Helaas....de standaardkoeler is redelijk goed ( niet de beste ). Dus 50 graden is zeker acceptabel. Pas zodra de temperatuur boven de 65 uit komt kun je op problemen stuiten...hoewel het zelfs dan nog meevalt.
50 Graden is normaal ..met zulke snelle processoren.
Wat je kan doen...is Artic Silver III of Artic Ceramique kopen, de koeler eraf halen...het koelplakkertje verwijderen van de heatsink.....de troep verwijderen, voorzichtig de troep van de cpu afschrapen.
Dan een DUN laagje Artic op de cpu doen, je hebt echt maar minder als een rijstkorrel nodig, uitsmeren ( plastic zakje als handschoen is aan te raden ) en dan de koeler weer monteren.
De boel weer aansluiten en je systeem voor een periode van 8 uur aanhouden zodat de artic mooi aanzet.
:-), en koeler is je cpu ( Artic werkt pas optimaal na een paar dagen )
[ Voor 49% gewijzigd door swampy op 20-10-2003 01:53 ]
There is no place like ::1
Doe als ik, Zalman 7000 met Artic Ceramique.......heerlijk stil en ook lekker koel. En een constantere temperatuur ook.MATANDO schreef op 20 oktober 2003 @ 01:53:
Bah 50 graden is toch ff boven mijn normale idle temp. Ik ga maar eens een Zalman dingetje aanschaffen dan, watercooling is nog stiller maar zo stil hoeft het ook weer niet als het maar geen 50 graden geeft als hij idle is
[ Voor 5% gewijzigd door swampy op 20-10-2003 01:55 ]
Ik heb ook een 2.8Ghz, maar dan met de koperen Zalman waaier (fannetje er bovenop gestrapt) op een P4P800DL en hij doe 30 graden idle en met moeite boven de 40 stressed...
Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL
i7-7700K @ 5GHz (wc) | ASUS Maximus IX APEX | 2x8GB G.Skill Trident Z | Asus 1080 ti | Seasonic 750w PRIME
Mischien dat je eens je Airflow eens kunt checken in jouw kast, een onderdeel die veel mensen wel eens willen vergeten.
Ik draai nu dus met 2 schijven uit mijn oude pc met gewon dikke ide kabels.
Ik heb er idd geen coolprut tussen zitten omdat ik dat er ook niet bijgeleverd was en ik dacht dat ik toch wel een nieuwe cooler zou kopen als dit het niet deed(zoals ik nu dus dan maar ga doen, een zalman denk ik).
De temp die ik in de bios zie is dezelfde die een bijgeleverde tool van Abit laat zien btw, dus die vertrouw ik wel.
Iig lijkt het me duidelijk dat jullie adviseren om gewoon een andere cooler erop te gooien, toch?
Verwijderd
Probeer eerst eens een laagje koelprutMATANDO schreef op 20 October 2003 @ 10:24:
Ik heb er idd geen coolprut tussen zitten omdat ik dat er ook niet bijgeleverd was en ik dacht dat ik toch wel een nieuwe cooler zou kopen als dit het niet deed(zoals ik nu dus dan maar ga doen, een zalman denk ik).
Iig lijkt het me duidelijk dat jullie adviseren om gewoon een andere cooler erop te gooien, toch?
Dat scheelt al heel wat qua temperatuur
Maar ik vind dat ding toch teveel herrie maken dus ik ga een zalman cooler kopen.
Ik zat te denken aan de 7000, of is een andere beter?
Ik heb mijn P4 2,4 @ 3,0 ( Voeding is brak
Dat is btw op Lownoise stand, ik geloof 1800RPM?
[ Voor 17% gewijzigd door blix op 20-10-2003 12:00 ]
dank jullie wel voor alle hulp!
Verwijderd
2800Mhz >> Box cooled --> iddle 34, stressed 47.
2800Mhz >> Zalman cooled --> iddle 29, stressed 44.
OC naar 3500Mhz
3500Mhz >> Box cooled --> iddle 46, stressed 54.
3500Mhz >> Zalman cooled --> iddle 43, stressed 51.3
Ben dus overgestapt van de box cooler naar de zalman 7000cu. Wilde ook weten van de temps zijn, vandaar dat ik de bovenstaande configuraties heb getest. Scheelt een aantal graden. Daarnaast heb ik Artic Silver 3 gebruikt. (scheelt +/- 3/4 graden met andere pasta's) Bovenstaande waardes zijn via een sensor direct op de core van CPU gemeten. Met prime95.
AsusProbe geeft lagere temps aan, maar die vertrouw ik voor geen meter.
Oftewel, geen koeler om blind te kopen, je moet met deze twee zaken rekening houden.
Verwijderd
Koeler is een Swiftech MCX4000 met een Papst 3412NGL(92mm/23dB) erop en Artic Silver.
Ik heb nu de Thermalright SP-94 met een Delta 80mm fan en afgetopt met Arctic Ceramique. Bij full load wordt de cpu max 41 graden. De fan draait hierbij op een matig toerental van circa 2200 rpm. Bijna niet te horen. Als ik de fan op max zet, ongeveer 4800 rpm, dan wordt de cpu ongeveer 36 graden, maar dan is het geluid veel te hard. Ik heb trouwens alle metingen gedaan via de ingebakken temp sensor. Ik zou dus zeker voor een andere heatsink/fan combi gaan met goeie koelpasta.
Ik heb de 7000 al besteld, ik heb er genoeg ruimte omheen en mijn kast blijft lekker thuis staan dus dat maakt niet zoveel uit als hij maar cooler wordt, als ik het zo hoor zal ik het alleen niet redden met de silent mode.
Is het echt zo belangrijk om Artic Silver 3 te gebruiken? Ik zal hem speciaal moeten bestellen hier, iig kan ik het niet ff halen bij de mycom of computerland hier in Amsterdam
Zalman levert ook spul bij hoor, ook van goede kwaliteit maar "nothing beats Artic" ...behalve dan dat spul dat in de ruimtevaart wordt gebruikt..maar dat is wat "duurder"MATANDO schreef op 20 October 2003 @ 18:28:
Damn, met andere woorden heb ik dus gewoon pech met een hitte kanon
Ik heb de 7000 al besteld, ik heb er genoeg ruimte omheen en mijn kast blijft lekker thuis staan dus dat maakt niet zoveel uit als hij maar cooler wordt, als ik het zo hoor zal ik het alleen niet redden met de silent mode.
Is het echt zo belangrijk om Artic Silver 3 te gebruiken? Ik zal hem speciaal moeten bestellen hier, iig kan ik het niet ff halen bij de mycom of computerland hier in Amsterdam
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2003 19:01 ]
Verwijderd
Ik heb een p4 2.8@3.3 met zalman 7000cu (wel vol open staan)
en 4 kastkoelers (1 voor 2 achter en 1 in de deur)
en me temps zijn 26 idle en 33.5 stressed het zit in een chieftech matrix kast (fulltower)
Al een bios upgrade geprobeert?? En zijn dit temps volgens het bios of volgens een ander diagnoseprogje??
Ik heb bij heel veel stukjes text rare blauwe stukjes tussen en naast letters.
Hij gaat niet alleen naar sleep mode bij Eve-online, maar ook gewoon tijdens browsen etc.
Sleep mode is trouwens niet helemaal waar denk ik, mijn monitor geeft dat aan maar hij ontwaakt niet meer dus een echte sleem mode is het niet, ook is het geen reboot want hij start niet opnieuw op, ik zie gewoon niks meer!!!
Ik wordt er een beetje gek van, ik probeer nu al 3 dagen van alles uit om het te fixen maar het lukt niet echt.
misschien is het een geheugen probleem?
Ik zal nog eens mijn totale systeem posten wellicht dat een van jullie suggesties heeft want ik denk niet dat het een overhittings probleem is.
P4 2.8 - stndaard cooler
Abis Is7 mobo met nieuwste bios
Ati Radeon 9800 PRO met cat 3.8 drivers
Kingston HyperX KHX3200A/512 512MB DDR x 2
Zalman 400W voeding
Terratex sixpack 5.1
3com netwerkkaart
3dmark? niet dus
Ok, ik heb het!!!
Er zat een aansluiting voor firewire direct onder de Radeon kaart en die was tegen de fan aan gegaan, heb mazzel dat die kaart niet naar de tering is!!!
nogmaals dank voor alle hulp
[ Voor 51% gewijzigd door MATANDO op 20-10-2003 23:27 ]