Toon posts:

Systeem niet stabiel

Pagina: 1
Acties:
  • 70 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu 2weken een nieuw systeem, en om eerlijk te zijn ben ik er totaal niet tevreden over :(
Het gaat hier om een:

Epox 8RDA+ rev2.0 met bios 27/8/03
AMD XP2500+
512mb DDR-333
Radeon 9200
Q-tec 550watt

mn systeem komt makkelijk door 18uur prime, Pifast geeft nooit errors maar na +- een halfuurtje gamen (Simcity4, Generals, CS, Streetlegal) crasht het systeem naar de Desktop.

Het maakt niet uit of ik hem OC of gewoon standaard laat, hij crasht gewoon :(
Aan mn temps licht het iig niet. CPU idle 39graden, en stressed 50graden.

Ik heb ook verschillende Video drivers geprobeerd, 3.7,3.8 en omega 3.8 maar zonder verbeteringen. Ik gebruik de nieuwste Nforce drivers.

Wie o wie weet hoe ik mijn systeem stabiel kan maken?

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Meet je spanningen, en probeer eens een andere videokaart, deze lijkt in dit verhaal het probleem te veroorzaken. Een andere optie is dat zodra de videokaart ook stroom gaat trekken de voeding t niet meer aan kan, voor een 550w moet dat geen enkel probleem zijn, maar Qtec is nou niet echt kwaliteit over t algemeen...

Verwijderd

Zet je geheugen timings eens op het hoogst, misschien staan die te agressief ingesteld. Kijk ook eens hoe je voeding het doet met het programma Speedfan. De volt lijnen moeten niet te ver afwijken, anders zou je het best een andere voeding kunnen proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mn Memory Timings in het bios "By SPD" staan, mn voltages:
( 3x 80mm case fan, cpu cooler en cooler op North bridge 2hdd's en een brander)
+5 = 4.972
-5 = 4.948
+12 = 11.997
-12 = 11.787

Ik heb de Q-tec pas gekocht om het zaakje wat stabieler te maken :D

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2003 13:55 ]

Verwijderd

Probeer gewoon zoveel mogelijk oorzaken uit te sluiten.
Begin in ieder geval het geheugen te testen buiten windows......
Dit kun je makkelijk doen met memtest86.

Als je hier fouten ziet is of je geheugen niet goed of je geheugensettings staan te strak.
(geheugen is nu eenmaal het vaakst de bron van problemen; spanning voeding lijkt goed)

Vraag : geen geluidskaart erin zitten?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2003 14:05 ]

Verwijderd

Je gebruikt zeker een Logitech toetsenbord/muis combo ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik de de gluidskaart die ingebakken zit in de NFORCE2 chipset.
Ik gebruik idd een Logitech Keybord en een Dual optical muis USB(Ook van logitech)

Verwijderd

Topicstarter
Uhm wat is er mis met de Logitech muis en keybord?

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Ik denk dat je videokaart dan te warm wordt, zet anders eventjes een kamerventilator aan, richt die op je kast (wel eerst open maken natuurlijk) en probeer het dan nog eens.

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

Topicstarter
Mn radeon heeft idd alleen een koelblok(je!) en geen fannetje, ik zal er gelijk eens een fannetje op knutsellen :D

Verwijderd

Topicstarter
Heb net een koolertje op mn kaart gezet, 5min simcity en hoppaa crash naar desktop :(
Ik weet het echt niet meer!

( ik heb trouwens ook nog even wat aan de cooling in mn kast gedaan, mn cpu temp is idle 38graden, en stressed 46, cae temp 28graden)

Wat kan ik nu nog doen om een goed werkend systeem te krijgen? iemand?

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2003 20:19 ]

Verwijderd

Kahoona .... gebruik eens wat vaker de edit knop a.u.b.
Als je toch als laatste gepost hebt leest het nu eenmaal een stuk makkelijker als alles in een post staat. :)

1) Heb je nu memtest86 al gerund?

2) Is het probleem ook goed te reproduceren met bijvoorbeeld 3D mark 2001/2003? Deze programma's willen wel eens op hele specifieke plekken je PC laten hangen......veel makkelijker te testen dan allerlei spellen die van zich zelf weer problemen kunnen hebben. Bijvoorbeeld te strakke geheugensettings zijn zo goed te testen. (persoonlijke ervaring, ook als memtest alles best vind)

3) je zou kunnen proberen wat invloed van hardware accelaratie of write combined is bij de trouble shoot pagina van de ati-driver.

ps) ben ook wel benieuwd naar die logitech combo
--> erg vage post van parabellum.
Lijkt me vreemd als dit de oorzaak is. :?

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2003 21:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik zal wat vaker de Edit knop gebruiken :)
Memtest gaf ook geen errors, eigenlijk geeft geen1 benchmark progje errors. Mn geheugen loopt nu op 7-3-3-2.5 (By SPD) gewoon lager testen dus?

[Edit]
Na 10tellen 3dmarkt crasht hij naar de desktop :(
"setFullscreen - creating the device failed : D3DERR_DRIVERINTERNALERROR"

AGP 8x en Snelschrijven UIT.

Even op AGP 4x getest, nu 20sec en dan Reboot!! Ik snap er niets meer van!!
[Edit]

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2003 23:13 ]

Verwijderd

Hoe zit het met je AGP - snelheid instellingen? Eigenschappen => Instellingen => Geanvanceerd => SMARTGART (tm) ?

Verwijderd

Geheugen lijkt dus goed te zijn.
De foutmelding die je krijgt geeft vrij veel hits met google.
Foutmelding heeft in ieder geval duidelijk iets te maken met applicaties die crashen naar de desktop.

1) Hoe zit het met je DirectX, welke versie heb je geinstalleerd?
Typ op de command prompt eens : DXdiag en kijk of je ergens problemen ziet?

2) Het lijkt me verstandig om je videokaart in een ander systeem te testen.
Dan kun je bepalen of eventueel je videokaart de oorzaak van het probleem is.
--------------------------------------------------------------------------------

In DirectX 9.0, the following happens:

If D3DERR_DRIVERINTERNALERROR is returned from a Createxxx call, it should not be considered fatal. The driver should treat it similar to a D3DERR_UNSUPPORTED or D3DERR_OUTOFMEMORY error.
If D3DERR_DRIVERINTERNALERROR happens during 3-D rendering, the runtime returns it at the IDirect3DDevice9::Present call. The application can do one of the following:
End, with the pop-up window saying that the application cannot continue because of problems in the display adapter and that the user should contact the adapter manufacturer.
Attempt to restart by calling IDirect3DDevice9::Reset, which is essentially the same path as recovering from a lost device. If IDirect3DDevice9::Reset fails with D3DERR_DRIVERINTERNALERROR, the application should end immediately with the message that the user should contact the adapter manufacturer.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2003 09:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Even een update, Ik heb mn oude gforce er ingezet, 3dmark gestart en na 10seconden crasht hij naar het desktop..
Ik heb DirectX 9b.

[Edit] Denk dat ik het probleem heb gevonden, het dus wat vele van jullie al dachten, Brak geheugen. Ik heb de Timings op 8-4-4-3 gezet, en hij loopt 3dmark probleemloos door :D 7498 punten. Nu twijfel ik even tussen mn Gforce 4 mx440 128mb agp8x of mn radeon 9200.

Ik wil iedereen even bedanken voor de hulp _/-\o_

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2003 10:46 ]

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:04

Shunt

Boe

100% zeker die radeon er in gooien
de 9200 is de oude ati radeon 8500 die is ongeveer even snel als een geforce 3 i 500
die mx is zo loom als maar zijn kan :P

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Shunt schreef op 21 October 2003 @ 12:01:
de 9200 is de oude ati radeon 8500 die is ongeveer even snel als een geforce 3 i 500
Als je de startpost goed had gelezen dan had je geweten dat Radeon 9200 de gewenste videokaart is ;)

@TS Ik weet niet of je geheugen gekocht is als snel ( CL2 ) anders zou je het nog terug kunnen brengen, aangezien AMD systemen een stuk beter werken op strakke timings en dat je dat nu niet meer hebt

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Shunt schreef op 21 October 2003 @ 12:01:
Volgens mij is de 9200 de "vernieuwde" 9000....

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:04

Shunt

Boe

Turkish schreef op 21 October 2003 @ 12:08:
[...]

Als je de startpost goed had gelezen dan had je geweten dat Radeon 9200 de gewenste videokaart is ;)

@TS Ik weet niet of je geheugen gekocht is als snel ( CL2 ) anders zou je het nog terug kunnen brengen, aangezien AMD systemen een stuk beter werken op strakke timings en dat je dat nu niet meer hebt
als je de laatste post door zou hebben gelezen dan zag je dat hij nu twijfelt tussen zijn geforce mx en zijn radeon ;)
Verwijderd schreef op 21 October 2003 @ 10:31:
Even een update, Ik heb mn oude gforce er ingezet, 3dmark gestart en na 10seconden crasht hij naar het desktop..
Ik heb DirectX 9b.

[Edit] Denk dat ik het probleem heb gevonden, het dus wat vele van jullie al dachten, Brak geheugen. Ik heb de Timings op 8-4-4-3 gezet, en hij loopt 3dmark probleemloos door :D 7498 punten. Nu twijfel ik even tussen mn Gforce 4 mx440 128mb agp8x of mn radeon 9200.

Ik wil iedereen even bedanken voor de hulp _/-\o_
[quote]VinnieWeiss schreef op 21 October 2003 @ 12:23:
[...]

mijn fout het idd geen vernieuwde 8500 schaam schaam :P
het is de RV280

[ Voor 15% gewijzigd door Shunt op 21-10-2003 12:44 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• joffri
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-04-2024
parabellum...

ik heb ook een logitech combo en hetzelfde probleem....

wat weet jij over logitech combi's ?????

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

/offtopic/loze kick
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.