Toon posts:

[suselinux8.0] mount read only(n00b)

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een absolute noob op Linux gebied...
Na een tijd hier op het forum te hebben gezocht heb ik toch maar besloten een topic aan te maken:
Ik heb een Suse Linux 8.0 machine. Ik heb een nieuwe HD toegevoegd. Deze was nog NTFS, maar heb ik opnieuw geformatteerd en partitie aangemaakt met YAST.
Nu kan ik als root wijzigen op die nieuwe partitie, maar als gewone user niet. Dan krijg ik een melding permission denied.
Nu las ik in een van de andere topics iets over fstab. In mijn fstab staat het volgende over deze hd:
code:
1
/dev/hdb1  /home/rick/Documents  reiserfs  user,exec  0  0

als ik intyp mount krijg ik het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
/dev/hda2 on / type reiserfs (rw)
proc on /proc type proc (rw)
devpts on /dev/pts type devpts (rw)
shmfs on /dev/shm type shm (rw)
usbdevfs on /proc/bus/usb type usbdevfs (rw)
/dev/hdb1 on /home/rick/Documents type reiserfs (rw)

ik heb het ook geprobeerd met mount -o remount,rw partitie. Dan gebeurt er niks :?

Heeft iemand enig idee?

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-04 01:03

Brazza

Byte me!

ik mount ze altijd met rw,noxec,nosuid,umask=000 (op veilige machines)

Verwijderd

Topicstarter
Brazza schreef op 19 oktober 2003 @ 11:44:
ik mount ze altijd met rw,noxec,nosuid,umask=000 (op veilige machines)
moet ik dat in die fstab zetten?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Nee, aangezien het gewoon een unix-filesystem is, kun je gewoon met unix-permissies werken, in plaats van gekloot in fstab. Je mag daar niks, simpelweg omdat tot nu toe root de enige is die daar dingen gemaakt heeft, daar mag je als user niks aan veranderen. Met chown en chmod kun je de permissies zo wijzigen dat rick er wel bij mag, zoals uitgelegd staat in FAQ Non-Windows Operating Systems - Overige vragen . Een simpele kwestie van chown'en dus. Dit staat netjes in de FAQ, en had met wat zoekwerk ook wel gevonden kunnen worden denk ik, in NOS policy - updated 01/04/03 staat wat we zoal verwachten van een topicstart hier, succes! :)

[ Voor 9% gewijzigd door blaataaps op 19-10-2003 12:17 ]

Dit topic is gesloten.