Toon posts:

[Linux] Bestandssysteem voorbereiden voor Linux installatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig mijn harddisk voortebereiden voor een dualboot van WinXP en een Linux distro. Ik gebruik Partition Magic 7. Maar voordat ik de nieuwe partities aanmaak wil ik zeker weten of Windows XP wel nog gaat starten. Reden voor mijn twijfel is het volgende schermpje die ik niet echt 100% begrijp:

Afbeeldingslocatie: http://www.angelfire.com/psy/city/lin.jpg

Uiteindelijk wordt de schijfindeling zo:

Afbeeldingslocatie: http://www.angelfire.com/psy/city/lin1.jpg

Het linuxpartitie kan alleen helemaal in het begin van de schijf (weet niet waarom). Mijn windows drive C komt dus na 11GB ofzo, PM zegt dat ie dan misschien niet start :? Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit? Overigens veranderde PM de status van station C naar "hidden" dat heb ik weer "unhide" gedaan.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 31-03 15:17

Valium

- rustig maar -

Je hoeft geen partities aan te maken voor linux. Maak gewoon vrije ruimte aan 't eind van de schijf en laat de installatie de partities maar maken.

Die vraag over de 4GB-grens kun je beter in het windows-forum stellen. Daar zitten de windows-goeroes immers.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-04 22:19

MBV

Ik ken van allebei een beetje:) Windows XP deed dacht ik niet zo moeilijk, en linux al helemaal niet. Windows NT snapt het wat minder als zijn harde schijf voorbij 4GB staat dan WinXP. Het enige probleem dat je kan krijgen door een oud bios is dat hij in een cluster voorbij 1024? komt. Dat kan je op te lossen door je /boot partitie vooraan te zetten (paar meg), en de rest achteraan. Dat betekend dat alles vooraan staat: linux boot en windows. Omwille van de tijd die het herpartitioneren kost, zou ik de linuxpartitie gewoon helemaal achteraan zetten, bij een PC van minder dan (pak um beet) 2 jaar oud. Mocht het toch een probleem zijn, kan je je /boot altijd nog naar voren zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door MBV op 19-10-2003 23:47 . Reden: ff wat info over XP/nt toegevoegd ]

Verwijderd

Topicstarter
ok, tnx. Ik ga nu dus alleen 11GB vrij maken aan het einde van de schijf en dan Linux installatie starten (eerst ff Mandrake proberen). Trouwens het maak me niet uit hoelang het partitioneren duurt, van mijn part mag het 1 week duren :) En het gaat over het systeem in mijn sig.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2003 01:03 . Reden: :| ]

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 13:57

Bergen

Spellingscontroleur

Ik kan zo even ook geen reden bedenken om het maken van Linux-partities over te laten aan Partition Magic... iemand?

Het is trouwens echt geen probleem dat die partities achteraan staan. Mijn indeling is zo:

20 GB, NTFS
19 GB, NTFS

...en dan de Linux-partities pas (256 MB swap, 4 GB ext2 en ongeveer 35 GB ext3)

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan ook geen reden bedenken :9 maar ik heb ook nog nooit linux m'n harddisk geinstalleerd. Maarja ik heb nu 11GB aan het einde van mijn HD vrijgemaakt en nu ga ik linux instaleren, als ik binnen 32 uur niet terug ben... ;( Alvast bedankt voor jullie hulp dan.

-
/DinaTux says helo from Linux ;)

ik heb Mandrake 9.1 geinst, nu nog vinden waar ik de refreshrate van me monitor kan veranderen, want 60Hz is niet fijn :r

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2003 04:01 . Reden: installatie voltooid ]

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:30
die refreshrates kun je wel vinden met google. http://monitorworld.com/ komt vaak een heel end.
Uit je verhaal begrijp ik dat je xp nog niet hebt geinstalleerd? En Mandrake al wel? Das jammer, want XP overschrijft je MBR. Je moet de volgende keer dus met je Mandrake-opstartdiskette starten. (als je XP ondertussen hebt geinstalleerd) en dan als root /sbin/lilo uitvoeren. Hiermee installeer je lilo weer in je MBR en kun je kiezen uit XP of Mandrake.

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op 20 October 2003 @ 02:39:
Ik kan ook geen reden bedenken :9 maar ik heb ook nog nooit linux m'n harddisk geinstalleerd. Maarja ik heb nu 11GB aan het einde van mijn HD vrijgemaakt en nu ga ik linux instaleren, als ik binnen 32 uur niet terug ben... ;( Alvast bedankt voor jullie hulp dan.

-
/DinaTux says helo from Linux ;)

ik heb Mandrake 9.1 geinst, nu nog vinden waar ik de refreshrate van me monitor kan veranderen, want 60Hz is niet fijn :r
Als je de horizontale en verticale frequentie van je monitor in XF86Config of XF86Config-4 (als je die hebt) verandert redt XFree86 zich wel met de refreshrates.

Verwijderd

Als je KDE gebruikt is het mogelijk om in het KDE Configuratiecentrum de refreshrate aan te passen (onder 'bureaublad' en dan 'size+orientation'). Als je het niet ziet staan moet je KDE even updaten naar 3.1.2?3?4 heeft het zeker.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

offtopic:
Voor het screenprinten van een window in plaats van het gehele scherm (zie 1e screenshot) kun je alt+printscreen gebruiken :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

offtopic:
...en je kunt ze beter als PNG opslaan ipv JPEG. Daar worden ze kleiner van en je hebt geen kwaliteitsverlies en van die lelijke JPEG-artifacts.
Pagina: 1