[Simpel netwerk] Steeds 1 van de 2 pc's die het maar doet

Pagina: 1
Acties:

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-05 14:20
M'n buurjongen wil adsl met z'n buurmeisje delen. Afstand tussen die 2 is ongeveer tussen de 30 en 40meter.
- Modem: Alcatel SpeedTouch Home
- Router: Edimax BR-6104 met 4-poorts Switch

Probeersel 1:
Router aangesloten aan de modem en geconfigureerd (best wel klote router moet ik zegge), DHCP aan, op de pc's alleen DNS servers handmatig ingevoerd.
Beide werken, maar na een avond bij m'n buurjongen niet meer.
Daarna DHCP uitgedaan, handmatig ip gegevens e.d., maar dan werkt alleen van buurmeisje.

Probeersel 2:
Modem getweaked naar Pro (heb ervaring mee, dus alles ging prima). Rechtstreeks aansluiten lukt met beide pc's, maar als ik een switch erachter hang, werkt alleen van het buurmeisje weer. Poort maakt ook niet uit. Kreeg dan ook een network cable unplugged message bij me buurjongen, terwijl dat niet zo was. Rechtstreeks op de modem aangesloten werkt van buurjongen wel.

Modem DHCP uitgedaan, ip gegevens statisch ingevoerd, rechtstreeks gaan beide weer, met de switch eraan alleen van het buurmeisje en als me buurjongen die van hem alleen in de switch laat (van buurmeisje eruit) gaat het nog steeds niet en krijgt ie ook een network cable unplugged terwijl dat ook niet zo is. En nogmaals rechstreeks in de modem gaat het dus WEL.

Beetje radeloos nu dus, ligt het aan de kabel of niet, gezien het feit het rechtstreeks wel gaat maar met router of switch niet (lijkt alsof hij geblokkeerd wordt). Is de afstand te groot? Ik had ergens gelezen dat tot een lengte van 50 meter ofzow iets acceptabel kon zijn, zonder een repeater te hoeven gebruiken.

By the way beide pc's hebben een fresh install van Windows XP.
Buurmeisje heeft echter een legale install, maar nog geen SP1 erop (vanwege het netwerk geklooi niet aan toe gekomen).
Buurjongen heeft wel SP1 (slipstream install).
Lijkt me sterk dat het aan zoiets kan liggen, want zelfs als m'n buurjongen z'n pc alleen is ingeplugged in router of switch kan ie niet online.

help?

Verwijderd

Je gebruikt een crosscable tussen de computer van je buurjongen en je switch/router. Dit moet een normale straight-kabel zijn :)
Lees dit eens door: FAQ Network Troubleshooting :)

Probeer het even met een normale kabel, en post even of het werkt :Y)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2003 09:18 ]

• RUFFNECK
Verwijderd schreef op 19 October 2003 @ 09:17:
Je gebruikt een crosscable tussen de computer van je buurjongen en je switch/router. Dit moet een normale straight-kabel zijn :)
Lees dit eens door: FAQ Network Troubleshooting :)

Probeer het even met een normale kabel, en post even of het werkt :Y)
Hehe, waaruit kun je dat opmaken JSS? ;) De FAQ ken ik idd al en ik heb wel redelijk ervaring met netwerkern bouwen. Ik kan je verzekeren dat de kabel een gewone straight cat5 utp kabel is.
Zoals ik al zei de situatie met niet getweate modem + router werkte precies voor maar 1 avondje.

• RUFFNECK
*bump* nog andere ideeen?

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
als ik jou was zou ik eerst eens de netwerkkabel testen

ik maak op uit jouw verhaal dat je minimaal 1 switch en 1 router hebt, dan zou je dus die switch bij je buurjongen kunnen zetten en de kabel daar in pluggen en dan het andere eind in de router en eens kijken of dat een link geeft

geen link -> kabel waarschijnlijk verrot en dan maakt die misschien af en toe contact omdat die net goed ligt

wel link-> probeer eens met een andere netwerkkaart in de pc van je buurjongen misschien dat de kaart een beetje brak is