Toon posts:

[modden] AC97 SMD chip eraf stoken.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van een vriend een kapotte 19 inch 1 HE hoge server gekregen. Hij had geen tijd en zin om moeite aan het apparaat te besteden, dus kwam het na lang vragen en zeuren bij mij terecht. Na veel testen en kloten bleek dus het moederbord stuk te zijn.

Het orginele bord is een doodnormaal micro atx bord, alleen dan zonder de geluids- en joystick aansluitingen (die gele aansluitingen die naast de com-, en de LPT poorten zit). Nu ben ik dus eens rond gaan kijken, maar ik kan dus NERGENS een micro atx bord vinden zonder die aansluitingen en waar een maximale multiplier van 10 opzit en SDRAM geheugen inkan. Het moet zonder anders past hij niet in de kast.

Nu heb ik op zolder nog een oud micro ATX bordje met VGA en sound on board zitten. Ook heb ik een SMD hetelucht soldeerstation. Voelen jullie hem al hangen? ;).

Ik wou dus het volgende vragen/weten:

Heeft het zin als ik het gele aansluit"blok" erafsoldeer en de AC97 soundchip van het moederbord af soldeer? En is de optie "sound onboard" uit de bios dan ook verdwenen, of blijft die staan? Hoe krijg ik die weg? Mischien erg overdreven, maar ik wil het bord in precies dezelfde staat maken als eenzelfde exemplaar waar standaard geen geluid on board zat. Lukt dat op deze manier?
Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2003 01:53 ]

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:02
Als je het erop wil wagen om die chip te verwijderen (weet je zeker dattie alleen het geluid doet?) zou ik 'em wegdremelen. Als je gaat desolderen is de kans groot dat het mainboard beschadigd raakt.
Past het bord niet als je alleen de connectors verwijdert? Laat je de chip rustig niksen.
Sound onboard moet je wel uitschakelen in je BIOS, kzou niet in de BIOS code gaan rommelen.

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

Verwijderd

Topicstarter
Op de chip staat AC97, dus ik neem aan dat dat de chip is die het geluid verzorgd. De chip moet er eigelijk af, want net op de plek waar de chip zit komt een bevestigingsclipje van de deksel van de behuizing. Ik realiseerde mezelf net dat ik mijn desoldeerstation uitgeleend heb. Ik heb ooit eens gelezen dat het ook lukt als je er een lange tijd een föhn op laat blazen dat een smd chip ook los laat. Klopt dat?

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 October 2003 @ 02:20:
Op de chip staat AC97, dus ik neem aan dat dat de chip is die het geluid verzorgd. De chip moet er eigelijk af, want net op de plek waar de chip zit komt een bevestigingsclipje van de deksel van de behuizing. Ik realiseerde mezelf net dat ik mijn desoldeerstation uitgeleend heb. Ik heb ooit eens gelezen dat het ook lukt als je er een lange tijd een föhn op laat blazen dat een smd chip ook los laat. Klopt dat?
hm... ik heb me TNT2 vidkaartje ook tijdlang bestookt met een föhn... en dat was om de heatsink eraf te halen... maar de andere chips bleven er gewoon op zitten... denk neit dat een föhn warm genoeg word daarvoor...

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

De chip moet er eigelijk af, want net op de plek waar de chip zit komt een bevestigingsclipje van de deksel van de behuizing
Mijn inziens is het risico op een dood moederbord te groot. Ik zou een andere oplossing zoeken. Wat wil je hierna doen dan? Een gat erin boren ? Dan is ie iig zeker stuk.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Platte schroevendraaier onder de chip zetten, omhoog wippen en klaar. Sim-pel.
in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst :+

Fohn? als jij een fohn hebt die heet genoeg is, dan nog moet je best goed kunnen mikken om enkel en alleen dié chip los te krijgen.

Dremel? Kan, idee is goed maar dan moet je wel een vaste hand hebben om niets anders te beschadigen/te diep tegaan.

Over die clip, hoe zit dat precies? (aangezien je enkel de chip weg wilt halen, eronder zitten natuurlijk nog een aantal lagen met printbanen)

Verwijderd

Topicstarter
Nou dat is eigelijk een beetje een lullig probleem. Op het deksel zit een soort van omgezet lipje, die tegen de achterkant van de kast zit. Net op het de plek waar dat lipje naar beneden steekt raakt het de AC97. Het is een kwestie van anderhalve MM. Ik kan ook het lipje een stukje afveilen, maar dat vind ik zonde van de kast. Ik denk dat ik mijn hete lucht station maar terug ga vragen. Ik ga geen schroevendraaier onder de chip zetten en loswrikken. De chip komt wel los maar ik denk dat er ook een hoop printbanen loskomen. Dat met die fohn was maar een ideetje. Ik kan natuurlijk ook nog de pootjes 1 voor 1 lossolderen. De punt van mijn soldeerstation (=weller :D) is geaard, dus ik geloof niet dat dat kwaad kan voor de rest van de electronica. Correct me if i'm wrong! Moet ik softwarematig ook nog iets veranderen (in de bios ofzo) bij het eraf halen van de chip? In elk geval alvast bedankt voor de reacties :D

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
Ik heb wel zelf een keer alleen de connector eraf gesoldeerd. Bordje werkte erna nog prima. De soundchip zelf ben ik niet aan geweest

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:04

Marc H

- - Is wakker - -

De kast modden lijkt mij toch een veel simpelere, en een potentieel veel minder kostbare mod.

Ik maak geen fouten, ik creëer leermomenten.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
Ik kan je wel vertellen dat met het verwijderen van chips en aansluitingen niet de desbetreffende opties eensklaps uit het BIOS verdwijnen :+

Heb je in het BIOS geen optie om het geluid uit te schakelen? Iig zou ik je eerder aanraden ergens 1,5mm 'dood' metaal vanaf te vijlen dan met allerlei gereedschap een moederbord te lijf te gaan.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:58

Dark

who tweaked the light?

Ik denk niet dat de ac97 optie/setting in ene uit het bios zal zijn als de chip eraf is. Wat je eventueel kan proberen is de bios zelf modificeren zodat de geluids optie uit en verborgen is ...

edit: met modbin als het een award bios is, verkrijgbaar op http://www.biosmods.com/

[ Voor 19% gewijzigd door Dark op 19-10-2003 11:48 ]

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Dat gele blok kan je er wel afhalen, maar je moet dan wel een gewon soldeerbout gebruiken, die geeft wel voldoende vermogen.

Die AC97 chip zou ik lekker laten zitten. In windows en ook in de BIOS kan je zo'n ding gewoon uitschakelen.
moederborden bevatten een paar lagen en als je niet thuis bent in dit soort dingen dan sloop je al snel.

Senile! Senile Oekaki

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
en als je nou dat aansluit clipje gewoon niet gebruikt maar de andere wel? een moederbord werkt nog wel hoor als ie niet helemaal vast zit aan de kast...

Verwijderd

Ik denk dat je mobo dood is als je die chip eraf hebt gehaald...

Of die computer zal telkens crashen als hij probeert die chip even aan te spreken, ook al heb je hem in het bios uitgeschakeld, dan nog kan het zijn dattie (als test ofzo) de chip aanspreekt...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem er net afgestookt, alles getest en bord werkt prima, zonder geluid dan. Werkt als een speer. Alleen nou nog iets vinden op die bios. Ik ga die modbin es effe uitprobere...

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
lol kewl, nice, maar misschien komen er strax nog wel fouten

• Madrox
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

modbin werkt dacht ik alleen met Award-biossen, hoop dat het gaat lukken. het is zeker te doen iig. Heb zo'n vermoeden dat zijn vriend niks in de gaten mag krijgen :+

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Topicstarter
Haha hij mag het gerust weten (hij zal dit topic ook wel lezen) maar ik wil het gewoon zo orgineel mogelijk maken. Ik heb inderdaad een Award bios aan boord zitten, alleen ik kan de optie sound disabled/enabled niet vinden. Wat nu?

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
hij is verwijderd met je chippie :+

• Madrox
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Is er misschien een versie van dat mobo zonder AC'97 sound? Die zou je dan misschien kunnen flashen....

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:55
Er zijn ook moederborden waarbij je de onboardsound met een jumper aan en uit moet zetten ipv met een bios optie

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:53
Nou, er zal vast nog wel een chippie zitten voor dat geluid. Ik denk dat je moeilijk doet om niets; haal gewoon die connectoren eraf en zet het geluid uit. Kan het jouw wat schelen dat er een chipje op je bord zit dat niets doet?

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Topicstarter
Zeker de topic niet helemaal goed gelezen? Ik zei dat het chippie in de weg zat.
Pagina: 1