3D Prophet 9500 Pro + Zalman Passieve koeling = mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Zoals in een andere Post van mij al staat ben ik bezig mijn Pc wat stiller te maken.
Nu is de fan van mijn nog geen half jaar oude Hercules Prophet 9500 Pro een behoorlijke herrieschopper, de fan lijkt nu al slijtage problemen te hebben.

Dit wilde ik gaan voorleggen bij de winkel, alleen mochten ze de kaart willen omruilen ga ik natuurlijk niet accoord met een 9600 model, aangezien die toch minder presteren. Daarom probeer ik er achter te komen of het mogelijk is om een Zalman passieve koeling op deze kaart te zetten.

Het probleem is alleen dat er al overal heatsinks opzitten, mem. etc.

En hoe ver steekt zo'n koeling over de kaart, ik heb wel wat plaatjes etc. gezien, maar daar is het moeilijk aan af te zien. Ik heb namelijk een ABIT KT7-RAID moederbord die de geheugensloten op een leuke plek heeft zitten. de VGA-kaart gaat er vlak onderdoor.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

heatsinks kun je er zo afhalen door in de vriezer te leggen(wel in zakje tegen condens!)

passieve koeling wil wel, maar als je betere prestaties wil moet je die fan erop zetten

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2003 20:05 ]

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
mmm ik ga niet overclocken ... ik vindt het risico van overklocken toch iets te gevaarlijk met in dit geval een kaart die mij €250 heeft gekost. Het hoeft maar 1 keer fout te gaan :)

Ik zeg dit nu wel ... maar ik begin al met het plaatsen van andere fan's en passieve koeling.... wat volgt :P

Maar waar ik nieuwsgierig naar ben is er toevallig iemand die dit al eens met een 9500 Pro van Hercules heeft gedaan ?

[ Voor 45% gewijzigd door _Dune_ op 19-10-2003 21:06 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Ik heb de Zalman op een 9000 AIW zitten op een Asus A7V333 RAID mobo en dat gaat zonder problement. De cooler heb ik er door de dealer af laten slopen. De resten van de lijm weggesneden en vervolgens AS Ceramique erop. Kaart loopt als een zonnetje!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Het probleem is niet zozeer de koeler met fan er af te halen volgens mij en de heatsinks die op het geheugen zitten kunnen blijven zitten tenminste als ik alle plaatjes zo bekijk dan is er nog wel 1 cm ruimte over. (die mem. heatsinks zijn 1cm hoog). Het probleem is meer de kleine heatsink aan de achterkant van de GPU. die haal ik er liever niet af, ik bedoel om mijn kaart nu te gaan diepvriezen... ik heb wel meer met electronica gespeeld, maar om iets in een diepvries te leggen heb ik nog nooit eerder van gehoord. (behalfe hier dan :) )

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-02 17:46

Piggen

Lekker bakkie

Ik heb hetzelfde probleem met mijn 3D Prophet 9700. Ik wil er ook graag andere koeling op, maar die vervelende heatsink achter op de GPU :(
Maar ik laat het zo. Het laatste wat ik wil is een kapotte kaart en geen garantie meer

Verwijderd

_Dune_ schreef op 20 October 2003 @ 00:09:
Het probleem is niet zozeer de koeler met fan er af te halen volgens mij en de heatsinks die op het geheugen zitten kunnen blijven zitten tenminste als ik alle plaatjes zo bekijk dan is er nog wel 1 cm ruimte over. (die mem. heatsinks zijn 1cm hoog). Het probleem is meer de kleine heatsink aan de achterkant van de GPU. die haal ik er liever niet af, ik bedoel om mijn kaart nu te gaan diepvriezen... ik heb wel meer met electronica gespeeld, maar om iets in een diepvries te leggen heb ik nog nooit eerder van gehoord. (behalve hier dan :) )
De truuk is inderdaad de diepvries, of een andere bevriezingsmethode. Kauwgom haal je ook uit tapijt door het te bevriezen. Ander voorbeeld: Formule1 banden plakken bij een hogere temperatuur beter op het asfalt. Als je de kaart in de vriezer legt, verliest de lijm voor een belangrijk deel zijn kracht en kun je dus makkelijker de boel eraf trekken. Het is al zo vaak gedaan. :z

Verwijderd

Heb even bij mijn r9700 NP van Club3D gekeken (daar zit de ouwe passieve van zalman op: zm80a, dus die oranje en niet die zwarte met fan), de afstand tussen de geheugen-chippies en dat koellichaam is aan 1 kant iets van 8 mm en aan de andere kant (kant van gpu) meer dan 1 cm.
Vrees dus dat je hem er niet op gaat krijgen.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Mmmm dat wordt dus waarschijnlijk zoeken naar een alternatief, want ik ben niet vanplan ook de heatsinks van het geheugen te halen, deze zijn volgens mij wel nodig. Ze worden namelijk wel warm :) ... Weet iemand misschien een koel en stil alternatief ?

• Piggen

Piggen

Lekker bakkie

Volgens mij is er dat niet. Zowel de Zalman als de Thermaltake Giant II als de Arctic VGA Silencer maken gebruik van een heatsink achter op de GPU. Helaas

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Maar als ik alleen de heatsink op de achterkant van de GPU kan verwijderen, deze wordt dan toch vervangen voor de grote heatsinks van b.v. een Zalman. dan is dus de vraag of de geheugen heatsinks nog wel passen. Als ik de reactie een eindje hier boven lees, gaat dat niet lukken. De geheugen heatsinks worden namelijk niet vervangen door een Zalman en een beetje koeling voor de kleine plaatjes geheugen is wel goed ... de heatsinks willen redelijk warm worden ...

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Tja het is een beetje tweaker maakt er zélf een koelertje op natuurlijk.

De mem-heatsinks zou ik er iig niet afhalen, zonde, die dingen hebben zeker wel nut (oke het kan natuurlijk zonder, maar ze blijven wel koeler zo. Bovendien is daar een veel groter risico dat je de memchippies meeneemt in je actie :(

Als je ergens een klein amd/socket A/socket 370 koelertje op de kop tikt, dan kan je die met Arctic Silver Thermal Adhesive erop plakken. Kost 2 pci sloten maar dan heb je én betere koeling én je kan een 6 cm fan erop zetten @ 5v, dat hoor je dus niet meer ;)

Afbeeldingslocatie: http://groups.msn.com/_Secure/0SADrAtkT!KSmvRVK0bic*l5FB3w2swKEx76*ASrCafKTfwOFwWLylcnfIs5opYUwPn9I!2FB4*wY*bryTuCo3lxbHl3AAVoQ5mspgj2!T5NWAAAArXJgAg/9700%20mod%201.JPG?dc=4675438204761949498

Afbeeldingslocatie: http://groups.msn.com/_Secure/0QgAoGGcSrEGzGL2OngHjgaiAkfwqj0BHeES*sEGOWqZCMHOjqlRANq0lMDumIq3xhlNs1uM4BWCL2D*je03ShLs9odff5Ts*74pShA12Bq0/DSC00757.JPG?dc=4675432223174533459

Jij kan overigens een veel kleiner koelblok nemen hoor met je niet overgeklokte 9500 ;)

• Piggen

Piggen

Lekker bakkie

Wow, gaaf :9

Maar hoe heb je die op de kaart bevestigd?

Verwijderd

Als je ergens een klein amd/socket A/socket 370 koelertje op de kop tikt, dan kan je die met Arctic Silver Thermal Adhesive erop plakken. Kost 2 pci sloten maar dan heb je én betere koeling én je kan een 6 cm fan erop zetten @ 5v, dat hoor je dus niet meer
ps. die lijn geleid die warmte want ik het dit ook gedaan maar met ordinaire patex .
Lijm isoleerd ,maar ik heb eens zalman warmtegeleidende lijm gezien.

Nu vraag ik me af of dit iets uitmaken sinds je toch maar op 4 puntjes op de core de hs vastlijmt.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2003 13:43 ]

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

t!mP

is inflatie gevoelig

Verwijderd schreef op 21 October 2003 @ 13:41:
[...]

ps. die lijn geleid die warmte want ik het dit ook gedaan maar met ordinaire patex .
Lijm isoleerd ,maar ik heb eens zalman warmtegeleidende lijm gezien.

Nu vraag ik me af of dit iets uitmaken sinds je toch maar op 4 puntjes op de core de hs vastlijmt.
Arctic Silver Thermal Adhesive geleidt cker wel warmte!

Verwijderd

t!mP schreef op 21 October 2003 @ 18:24:
[...]

Arctic Silver Thermal Adhesive geleidt cker wel warmte!
Jeps en zalman heeft ook zo;n variant die o.a. gelevert word bij hun passieve mobo koelblokjes
Pagina: 1