[Raid0] Óf DVD speler óf Raid zien in bios.

Pagina: 1
Acties:

• Fubaruba
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04-2025
Hoi,

Ik heb een nieuwe pc gekocht en dit zijn de specs:

P IV 2.8 met HT
512 mb 3200 ram
Asus p4p800deLuxe mobo
Ati Radeon 9600pro
Audigy 2 player
LiteOn DVD brander
win xp home

1x Western Digital 60 gig
2x Maxtor 80 gig S-ATA ----> moet een RAID 0 worden.

het probleem is als ik in mijn bios ga klooien aan de instellingen van de S-ATA en raid spullen, dan dan óf mijn dvdbrander speler, óf mijn 2 maxtor schijven worden herkend, maar nooit allebei tegelijk. als mijn maxtors het wel doen

ik wil die twee maxtors een raid 0 laten draaien, maar dat lukt niet. ik heb ze al wel geformatteerd en dan herkent windows xp ze ook, maar niet als een raid (dus 1 schijf van 160 gig, wat ik wel wil) en mijn dvdbrander wordt niet herkend.

heeft iemand ervaring met deze opstelling?

mijn WD schijf wordt perfect herkend en mijn os draait ook als een tiet.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Waar heb je die DVD brander op aangesloten? Op IDE0, IDE1 of IDE2?
als ik in mijn bios ga klooien aan de instellingen van de S-ATA
ik wil die twee maxtors een raid 0 laten draaien, maar dat lukt niet
Wees eens wat duidelijker. Hier kunnen we echt niks mee. Ik heb sterk het idee dat je geeneens weet waar je mee bezig bent .. Lees eventueel de mobohandleiding eens door wat betreft de SATA controller :)

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 19-10-2003 21:17 ]

• Fubaruba
ik ben inderdaad niet thuis in het aansluiten van hardware in een pc, maar aldoende leert men en ik wilde het toch echt een keer zelf doen. ik heb van een auto vol onderdelen een (deels) werkende pc gemaakt, en dat vind ik al heel kick voor mezelf, maar de laatste loodjes (die duidelijk het moeilijkst zijn) willen niet lukken.
mijn post op got was ook meer een wanhoopsdaad en ik heb alles ook heel slecht geformuleerd, maar ik was even ten einde raad.

ik ga morgen verder met dit probleem, maar ik ben bang dat er iemand bij moet komen die er echt verstand van heeft.

jammer, maar helaas.

Verwijderd

je moet eerst de hd's (RAID 0: Striped Disk Array) configuren in je raid venster
bij mij is dat ctrl/h in dat venster moet je de hd's in raid config zetten.
ik weet niet wat asus onboard heeft ,highpoint chipset???

• BlackDiamond007
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-03-2023
je zegt da windows ze ziet als 1 schijf = 160gieg
volgens mij is dat toch raid 0???

Asus A8N-E , Amd 3000@2.3Ghz, 1Gb kingston Dual channel pack,WD Raptor 74Gb/10k,WD 200Gb/7200 , Asus 6600Gt En-extreme

Verwijderd

Kijk in je boekje van je moederbord bij hoofdstuk 5.5

Of kijk op http://www.asus.com/pub/A...0/e1323_p4p800_deluxe.pdf

Hier staat wat je moet doen als je een RAID 0 wil maken met S-ata schijven.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

DaFubar, nogmaals: waar heb je de DVD brander op aangesloten?
BlackDiamond007 schreef op 19 October 2003 @ 23:33:
je zegt da windows ze ziet als 1 schijf = 160gieg
volgens mij is dat toch raid 0???
Ik zeg dat jij de topicstart weleens mag herlezen B)

[ Voor 13% gewijzigd door BalusC op 20-10-2003 08:08 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:22

Croga

The Unreasonable Man

TS; Heb je niet per ongeluk de DVD brander aan de aansluiting van de RAID controller gekoppeld?

De P4P800-Deluxe heeft 3 stuks standaard ATA aansluitingen. Primair, Secundair en RAID. De DVD brander zou idealiter aan de Secundaire controller aangesloten moeten worden. Dit is de zwarte connector naast de floppy aansluiting. Als je hem aansluit op de ATA aansluiting die naast de SATA aansluitingen zit, gaat het waarschijnlijk niet werken.

• Brede P
  • Laatst online: 08-01 14:43
Het klinkt op dit moment alsof de TS alleen maar in het BIOS heeft lopen configgen.
Daarin kun je inderdaad ofwel je secundaire P-ATA gebruiken (IDE1 zeg maar), of S-ATA.
Als je de S-ATA als RAID-controller wilt gebruiken, moet hij in het BIOS ook op die manier worden ingesteld.
Het BIOS herkend de S-ATA schijven dan niet. In het eigen BIOS van de RAID controller moet vervolgens een stripeset worden aangemaakt. Als in Windows de S-ATA controller in geinstalleerd (moet wel omdat Windows de schijven al heeft gezien), zou er vervolgens een 160GB schijf in het schijfbeheer te zien moeten zijn.

• Fubaruba
de dvdbrander zit keurig naast de plaats waar mijn boot HD op zit. volgens het boekje is dat de secundaire IDE connector. Dat zit goed volgens mij.

In het bootscherm van de SATA RAID staat ook alles ingesteld en ik heb ook een raid0 stripe aangemaakt. die wordt ook keer op keer herkend door de sata raid bios.

in mijn bios kan ik nu ook kiezen voor mijn raid opstelling als bootdevice.
wat ik heel stom vind is dat mijn bios mijn opstartHD (gewoon ide) niet aangeeft als mogelijkheid.

windows herkent de raid ook nog steeds niet.

dus de dvdbrander zit aan de goeie connector. de raid zit ook goed aangesloten en wordt door de raid bios wel herkend, maar niet gebruikt door windows.

mijn bios instellingen staan nu op [p ata + s ata]
[s ata] staat nu op enabled en bootable.

we blijven proberen :)

Verwijderd

je moet de raid aanmaken in de BIOS van je raidcontroller en niet in de bios van je mobo, heb je dat wel goed gedaan?

• Fubaruba
ja, dat heb ik gedaan, maar de raid moet je dan toch ook aanspreken middels je mobo bios?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

windows herkent de raid ook nog steeds niet.

dus de dvdbrander zit aan de goeie connector. de raid zit ook goed aangesloten en wordt door de raid bios wel herkend, maar niet gebruikt door windows.
2be sure: waaruit maak je eigenlijk op dat Windows de RAID array niet herkent? Zijn de controller drivers wel geïnstalleerd? Zie je ze in de apparaatbeheer? En de schijven ook? Wanneer deze vragen allemaal met "ja" zijn beantwoord: zie je de RAID array wel in de schijfbeheer?

• Fubaruba
Okee... daar gaan we :)

ik heb wat dingen gedaan, getest en gecaptured:

Ik heb mijn biosinstellingen gereset.

nu staat er in mijn mobo bios het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
Primary Master     WD        <<-- mijn bootschijf met winxp.
Primary Slave
Secondary Master   LITEON    <<-- mijn dvdbrander
Secondary Slave
Third Master       MAXTOR    <<<-- één van mijn sata schijven
Fourth Master      MAXTOR    <<<-- andere sata schijf

bij de geavanceerde instellingen staat de sata niet als raid ingesteld.
op het moment dat ik dat wel doe, doet mijn WD schijf het niet meer en kan de pc niet opstarten...

ik heb nu dus geen raid0 en mijn schijfbeheer ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=423272

sorry voor de layout fuckup.

Je kunt thumbnailen als volgt: [url=http://blaat][img=600]http://blaat[/img][/url]
Ik heb het even voor jou gedaan ;)

wat ben ik vergeten/heb ik over het hoofd gezien?

[ Voor 16% gewijzigd door BalusC op 20-10-2003 22:29 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je wel de RAID drivers in Windows geïnstalleerd? (Intel Application Accelerator RAID edition), Hoe ziet jouw apparaatbeheer eruit? Zitten de SATA controller en de HDD's wel erin? Geen vraagtekens/onbekende apparaten?

[ Voor 9% gewijzigd door BalusC op 20-10-2003 22:35 ]

• Fubaruba
euh... verhip je hebt gelijk...

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=423405

ik zal hier morgen eens naar kijken... het wordt nu een beetje te laat voor me, moet er morgen weer vroeg uit.

[ Voor 15% gewijzigd door Fubaruba op 20-10-2003 22:53 ]

Verwijderd

Dan zou ik nog maar even blijven liggen en je het volgende afvragen: "Had die Beatfreak nou gelijk toen hij zei dat wanneer je een S-ATA op een P4P800 zet, je minimaal 1 IDE kanaal verliest?"

Daar lijkt het anders heel sterk op. Je bios ziet alles, maar in Windows ben je danwel de DVD, danwel je HD kwijt (beiden op een IDE kanaal). Terwijl zonder S-ATA gebruik alles ok lijkt.

Check dat in de handleiding van je mobo. Ik denk dat de P4P800 een IDE kanaal afsluit.
Pagina: 1