Over ondertiteling en breedbeeld

Pagina: 1
Acties:

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Okay, ik betrek m'n commerciele zenders bij Casema. Ik vind het stuitend dat films op commerciele zenders niet in breedbeeld worden uitgezonden. Bovendien staan er altijd ondertitels in beeld. Mijn vraag is of Casema hiervoor verantwoordelijk is. Ik dacht dat ondertitels digitaal, dus los van het beeld, meegestuurd werden bij satellietuitzendingen? Doet Casema deze ondertitels bewust in het beeld plaatsen wanneer ze het op de kabel uitzend?

Een zelfde soort vraag over breedbeeld. Doet Casema zelf de beelverhouding van films vern**ken door het beeld ingezoomd op de kabel te gooien?

Zijn er alternatieven eigenlijk? Als ik Digitenne neem heb ik dan wel breedbeeld films? Of als ik zelf een satellietontvanger neem?

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Verwijderd

ari3 schreef op 19 oktober 2003 @ 19:40:
Okay, ik betrek m'n commerciele zenders bij Casema. Ik vind het stuitend dat films op commerciele zenders niet in breedbeeld worden uitgezonden. Bovendien staan er altijd ondertitels in beeld. Mijn vraag is of Casema hiervoor verantwoordelijk is. Ik dacht dat ondertitels digitaal, dus los van het beeld, meegestuurd werden bij satellietuitzendingen? Doet Casema deze ondertitels bewust in het beeld plaatsen wanneer ze het op de kabel uitzend?

Een zelfde soort vraag over breedbeeld. Doet Casema zelf de beelverhouding van films vern**ken door het beeld ingezoomd op de kabel te gooien?

Zijn er alternatieven eigenlijk? Als ik Digitenne neem heb ik dan wel breedbeeld films? Of als ik zelf een satellietontvanger neem?
GGGrrrrrrrr had ik net een lange tekst getyped druk ik op een verkeerde knop. Tekst weg :(

Korte versie: Casema is in beide gevallen niet de schuldige. Het heeft dus ook geen zin om over te stappen op digitenne.

Een regisseur houd er bij het draaien van de film al rekening mee dat zijn film uitgezonden gaat worden op tv. Hij past zijn kader hierop aan. De producent kan vervolgens dus kiezen hoe hij de film aanbied aan een zender in 4:3 of in widescreen (lees het orginele formaat). Het is leuk om te zien dat bij hele oude films bijv. Mutiny on the Bounty (1962) de regisseur geen rekening heeft gehouden met het 4:3 formaat, maar de film wordt wel uitgezonden (door geloof ik Net 5) op 4:3 formaat. Hierdoor krijg je van die rare kaders waar acteurs half in beeld staan.

Wat betreft ondertitels. Ik heb bij mijn weten nog nooit de ondertitels onder het beeld zien staan. Ik stoor me er ook aan hoor. Probleem is dan hoe laag ga je de ondertitels zetten? Immers veel mensen hebben tegenwoordig ook een widescreen tv. Waar moeten bij hun de ondertitels komen? Onder de tv B) ;). Het is dus geen oplossing om ondertitels onder het beeld te zetten.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2003 02:38 ]

Verwijderd

afaik:
Een zender kan de rechten op uitzending kopen. Echter omdat die apart zijn voor de verschillende beeldformaten wordt meestal alleen de rechten op 4:3 aangekocht - mede ook omdat dat die vaker goedkoper zijn.

De enige ondertitels die digitaal worden verzonden - onafhankelijk van het beeld - zijn de teletekst ondertitels op pagina 150/888 etc.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

Okay, ik betrek m'n commerciele zenders bij Casema. Ik vind het stuitend dat films op commerciele zenders niet in breedbeeld worden uitgezonden.
waarom zouden ze dat wel doen?
het is nog altijd een commerciele zender. en aangezien ruim de meerderheid van de mensen nog een 4:3 tv heeft staan zullen ze dat ook nog wel even blijven uitzenden. als v8 alles op 16:9 gaat uitzenden zal ik nooit meer een speelfilm op die zender bekijken.

[ Voor 11% gewijzigd door job op 20-10-2003 02:56 ]

Verwijderd

Het is nog steeds een duister land in breedbeeld. Vergeet echter niet dat er nog steeds 4:3 toestellen worden verkocht en het dus geen standaard is. Vergeet daarbij ook niet dat er nog pakhuizen met ouwe meuk ( 4:3 ) vol staan en dat moet eerst allemaal verkocht worden, denk aan het mileu ;) Heb geduld, wees blij dat je Canal+ digitaal heb, dvd films etc om gewoon van breedbeeld te genieten. Ik heb een Philips matchline breedbeeld tv en als ik het beeld formaat aanpas naar breedbeeld vind ik het niet storend, als je dagelijks die stting gebruikt weet je niet beter op een gegeven moment. Wat ik pas echt storend vind is dat die muziek zenders dikke balken met SMS teksten uitzenden waarbij je gewoon leuk clips wil kijken maar half beeld vullend het geouweneel van de kids moet aanzien :( Dus, er zijn ergere dingen, bring back my Cartoon networks :P

• pdxnet96
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05-2025
Ik heb zowaar op Veronica een series gezien (startrek) waar de ondertitels in het breedbeeld vallen, alleen de V van Veronica zit op de balk en de film..

Echt cool van ze .. kan ik ff mijn beeld op rekken en gewoon blijven lezen..

Ja ja ja Nee !!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

pdxnet96 schreef op 09 december 2003 @ 09:56:
Ik heb zowaar op Veronica een series gezien (startrek) waar de ondertitels in het breedbeeld vallen, alleen de V van Veronica zit op de balk en de film..

Echt cool van ze .. kan ik ff mijn beeld op rekken en gewoon blijven lezen..
Yup, en zo zouden meer zenders het moeten doen.

Er worden toch nog best wat breedbeeld films uitgezonden op nederlandse TV, maar dan gooien ze de ondertiteling op de locatie waar een 4:3 tv deze verwacht. Gevolg: Halve ondertitels op je breedbeeld, of misvormd beeld.

Best sneu: Ga je een breedbeeld film kijken op je breedbeeld TV, heb je nog zwarte balken boven en onder 8)7

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Doet Casema zelf de beelverhouding van films vern**ken door het beeld ingezoomd op de kabel te gooien?
Als ze de verhouding veranderen door het in te zoomen dan kan je dat toch weer fixen met je breedbeeld tv? 16:9 => 4:3 => 16:9, dat is anamorph.
Ze veranderen de verhouding niet, maar dat is een ander verhaal.

Een film op 4:3 (1.33:1) heeft niet altijd minder beeld dan dezelfde film op 16:9(1.78:1). Veel films worden op 1.37:1 opgenomen, waarbij de regiseur het kader bepaalt. Een 'goede' regisseur maakt daarbij niet alleen een widescreen shot, maar ook een 4:3 shot al zat dat waarschijnlijk steeds minder gebeuren. Als de regisseur het 4:3 shot namelijk niet maakt dan kan het gebeuren dat er microfoons e.d. in beeld komen.
Ik kan hier een nog veel langer verhaal over closed matte / soft matte / open matte houden, maar dat kan iederen ook zelf opzoeken (is het beter verwoord dan ik het zou doen).
Om te beginnen een link: http://entertainment.howstuffworks.com/video-format.htm
damster schreef op 20 oktober 2003 @ 02:56:
als v8 alles op 16:9 gaat uitzenden zal ik nooit meer een speelfilm op die zender bekijken.
Dus als er van een film eigenlijk alleen een 16:9 versie zou zijn, dan kijk jij hem liever volledig verknipt?
Kijk je eventuele dvd's ook op pan&scan?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

Jake schreef op 09 december 2003 @ 10:28:
Dus als er van een film eigenlijk alleen een 16:9 versie zou zijn, dan kijk jij hem liever volledig verknipt?
Kijk je eventuele dvd's ook op pan&scan?
Ik heb liever een beeldvullend scherm dan 2 van die loze balken.
op mijn dvd speler zit een zoomfunctie, die gebruik ik vaak genoeg.
dan mis ik maar wat informatie aan de zijkanten.
helemaal beeldvullend krijg ik het niet, maar beter dan 2 van die lompe balken.

Als ik het geld zou hebben voor een breedbeeld tv had ik dat allang gekocht.
Maar als student heb ik andere prioriteiten :)

[ Voor 21% gewijzigd door job op 09-12-2003 12:37 ]

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-02 08:52
dawuss schreef op 09 december 2003 @ 10:07:
[...]

Yup, en zo zouden meer zenders het moeten doen.

Er worden toch nog best wat breedbeeld films uitgezonden op nederlandse TV, maar dan gooien ze de ondertiteling op de locatie waar een 4:3 tv deze verwacht. Gevolg: Halve ondertitels op je breedbeeld, of misvormd beeld.

Best sneu: Ga je een breedbeeld film kijken op je breedbeeld TV, heb je nog zwarte balken boven en onder 8)7
Waar ik me ook erg aan erger is dat veel oproepen niet uitzenden in Pal Plus, sommige belgische zenders en ned 3 geloof ik doen het wel (soms), het resultaat is een breedbeeld uitzending met de goede verhoudingen.. (eindelijk zoals het hoort).
Nou heeft niet elke breedbeeld tv pal plus maar in vind het echt jammer dat ze dat niet allemaal doen.

In het buitenland zijn ze al veel verder met die ontwikkelingen, hdtv enz
Pagina: 1