Videokaarten snel stuk. Oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

• bsquare
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-02-2025
probleem

Er zijn binnen 2 maanden al 4 3dconnect radeon 9600pro videokaarten
stuk gegaan. En ik heb niks vreemds gedaan. Ik heb de agp drivers aangepast, omdat windows xp niet standaard via drivers meeleverd, die moet je zelf installeren.

wat is mijn probleem? (300Watt voeding?) (aantal usb aansluitingen?) (1 stopcontact?) (3d connect?).
Hier beneden staat mijn situatie beschreven...

situatie

comp specs.
asus a7v8x / athlon 2600 / maxtor diamandmax plus9 80Gb / 300 Watt voeding / 3dconnect radeon 9600 pro 128Mb / creative audio kaart pci/6x usb2.0 onboard 4x usb2.0 pci / samsung syncmaster 172w

printer (usb)
scanner (usb)
externe hardeschijf (usb)
externe cdrw (usb)
externe pctv (usb)
ipod (firewire)
ipaq (usb)
webcam (usb)

dit zit mbv verlengsnoeren en stekkerdozen allemaal op 1 stopcontact.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Pech met 4 brakke kaarten lijkt me vrijwel uitgesloten. Slechte voeding die af en toe een fijne piekspanning het systeem in stuurt? Of worden de kaarten (veel) te warm? Kan eignelijk wel vrij veel zijn.

Heb ook even de topictitel aangepast, "computer issue" zegt zo weinig ;)

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

300 Watt lijkt me wel weinig en als het een beetje oude voeding is dan kan er best wat fluctuaties plaatsvinden waar je videokaart niet blij mee is. Veel USB devices, weet niet of dat je 5 volt lijn beïnvloedt maar misschien een idee om die eens te monitoren

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
300 Watt is niet superveel, ik zou er minstens een 400 Watt inzetten dan heb je nog wat ruimte over, want dit is echt te weinig je kan ook deze topic erop nalopen: Welke voeding heb ik nodig? Deel 2

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

300 Echte watts is ruim voldoende voeding voor dit systeem.
Maar er wordt gewoon enorm veel troep verkocht :(
Verder kan een overbelaste USB idd voor een instabiel systeem zorgen maar daar sterft een GFX kaart niet zomaar aan.
Tenzij er een koperspoor op het moederbord roodheet wordt en ergens sluiting maakt in je AGP bus.
Maar dat ruik je ;-)
Ik zou dus eerst eens naar mijn monitor kijken en dan vooral of de kabels en aarding nog goed zijn :)
Een grote kans dat daar wat mee is...

Powered bij meergranenbrood.

• bsquare
Zou het kunnen, dat agp voltage piekt? In de bios staat ie ingesteld op 'auto', maar ik kan ook 1.5V instellen.

De laatste keer dat de videokaart ermee ophield, was nadat ik mijn systeem in de slaapstand probeerde te zetten.

• Ultraman
  • Laatst online: 06-08 08:06

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Stroompieken, statische elektrischiteit (geen geaard contact, waar die anders vandaan zou komen weet ik niet maar ik ken jou situatie daar niet), warmte, monitor buiten zinnen.
Eigenlijk is het allemaal al genoemd. Misschien zou je eens een andere voeding moeten proberen.
Het kan als je het mij vraagt ook aan wangedrag van hardware liggen. Bij mij is het namelijk een keer zo geweest toen ik m'n oude HD (WD 20Gb) nog had mijn voeding erg warm werd en mijn brander op een dag begon te flippen en m'n systeem was onstabiel geworden. Brander vervangen. Nou psies hetzelfde. Ik vond dat ik ook toe was aan een nieuwe HD dus Maxtor 120Gb gekocht en al mijn problemen waren opgelost.
Soms kan het ook gewoon een foute combinatie van onderdelen zijn. Klinkt erg onzinnig, is het ook als je het mij vraagt, maar ik ben het een paar keer tegen gekomen. Nou zie ik dat jij prima hardware hebt, maar ik vind dat die standaard 300w voeding uit het lijstje valt. Daar ff naar kijken als je het mij vraagt.

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 19-10-2003 22:16 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

heb je een geaard stopcontact?

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Turkish schreef op 19 October 2003 @ 20:24:
300 Watt lijkt me wel weinig en als het een beetje oude voeding is dan kan er best wat fluctuaties plaatsvinden waar je videokaart niet blij mee is. Veel USB devices, weet niet of dat je 5 volt lijn beïnvloedt maar misschien een idee om die eens te monitoren
300 W is zat , als de pc eenmal geboot heeft is de piekstroom voorbij. Je kunt zelfs een dual processor met een redelijk krachtige videokaart op 300 Watt aansturen :p.

• bsquare
ja, ikheb een geaard stopcontact. Mijn moederbord presteerde prima. mijn kast werd niet warmer dan 39graden celsius. Ik gebruik mijn dvi poort. statische electriciteit?? dan zou mijnhele systeem er toch last van moeten ondervinden? Mijn kast staat op het tapijt en ik gebruik sinds kort een 'trust power master' stekkerdoos met filter. het kan zoveel zijn... kan het niet gewoon aan 3dconnect liggen?

• Ultraman
  • Laatst online: 06-08 08:06

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Hmm 39 graden moet prima kunnen. Dat van die statische elektrischiteit is idd ver gezocht maar uitsluiten kun je het nooit. Het kan idd ook aan Connect3d liggen maar die gebruiken volges mij net als veel aanbieders standaard PCB's. Het kan er aan liggen, probeer voor de volgende wisseling dan eens een ander merk te pakken, ook al betaal je dan misschien wat bij hij: misschien werkt het dan wel. Als het dan nog steeds niet werkt is er egt iets mis.
Als ik jou was zou ik ook ff met een andere voeding testen, je weet nooit.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• bsquare
OK, Ik kies dan voor een ander merk videokaart en voeding, maar wat is kwalitatief de beste keuze?

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dat is aan de hand van het lezen van wat reviews het beste door jezelf uit te zoeken. Jij weet wat je eisen en je budget zijn :)

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-07 16:20

Goku33

Ownage!

Heb je wel genoeg koeling in je kast? Misschien is er nauwelijks koeling waardoor de kaart te heet wordt?

Verwijderd

Die firewire kan ook veel wegtrekken..
Is het toevallig een pci adapter, dus los van je mobo ?
Bij veel firewire kaarten is er de mogelijkheid om er een molex connector vanaf de voeding op te plaatsen wat veel problemen kan verhelpen omdat hij dan niet zn spanning vanaf het pci circuit gaat trekken.

• bsquare
Ik lasnet een stukje over de nieuwe 3.8 catalyst drivers. Misschien is dat de oorzaak!
je weet het nooit...
Pagina: 1