Toon posts:

Vreemde geur uit PC

Pagina: 1
Acties:
  • 2.143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Toen ik een paar weken terug mijn computer opstarte , hoorde ik een knalletje en er kwam een vreemde geur uit de computer , geen brandgeur! Het leek wel of het uit de voeding kwam.
Gisteren heb ik een nieuwe voeding gekocht , maar ik ruik nog steeds die vreemde geur. Na een tijdje verspreid het zicht door de hele kamer.

Ik snap niet waar het vandaan komt. Ik heb alle PCI kaarten eruit gehaald. Ook de AGP videokaart. Alle stroom stekkertjes los getrokken.

Alleen moederbord , processor en geheugen krijgen stroom.

Ik heb ook gekeken naar brandplekken en kapotte rond buisjes (elco's???)

Alles ziet er goed uit. Waar zou ik nog meer naar kunnen kijken?

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
achter op alle onderdelen ofzo, naar bruine of zwarte vlekke

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens op en rondom de ATX connector.

• Buzz_NL
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:00
Ozon?

• Interstice
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03-2025

Interstice

Hallo?

kijk is in je oude voeding misschien zit daar het kapttoe onderdeel in en zit de lucht nu gewoon in je pc.

Proud member of Tacopsclan [CLS]

• darkdesign
  • Niet online
of ruik is ff aan je onderbroek, een knal......stinken, zou ook kunnen :)

j/k

maar als het eerst de voeding leek te zijn, en die is vervangen, en toen was het over, en later kwam het weer terug. is de voeding wel sterk genoeg ofzo?

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:47
Geur gaat natuurlijk niet gelijk weg ;)

Misschien dat een condesator gepoft is :?

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-06 11:03
nieuw spul wil ook wel eens een raar geurtje hebben

Mn nieuwe TFT-monitor had in het begin ook zo'n raar muf geurtje, puur omdat ie nieuw was.

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-06 09:42
Misschien dat je nu de lak ruikt van wikkelingen in de voeding?

mcb1

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:31
kan vanalles zijn , maar hij werkt nog gewoon :)
ga je pas zorgen maken al hij het niet meer doet .
oja, en wel ff een halonblusser er naast zetten >:)

[ Voor 92% gewijzigd door fazertje op 19-10-2003 11:46 ]

• Bliep
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-01 16:07
pak gewoon een deodorant bus en sproei alles weer lekker fris, maar ff 4 real..

Ik heb ook net een nieuwe voeding, en ruikt nogal muf, duzz mischien is dat de oplossing :) Je kunt ook gewoon is proberen de kast open te laten staan en er een ventilator op te richten?? mischien dat die muffe geur weg gaaat? :)

• darkdesign
  • Niet online
nee die ventilator blaast de geur door de hele kamer, dan nestelt de geus in alle stof en tapijt, en dan heb je dus een hele stinkende kamer, beter id is, pak een emmer sop, een afwasborstel, en ga is flink aan de slag.

ontopic, nieuwigheid kan altijd ruiken, ik heb altijd bij mun 3dkaart(gf2 400mx(kutkaart)) op het begin gehad, zo'n typische pc geur, dus zo'n geur als je aan een kaart ruikt ofzo, achja late we zeggen da het er gewoon bijhoort :P

• dev icey
  • Laatst online: 09-12-2025
is het niet je geheugen??

Verwijderd

mischien zit er een bug in het systeem, die zal nu wel dood zijn

Modbreak:

Dit is de HK niet :/

Post on-topic en behulpzaam of post niet :o

[ Voor 46% gewijzigd door dion_b op 20-10-2003 15:17 ]

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:11
Oud broodje kaas?

Modbreak:

Zelfde geldt voor jou- geen onzinnige reacties...

[ Voor 73% gewijzigd door dion_b op 20-10-2003 15:19 . Reden: Flauw ]

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• Baserunner
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Hmm, zal wel een soort larry achtige moederbord zijn. Bij elk compatible spel versprijd ie reukgeuren door de hele kamer :+

Modbreak:

en voor jou... geen HK :X

[ Voor 22% gewijzigd door dion_b op 20-10-2003 15:20 ]

• GambitRS
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Koppel je CD speler, HDD, Floppydrive etc. los en zet hem dan aan. Als de geur nog steeds zich verspreid ligt het aan een van de andere onderdelen. Mijn DVD speler is een keer doorgebrand en ik had hetzelfde geurprobleem.

MechWarrior || Monsters Game

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
sigaretje verstopt door je vader?

Modbreak:

Geen HK posts :X

[ Voor 47% gewijzigd door dion_b op 20-10-2003 15:21 ]

• Xof
  • Laatst online: 20-06 13:46

Xof

haal je cooler er is af en bekijk je proc is :) (hij doet het nog wel, maarja je weet nooit :) )

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-06 14:50

Swerfer

Hmm...

Niet eens zo'n gek idee. Alleen weten maar weinig mensen hoe ozon ruikt.

Ozon ruik je wel eens bij copieer apparaten en als er vlakbij bliksem is ingeslagen. Verder kan je het ruiken als je een gas aansteker, zo een met een vonkje, vaak achter elkaar laat vonken.

Als het ozon is, dan komt het waarschijnlijk uit je monitor. Dan heb je misschien spanningsoverslag bij je hoogspanningstrafo of je kabel die van de hoogspanningstrafo naar je beeldbuis loopt.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:32

spaceboy

Op grote hoogte

Geen insect wat op de achterkant van je moederbord is ge-electrocuteerd ofzo? Omschrijf de geur 's?

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Verwijderd

Dat heb ik van de zomer ook gehad. Knalletje, vreemd geurtje dat leek op een brand/smeltgeur. Er waren wat kabeltjes in een voeding doorgebrand en de fan was naar de klote. Daardoor werd het systeem onstabiel, met al die hitte. Tijdelijke oplossing: zo'n dikke ventilator erop richten en het systeem werd 55c. Nu ''nieuwe'' voeding erin en bak werkt weer prima.

Je zou het kunnen openmaken en eens gaan kijken. Aan de andere kant, if it ain't broken, don't fix it. Je systeem draait toch nog? Zal wel een vliegje geweest zijn die in je fan vloog ;)

• SSSF
  • Laatst online: 16-06 19:31

SSSF

BLAAT !!

Swerfer schreef op 19 October 2003 @ 14:53:
[...]Als het ozon is, dan komt het waarschijnlijk uit je monitor. Dan heb je misschien spanningsoverslag bij je hoogspanningstrafo of je kabel die van de hoogspanningstrafo naar je beeldbuis loopt.
Ozon kan in je hele pc gemaakt worden, druk eens alle connectoren vast, als deze niet goed vast zitten kan je een knal horen (vonk overslag) en dan ruik je ozon.

Verwijderd

Topicstarter
GambitRS schreef op 19 October 2003 @ 14:52:
Koppel je CD speler, HDD, Floppydrive etc. los en zet hem dan aan. Als de geur nog steeds zich verspreid ligt het aan een van de andere onderdelen. Mijn DVD speler is een keer doorgebrand en ik had hetzelfde geurprobleem.
Ik heb alles losgekoppeld , alleen moederbord , processor en geheugen krijgen stroom. Maar die geur is er nog steeds.

Ik zal straks het geheugen eens eruit halen.

Verwijderd

Topicstarter
spaceboy schreef op 19 October 2003 @ 14:54:
Geen insect wat op de achterkant van je moederbord is ge-electrocuteerd ofzo? Omschrijf de geur 's?
Die geur komt uit de voeding. Ik heb het ook bij andere computers geroken , alleen die verspreiden het niet door de hele kamer.

• darkdesign
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 October 2003 @ 17:47:
[...]

Ik heb alles losgekoppeld , alleen moederbord , processor en geheugen krijgen stroom. Maar die geur is er nog steeds.

Ik zal straks het geheugen eens eruit halen.
heb je ook het battereitje van de mobo er uitgehaalt, en dan moet je 254 sec d8ik w88 en dan alles erin, dus gewoon 6 of 7 minute w88, dan weet je ckker datie gereset is

Modbreak:

De voertaal op GoT is Nederlands, niet1337-speak. Denk daar aub aan en wees nauwkeuriger in je getallen. Daar wordt iedereen vrolijker van :)

[ Voor 17% gewijzigd door dion_b op 20-10-2003 15:23 ]

Verwijderd

Bij mijn oude pc rook ik een tijd lang een vreemde geur, wat uiteindelijk kwam van een doorbrandende koeler.

Mijn voeding verspreidde dit ook door mijn hele kamer. Je zou miscchien daarnaar kunnen kijken.

Maar waar ruikt het nu naar? Ik kan dit nergens vinden in het topic (of heb ik eroverheen gelezen)?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 October 2003 @ 18:11:
Bij mijn oude pc rook ik een tijd lang een vreemde geur, wat uiteindelijk kwam van een doorbrandende koeler.

Mijn voeding verspreidde dit ook door mijn hele kamer. Je zou miscchien daarnaar kunnen kijken.

Maar waar ruikt het nu naar? Ik kan dit nergens vinden in het topic (of heb ik eroverheen gelezen)?
Ik ruik de geur ook uit de voeding van mijn andere computer. Wel minder sterk en het verspreid niet door de kamer.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
darkdesign schreef op 19 October 2003 @ 18:01:
[...]

heb je ook het battereitje van de mobo er uitgehaalt, en dan moet je 254 sec d8ik w88 en dan alles erin, dus gewoon 6 of 7 minute w88, dan weet je ckker datie gereset is
hehe :D waar heb je dat van 254 sec? das je reinste B*llSh*it. Je batterij der ff uit is een goeie manier om je bioset resetten: ja haalt de stroom dan van het geheugen dat uw biosinstelllingen bewaart. Je moet idd heel ff wachten omat zo'n geheugen nog heeel ff geladen blijft. Maar een seconde of 4,5 is meestal wel voldoende hoor :) Ik denk touwens niet dat het die vreemde geur gaat oplossen.

Maar TS heeft nog niet vermeld of het wel om een electronica-achtig geutje gaat???

Verwijderd

Haal je voeding los en schroef hem open

Zorg er wel voor dat er geen volt op staat :)

Verwijderd

Ik denk dat er misschien wat op het moederbord is geknald, en zoals MasterTweaker al suggereerde kan het best zo'n elcotje zijn.

Immers, de voeding heeft meestal 2 ventilators. De ene blaast de kast uit, maar de andere zuigt de lucht vanaf het moederbord de voeding in, wat de oorzaak er van kan zijn dat het lijkt of de vreemde geur uitt de voeding komt.

Als die 2e PC uit dezelfde periode ongeveer stamt, kan die ook een lekkende of geplofde elco hebben....

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als je je moederbord eruit haalt kun je zien of er niet toevallig een afstandsbusje zit op een plaats waar dat niet hoort. Kortsluiting heb je dan wel maar je pc doet het vervolgens gewoon. Daar kan ook de stank vandaan komen omdat je moederbord aan de achterkant lekker aan het bakken is.

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:47
Verbrand koper stinkt ook eigenaardig inderdaad.. Dus wellicht een paar oververhitte spoelen van 1 van de fannetjes..

Ook als deze eens te heet is geworden blijf je dat nog lange tijd ruiken :)

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-06 08:37

Shuriken

Life is all about priorities

BalusC schreef op 19 October 2003 @ 11:30:
Kijk eens op en rondom de ATX connector.
We hebben niet allemaal een Tyan MP hoor ;)

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Ik heb in 8 werkplekken (allemaal tegelijker tijd aangeschaft ) drie geplofte voedingen gehad binnen 2 weken. Bij inspectie was het board in de voeding op dezelfde plaats doorgefikt. Ook in de voedingen die het nog deden was er al een bruine plek en deze voedingen roken ook raar (de geur van verbrande weerstand en epoxy printplaat !)

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-06 17:34
en onplofte condensator kan stinken!! hier ook gehad bij een inverter... (+ en - stonden verkeerd om aangegeven, en daar kan een condensator ook niet tegen :))

vooral omdat je een knal hoorde...

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De laatste paar posts zijn goed op niveau, maar voor het geval de lolbroeken van hierboven zich weer aandoen:

De eerstvolgende om een onzinnige, offtopic opmerking te plaatsen kan een OW verwachten!

Mocht je op/aanmerkingen over niveau van de topicstart hebben, lees dit dan even:
Nieuwe policy mbt replies in 'slechte' topics

Oslik blyat! Oslik!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
De PCB van een nieuwe voeding kan ook flink stinken. Die ruikt er zurig. Nieuwe PC spullen stinken soms gewoon even. Ook kan het zijn omdat de fan iets harder draait je meer gaat ruiken.

Check nog eens goed voor een kapotte of gescheurde condensator op je moederbord. Als ze aardig opgeblazen zijn dan naderen ze ook wel hun einde.

Het kan uiteraard dat je nieuwe voeding ook al kaduk is, maar daar zou ik nu nog niet van uit gaan.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
_bas_ schreef op 20 oktober 2003 @ 15:36:
De PCB van een nieuwe voeding kan ook flink stinken. Die ruikt er zurig. Nieuwe PC spullen stinken soms gewoon even. Ook kan het zijn omdat de fan iets harder draait je meer gaat ruiken.

Check nog eens goed voor een kapotte of gescheurde condensator op je moederbord. Als ze aardig opgeblazen zijn dan naderen ze ook wel hun einde.

Het kan uiteraard dat je nieuwe voeding ook al kaduk is, maar daar zou ik nu nog niet van uit gaan.
Ik heb even gekeken naar kapotte elco's , maar ze zien er nog goed uit.
Ik denk niet dat de nieuwe voeding nu al kapot is. Ik breng de computer terug naar de winkel waar ik 'm 2 jaar geleden had gekocht. Misschien dat zij het wel kunnen vinden...

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-06 09:42
Neem eens een oude (defecte) printplaat en hou er eens een aansteker onder! (Fohn lukt het misschien ook wel mee)

Zelfde lucht???, dan is het waarschijnlijk lak en wordt er iets te heet of het is net nieuw.

Pas wel op dat je het huis niet in de fik steekt! 8)7

mcb1

Verwijderd

ik zou er mee teruggaan, is niet normaal dat je het door de hele kamer ruikt :S

gewoon een niewe vragen en als het dan weer is, de boel kort en klein slaan in de winkel :D

Verwijderd

Tja, maak dan je voeding eens open en bekijk eens hoe het eruit ziet. Mijn voeding ruikt niet en heeft dat nooit gedaan ook. Een voeding hoort niet te ruiken, simpel. Misschien werkt de vin wel niet, misschien teveel stof erin, een "bug" en ga zo maar door. Gewoon de dingen uitsluiten totdat je alles gehad heb, een elektrisch apperaat gaat nooit zomaar vanzelf ruiken ;)

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-06 06:20
waarschijnlijk een kapotte condensator

aangezien ik vandaag lekker condensators aan het knallen ben geweest (25V 4500uF elco op 50V 5amp :D) weet ik wel hoe die dingen ruiken, en dat kan idd NOGAL stinken, en die geur blijft lekker hangen

• napp
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-07-2021
Om erger te verkomen, het zo goed als zeker je voeding, zou ik de voeding maar gaan vervangen.
Als deze straks echt kapot gaat (de voeding) kan hij alles opblazen.
Niet leuk misschien een nieuwe voeding kopen maar als je straks alles moet vervangen ben je duurder uit.

3240 watt 12 x trina solar 270WP mono met een Delta Solvia 5.0

Verwijderd

oh die geur blijft zo lang hangen, ik weet er alles van :|
Pagina: 1