pci/isa sloten doen niks

Pagina: 1
Acties:

• assass
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-07-2024

assass

Salon GoT'er

Topicstarter
Ik heb een oude pentium 75mhz op eenvoudige wijze kunnen verkrijgen en nu ben ik bezig na een schone win98 installatie het netwerk te laten werken.

Alleen de netwerk kaart wordt niet gedetecteerd; dwz ik steek de netwerk kaart in de slot (weer niet zeker of het pci of isa slot is, tis iig de grootste :P volgens mij pci) maar windows ziet hem helemaal niet. Volgens mij ziet de hele pc hem niet; kan het een mobo/bios instelling zijn dat de pci slots niet werken?

De netwerk kaart wordt ook niet weergegeven in de start-up procedure, bij het overzicht van de devices (en IRQ's).

Tevens zit er een soundcard in maar deze wordt ook helemaal nergens gedetecteerd.

Verwijderd

weer niet zeker of het pci of isa slot is, tis iig de grootste volgens mij pci
net andersom :)

tsja, ik heb er nog nooit van gehoord, maar als het in te stellen is zou je toch een jumper moeten zien die dat doet, of een bios setting? ga zoeken zou ik zeggen, ik weet niet welk mobo jij hebt.

maar ws is het mobo gewoon gedeeltelijk dood.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Is het slot zwart of wit? Zwart = isa, wit = pci normaal gesproken. Weet je wel zeker dat de kaart werkt? En zoals hieboven staat, kijk eens in de BIOS rond :)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:59

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Wat voor netwerkkaart/geluidskaart is het? Is de netwerkkaart/geluidskaart PnP? Zoek anders drivers, die heb je misschien toch al nodig. :)

[ Voor 49% gewijzigd door PD2JK op 19-10-2003 15:30 . Reden: drivers ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• assass

assass

Salon GoT'er

Topicstarter
tis een zwart slot; drivers installeren heb ik al geprobeerd, maar heeft geen zin om drivers voor een niet gedetecteerde kaart te installeren

jumpertjes heb ik al bekeken; zag er een paar die misschien verandering zouden geven maar hielp niks; heb nu ook alle isa slots 1 voor 1 geprobeerd om te kijken of er misschien een defect was of dergelijke, maar niet het geval ze werken echt allemaal niet

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 20:48

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Met alle waarschijnlijkheid heeft dat Pentium moederbordje geen PnP bios voor ISA. Het BIOS van mijn eerste Pentium moederbordje wilde de SB AWE32 niet herkennen en pas na t installeren van een PnP tool van SB werkte de kaart.

Als je vermeldt welk type netwerkkaart het is dan is er wel te achterhalen of er een PnP activatie util is voor die kaart (bijv. voor de 3Com's 3c509B famile is zo'n stukje software)

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• assass

assass

Salon GoT'er

Topicstarter
kijk 's dat gaat de goede kant op :)

het gaat om een Realtek 8019AS kaart

• assass

assass

Salon GoT'er

Topicstarter
hmm 'realtek 8019 pnp activation' en dergelijke keywords leveren niet echt veel op; misschien dus gewoon geen oplossing voor dit probleem, behalve andere niet-pnp netwerk kaar er in zetten?

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 20:48

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Kijk es op:

http://www.realtek.com.tw...True&compamodel=RTL8019AS

Onder de DOS sectie staat:

"Setup program and basic diagnostic"

[ Voor 27% gewijzigd door Pantagruel op 19-10-2003 18:13 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• assass

assass

Salon GoT'er

Topicstarter
ja! het werkt! super man! heel erg thnx; cool heb ik eindelijk een eigen pc bakkie om internet mee op te kunnen, en al is het maar een p75, betekent erg veel voor me :)

veel dank!

Verwijderd

assass schreef op 20 October 2003 @ 00:11:
ja! het werkt! super man! heel erg thnx; cool heb ik eindelijk een eigen pc bakkie om internet mee op te kunnen, en al is het maar een p75, betekent erg veel voor me :)

veel dank!
heb hier nog wl een 100mhz procje liggen ;)

• Mathijs1
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Pantagruel schreef op 19 October 2003 @ 15:36:
Met alle waarschijnlijkheid heeft dat Pentium moederbordje geen PnP bios voor ISA.
Volgens mij is ISA nooit PnP, PCI wel als dat ondersteund wordt.

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 19:59

Jiffy

God, you're ugly!

Mathijs1 schreef op 20 October 2003 @ 11:40:
[...]Volgens mij is ISA nooit PnP, PCI wel als dat ondersteund wordt.
Er zijn zat PnP ISA kaarten hoor! Ik heb hier zelf nog een significant aantal ISA-kaarten in gebruik: Awe 32, Awe64, 3Com509. Allemaal PnP kaarten. Allemaal ISA.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Verwijderd

Volgens mij heeft Mathijs1 gelijk. EISA ondersteunde WEL PnP, maar daar had je dan een opstartdiskette voor nodig tesamen met een configuratiediskette. Ook geen pretje dus. Het is waarschijnlijk gewoon handmatig instellingen in de bios goedzetten, wellicht heb je een conflict met een IRQ o.i.d. Gewoon even verder naar kijken.

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 19:59

Jiffy

God, you're ugly!

Verwijderd schreef op 20 October 2003 @ 11:44:
Volgens mij heeft Mathijs1 gelijk. EISA ondersteunde WEL PnP, maar daar had je dan een opstartdiskette voor nodig tesamen met een configuratiediskette. Ook geen pretje dus. Het is waarschijnlijk gewoon handmatig instellingen in de bios goedzetten, wellicht heb je een conflict met een IRQ o.i.d. Gewoon even verder naar kijken.
1) Als je niet gelooft dat ISA PnP ondersteunt*, mag je ff bij mij thuis komen kijken;
2) TS's probleem was al opgelost...

:)

edit:
* eea hangt uiteraard wél van BIOS & ISA-kaarten af...

[ Voor 7% gewijzigd door Jiffy op 21-10-2003 16:56 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• assass

assass

Salon GoT'er

Topicstarter
die netwerk kaart werkt echt zonder problemen nu! super!

alleen ik heb nu een soundcard ingeplugd (ook vermoedelijk een pnp) ISA kaart..

die wordt ook net als voorheen de netwerk kaart totaal niet gedetecteerd. . en de netwerk kaart werkt niet meer als de soundcard erin zit

ik heb gezocht naar pnp activation tools voor de soundcard (het gaat om een Gravis Ultra-Sound G1) maar kon niks vinden .. is er een mogelijke oplossing voor dit probleem ?

(warcraft 2 is echt tof over het netwerk op zo'n oude pc maar geluid erbij maakt het helemaal tof he :P)

• clownmasson
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-07-2023

clownmasson

da Second war in Heaven

IRQ of Resource conflict met geluidskaart en netwerkkaart.. Denk er ook aan dat de IRQ die vermeld staat in Windhoos niet direct betekend dat deze gebruikt word. (hij gebruikt diegene vermeld word in de setup utility van de kaart)

Oplossing: gebruik een andere irq of resource. Of indien er geen een meer vrij is, een apparaat afsluiten (of onderdeel, zoals compoort). Deze vrijgemaakte IRQ of resource moet je dan gebruiken :)

[ Voor 31% gewijzigd door clownmasson op 29-10-2003 11:06 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 20 October 2003 @ 11:44:
EISA!=ISA :o

EISA was de tweede poging tot een 32b vervanging van het 16b ISA (meestal herkenbaar aan bruine, opvallend hoge slots), die je van 1990-1995 in veel servers zag. EISA werkte net zoals de grote concurrent MCA (van IBM) met een config diskette. Voordeel van EISA was dat de sloten backwards-compatible waren met ISA.

Geen van beiden is in de low-end thuismarkt doorgebroken, waar VLB, een 3e 32b protocol in de 486 periode overheerste. VLB was sneller, maar minder flexibel. Alledrie hebben ze het tegen de kleinere (dus uiteindelijk goedkopere :o ), flexibelere en bovenal door de zwaargewichten (met name Intel) meest gesteunde PCI moeten afleggen. 1995 kan wat dat betreft als het omslagpunt genoemd worden.

Oslik blyat! Oslik!

• assass

assass

Salon GoT'er

Topicstarter
clownmasson schreef op 29 oktober 2003 @ 11:04:
IRQ of Resource conflict met geluidskaart en netwerkkaart.. Denk er ook aan dat de IRQ die vermeld staat in Windhoos niet direct betekend dat deze gebruikt word. (hij gebruikt diegene vermeld word in de setup utility van de kaart)

Oplossing: gebruik een andere irq of resource. Of indien er geen een meer vrij is, een apparaat afsluiten (of onderdeel, zoals compoort). Deze vrijgemaakte IRQ of resource moet je dan gebruiken :)
hmm .. en hoe verander ik dan handmatig de irq?

/edit:
hmm heb ff zitten kijken in mn bios maar ik kan daar echt nix vinden :confused:

[ Voor 8% gewijzigd door assass op 30-10-2003 14:38 . Reden: bios gekloot :) ]

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-05 18:19

EXX

EXtended eXchange

Het omzetten van IRQ's op oude ISA hardware gaat met jumpers of een configuratie-progje. Ik heb op mijn werk nog machientjes met 3COM 10Mbps NIC's waar je een dos-programma moet draaien om de IRQ en I/O adres in te stellen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

Overigens hebben 50% van die RTL8019 ISA kaarten achterop een PNP enable/disable schakelaar zitten. En inderdaad, het diagnose of setup programmatje dat op de driverdisk staat stelt de IRQ ook in, net als PNP enable/disable meestal.

Om dat te laten werken moet je wel in DOS zitten, start de PC maar met de Win98 opstartflop of zo en draai dan dat setup progje... ;)

Als ik het mij goed herinner is de default poort 300, IRQ 10 en PNP disabled. Deze settings moet je dan wel zelf in apparaatbeheer instellen voor die driver bij niet-PNP.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2003 16:23 ]

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:32

Meneer aard

Porsche rulez!

Ik zit hier ook met het probleem dat windows mijn netwerk belkin kaart (draadloos) niet wil herkennen.

Ik ben ten einde raad, heb zelfs al het mobo vervangen.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Mijn 486 was zelfs al PNP op ISA, dus ISA is zeker wel PNP. Het gaat erom of je BIOS ook PNP is en daar kwamen in veel gevallen de bekende diskette's voor. Meestal als je een BIOS update met PNP geprogrammeerd installeerde dan werkte het. Overigens niet altijd feilloos maar het deed het wel.

Meh ...

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Kan ik die pnp activatie downen of zo :? Of moet ik ook in het bios wezen ?

• Twarp

Twarp

just grin...

Die hoort bij je moederbord, het is een biosupdate daarvoor. Zoek maar even op de maker van je moederbord of bij www.wimsbios.com.

Meh ...

• assass

assass

Salon GoT'er

Topicstarter
lol . . mja het netwerk kaart probleem is allang opgelost (lees topic :P)
maar het gaat nu om een geluidskaart. .. . of zal ik daar een nieuw topic voor openen

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Twarp schreef op 30 oktober 2003 @ 17:18:
Die hoort bij je moederbord, het is een biosupdate daarvoor. Zoek maar even op de maker van je moederbord of bij www.wimsbios.com.
k`heb de laatste versie 28 augustus 2003 dacht ik.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Twarp schreef op 30 oktober 2003 @ 17:08:
Mijn 486 was zelfs al PNP op ISA, dus ISA is zeker wel PNP. Het gaat erom of je BIOS ook PNP is en daar kwamen in veel gevallen de bekende diskette's voor. Meestal als je een BIOS update met PNP geprogrammeerd installeerde dan werkte het. Overigens niet altijd feilloos maar het deed het wel.
Fout.

Er zijn vier soorten ISA kaart wat resource allocation betreft:

1) Fixed resource :(

De kaart heeft IRQ x, DMA y en I/O z en wil op niets anders werken. Pain in the arse :X

2) Jumper setting

Soms ook met dipswitches. IMHO de beste manier die er is, je stelt dmv een tabel (als het meezit op de kaart geprint) jumpers/switches in voor de juiste resources.

3) EEPROM

De instellingen staan opgeslagen in een EEPROM chipje. Ze zijn met een speciale configtool (die 9 van de 10 keer onder MS DOS moet draaien) in te stellen.

4) ISA PnP

Een poging tot PnP. Zowel de kaart, het BIOS als de OS moeten meewerken. Gaat slechts zelden in een keer goed. Koppijn verzekerd dus. Gelukkig kom je dit alleen tegen in de laatste ISA apparaten (vanaf 1995 ongeveer).

Kortom er is wel ISA PnP, maar zeker niet voor alle kaarten en bovendien werkt het zo slecht dat je meestal beter af bent zonder...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

assass schreef op 30 oktober 2003 @ 17:21:
lol . . mja het netwerk kaart probleem is allang opgelost (lees topic :P)
maar het gaat nu om een geluidskaart. .. . of zal ik daar een nieuw topic voor openen
Ik neem aan dat je Windows 9X gebruikt?

Je netwerkkaart werkt (zonder de geluidskaart).
Eerst ff de IRQ noteren van je netwerkkaart.

Nu moet je de netwerkkaart er uit halen, vervolgens de geluidskaart er in stoppen.
Vervolgens drivers etc. installeren van je geluidskaart even kiijken op welke IRQ die staat, komt die overeen met die van je netwerkkaart dan IRQ van geluidskaart (of die van je netwerkkaart) aanpassen.
Vervolgens alles te samen inpluggen en dan zou het moeten werken.

Verwijderd

dion_b schreef op 30 oktober 2003 @ 18:47:
[...]
4) ISA PnP

Een poging tot PnP. Zowel de kaart, het BIOS als de OS moeten meewerken. Gaat slechts zelden in een keer goed. Koppijn verzekerd dus. Gelukkig kom je dit alleen tegen in de laatste ISA apparaten (vanaf 1995 ongeveer).

Kortom er is wel ISA PnP, maar zeker niet voor alle kaarten en bovendien werkt het zo slecht dat je meestal beter af bent zonder...
Precies, dat werd daarom meestal 'Plug aNd Pray' genoemd. ;)

De ISA-PnP is niet in staat de PCI-IRQ bezetting te beinvloeden en geeft daarom nogal eens conflicten.

Er is echter wel 1 groot voordeel, ALLE IRQ's zijn beschikbaar, en niet beperkt tot wat de PCI bus aankan.

De PCI bus kan maar 4 hardware IRQ's tegelijk aan voor uitbreidings kaarten, en IRQ's lager dan 9 (De daisy-chain IRQ gelinkt naar IRQ 2) zijn voor de meeste PCI kaarten niet beschikbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2003 10:45 ]

• Twarp

Twarp

just grin...

dion_b schreef op 30 oktober 2003 @ 18:47:
[...]

Fout.

Er zijn vier soorten ISA kaart wat resource allocation betreft:

1) Fixed resource :(

De kaart heeft IRQ x, DMA y en I/O z en wil op niets anders werken. Pain in the arse :X

2) Jumper setting

Soms ook met dipswitches. IMHO de beste manier die er is, je stelt dmv een tabel (als het meezit op de kaart geprint) jumpers/switches in voor de juiste resources.

3) EEPROM

De instellingen staan opgeslagen in een EEPROM chipje. Ze zijn met een speciale configtool (die 9 van de 10 keer onder MS DOS moet draaien) in te stellen.

4) ISA PnP

Leuke opsomming over ISA kaart configuratie dat wel, maar we hebben het wel over een Pentium PC die waren voor zover ik weet (bijna) allemaal PNP ook op ISA. Oké ik heb het zelf ook vaker Plug And Pray genoemd maar het gaat even om het idee. De methode om een diskette te gebruiken heet overigens ISA/ICU. En doet de instelling op je kaart en heel enkel op je BUS. Dit was de eerste echte voorloper van ISA/PNP. De jumpersetting wordt nog steeds gebruikt en is eerder een beperking van de kaart van dan je ISA bus. Dus hebben we het weer over je kaart en niet de BUS. En de fixed Adres is ook weer de beperking van de kaart. Nog sterker, als je de pin layout van de ISA bus in het algemeen neemt en je zoekt op je kaart welke pins hij gebruikt dan kan je er achter komen welke bronnen (IRQ) hij wel gebruikt.

Dus niet fout IMHO.

Meh ...

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Twarp schreef op 31 oktober 2003 @ 15:57:
[...]

Leuke opsomming over ISA kaart configuratie dat wel, maar we hebben het wel over een Pentium PC die waren voor zover ik weet (bijna) allemaal PNP ook op ISA. Oké ik heb het zelf ook vaker Plug And Pray genoemd maar het gaat even om het idee. De methode om een diskette te gebruiken heet overigens ISA/ICU. En doet de instelling op je kaart en heel enkel op je BUS. Dit was de eerste echte voorloper van ISA/PNP. De jumpersetting wordt nog steeds gebruikt en is eerder een beperking van de kaart van dan je ISA bus. Dus hebben we het weer over je kaart en niet de BUS. En de fixed Adres is ook weer de beperking van de kaart. Nog sterker, als je de pin layout van de ISA bus in het algemeen neemt en je zoekt op je kaart welke pins hij gebruikt dan kan je er achter komen welke bronnen (IRQ) hij wel gebruikt.

Dus niet fout IMHO.
Je geeft precies aan wat ik bedoelde- ook al ondersteunt je PC (BIOS + OS) ISA PnP, dat gaat natuurlijk alleen werken als de ISA kaart zelf ook PnP is.

En ik lees nergens in dit topic iets wat mij doet vermoeden dat de TS een ISA PnP kaart te pakken heeft, sterker nog, het feit dat hij een tooltje moest downen ervoor wijst uit dat het ICU EEPROM is en geen PnP. Overigens kun je ICU EEPROM bezwaarlijk een voorloper van PnP noemen, het is allerminst automatisch- het is gewoon een jumperless manier om met de hand de zaken in te stellen.

Edit:
Tnx Hooi ;)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

(ICU = Intel Configuration Utility)

Hier staat wel een aardige en uitgebreide uitleg :
http://bsd7.starkhome.cs....lug-and-Play-HOWTO-4.html
Pagina: 1