Toon posts:

[HDD] Maxtor 80 GB stuk, geen garantie meer of toch wel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

vanacht is de 80 GB harddisk van mn ma kapot gegaan

meteen gecheckt voor garantie bij maxtor maar helaas. net er uit ( 1 oct ging die er uit :@ )

nou heb ik op mn factuur van dat ding 5 juli 2002 staan.

kan ik nou nog bij de winkel ( gistron ) een nieuwe eisen? ivm 2 jarige regeling in de EU ?

/me kon er zo niks echt bruikbaars over vinden?

Verwijderd

hmmm is die 2 jarige regeling er nu definitief door dan?, ik heb namelijk ook al een keer gehoord dat die regeling er nog niet door is.

Hieronder de voorwaarden van Gistron (alleen het garantie artikel)
Artikel 10 Garantie 10.1 Gistron BV verleent ten aanzien van de door haar geleverde artikelen een zogenaamde "carry-in" garantie van een (1) jaar. Artikelen worden altijd eerst uitgebreid getest en bij een foutdiagnose (defect) worden de meeste artikelen tegen hetzelfde artikel omgeruild, mits deze nog leverbaar en op voorraad zijn. Voor particulieren en bedrijven geldt een omruiltermijn van maximaal drie (3) maanden na factuurdatum, Voor wederverkopers is deze omruiltermijn 14 dagen. Zijn artikelen niet (meer) op voorraad of niet onder deze regeling vallen, dan gaan ze voor reparatie retour naar onze leverancier, wij zijn dan afhankelijk van de reparatietermijn van die leverancier. Voor wederverkopers geldt echter een garantietermijn van zes (6) maanden, tenzij de producent een langere garantietermijn hanteert.
10.2 Bovenstaande geldt alleen als de artikelen zijn retour gezonden met het hiervoor bestemde 'formulier voor retourzendingen" en indien de afnemer zich heeft gehouden aan de bepalingen van het "formulier voor retourzendingen".
10.3 De afnemer dient de voor vervanging of reparatie in aanmerking komende zaken voor eigen rekening en risico op te sturen of af te leveren op het door Gistron BV op te geven adres.
10.4 De afnemer kan geen beroep doen op de garantiebepalingen:
A: indien de afnemer de zaken heeft verwaarloosd.
B: indien de artikelen of componenten niet meer zijn voorzien van het Gistron BV garantiezegel en/of serienummer.
C: indien de afnemer wijzigingen aan de artikelen heeft aangebracht c.q. heeft laten aanbrengen door derden. Waaronder ook vallen reparaties die niet door of namens Gistron BV zijn verricht.
D: bij onoordeelkundig of onzorgvuldig gebruik, verkeerde aansluitingen, verkeerde netspanning, blikseminslag, beschadiging door inwerking van vocht of andere van buiten komende oorzaken of onheilen.
E: indien het apparaat niet volgens de gebruikelijke dan wel in de gebruiksaanwijzing omschreven wijze is onderhouden.
F: indien het apparaat wordt gebruikt met ondergeschikte of verkeerde accessoires.
G: indien artikelen worden teruggezonden als zijnde defect, waarbij door Gistron BV echter geen defect geconstateerd kan worden.
H. Als er zich softwarematige problemen voordoen op systemen die aangekocht zijn zonder geïnstalleerde software en/of driver-software.
10.5 Door reparatie en/of vervanging van een artikel gaat de garantietermijn niet opnieuw lopen. Op uitgevoerde reparaties wordt drie (3) maanden garantie gegeven

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2003 19:37 ]

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Verwijderd schreef op 19 oktober 2003 @ 19:32:
Hoi,

vanacht is de 80 GB harddisk van mn ma kapot gegaan

meteen gecheckt voor garantie bij maxtor maar helaas. net er uit ( 1 oct ging die er uit :@ )

nou heb ik op mn factuur van dat ding 5 juli 2002 staan.

kan ik nou nog bij de winkel ( gistron ) een nieuwe eisen? ivm 2 jarige regeling in de EU ?

/me kon er zo niks echt bruikbaars over vinden?
In de eerste plaats moet je niet bij Maxtor zijn maar bij degene die hem je verkocht hebt. Ten tweede mag je van een HD verwachten dat deze langer mee gaat dan 1 jaar. Je kunt dus wel garantie "claimen", probleem is dat jij moet bewijzen dat het aan het product ligt dat ie kapot is, en niet aan jou. Verder zul je het op de een of andere manier moeten afdwingen. Via bijv vereniging waar je dealer zit aangesloten, of andere org, of gewoon via rechter.

Maar allereerst zou ik gewoon eens contact opnemen met je dealer en vragen of ze je niet sowieso garantie willen geven, omdat het wel heel snel is.

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Wat je ook nog kunt proberen is te kijken of ze korting willen geven als je een nieuwe HD koopt daar. Misschien heb je wel recht op 100% vergoeding, maar wil jij een rechtzaak aanspannen voor een harde schijf?

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als er 12 mnd garantie zit op die schijf dan is dat vanaf het moment dat de koopovereenkomst gesloten is. Op je factuur staat een datum en als je 12mnd garantie hebt dan tel je er een jaar bij en dan weet je of je garantie hebt of niet. Dat die schijf namelijk 6 maanden bij Gistron stof heeft liggen happen is niet jouw probleem.

Verwijderd

Topicstarter
m factuur is van 10 juli 2002 :( dus daar heb ik niet veel aan in geval van 1 jaar :P

zal ze morgen eens bellen hoe en wat

korting op een nieuwe vind ik toch wel t minste anders kunnen ze wat mij betreft door de grond zakken

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je hebt geen 1 jaar garantie maar 3 jaar.

Voor 01-10-2002:
3 Jaar

Vanaf 01-10-2002:
1 jaar voor Fireball, Diamond Max (Plus)
3 jaar DiamondMax (Plus) ATA with 8mb buffer and capacities of 120GB or greater
2 jaar MaXline
5 jaar Atlas SCSI drives

Even opgezocht voor je bij mijn leverancier. Bel dan even Maxtor want er zou gewoon garantie op moeten zitten, anders laat het mij even weten en dan zal ik kijken wat ik kan doen voor je.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Topicstarter
het is zo`n schijf uit de 740 serie de disk is is iig volgens mn factuur van juli 2002 in ons bezit

op de disk zelf kan ik geen manufactering date ontdekken wat ik dit geval wel eens handig kan zijn :)

(die 740 serie is volgens mij nooit echt suc6 vol geweest :-) )

Verwijderd

Manufactor date maakt niet uit, het gaat om de aanschaf datum. En itsalex had een mooie reply voor je, use it als je je probleem verholpen wil zien ;)

• K-2SO
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-12-2025
Gewoon RMA bij Maxtor, niets aan de hand.

Verwijderd

Topicstarter
K-2SO schreef op 20 oktober 2003 @ 08:27:
Gewoon RMA bij Maxtor, niets aan de hand.
volgens de maxtor site is die out of waranty 8)7 daarom ook dit topic :)

• K-2SO
Verwijderd schreef op 20 oktober 2003 @ 10:36:
[...]

volgens de maxtor site is die out of waranty 8)7 daarom ook dit topic :)
Ik heb laatst nog een DX740L 40GB van 1,5 jaar oud als RMA aangeboden bij Maxtor. Binnen een week kreeg ik een nieuwe aangeboden ..
Vandaar dat ik het even meld. ;)

Verwijderd

Topicstarter
K-2SO schreef op 20 October 2003 @ 10:51:
[...]

Ik heb laatst nog een DX740L 40GB van 1,5 jaar oud als RMA aangeboden bij Maxtor. Binnen een week kreeg ik een nieuwe aangeboden ..
Vandaar dat ik het even meld. ;)
hm zal ze wel even bellen maar ik vind nou net op de zijkant van die hdd een stikkertje met daar op de volgende text: "Tested & Serviced to Maxtor Specifications (2)"

heb ik 1 of andere refurbished disk gekregen ofzo? op mn andere maxtors die ik cker weet dat ze niet refurbished zijn kan ik niet zo`n plakker vinden?!

• Moartn
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Yup, als er zo'n sticker op zit heb je een refurbished schijf gekregen. Vandaar dat maxtor zelf out of warranty zegt... Claimen bij Gistron dus...

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

• K-2SO
Hoe ben je aan die disk met dat stickertje gekomen ? 2e hands gekocht of in compleet systeem gekocht ? Op nieuwe disken zit zo'n stickertje niet naar mijn idee. (Ik heb 5 maxtor's in gebruik en zie geen stickertjes)

• K-2SO
Kan/mag een bedrijf een refurbished HDD als nieuw verkopen ? :/

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
nee, de schijf is niet nieuw, maar refurbished, Maxtor zelf biedt ze dan ook niet als nieuw aan

Je moet er gewoon bij Gistron op aandringen dat je een nieuwe schijf, die je nooit hebt gekregen, wilt.

[ Voor 37% gewijzigd door begintmeta op 20-10-2003 12:22 ]

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
itsalex schreef op 20 October 2003 @ 00:30:
Je hebt geen 1 jaar garantie maar 3 jaar.

Voor 01-10-2002:
3 Jaar

Vanaf 01-10-2002:
1 jaar voor Fireball, Diamond Max (Plus)
3 jaar DiamondMax (Plus) ATA with 8mb buffer and capacities of 120GB or greater
2 jaar MaXline
5 jaar Atlas SCSI drives

Even opgezocht voor je bij mijn leverancier. Bel dan even Maxtor want er zou gewoon garantie op moeten zitten, anders laat het mij even weten en dan zal ik kijken wat ik kan doen voor je.
in principe is de fabrikant in Europa verplicht om 3 jaar garantie te geven op al zijn electronica produkten (zgn fabrieksgarantie). Maar ik geloof dat dit geld vanaf procuctie.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Daar heb ik nog nooit van gehoord, Stickie. Volgens mij mogen de afnemers en de fabrikanten dit soort dingen gewoon onderling bepalen. De verkoop aan consumenten is wel veel meer gereguleerd, maar de Nederlandse wetgeving is al best goed wat dat betreft. Alleen is het soms de winkelier moeilijk aan zijn verstand te brengen wat de rechten en plichten zijn...

• -=bas=-
  • Laatst online: 22-04-2025
Als ze een refurbished schijf als nieuw verkocht hebben, dan zit Gistron fout. Je ging er immers bij de koop vanuit dat je 2 jaar garantie zou krijgen en daar betaalde je ook voor.

Zowiezo moet je je weinig aantrekken van al hun 'regeltjes', die blijken zoals bij veel bedrijven gewoon in strijd met de wet te zijn. Geeft maar weer eens aan wat voor bedrijf Gistron is. :r

Als Gistron lastig gaat lopen doen dan kan je altijd nog naar een rechtwinkels om je recht te halen.

Senile! Senile Oekaki

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Gistron is afhankelijk van de hardwareleverancier die de garantie verstreekt. 3 jaar is voor Maxtor voor 1 juli 2002. Dat is gewoon zo klaar punt uit. Ik heb het bij 2 leverancier nagevraagd en dat is gewoon zo. Er is geen reden om dit te weigeren volgens mij. Gewoon gaan zeuren bij Gistron anders hun leverancier proberen te vinden en als RMA proberen aan te bieden of zo. ik kan proberen moeite voor je te doen maar dan moet ik weten of je het wilt.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Topicstarter
net met gistron gebelt en ok een lang verhaaltje kort te maken, wordt um niet omdat ze klakkeloos beweren dat ze geen refurbished disken verkopen :| ( logish welke toko zou dat nou toegeven als er zo iets voorkomt? )
ga hier bij de lokale pc toko maar eens vragen als die nog wat kunnen fixen evt :/

anders ist aan de muur :(

en heb nog net wat ouwere maxtors opgesnort en 2 die ik op RMA heb gehad zit idd zo`n stikkertje dus tis een RMA schijf :/

(disk is zo brak als een pier trouwens powermax keurt um af en een lowleveltje doet ook allemaal bad sectors reporten :( )

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Staat op de factuur van Gistron een serienummer? Dan is het voor jou een makkie aan te tonen dat ze die disk wel degelijk hebben verkocht. Gewoon een duidelijke brief maken en opsturen naar Gistron. Vergeet niet duidelijke eisen in die brief te stellen, met een termijn.

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Je kan het wel hebben over verwachte levensduren en consumentenbonden enzo maar bereid je dan maar voor op een slepend verhaal en dat is die paar euro niet waard als je kijkt wat het je per uur oplevert. Gistron weet dat en maakt hier dankbaar misbruik van. Ik lees trouwens wel veel negatieve verhalen over de service van Gistron, dus haal je nieuwe schijf maar ergens anders.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Een HDD is inderdaad de moeite misschien niet waard, maar je kunt er ook voor het principe een beetje achteraan gaan. Gistron zal niet mee willen werken vermoed ik. Als je er uiteindelijk echt achteraan wilt, kun je dit eens lezen. Wel zorgen dat je alle gegevens duidelijk op een rijtje hebt. (En misschien wat hulp mbt dit soort dingen erbijhalen). Zo'n procedure is eigenlijk best makkelijk, heb ik gemerkt.

Je hoeft natuurlijk ook nooit meer iets bij Gistron te kopen(hoop ik). Gewoon nieuwe schijf kopen en niet meer aan denken is misschien het beste

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 20-10-2003 14:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ behintmeta staat geen serie nr op de factuur :(

@ toink ik ga ook cker een nieuwe hdd ergens anders kopen hoor uit andere kringen ook dat Gistron en RMA zwaar klowte is :(

@ beginmeta nog es: idd ik denk dat het meer geld / tijd gaat kosten dan gewoon een nieuwe disk te kopen bij een fatsoenlijke winkel.

( ben nog steeds met lowlevel bezig en net waren het al 23 fouten op net zo veel cylinders en nu nog maar 9! :/ )

• motormuisje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03-2024
Gistron levert vanaf 2002 2 jaar garantie, ook op jou spullen.
3 maanden omruil garantie en de rest gaat terug naar leverancier. Je kan hem dus fijn opsturen, helaas moet je even wachten maar je krijgt een nieuwe.
Pagina: 1