Voor mijn werk is er een pc-prive project gestart, dus kan ik oppeens gaan nadenken over best veel geld aan een nieuw workstation uigeven :-)
Voornaamste bezigheid, naast gamen, zal zijn het bewerken van video materiaal, en het mixen van video (VJ-en zeg maar)
Wat ik al heb en niet van plan ben te vervangen:
- 20.3" tft van iiyama,
- Ati radeon 9700pro
- muis/wacom/keyboard/etc
- een seagate barracuda ata iii (40GB) maar mischien heb ik daarvoor wel een vervanger nodig.
Als video capture device heb ik de Pinnacle Studio MovieBox DV op het oog. Firewire, dus daarmee houd ik het pci slot vrij voor een eventuele audiokaart als het onboard spul niet goed genoeg is.
Dus het gaat in feite om een los systeem, liefst sff.
Waar ik erg naar toe neig is de nieuwe shuttle SN85G4 die over ongeveer een maand leverbaar zou moeten zijn.
Lekker stil, compact, compleet, ziet er goed uit.... er moeten wel erg grote mij nog niet bekende nadelen aan zitten wil dat hem niet worden :-)
Dit ding ondersteund dus de Athlon64
"CPU Socket : AMD Socket 754, support Athlon 64 1600MHz "
wat volgens mij neerkomt op de Athlon64 2800+
Ik vraag me wel af of de snellere Athlon64's er niet gewoon ook in kunnen. (mail is onderweg)
De documentatie op de shuttle site is nog niet up to date, dus daar wordt ik niets wijzer van.
BalusC zn site zegt dat de Athlon64 het volgende ram pakt:
100MHz / 133MHz / 166MHz DDR
En op de shuttle site staat dit:
Memory Socket : DDR 266/333/400 DIMM *2
Tja, zoek de verschillen...
Ik vermoed dat het wordt ongeveer 1G over 2 plakjes van het snelste wat er in kan.
Tenslotte wil ik voor echt spectaculaire data snelheden ook kijken naar een sollid-state disk met ide interface. deze heb ik in nederland echter nog niet kunnen vinden.
Anders moet er gewoon een snelle grote disk in.
In de shuttle zit:
"SiliconImage SiI3512 Dual channel S-ATA/RAID controller"
(wtf heb je nou een een raid controller in zo'n kleine kast....)
Goed, de vraag is: is dit een aardig systeem, of zonde van het geld? wat zou ik beter anders kunnen doen om de performance omhoog te krijgen of geld te besparen?
Voornaamste bezigheid, naast gamen, zal zijn het bewerken van video materiaal, en het mixen van video (VJ-en zeg maar)
Wat ik al heb en niet van plan ben te vervangen:
- 20.3" tft van iiyama,
- Ati radeon 9700pro
- muis/wacom/keyboard/etc
- een seagate barracuda ata iii (40GB) maar mischien heb ik daarvoor wel een vervanger nodig.
Als video capture device heb ik de Pinnacle Studio MovieBox DV op het oog. Firewire, dus daarmee houd ik het pci slot vrij voor een eventuele audiokaart als het onboard spul niet goed genoeg is.
Dus het gaat in feite om een los systeem, liefst sff.
Waar ik erg naar toe neig is de nieuwe shuttle SN85G4 die over ongeveer een maand leverbaar zou moeten zijn.
Lekker stil, compact, compleet, ziet er goed uit.... er moeten wel erg grote mij nog niet bekende nadelen aan zitten wil dat hem niet worden :-)
Dit ding ondersteund dus de Athlon64
"CPU Socket : AMD Socket 754, support Athlon 64 1600MHz "
wat volgens mij neerkomt op de Athlon64 2800+
Ik vraag me wel af of de snellere Athlon64's er niet gewoon ook in kunnen. (mail is onderweg)
De documentatie op de shuttle site is nog niet up to date, dus daar wordt ik niets wijzer van.
BalusC zn site zegt dat de Athlon64 het volgende ram pakt:
100MHz / 133MHz / 166MHz DDR
En op de shuttle site staat dit:
Memory Socket : DDR 266/333/400 DIMM *2
Tja, zoek de verschillen...
Ik vermoed dat het wordt ongeveer 1G over 2 plakjes van het snelste wat er in kan.
Tenslotte wil ik voor echt spectaculaire data snelheden ook kijken naar een sollid-state disk met ide interface. deze heb ik in nederland echter nog niet kunnen vinden.
Anders moet er gewoon een snelle grote disk in.
In de shuttle zit:
"SiliconImage SiI3512 Dual channel S-ATA/RAID controller"
(wtf heb je nou een een raid controller in zo'n kleine kast....)
Goed, de vraag is: is dit een aardig systeem, of zonde van het geld? wat zou ik beter anders kunnen doen om de performance omhoog te krijgen of geld te besparen?