[ Auto ] Probleem met subwoofer

Pagina: 1
Acties:

• Emerge
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-08 07:46

Emerge

Bifidus schmifidus

Topicstarter
Geachte gotters,

sinds enkele dagen heb ik een nieuwe (tweedehandse) auto. Het betreft een Nissan Primera Hatchback uit 1994.
Hiervoor had ik een BMW 316i Sedan uit 1988. Daarin had ik toentertijd een subwoofer met monoversterker ingebouwd. Dit had ik allemaal goed aangesloten. Dwz:

- signaalkabels vanaf radio en pluskabel vanaf accu gescheiden
- pluskabel met een dikte van 10 kwadraat gebruikt voor genoeg doorvoer
- goede aarding met dikke kabel op blank metaal.

Dezelfde setup heb ik nu met een vriend ingebouwd in de Nissan. Maar dat klinkt lang niet zo goed als in de BMW, terwijl de Nissan een hatchback is, en de BMW een gesloten kofferbak (sedan) had. De reden waarom het niet lekker klinkt is de volgende:

- de subwoofer is nauwelijks tot niet te horen. zodra ik 'm op de radio (pioneer) harder zet, dan hoor ik 'm er wel in komen. Maar na een paar seconden gaat het volume van de woofer vanzelf steeds harder en harder. (instellingen niks veranderd). Dús zet ik het volume van de woofer weer wat lager, maar dan hoor ik 'm in eens nauwelijks meer. Dus zet ik 'm weer wat harder tot het gewenste volumeniveau, en schiet ie vanzelf na verloop van tijd weer naar bijna het dubbele volume!
Als ik dit nou zo laat staan, blijft ie nog even flink doorstampen, en zakt na een minuut of wat weer naar beneden. En zo blijft het volume maar op en neer dansen.

Qua volume, LPA en HPA heb ik niks veranderd aan de versterker van de subwoofer, dus daar zou het niet aan kunnen liggen denk ik.

Kortom: het volume van de woofer danst op en neer, en is niet constant en duidelijk aanwezig.
Heeft iemand na dit nogal vage verhaal -enig- idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Hoe is het met jóuw opgeblazen gevoel vandaag?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Misschien niet goed geaard, of wellicht een niet geheel stabiele stroomtoevoer...

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-08 17:29
Bij mijn huis-subje heb je ook nog zoiets als fase, heb je dit misschien niet goed gedaan?

mcb1

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:24
idd, probeer eens op een andere plek de massa.

BlaBlaBla

Verwijderd

Of beter, nog trek een flinke kabel ook voor de massa.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Gewoon logisch aanpakken.

1. Controleer of ook het signaal naar de sub-versterker op en neer gaat, zonee: stap2.
2: Controleer of het aan de stroomvoorziening, of aan de versterker ligt. (Als het alleen een probleem in de stroomvoorziening betreft, dan zal de versterker gaan clippen op hoog volume. Op laag volume merk je er niks van).

Zoiets dus.

Siditamentis astuentis pactum.

• Emerge

Emerge

Bifidus schmifidus

Topicstarter
Wat betreft aarding heb ik het denk ik wel aardig voor elkaar. Ik heb een zelfde dikke kabel (10 kwadraat) gebruikt, en die hebben we vastgemaakt aan een bevestigingspunt voor de achterbank (dikke bout in carroserie).

Wat ik me ook nog bedacht: zou het misschien iets te maken kunnen hebben met de verhouding LPA / HPA ? Want ik heb in deze auto andere speakers zitten dan in de vorige. De HPA zit op de radio, en de LPA op de versterker.
Ik hoor namelijk ook best vaak dat hele lage bassen heel duidelijk door komen, en iets hogere juist heel zwak. :?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

heb je hetzelfde probleem als je je achterbank neerklapt?

Het kan zijn dat, vanwege je andere speakers, je HPL en LPF opnieuw ingesteld moeten worden. Als je speakers vóór te laag gaan kan het zijn dat ze sommige lage tonen opheffen ivm reflecties en fase verschillen in de auto.

Wise enough to play the fool

• Emerge

Emerge

Bifidus schmifidus

Topicstarter
Teacher, bedankt voor deze handige tip! :)
Ik heb de achterbank neergeklapt en heb toen even lopen klooien met de low-pass en high-pass filters. En het was inderdaad zo dat er tussen de 70hz en 80hz een dubbel signaal was, dus die hoorde je nauwelijks tot niet. Ik heb de boel een beetje veranderd, en nu klinkt het best aardig. Nu nog sparen voor een paar goede speakers voor voorin en achterin. Die kartonnen fabrieks dingen zijn maar flut. :X

Pagina: 1