Toon posts:

[RAID] SATA/SCSI oplossing

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben heel erg aan het twijfelen wat ik nou moet kopen...
Het gaat mij voornamelijk om snelheid maar extra opslagruimte is ook nodig...
Ik heb op het moment een firmware RAID promise kaartje draaien met daarop 2 x D740X maxtor's in RAID 0.
Ik ben van plan dit iig te vervangen.
Nu heb ik de mogelijkheid om voor SCSI te gaan of voor SATA/PATA.
PATA word op het moment vervangen door SATA op passende wijze door de veel besproken WD Raptor's.
Nu zat ik voor mezelf even met pricewatch te gochelen.
Ik kan bijvoorbeeld:
- 4x Raptor op een Promise FastTrak S150 kaart nemen en dan RAID 0 (al dan niet RAID 0+1)
of
- 2 x Raptor op een LSI (hardware RAID) kaart nemen en dan RAID 0 draaien. (met mogelijkheid om over te gaan op RAID 5 doormiddel van uitbreiding raptor's)
of
- 2 x Seagate Cheetah 15K.3 18,4GB op een Adaptec ASR-2010S SCSI raid kaart.

Nu heb ik de site van Storagereview afgelopen om een antwoord op mijn vraag te vinden maar die is er helaas niet...
Ook moeten de hardeschijven bootable zijn dus Software RAID via Windows oid gaat helaas niet...
Nog een probleem/vraag, deze kaarten kunnen allemaal PCI 64Mhz aan maar moeten draaien op de standaard PCI snelheid omdat ik simpelweg geen 64 sloten heb. Maar PCI-X (of die andere weet nou ff niet welke wie gaat opvolgen) komt er aan en is al op een aantal moederborden gesignaleerd. Ik ben namelijk bang dat als ik voor een van deze oplossingen ga dat mijn hele PCI bus wordt volgestouwd met data. Met PCI-X zou dit niet zijn, is het verstandig om daar op te wachten, dit RAID gebeuren is redelijk prijzig en zou het zonde vinden om na een jaar tot de conclusie te komen dat het beter zou zijn als ik gewacht had.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Voor desktop gebruik zijn de Raptors ongeveer evensnel als de 15kIII's, en adaptec raid kaarten staan niet om hun snelheid bekend. En heb je raid 5 echt nodig?

Ik zou ook niet meteen naar raid grijpen met die schijven, ze zijn al pleuris snel.

wat dacht je hiervan, 3 raptor schijven, 1 in zijn uppie waar je van boot en dan 2 in software raid 0. Software raid 0 werkt echt heel goed, en kost niks. Je hebt wel gewone SATA aansluitpunten nodig natuurlijk. En dan komt het ook wel goed met bandbreedte, het gebeurd echt niet zo veel dat die schijven lange tijd hun max doorvoeren, bij normaal gebruik.

waarom zou je willen booten van raid 0 als je alleen maar snelheid belangrijk vind, want het enige wat dan wat sneller gaat is het opstarten van windows. De rest kun je allemaal op een andere raid 0 volume zetten, en je zult geen verschil merken tussen hardware of software raid, behalve in je geldpotje :)

[ Voor 45% gewijzigd door maratropa op 19-10-2003 00:58 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil iig voor grote data hoeveelheid (dus meerdere raptor's oid [>2]) wel iets van betrouwbaarheid ik heb nu al zo'n 500gb aan data verdeeld over verschillende pc's en dat zou ik in de toekomst kunnen uitbreiden tot een geheel onder RAID 5.
Ik heb op mijn huidige moederbord sowieso geen SATA dus daarvoor moet een controller komen. Dit kan zoals ik eerder vermeld heb een gewone promise firmware kaart kunnen zijn al dan niet met RAID ondersteuning. En dan nog iets Software RAID is niet over te zetten geloof ik dus dan zou kunnen betekenen als ik overga op een ander OS (longhorn/ puur linux / oid) dat die data niet te gebruiken is... Dan heb ik liever gewoon een kaartje die hetzelfde doet als software raid maar wel over te zetten is.
Is het trouwens mogelijk om op een RAID kaart 2 verschillende arrays te maken (ja toch??) Dus 2x raptor @ RAID 0 en 2x 200gb's raid 1 oid? Want opslagcapaciteit is ook nog nodig..
Nu las ik een keer op de FP dat er ook rond deze tijd een 72Gb versie van de Raptor zou verschijnen is er al een release date bekend?

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:43

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De prijs/performance verhouding van 15.000rpm SCSI schijven is erg slecht. Ik zou voor drie Raptors gaan in combinatie met een Promise FastTrak S150 SX4 hardware RAID-controller. De S150 SX4 heeft een goede prijs (239,- excl. geheugen) en kan goedkoop van 256MB cache voorzien worden.

Als het je om de prestaties te doen is, zou ik de schijven niet los naast elkaar zetten. Door ze in RAID 0 te zetten weet je zeker dat je de gecombineerde performance van de schijven altijd maximaal benut.
Ik ben namelijk bang dat als ik voor een van deze oplossingen ga dat mijn hele PCI bus wordt volgestouwd met data.
Hoe hoger de belasting van de bus, des te beter de prestaties.
Met PCI-X zou dit niet zijn, is het verstandig om daar op te wachten, dit RAID gebeuren is redelijk prijzig en zou het zonde vinden om na een jaar tot de conclusie te komen dat het beter zou zijn als ik gewacht had.
PCI-X zal nu en in de toekomst uitsluitend gebruikt worden op serverborden. De legacy 32-bit 33MHz PCI-bus zal opgevolgd worden door PCI Express, wat een geheel nieuwe technologie is. Ook op een trage 33MHz PCI-bus zal een intelligente RAID-controller met cachegeheugen de prestaties behoorlijk kunnen verhogen.

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
Ik zou persoonlijk 3 Raptors in RAID-5 zetten op een 3Ware Escalade kaartje

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-02 19:35

VisionMaster

Security!

Femme schreef op 19 October 2003 @ 01:40:
De prijs/performance verhouding van 15.000rpm SCSI schijven is erg slecht. Ik zou voor drie Raptors gaan in combinatie met een Promise FastTrak S150 SX4 hardware RAID-controller. De S150 SX4 heeft een goede prijs (239,- excl. geheugen) en kan goedkoop van 256MB cache voorzien worden.

Als het je om de prestaties te doen is, zou ik de schijven niet los naast elkaar zetten. Door ze in RAID 0 te zetten weet je zeker dat je de gecombineerde performance van de schijven altijd maximaal benut.

[...]

[...]

PCI-X zal nu en in de toekomst uitsluitend gebruikt worden op serverborden. De legacy 32-bit 33MHz PCI-bus zal opgevolgd worden door PCI Express, wat een geheel nieuwe technologie is. Ook op een trage 33MHz PCI-bus zal een intelligente RAID-controller met cachegeheugen de prestaties behoorlijk kunnen verhogen.
Gezien de testen die Femme effe terug gedaan heeft kan ik het niet anders dan eens zijn met Femme.
Ik kan effe geen linkie vinden, zou handig zijn voor de TS.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Verwijderd

Topicstarter
Femme schreef op 19 October 2003 @ 01:40:

Goed, het was al mijn bedoeling om deze schijven in RAID 0 te zetten (dan wel RAID 5 bij meerdere schijven).
Maar mijn hardeschijven zijn niet de enige gebruikers van de bus dus zal een zeer snelle RAID oplossing niet de andere PCI gebruikers storen?? Mijn pc trekt helaas geen hogere PCI bus dan de standaard...(asus p4t533-c met 512 pc1066 rambus)
Goed, zoals ik zei in me Topic Start, ik was het even kwijt wie nou welke op gaat volgen.. PCI-Xpress zal wat in het komende halfjaar worden uitgebracht?
Is het dan niet verstandig om daar op te wachten? want ik geloof dat PCI-Xpress niet legacy is ofwel? Ik wil deze (intelligente) RAID controller niet in 1 pc houden, als ik er klaar mee ben dan gaat de RAID bijvoorbeeld naar me fileserver, als PCI dan niet meer ondersteunt word zou het jammer zijn...

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ik denk dat ze gewoon pci niet zo maar uit-faseren, daar is het te wijdverspreid voor, ik denk dat je je daar niet zo'n zorgen over hoeft te maken.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb besloten om toch te gaan voor de door Femme aangeraden oplossing:
Promise SX4 150 met 128 of 256 mb RAM (ecc of non-ecc moet ik nog even bekijken) daarop 2 x WD Raptor's 36Gb in RAID 0 en voor backup 2 x 200Gb Maxtor's in RAID 1.
Ik denk dat ik zo wel een snel systeem met juiste backup mogelijkheden behaal.

• K-2SO
  • Laatst online: 12-12-2025
Even een offtopic vraagje (uit nieuwsgierigheid):
Heb je dit systeem bedrijfsmatig of enkel privé nodig ?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Privé, lijkt me? In ieder geval wijst de context van de topicstart daarop :)

• K-2SO
  • Laatst online: 12-12-2025
BalusC schreef op 20 October 2003 @ 08:38:
Nou, dat was me niet helemaal duidelijk, vandaar ik het vraag. ;)

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 20 October 2003 @ 08:38:
Privé ja.
Morgen spul binnen :D ben benieuwd ik moet alleen nog aan het geheugen komen. Wat is verstandig? 256mb of 128mb? ECC dan wel niet ECC??

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Voor de controller bedoel je? Geheugencache is voornamelijk alleen nuttig wanneer je RAID5 wil gebruiken :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja voor de controller. Maar heeft het geen invloed op de prestaties?? Volgens de specificaties moet de controller minimaal 64 mb hebben om te kunnen werken..

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Oh, prik in dit geval gewoon een 64/128MB module in :) ECC is alleen nuttig wanneer een der geheugenchipjes van het reepje gaar is. Aangezien de kans daarop wel erg klein is, zeker als je aanneemt dat de overige chips dan nog 100% moeten functioneren, vind ik ECC persoonlijk overbodig. Maar dat ben ik dus :)

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 20-10-2003 11:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Van jou neem ik dit soort dingen aan ;) Ik neem 128mb non-ecc (scheelt ook weer in de kosten)

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

PC133 SDRAM kost bijna niets. Ik zou er gewoon 256MB op zetten.

Ik weet niet in hoeverre het invloed heeft op de prestaties. Ik heb de SX150 SX4 alleen met 256MB geheugen getest en toen was hij in bijna alle (desktop)tests sneller dan de controllers van LSI Logic, ICP Vortex en 3ware, die het met minder geheugen moesten stellen.

Verwijderd

Topicstarter
Femme schreef op 20 October 2003 @ 13:20:
PC133 SDRAM kost bijna niets. Ik zou er gewoon 256MB op zetten.

Ik weet niet in hoeverre het invloed heeft op de prestaties. Ik heb de SX150 SX4 alleen met 256MB geheugen getest en toen was hij in bijna alle (desktop)tests sneller dan de controllers van LSI Logic, ICP Vortex en 3ware, die het met minder geheugen moesten stellen.
Ik heb de review sectie doorgelopen @ FP maar ik kan jou vergelijkingen niet vinden.. heb je een link voor mij??

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Kan iemand ff vertellen hoe lang deze kaart (Promise FastTrak S150 SX4) is. Begin er nu ook interesse voor te krijgen, maar ik kan op de Promise website en in de .pdf's ff niet terug vinden wat de afmetingen van dat ding zijn. En aangezien de kaart op de plaatjes nogal lang lijkt, en ik niet veel ruimte heb omdat m'n pomp tegenover de PCI kaarten zit :D.

En Femme Heb jij niet nog ergens wat SCSI schijven liggen zodat er een beetje een vergelijking kan worden getrokken met de performance die SCSI ernaast zet. Kwa prijs heeft SCSI alvast verloren had ik al gemerkt :).

Want als die performance OK is dan konden er wel 's een paar Raptors met Promise kaart in m'n kastje komen. Moet ik er wel bij zeggen dat ik waarschijnlijk gewoon voor een "RAID" 0 of 10 zal gaan. Waarvan bij de 1e slechts met 2 disk's voorlopig dan.

[ Voor 4% gewijzigd door _XipHiaS_ op 31-10-2003 10:13 ]

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

_XipHiaS_ schreef op 31 oktober 2003 @ 10:12:
Want als die performance OK is dan konden er wel 's een paar Raptors met Promise kaart in m'n kastje komen. Moet ik er wel bij zeggen dat ik waarschijnlijk gewoon voor een "RAID" 0 of 10 zal gaan. Waarvan bij de 1e slechts met 2 disk's voorlopig dan.
Kan je dan niet beter een FastTrak S150 TX2plus kopen? De prijs is stukken lager, en de performance is erg goed. Enige verschil is dat je weinig upgrade mogelijkheden hebt.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Verwijderd

Topicstarter
silentsnow schreef op 01 november 2003 @ 07:23:
[...]

Kan je dan niet beter een FastTrak S150 TX2plus kopen? De prijs is stukken lager, en de performance is erg goed. Enige verschil is dat je weinig upgrade mogelijkheden hebt.
Ik denk dat hij hierin gelijk heeft, een RAID 0 oplossing hoeft geen (zware) XOR berekingen uit te voeren dus ik neem aan dat die chip en het geheugen op de kaart dan redelijk overbodig zijn misschien helpt het wel iets aan performance maar of dat nou het grote verschil in prijs waard is weet ik niet...

• _XipHiaS_
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 november 2003 @ 10:37:
[...]

Ik denk dat hij hierin gelijk heeft, een RAID 0 oplossing hoeft geen (zware) XOR berekingen uit te voeren dus ik neem aan dat die chip en het geheugen op de kaart dan redelijk overbodig zijn misschien helpt het wel iets aan performance maar of dat nou het grote verschil in prijs waard is weet ik niet...
Zou op zich ook nog kunnen. Maar uitbreidmogelijkheden zijn toch altijd wel fijn. Heb ook nog nieuw mobo in de planning, dus het zitten denken aan gebruik vd ICH5R. Heb alleen ook dan geen mogelijkheid tot uitbreiding. En kan geen kaartje plus aanhangende setup naar eventueel ander board meenemen. En weet niet hoe het met de betrouwbaarheid/performance vd ICH5R tegenover die Promise 150 SX4 zit. De ervaringen zijn nogal wisselend.

Trouwens nog een off-topic vraagje misschien. Ik maak geregeld een Ghost image van m'n systeem partitie. Dan kan ik rustig software/drivers enz. uitproberen en bij eventuele fouten heb ik dan binnen enkele minuten weer m'n systeem zoals het was. Geeft Ghosten problemen met een RAID setup (van de pri. part. een image naar een ext. logic part. schrijven) op een S150 SX4? Ik gebruik Ghost 2002 PE, Windows XP Pro en later komt er ook Linux met Ext3 bij.

De nieuwe Raptors zijn trouwens behoorlijk snel: http://www.storagereview....=253&devID_1=249&devCnt=2 en hebben nu ook een fijne opslag capaciteit :).

[ Voor 23% gewijzigd door _XipHiaS_ op 02-11-2003 12:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
_XipHiaS_ schreef op 02 november 2003 @ 12:14:
[...]

Zou op zich ook nog kunnen. Maar uitbreidmogelijkheden zijn toch altijd wel fijn. Heb ook nog nieuw mobo in de planing, dus het zitten denken aan gebruik vd ICH5R. Heb alleen ook dan geen mogelijkheid tot uitbreiding. En kan geen kaartje plus aanhangede setup naar eventueel ander board meenemen. En weet niet hoe het met de betrouwbaarheid/performance vd ICH5R tegenover die Promise 150 SX4 zit. De ervaringen zijn nogal wisselend.
Als je gewoon voor een software raid promise kaartje gaat in pci vorm kun je deze gewoon meenemen naar de volgende pc (als pci nog compatible is met de opvolger van PCI, vast wel;)) Een Southbridge gaat een stuk minder makkelijk mee dan een pci kaart ;)

Ghosten is geen enkel probleem.

• _XipHiaS_
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 november 2003 @ 12:23:
[...]

Als je gewoon voor een software raid promise kaartje gaat in pci vorm kun je deze gewoon meenemen naar de volgende pc (als pci nog compatible is met de opvolger van PCI, vast wel;)) Een Southbridge gaat een stuk minder makkelijk mee dan een pci kaart ;)

Ghosten is geen enkel probleem.
Ja dat snap ik ;), daarom vond ik dat punt van de ICH5 ook minder ;).

Wel fijn te weten dat Ghosten geen probleem vormt, hoor over andere kaarten namelijk nogal wisselvallige ervaringen. Oa op Storagereview en 2CPU. Dus als ik het goed begrijp zijn de schijfjes gewoon onder DOS te zien, gebruikt die kaart INT13? Dit omdat er voor oudere Windows geen ondersteuning gemeld werd, of gaat het dan puur over het niet beschikbaar hebben van drivers ed?

[ Voor 33% gewijzigd door _XipHiaS_ op 02-11-2003 12:56 ]

Pagina: 1