Auteursrecht?

Pagina: 1
Acties:

• genosis
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-08 17:52
Ik heb in mijn stage tijd een site gemaakt voor het bedrijf waar ik stage liep, nu wou ik weten... welke rechten heb ik nog met betrekking tot die site?
Kan ik eisen dat ze hem offline halen bijvoorbeeld?

ik heb wat dingen opgezocht maar het is van een particuliere site, en voor de rest wou google me niet echt helpen...

dit komt van de site:

-
Illustratoren hebben auteursrecht op hun tekeningen. Dit geldt ook als de illustraties tegen betaling en/of in opdracht van een ander zijn getekend. Het auteursrecht kan wel door u in licentie worden gegeven of overgedragen worden aan de opdrachtgever, eventueel onder andere (financiële) voorwaarden.

Het verdient aanbeveling om, liefst schriftelijk, goed vast te leggen welke rechten u precies overdraagt aan de opdrachtgever. Ook in het geval van een licenitie is het erstandig schriftelijke vast te leggen voor welk soort gebruik, in welke omvang en voor hoelang u aan de opdrachtegever toestemming verleent (en wat hij dus met uw illustraties mag doen): publicatie in alleen dat ene jaarverslag, die ene uitnodiging of onbeperkt gebruik in uitgaven van de opdrachtgever, voor welke periode, in welke oplage en dergelijke. U verleent alleen uw rechten voor dat wat u concreet vastlegt.
-

en nu was dus mijn vraag: wie weet hier meer vanaf? en wie kan mij duidelijkheid verschaffen :D

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
als jij dit site hebt gemaakt op je stage adres (dus in dat gebouw) dan is de site van hun...

A wise man's life is based around fuck you

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-08 23:05
Wat heb je (of je werkgever op je stage) afgesproken met de andere partij? Achteraf met dit soort dingen komen is nooit zo handig. Met vooraf gemaakte afspraken sta je het sterkts, zo dragen wij gewoon alle copyright aan de klant over bij betaling. Klaar, geen gezeik.

Maar wat zou voor jou een reden zijn om te eisen dat de site offline zou moeten? :)
Je kunt misschien juridisch best een eind komen, maar het wordt vaak afgeraden vanwege de hoge kosten van een rechtzaak, waar ik best in kan komen.

* Willem roept cutter en zeef

[ Voor 6% gewijzigd door Willem op 19-10-2003 10:08 ]

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Je hebt de site 'verkocht'/geleverd aan hun, dus is het nu hun eigendom lijkt me zo...
En zo te lezen heb je verder niets vastgelegd aangaande evt. eigendomsrechten.

[kromme vergelijkingen]
Autofabrikant kan toch ook niet een aan jou verkochte auto terugvorderen?
Of de schrijver z'n boek. Of de bakker z'n brood etc...
[/kromme vergelijkingen]

Toch lijkt me dit wel interessant topic, want stel dat je nou weer een site maakt met dezelfde (HTML-)basis, alleen dan met andere plaatjes/tekst bijv., kan dat de 'huidige eigenaar' van de eerste site dan copyright claimen?
Want eigenlijk kopieer je dan code van een site...

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
zwelgje schreef op 19 oktober 2003 @ 09:51:
als jij dit site hebt gemaakt op je stage adres (dus in dat gebouw) dan is de site van hun...
Mwah bijna, als je de site gemaakt hebt onder werkuren heb je de site niet gemaakt als zijnde jezelf maar als zijnde stage-gast van dat bedrijf, oftewel: dat bedrijf heeft de site gemaakt en jij hebt t toevallig uitgevoerd (even heel kort door de bocht), en heb je dr dus geen enkel recht op.

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
hmm. zit toch nog wel een verschil in copyright op de site en eigenaar zijn van de site..
om de schrijver en zijn boek er nog maar es bij te halen..
copyright zit er wel degelijk op het boek.. dus niemand mag er iets van overnemen zonder toestemming.. maar als het boek verkocht is.. uiteraard geen eigendom..
jij hebt een vorm van vergoeding gekregen voor het maken ervan..dus eigenaar ben je niet van die site lijkt me.. (tenzij anders geregeld/vastgelegd)

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-07 20:28
http://www.whatiscopyright.org

Misschien heb je hier wel wat aan ;)

• genosis
wat ik dus heb gelezen over auteursrecht op ILLUSTRATIES en niet op websites, is dat het eigendom blijft van jezelf tot je die rechten overdraagt op de "koper".
maarja blijkbaar is er niemand die het echt zeker weet of wel?

Verwijderd

Iva_Bigone schreef op 19 October 2003 @ 10:10:
Je hebt de site 'verkocht'/geleverd aan hun, dus is het nu hun eigendom lijkt me zo...
En zo te lezen heb je verder niets vastgelegd aangaande evt. eigendomsrechten.

[kromme vergelijkingen]
Autofabrikant kan toch ook niet een aan jou verkochte auto terugvorderen?
Of de schrijver z'n boek. Of de bakker z'n brood etc...
[/kromme vergelijkingen]

Toch lijkt me dit wel interessant topic, want stel dat je nou weer een site maakt met dezelfde (HTML-)basis, alleen dan met andere plaatjes/tekst bijv., kan dat de 'huidige eigenaar' van de eerste site dan copyright claimen?
Want eigenlijk kopieer je dan code van een site...
om maar op je kromme vergelijkingen door te gaan: stel die autofabrikant heet toyota en heeft iemand een carina verkocht. dan mag hij daarna best nog een auto ontwikkelen die op die carina gebaseerd is, de avensis dus.

zelfde met bruin brood, dat vervolgens aan de basis staat van een nieuw meergranenbrood

of een schrijver die zijn boeken steeds over hetzelfde onderwerp schrijft.

Verwijderd

Genosis schreef op 19 October 2003 @ 11:31:
wat ik dus heb gelezen over auteursrecht op ILLUSTRATIES en niet op websites, is dat het eigendom blijft van jezelf tot je die rechten overdraagt op de "koper".
maarja blijkbaar is er niemand die het echt zeker weet of wel?
Ik zie hierboven dat mensen nog wat vragen hebben, en dat het één en ander nog onduidelijk is. Ik stel voor dat je daar eerst meer informatie over geeft.

• zwelgje vroeg min of meer of jij de site hebt gemaakt op je stage adres
• willem169 wil weten wat je hebt afgesproken, en wat jouw reden is om de site ofline te willen halen

Geef daar eerst eens antwoord op voor je verder vraagt :)

Verwijderd

Ik heb ook een website gemaakt als stageproject. Gewoon onder werktijd dus, en tegen betaling van mijn schamele stagevergoeding a € 300 per maand. Dan verlies je toch automatisch al het recht ? Je voert gewoon werk uit waarvoor je betaald wordt. Dat jij je hele ziel en zaligheid in een site verwerkt is een ander verhaal, maar daar heeft het bedrijf weinig mee te maken.

Om het ontwerp opnieuw te gebruiken kan je eigenlijk gerust alle html/scriptcode gebruiken, dat is toch zo goed als universeel tegenwoordig. Komen er problemen, dan kan je toch gerust zeggen da tje gewoon alles opnieuw getypt hebt, in je eigen tijd ?

Waarschijnlijk denk ik te simpel, maar ik zou me er sowieso niet al te druk om maken. :)

Verwijderd

Als je in dienst bent of stage loopt heb je geen rechten, het bedrijf heeft en houd de rechten. De illustrators die in dienst bij een bedrijf zijn hebben ook geen rechten.
Ik heb een eenmanszaak waarin ik 3D presentaties maak, ik heb alle rechten over de door mij gemaakt illustraties.
Artikel 3. Rechten van intellectuele eigendom en eigendomsrechten
3.1 Auteursrecht en industriële eigendom
Tenzij anders overeengekomen, komen alle uit de opdracht voortkomende rechten van intellectuele eigendom, waaronder het octrooirecht, het modelrecht en het auteursrecht toe aan de opdrachtnemer. Voorzover een dergelijk recht slechts verkregen kan worden door een depot of registratie, dan is uitsluitend de opdrachtnemer daartoe bevoegd.
3.2 Onderzoek naar het bestaan van rechten
Tenzij anders overeengekomen, behoort niet tot de opdracht het uitvoeren van onderzoek naar het bestaan van octrooirechten, merkrechten, tekening of modelrechten, auteursrechten en portretrechten van derden. Ditzelfde geldt voor een eventueel onderzoek naar de mogelijkheid van dergelijke beschermingsvormen voor de opdrachtgever.
3.3 Naamsvermelding
Tenzij het werk er zich niet voor leent, is de opdrachtnemer te allen tijde gerechtigd om zijn/haar naam op of bij het werk te (laten) vermelden of verwijderen en is het de opdrachtgever niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming het werk zonder vermelding van de naam van de opdrachtnemer openbaar te maken of te verveelvoudigen.
3.4 Eigendom bij opdrachtnemer
Tenzij anders is overeengekomen, blijven de in het kader van de opdracht door de opdrachtnemer tot stand gebrachte werktekeningen, illustraties, prototypes, maquettes, mallen, ontwerpen, ontwerpschetsen, films en andere materialen of (elektronische) bestanden, eigendom van de opdrachtnemer, ongeacht of deze aan de opdrachtgever of aan derden ter hand zijn gesteld.

B.V de uitvinder die ooit teflon uitvondt werkte toen in een bedrijf (weet effe zo snel niet meer welke) hierdoor had hij geen rechten en omdat hij de uitvinding deed voor het bedrijf ook geen recht op extra loon. Had hij daarin tegen dezelfde uitvinding gedaan in zijn eigen schuur in zijn eigen tijd etc en hij zou er op zijn werk niet mee bezig zijn, dan had hijzelf alle rechten en d'r een leuk centje aan overgehouden..

maw de CD speler is uitgevonden door Philips en niet door begene die eraan hebben gewerkt.....

• genosis
Verwijderd schreef op 19 October 2003 @ 11:40:
[...]

• zwelgje vroeg min of meer of jij de site hebt gemaakt op je stage adres
• willem169 wil weten wat je hebt afgesproken, en wat jouw reden is om de site ofline te willen halen
okee komt ie:

ik heb de site inderdaad gemaakt op mijn stage adres.
en de beweegreden waarom ik de site offline wil hebben is omdat de winkel failliet is en het geen nut heeft om de site online te laten en ik de site wil "hergebruiken"

Megafrans, bedankt voor je goeie uitleg, ok ik weet genoeg, ik heb dus geen poot om op te staan met andere woorden :)
hij mag gesloten worden, voor de rest heeft dit topic weinig nut meer.

[ Voor 20% gewijzigd door genosis op 19-10-2003 14:03 ]

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-08 10:07

Not Pingu

Dumbass ex machina

Genosis schreef op 19 October 2003 @ 14:01:
[...]

en de beweegreden waarom ik de site offline wil hebben is omdat de winkel failliet is en het geen nut heeft om de site online te laten en ik de site wil "hergebruiken"
en in dat geval is het zo dat de site wel eigendom is van de winkel, maar de winkel niet meer bestaat. als de winkel failliet is verklaard en opgeheven, en de eigenaar heeft de rechten van de site niet naar zichzelf overgeheveld, dan vervalt volgens mij het eigendom van die winkel op de site. correct me if I'm wrong though.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:56

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Je zal de wbesite toch nooit kunnen hergebruiken aangezien namen, logo's, adressen, huisstijl enz. veranderen.

Er is echter niets mis mee om (grote) delen opnieuw te gebruiken omdat je juist stage doet om ervaring op te doen, die 300 euro moet je niet zien als een loon, want in ruil voor jouw inspanningen geeft het bedrijf je kennis en ervaring terug. Die opgedane ervaring (in dit geval het maken van een website) mag je later uiteraard weer gebruiken.

Je hoeft trouwens niet bang te zijn van falliete winkels die rechtszaken gaan aanspannen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

1. Auterusrecht van een werk met een eigen oorspronkelijk karakter ligt bij de maker. Als de maker in dienst van een ander was wordt de ander als maker aangemerkt. Jij was in dienst bij bedrijf X, ergo bedrijf X wordt aangemerkt als maker en is daarom auteursrechthebbende van het werk dat jij in hun dienst hebt vervaardigd.
2. Met Amerikaanse links heb je als nederlander geen zak te maken. :)
3. Nogmaals: het auteursrecht ligt in beginsel bij de maker, dus niet bij de opdrachtgever. Opdrachtgever mag het werk gebruiken, maar niet veranderen of doorverkopen.
4. Auteursrecht heb je op zo'n beetje alles wat jouw brein aan werken voor kan brengen. Dus tekeningen, boeken, computercode, originele top 10's, toneelstukken, film etc etc etc etc...,. dus ook op de vormgeving van een website.
5. Het eigendom ligt dus, denk ik, niet bij de failliete winkel, maar bij het bedrijf waar je de site hebt gebouwd.
Pagina: 1