Toon posts:

Vraag m.b.t GeIL PC3200 Golden Dragon geheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben sinds gisteren bezig om m'n nieuwe pc aan de praat te krijgen. Dit wou echter absoluut niet lukken. Na veel proberen en testen bleek uiteindelijk het geheugen de boosdoener te zijn.
Na veel reviews over het geheugen (GeIL PC3200 Golden Dragon serie, 2x256) te lezen kwam steeds aan bod dat het geheugen een vrij hoog voltages nodig heeft (volgens fabrikant 2.55v - 2.95v).
Nu viel het mij op dat mijn moederbord (Abit NF7-S) als standaard voltage voor het geheugen maar 2.6v aanleverd. Zou dit het probleem kunnen zijn?

De rede waarom ik het eerst vraag, op dit moment draai ik met PC2100 geheugen van een kennis, om de bios in te kunnen komen om het voltage aan te passen moet dat geheugen er eerst in. Mijn vrees is dus dat ik mogelijk dat geheugen kan slopen door voltage omhoog te gooien (of moet dat kunnen?). Het PC2100 geheugen is maar OEM geheugen.

Graag jullie advies, is het het waard om het met hoger voltage te proberen? Of hebben mensen ervaring met dit type geheugen waarbij dat ook nodig was? Ik hoor het graag.

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-08 10:43

w0w

Ik denk niet dat het zeer zinvol is om het voltage hoger te zetten, elk DDR geheugen zou gewoon moeten werken met 2.5V, heb je al geprobeerd de bios te clearen? Wat zeggen de piepjes van je mobo?
offtopic:
Leuke naam trouwens, GeIL :+

Verwijderd

Topicstarter
Piepjes van mobo slaan op het geheugen, heeeeel af en toe (ongeveer 10% a 15% van de keren) wilt hij het geheugen als enkele bank pakken. Maar met ander geheugen van een kennis werkt het systeem wel perfect. Vandaar dat ik zeker weet dat het geheugen de boosdoener is.
Maar als ik reviews lees over het geheugen wordt er heel duidelijk naar voren gebracht dat het geheugen wel een hoog voltage nodig heeft in vergelijking met andere geheugen types.

• Sartsj
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-08 13:36
Het kan goed mogelijk zijn dat ze wat prik nodig hebben ja. Ikzelf heb HyperX reepjes van Kingston, en die doen geven ook honderden errors met een voltage lager dan 2.7..
Je kunt het in ieder geval proberen, je zult het andere geheugen met iets meer prik echt niet zomaar de verdoemenis in helpen..

Verwijderd

Topicstarter
En wat zou dan beste voltage zijn denk je? 2,8 ofzo om mee te beginnen?

• Sartsj
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-08 13:36
Mwah, gewoon onderaan beginnen he :)
Ik heb ook eerst 2.65v geprobeerd met mn geheugen, dat werkte nog niet naar behoren, en daarna op 2.7v wel...

Verwijderd

Topicstarter
ThaSarge bedankt voor de snelle replies, met een voltage van 2,8 werkt het.
Eindelijk!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Tja, ik zou er gewoon mee terug gaan. Dat geheugen is gewoon brak als het een hoger voltage nodig heeft dan default om op standaard snelheid te werken.

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Bij mij werkt het geheugen wel gewoon op 2.6V. Alhoewel dat overvolt toch al 2.7V is.
Geheugen kan trouwens ook best 3.1V aan hoor >:) Is wel handig voor overklokken, anders wil het niet.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:21

The Third Man

The Third Jellyfish

Veel moderne mobo's geven standaard al 2,6V ivm stabiliteitsproblemen op 200 MHz. Door het lang ontbreken van de JEDEC standaard zijn er nog steeds veel modules in omloop die alleen stabiel werken met extra power. Het verbaast me ook niet zoveel dat GeIL aanraadt om het iig >2,55V in te stellen. De meeste mensen die GeIL kopen doen dit om te overclocken, en dan moet je wel het voltage verhogen (en daar zijn die modules ook op berekend (zie VinnieWeiss)).

Verwijderd

hoe stabiel is de 2.5 volt lijn in je bios ??
aangezien 2.55 minimaal is en 2.6 staat ingesteld.
met andere voeding proberen ?

Verwijderd

Topicstarter
Naar mijn weten is de 2.5 volt lijn vrij stabiel, scheelt ongeveer 0,1 a 0,2 volgens Hardware Monitor.
Maar een collega van me heeft zelfde mobo en geheugen en moest ook handmatig het voltage aanpassen. 'Vergat' hij me alleen te vertellen afgelopen vrijdag. Had me vele uren pielen gescheelt.
Pagina: 1