSB en 266MHz geheugen. Alles normaal dus.

Tijdens gewoon werken heb ik ook nergens geen last van, maar het viel me zo op dat 2 verschillende programma's (die hier op tweakers vrij vaak worden aangeraden) het niet gebenchmarkt kunnen krijgen...

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer eens alle geheugencachingopties in de BIOS uit te schakelen. Doe eventueel ook hetzelfde voor CPU internal cache :)

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Ik reply niet op je probleem maar op je 2e vraag.

Als ik jou was zou ik gewoon een PC2700 of PC3200 dimmetje er bij kopen. Dan kan je daarmee nog vooruit met het oog op processoren van de toekomst.

PC2100 kan je kopen maar soms is dat nog duurder als PC2700. Technisch gezien maakt he niet uit. Het geheugen draait dan toch op de snelheid van de traagste dimm (in jouw geval PC2100).
Pagina: 1