[WinXP] Share probleem, XP Home => XP Pro werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• StarTAC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025
Ik heb op mijn laptop windows XP Home. En eerst had ik op mijn andere desktop pc Win2000, maar die heb ik toen geupgrade naar WinXP prof.

Eerst kon ik wel op beide pc's naar shares kijken op de andere pc. Maar sinds ik WinXP Pro heb op de desktop, kan ik niet meer van de Laptop (XP home) naar de Desktop (XP Pro) shares benaderen. Dan krijg ik: 'Toegang Geweigerd'.

Nu heb ik het guest account op enabled staan. De accounts op beide pc's wachtwoorden gegeven.

Maar ik weet nu niet wat ik verder moet doen. BVD

iRacing Profiel

Verwijderd

Maak op je desktop een user aan met dezelfde credidentials als waarmee je op je laptop inlogt, en laat de Guest-account lekker voor wat het is.
Ohja, vergeet die account die je net aangemaakt hebt niet voldoende rechten te geven ;)

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:17

grimson

domeingrommer

Zoek eens op 'eenvoudig delen' ?
Of 'simple file sharing'
Maak op je desktop een user aan met dezelfde credidentials als waarmee je op je laptop inlogt, en laat de Guest-account lekker voor wat het is.
Nu vergeet je juist dat dit default bij WinXP in een niet Domein opstelling niet werkt :)

[ Voor 73% gewijzigd door grimson op 19-10-2003 20:45 ]

• InfoTracer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-04 13:17
gewoon bij je mapopties/ folder options en dan view en dan use simple file sharing

Verwijderd

grimson schreef op 19 October 2003 @ 20:44:
Nu vergeet je juist dat dit default bij WinXP in een niet Domein opstelling niet werkt :)
Waarom zou dit niet werken :? Dit werkt al sinds Windows NT zo..

• grimson

grimson

domeingrommer

Dit is juist 'nieuw' in WindowsXP.

Bij default (installatie WindowsXP in een niet domein omgeving) kan je niet via een netwerk op een share komen van een XP machine. Je moet dit expliciet aanzetten.
Dit heeft 'simple file sharing'

Per WindowsXP is het nieuw dat standaard alle inkomende request worden gemapped onder het guest account, ook al heb je de juiste (admin) credentials ingevoerd.

Op een standaard ingerichte XP-bak moet je binnen je Explorer
Tools->Folder Options->View->Use Simple File Sharing uitzetten !

Nu kan je met andere credentials aanmelden op een share van deze XP bak.

/Edit
Deze policy kan je hier terugvinden
start->run->gpedit.msc
Computer Configuration->Windows Settings->Security Settings->Local Policies->Security Options.
Kijk hier bij: Network Access: Sharing and Security model for local accounts

Classic is zoals bij NT4 etc. Aanmelden met gebruikersnaam en ww.
Guest Only is het nieuwe (standaard) beleid

[ Voor 63% gewijzigd door grimson op 19-10-2003 21:07 ]

• StarTAC
Mijn account op mn laptop heet: Floris Smit en ik gebruik geen wachtwoord, en dat is precies hetzelfde als bij mn desktop. en het werkt niet.

Maar toen changde ik op mn desktop de naam van het account van Floris Smit naar Default. En probeerde ik een nieuw account aan te maken, met de naam Floris Smit. Maar dan zegt ie dat ik het niet zo mag noemen omdat er al een account is met die naam. Ik heb al gereboot en mn account heet nu dus wel Default op mn destktop.

EDIT
En use simple file sharing staat uit...

[ Voor 5% gewijzigd door StarTAC op 19-10-2003 21:12 ]

iRacing Profiel

• InfoTracer
maar heb je al geprobeert om use simple file sharing uit af juist aan het zetten en als ie uit staat moet je bij de map wel ff de rechten toevoegen van bijvoorbeeld all users ofzo

Verwijderd

Grimson: ja, ik ging er wel van uit dat hij dat inmiddels zo ingesteld had :) Zullen weinig Tweakers zijn die dat niet zo doen denk ik zo..

StarTAC: heb je geprobeerd wat grimson zei?

• StarTAC
OK, bij alle mappen heb ik op beide pc's bij permissions 'Full Control' aan staan.

Simple File Sharing aan of uit maakt niet uit, doet allebei niet. Alleen als ik het aan heb staan, dan vraagt ie naar een user account met wachtwoord, wat ik dan ook invul, maar dan zegt ie alsnog dat ik geen rechten heb om erop te komen.

Trouwens dat simple file sharing kan ik alleen bij WinXP pro vinden, niet bij Home.

iRacing Profiel

• grimson

grimson

domeingrommer

Simple file sharing bestaat alleen bij de professional uitvoering geloof ik.
Het maakt wel degelijk uit of simple file sharing uit staat.

Je hebt share-rechten en file-rechten, hou daar ook rekening mee !
Probeer het eens anders met de share wizard ?

• InfoTracer
StarTAC schreef op 19 oktober 2003 @ 21:21:
OK, bij alle mappen heb ik op beide pc's bij permissions 'Full Control' aan staan.

Simple File Sharing aan of uit maakt niet uit, doet allebei niet. Alleen als ik het aan heb staan, dan vraagt ie naar een user account met wachtwoord, wat ik dan ook invul, maar dan zegt ie alsnog dat ik geen rechten heb om erop te komen.

Trouwens dat simple file sharing kan ik alleen bij WinXP pro vinden, niet bij Home.
en heb je het ook geprobeert met het administrator acount van de computer waar je op wil?

want dit werkte bij mij altijd wel
ps je moet idd ook in de gaten houden dat je share en file/ntfs rechten heb.

• StarTAC
Het maakt waarschijnlijk wel uit of Simple File Sharing aan of uit staat, maar in beide gevallen werkt het niet bij mijn geval.
Wat zou ik moeten doen met die share en file rechten waar je het over hebt?
En waar kan ik die share wizard vinden, ik zie em zo gauw niet... (iig bedankt voor de hulp...)

iRacing Profiel

Verwijderd

Dat er gevraagd wordt om een wachtwoord is in ieder geval een goed teken. Als je simple-file-sharing uitzet en hij vraagt het nog steeds, gok ik erop dat je accounts nog steeds niet goed gesynchroniseerd zijn. Stel anders een wachtwoord in, da's sowieso verstandig :)

Oh, en als je dit nog niet hebt: het is het beste de user die je rechten wilt geven apart toe te voegen bij de Permissions door op 'Add' te klikken, en dan de betreffende user te selecteren. 'Everyone' alleen is vaak niet genoeg..

• grimson

grimson

domeingrommer

En waar kan ik die share wizard vinden, ik zie em zo gauw niet... (iig bedankt voor de hulp...)
Probeer eens start->uitvoeren->shrpubw.exe
of US: start->run->shrpubw.exe
Dit is een soort van wizard om folders/mappen te delen.

• StarTAC
grimson schreef op 19 oktober 2003 @ 21:36:
[...]

Probeer eens start->uitvoeren->shrpubw.exe
of US: start->run->shrpubw.exe
Dit is een soort van wizard om folders/mappen te delen.
Dit werkt helaas als nog niet.

Ik denk dat er echt iets mis is gegaan met die upgrade van Windows 2000 naar WinXP Pro.

Niets lukt. Hij geeft nu bij alles aan dat ik geen rechten heb om de shares op de desktop te bereiken.

Als ik bij permissions op ADD klik, dan kan ik alleen een user van de 'family-pc' (dat is de desktop) toevoegen. arg ik word gek...

EDIT:
WTF ik heb op mn desktop de functie: 'Allow Network Users to Change My Files' uitgevinkt, en nu doet ie het wel!!!!

Ben ik nu gek of wat?

[ Voor 14% gewijzigd door StarTAC op 19-10-2003 21:57 ]

iRacing Profiel

Pagina: 1