60 G in PII; register, .dat en .ini problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cyruzz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 13:51
Na het zelf al enkele malen geprobeert te hebben, is de wanhoop mij nabij...

Het "verhaal" : Een PII 233, 64mb met voorheen een Hd van 4G. Na het instabiel worden van de Hdd wilde ik hem vervangen door een 60G uitvoering van Maxtor.

Award bios geflashed naar versie 1.51d zodat er schijven tot 80G herkend zouden worden. Laten autodetecten en jawel, de 60G werd geaccepteerd.

vervolgens met fdisk 2 partities aangemaakt. 1 van 10G(primaire dos) en 1 van "de rest". De partities geformatteerd en geboot.

Installeren van win98se vanaf cd... EN VANAF HIER GAAT HET MIS!...
Tijdens de installatie geen vreemde dingen maar zodra de installatie zowat is afgerond (serial ingave voorbij) boot de computer en komt dan met meldingen als:
De FAT tabel is niet correct; deze vervangen door een vorige versie, fouten in de .dat en .ini. Geeft ook iets aan dat er iets niet klopt met de sectoren (???)

En vanaf dat moment heb ik een hangend systeem.

Wie kan helpen?...

Dunhill

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Begin eens met het lezen van de FAQ van dit subforum, dat heb je namelijk overduidelijk niet gedaan :)

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03 18:44

EXX

EXtended eXchange

En als je alles wat in de FAQ staat gepropbeerd hebt en het levert niets op: doe eens een memory test zoals bv memtest86. Ik had ooit eens een systeem dat zich totaal niet liet installeren (Win95); allerlei setup fouten en hang-ups. Bleek het cache memory kaduuk.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• cyruzz
Sorry, in de FAQ heb ik geen bevredigend antwoord kunnen vinden, helaas ook geen sturing in de juiste richting om verder te gaan zoeken.

Momenteel heb ik 98se kunnen installeren op een 4G schijf, maar meer kan ik er niet mee doen. Wanneer ik de ethernetkaart installeer en opnieuw opstart komt wederom de melding dat er of iets "mis" is met het register of dat de FAT tabel niet correct is en vervangen zal worden door een vorige versie. Het gevolg hiervan is dan dat ik weer een "niet geinstalleerde" ethernetkaart heb. Dit geldt voor zowat elke verandering die ik maak (veranderen van resolutie, actieve desktop instellen).

Dunhill

Verwijderd

maak anders partities aan met pqmagic ofzow.
fdisk sucks

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03 18:44

EXX

EXtended eXchange

wat kwam er uit de memtest86 diagnostics?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• cyruzz
Memtest86 leverde geen fouten op. Uit voorzorg ook nog eens de modules verplaatst en een nieuw reepje van 512 gehaald (Nog niet geinstalleerd).

Maar dit gebeuren maakt me echt wanhopig :'( ; onderdelen installeren, updates installeren, etc. , etc. Dan hoop je dat het goed gaat... eventjes opnieuw opstarten en dan is die melding er weer....."fout gevonden in systeembestanden, windows zet de meest recente versie van het register terug..bla, bla bla..." En weer een paar uur werk de Trashbin in :(

Ik weet het nu echt niet meer, nieuwe kabels hangen erin, het enigste wat ik nog zou kunnen bedenken is de voeding wisselen.

Plz... HELP ;(

Dunhill

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Over wat voor een bordje heb je het precies?
(Oh, en lichtelijk offtopic, maar 512MB gaat niet werken op slot-1 bordjes met een intel chiptset).

Anyway, je schrijft ook dat het verkeerd gaat met je 4GB schijf. Ik verwacht dus niet dat het probleem echt in je HDD zit. Win98SE gebruikt gewoon je bios om de hdd aan te spreken, dus echt in drivers zit het probleem ook niet.
Ik neem aan dat de machine ook niet overgeklokt is? (indien wel, dan moet je daar eerst eens naar kijken).

Als je toevallig ergens van iemand een pci-controllertje kunt lenen zou je al het een en ander kunnen testen. In dat geval kun je de IO-controller op je moederbord uitsluiten.
Dit kan namelijk nog best wel veel zijn, maar mijn verdenkingen gaan gewoon simpelweg uit naar een moederbord probleem.

• cyruzz
Het mobo is een: Aopen ax6l...

Het begint erop te lijken dat het afsluiten te snel gaat, zodra ik de optie: opnieuw opstarten kies, valt het systeem haast binnen 2sec stil, en krijgt dan ook niet de kans om nog iets weg te schrijven (denk ik).

Wat heb ik verder gedaan: patch gedownload van MS (deze lijkt alleen niet te werken)

Ook in de Msconfig --> advanced kon ik de optie van snel uitschakelen niet disabelen (omdat de optie er gewoon niet bij stond).

Dunhill

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-03 14:53

star-saber

Ryzen

wat je kan proberen 2 partities te maken van 30 GB de stuk
misschien dat dat wel werkt

net als die 32gb limiet van fdisk

misschien limiet in win98se

proberen schaad niet

• cyruzz
Inmiddels 2 nieuwe reepjes gekocht van 128, de 2 van 32 eruit (zouden kapot kunnen zijn wellicht).

Alle sloten leeg, met uitzondering van de videokaart.
Een Hdd van 60G gesplitst in 5G en "de rest"
Een optisch apparaat aangesloten

Installeren... en weer foutmeldingen als boven beschreven.

Een volledig werkend OS krijg ik niet voor elkaar.

Hij sluit bij het opnieuw opstarten wel heel snel af, Bios settings leverden niets op.
Zou het misschien de voeding kunnen zijn??? Deze is een ATX235 (te licht ???)

Dunhill

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

cyruzz schreef op 21 October 2003 @ 19:26:
Sorry, in de FAQ heb ik geen bevredigend antwoord kunnen vinden, helaas ook geen sturing in de juiste richting om verder te gaan zoeken.
Ik doel op het stukje onder "Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?" :)

• cyruzz
Bedankt, ik heb gekeken EN geluisterd naar de diverse geluiden maar kan geen van deze geluiden thuisbrengen (gelukkig?).

Ook het programma MAXBLAST gaf geen fouten aan op de Hdd (elke test gedaan)

Met het verder lezen dan mijn neus lang is, kwam ik er ook achter dat de 235W voeding het waarschijnlijk wel zou moeten kunnen trekken.

Uit dit alles denk ik te concluderen dat het mobo haar beste tijd wel heeft gehad ;(

Eventuele last-minute opmerkingen zijn nog steeds welkom...

Dunhill

• cyruzz
Ter vervanging maar gehaald:

- Shuttle AK32E KT266
- Duron 1600Mhz

Alles installeerde en draait momenteel volledig naar tevredenheid! :)

Iedereen bedankt voor adviezen!

Mag/kan dicht...

Dunhill

Pagina: 1