[project] mengpaneel op gamepoort

Pagina: 1
Acties:
  • 203 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-08 22:39
Eens in de zoveel tijd draai ik op een kleine vereniging. Ze hebben helaas geen goede spullen, en ik ook niet ;) (behalve mijn pc natuurlijk.)

Nu zat ik afgelopen week te denken om mijn pc als mengpaneel te gaan gebruiken. Dit kan natuurlijk heel makkelijk, maar het windows-mengpaneel bedienen met de muis is natuurlijk k*t.

Toen kwam ik op het volgende idee om een zelf een goedkoop mengpaneel te fabriceren :

ik maak een klein mengpaneel met 4 schuiven (kanaal 1-3, en een crossfader), de potmeters van de schuiven gooi ik direct op de gamepoort van mijn pc. (het mooie van de gamepoort is dat je daarmee direkt een weerstand kunt uitlezen!). De ingangen van de geluidskaart dienen als ingangen, de uitgang van de geluidskaart is de master-out.

Ik heb even nagezocht op internet, en de gamepoort kan 4 analoge lijnen uitlezen, plus 4 schakelaars (ideaal voor een pl schakelaar?).

Het enige wat dan nog nodig is is een stukje software. Zelf zat ik te denken aan een winamp-plugin, die met de uitgelezen waarde van de gamepoort de volumes instelt. Als je 2 geluidskaarten in je pc hebt, kun je eventueel de uitgang van de 2e als PL gebruiken.

Helaas heb ik niet zoveel ervaring met het schrijven van dergelijke software, en het leek me daarom leuk om hier een projectje van te maken met wat hulp van wat GoT-ters.

Het resultaat kunnen we dan voor iedereen beschikbaar maken, een layout voor een geschikte printplaat, misschien ook een leuke EPS om alles mooi te maken/op te sieren.

Wat denken jullie van dit idee? Het grootste probleem imo is het maken van de software.

edit:
vraagje voor de mod-jes : is dit het goede forum hiervoor? plaats hem anders in overige hardware als dit de verkeerde plek is

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

er zijn geloof ik wel plugins van winamp (crossfader plugin) die dat kan
maar ik durf je niet te zeggen hoe en waar je die kan vinden.

iig hier op dit forum moet je ff zoeken op 'com control' zo heet dat programmaatje dat je via serieel winamp mee kan besturen..

hget is wellicht wat anders, maar misschien staat er wat nuttigs in

[ Voor 14% gewijzigd door gitaarwerk op 19-10-2003 22:35 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• wdekreij
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-08 08:57

wdekreij

Dubbelzinnig

Ik weet niet of de TS hier wat aan heeft, maar er is sinds pas het volgende product op de markt: http://europe.hercules.com/showpage.php?p=87&b=0&f=1

Is direct de geluidskaart, en sluit je aan op de usb poort, usb is direct de voeding van het apparaat..

Als je het geld er voor over hebt (250 euro dacht ik) is het een leuk iets (als je er het geld niet voor over hebt ist ook leuk hor :) maja dan heb je d'r nix aan he ;) )

• WVL_KsZeN
@ gitaarwerk : het gaat me er dus _niet_ om winamp te besturen, ik wil alleen de volumes van de ingangen van de geluidskaart direkt kunnen aansturen met het externe mengpaneel. (eventueel is het natuurlijk best leuk hier direkt een winamp-besturing in te bouwen :)

@wdekreij : het idee is natuurlijk zelfbouw!! het enige wat ik voor dit mengpaneel nodig heb is een kastje, 4 schuifpotmeters, wat schakelaars, draad en stekker. (en wat software, helaas) totale kosten een paar euro, zeker als je je nog wel wat bij elkaar kunt scharrelen :)

het is dus niet de tweaker-eigen hiervoor iets aan te schaffen van 250 euris, terwijl je toch al een geluidskaart en pc hebt!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Voor een paar Euro heb je ook een 4 kanaals 2dehands mengpaneeltje. Zeg dan gewoon dat je perse zelf iets wilt bouwen >:)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

dreeke schreef op 19 October 2003 @ 22:53:
Voor een paar Euro heb je ook een 4 kanaals 2dehands mengpaneeltje. Zeg dan gewoon dat je perse zelf iets wilt bouwen >:)
dat is ook weer waar :P
hehe
WVL_KsZeN schreef op 19 October 2003 @ 22:50:
@ gitaarwerk : het gaat me er dus _niet_ om winamp te besturen, ik wil alleen de volumes van de ingangen van de geluidskaart direkt kunnen aansturen met het externe mengpaneel. (eventueel is het natuurlijk best leuk hier direkt een winamp-besturing in te bouwen :)
ik snap et :) nou..daar weet ik even neits op.. iig suc6 :)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• WVL_KsZeN
*kick* :D

• TheLemon
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Zou wel cool zijn, dan heb je eigenlijk VCA's (Voltage Controlled Amplifiers, alleen in hele dure mixers), omdat de audio zelf niet over je potmeters gaat.
Hoe werkt dat dan met die gamepoort? Ik stel me voor dat die 5V uitstuurt en dan op 4 afzonderlijke inputs de overgebleven spanning uitleest en die dan weer A/D converteert. Dan moet je denk ik software schrijven die met DirectX samenwerkt (ik neem tenminste aan dat de windows mixer ook via DirectSound gaat).

[ Voor 4% gewijzigd door TheLemon op 21-10-2003 22:17 ]

• WVL_KsZeN
geen idee hoe dat zou moeten met die software! dat is nu juist net de vraag.

ik heb net een winamp plugin ontdekt waarmee je winamp kunt besturen met een joystick. Er zit ook een optie in om het volume te besturen, maar niet helemaal zoals ik bedoel (dat is dus de WAVE-volume).. opzich al leuk, maar nu nog het line-in volume, line-in2 volume, en aux volume (evt nog cd-in volume ofzo.. of wat voor volume dan ook)

ik zie de software tool als volgt voor me :

4 vakjes, elk behorend bij 1 potmeter, waarin je aangeeft welk volume bestuurd moet worden door die bepaalde potmeter.

dan moet er ook nog zoiets zijn om mbv de 4 schakelaars bepaald geluid wel/niet aan te zetten op de 2e geluidskaart, hier kun je dan je koptelefoon op af luisteren. dus :

soundcard 1
pot1 : wavevolume
pot2 : line-in volume
pot3 : kies-een-volume
pot4 : kies-een-volume

soundcard2
button1 : add wave to output
button2 : add aux to output
button3 : add ... to output
button4 : add ... to output

en natuurlijk een optie om de potmeters te kalibreren.

maar heeft iemand ervaring met dit soort dingen? ik heb op veel plaatsen gezocht, maar het ziet ernaar uit dat ik zelf visual c zal moeten leren :(. Ik kan wel C/C++ maar heb dit tot nu toe alleen onder Irix en DOS geprogrammeerd, dus geen GUI's oid.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:00

BCC

Onder Visual Studio is dit ongeveer 10 minuten werk denk ik zo... even een dot net joystick example en een mengpaneel example aan elkaar knopen.

[ Voor 38% gewijzigd door BCC op 21-10-2003 22:49 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• TheLemon

TheLemon

Mag ik vragen wat voor geluidskaart je hebt eigenlijk, met al die inputs?
Het enige zinnige wat ik nog kan bijdragen wat betreft software ( :p ) is dat ik vroeger in basic wel eens een joystick-calibatie-progje gemaakt heb. Die las de X- en Y- as uit en geeft die grafisch weer (die waarden kreeg je dus terug uit de gameport volgens mij als integers met als gemiddelde moesten ze 90 zijn)

• WVL_KsZeN
Ik heb een Soundblaster Live! platinum (de allereerste), die heeft al rot veel ingangen!!!

cd-in
aux-in
line-in
line-in2

de meeste hiervan zitten op de kaart zelf (dus als interne ingang). Kwestie van een bracket nemen, gaatjes boren en er tulpjes opzetten, verbinden met de kaart en klaar is WVL_KsZeN. Maar je kunt natuurlijk ook de ingangen op de LiveDriveII gebruiken.

• TheLemon

TheLemon

Maar kan je die ook mixen dan? Want de meeste soundcards hebben wel line-in, cd-in en aux-in, maar die kunnen alleen 1 voor 1 aan, niet tegelijk.

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-06 07:23
Hey mede c64'r ^_^

Ik kan je niet echt verder helpen, maar heb je wel een GUI app nodig?

Tenzij je de boel wil "visualiseren", maar anders kan je toch ook volstaan met een CLI app, die alleen maar je joyports via de windows api (directx?) inleest, en dan via de wavemapper api (als die bestaat, ben geen windows programmeur) de betreffende in/uitgangen aanstuurt?

desnoods een text versie van je mixers laat zien (ascii/ansi art, ala de alsamixer @ http://www.alsa-project.org, linux, maar toch wellicht idee voor visualisatie).

Suc6 ermee iig!

• WVL_KsZeN
@ the lemon : ja, die kan ik allemaal mixen. ik geloof dat line-in2 en SP-DIF in/optical in exclusief zijn (misschien ook nog de TAD in?) iig kun je cd-in,line-in,aux-in en line-in2 tegelijkertijd gebruiken/mixen.

@keef : hey gozert :) hmm, dan doe ik het toch liever direkt in 1 keer goed. De tool moet dus ook kunnen uitlezen wat voor ingangen allebei de geluidskaarten hebben!!
edit:
hebbie trouwens de parts voor de nieuwe demo als eens gezien? :) de nieuwe demo wordt echt een kicker, we gaan zeker winnen op Breakpoint volgend jaar

[ Voor 18% gewijzigd door WVL_KsZeN op 22-10-2003 00:00 ]

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-06 07:23
@wvl: nog niet gezien, ben benieuwd! ook eens ff opzoeken wanneer BP is next time.

Maar, ehmz, er is toch zo'n hele API voor geluidskaarten enzo, dat je je helemaal niet meer zorgen hoeft te maken over welke in/uitgangen je hebt.. Je laat het de wavemapper lekker uitzoeken? Maja, ben een ware n00b op windows programmeren gebied. Misschien dat wat mensen van #nlcoders je wat verder kunnen helpen, hoewel, tgaat de laatste tijd meer over auto's dan over coden.

• WVL_KsZeN
Ik ben ook geïnteresseerd in auto's, alleen nu ff niet :-)

dus... tips?

• OverSoft
  • Laatst online: 06-08 11:46
http://www.ucapps.de

Als het dan ook gelijk goed moet zijn!

• WVL_KsZeN
@ oversoft : WOOOOOOOOOOOOOOOT!!! even een overkill aan informatie! :-) erg mooie site, moet daar maar eens goed naar gaan kijken.

lijkt me trouwens wel wat :) mengpaneeltje met LCD-tjes voor elke ingang, kun je mooi de BPM op gooien ofzo.. volume dingetjes..

leuk!

maar weer veel moeilijker dan ik in gedachten had.

• OverSoft
  • Laatst online: 06-08 11:46
WVL_KsZeN schreef op 22 oktober 2003 @ 14:57:
@ oversoft : WOOOOOOOOOOOOOOOT!!! even een overkill aan informatie! :-) erg mooie site, moet daar maar eens goed naar gaan kijken.

lijkt me trouwens wel wat :) mengpaneeltje met LCD-tjes voor elke ingang, kun je mooi de BPM op gooien ofzo.. volume dingetjes..

leuk!

maar weer veel moeilijker dan ik in gedachten had.
ik ben er zelf ook een mengpaneeltje aan et bouwen daarmee (duurt al erg lang, maar dat komt omdat ik het erg druk heb)

Layout:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~w.leemans/design6.jpg

Verwijderd

Kijk ook eens hier:

http://vellocet.com/software/VMIDIJoY.html

Is oorspronkelijk gestart als manier om een joystick op de gamepoort te gebruiken als midicontroller, het ondersteunt nu ook USB.

Ik heb zelf zo een oud mengpaneel omgebouwd en kan hem nu gebruiken om bv cubase te bedienen.
Pagina: 1