[XP] "System" proces gebruik constant ongebruikte CPU kracht

Pagina: 1
Acties:
  • 230 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
hoi

het proces "System" lijkt constant de overige cpu kracht te gebruiken, dus hetgene wat "Niet Actieve Systeemprocessen" hoort te doen:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/d-jay/taakbeheer.png

heeft iemand enig idee hoe dit komt? ik gebruik geen cpu koelings software en ook geen koe of wat dan ook.
ik heb de search gebruikt en kwam een topic tegen waar iemand hetzelfde probleem had, maar daar kon ik geen concrete oplossing in vinden.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En als je dit proces beeindigt? wat dan? Kijk eens wat dan niet meer werkt, dan weet je vanzelf wat het is.

• mjszwo
  • Niet online
heeft geen zin, hij blijft gewoon eigenwijs verder gaan als ik hem wil beeindigen.

edit:
volgens mij hoort dat ding er ook gewoon te zijn, alleen hoort ie niet zoveel cpu kracht te gebruiken

[ Voor 43% gewijzigd door mjszwo op 18-10-2003 23:56 ]

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-05 14:35

SED

To conserve system resources, several Win32 services developed for Windows are written to share the Services.exe process. These services are not listed as separate processes in System Monitor or Task Manager.
Er si dus waarschijnlijk een proces dat zonder getoond te worden je services oplskt. Gebruik adaware eens om te kijken of er geen spyware draait.

En gooi de freeram er snel af, dat werkt in mijn ervaring alleen maar averrechts.

Copyright and left by SED...

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• mjszwo
  • Niet online
dan moet ik dus alleen me Detonator drivers effe checken, want de rest heb ik lange tijd niet gewijzigd, maar daar zal ik morgen effe mee gaan spelen, is het nu te laat voor :P

en Ad-aware heb ik al gedraait, maar die vond niks.

edit: in 1 van die topics las ik ook dat iemand het had opgelost door z'n COM poorten en LPT poort uit te schakelen, maar dat heeft hier geen effect...

trouwens, als ik alle processen beeindig (behalve die nodig zijn om windows in de lucht te houden), blijft die "system" service alsnog alle cpu kracht weg snoepen :(

[ Voor 32% gewijzigd door mjszwo op 19-10-2003 03:08 ]

• mjszwo
  • Niet online
ik heb die detonators eraf gegooid en die standaard XP videodriver gebruikt, want van die laatste weet ik zeker dat die niet zomaar onnodig cpu-kracht gebruikt.
maar helaas geen verbetering.

in de safemode werkt alles wel normaal trouwens. bestaat er niet 1 of ander tooltje waamee ik verborgen processen kan monitoren? misschien dat dat opheldering geeft...

edit: dat tooltje moet dus wel aangeven hoeveel cpu-kracht de processen gebruiken

edit2: gevonden, http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/procexp.shtml
alleen lijkt dat "System" proces me hele systeem draaiende te houden, zal zo eens een screenshot posten.

ik voeg hem niet als plaatje in dit topic want dat is niet zo fijn voor de layout :)
http://home.wanadoo.nl/d-jay/processexplorer.png

hmm met dat tooltje kan je ook processen suspenden, en wanneer ik dat met "System" doe, en hem daarna weer verder laat gaan, lijkt alles goed te gaan, alleen loopt XP dan helemaal vast na een korte tijd...

[ Voor 70% gewijzigd door mjszwo op 19-10-2003 15:41 ]

• mjszwo
  • Niet online
ik heb eindelijk gevonden wat gebruikt wordt door "System", aanschouw hier het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/d-jay/tree.png
vreemd genoeg gebruikt geen van die "sub"processen zoveel cpu-kracht :S
ik heb geen idee waar ik het nu verder moet zoeken... wie wel?

[ Voor 8% gewijzigd door mjszwo op 19-10-2003 18:41 ]

Verwijderd

ik heb bij Processen 'System Idle Process' staan die altijd 95 - 98% CPU neemt maar ik merk daar verder niks van...

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:37

job

Verwijderd schreef op 19 October 2003 @ 18:47:
ik heb bij Processen 'System Idle Process' staan die altijd 95 - 98% CPU neemt maar ik merk daar verder niks van...
ik zou zeggen pak eens een engels woordenboek en kijk eens wat idle betekend.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Maar dat heeft de topicstarter dus vooral niet bij Idle maar bij System zelf ;)
Caponi schreef op 19 October 2003 @ 14:53:
hmm met dat tooltje kan je ook processen suspenden, en wanneer ik dat met "System" doe, en hem daarna weer verder laat gaan, lijkt alles goed te gaan, alleen loopt XP dan helemaal vast na een korte tijd...
Kan ik me goed voorstellen ja, zoals je zelf al zei doet System zo'n beetje alles.

Als je zeker denkt te weten dat alle hardware etc. goed zit, zou je toch nog eens een goede virusscan (zie bijv. de SA FAQ voor wat URL's, ga er nu voor de zekerheid even van uit dat je lokaal geinstalleerde scanner aangetast is) en scan nog eens op spyware met een uptodate scanner.

Trouwens zijn er heel wat processen die je tijdens troubleshooten af zou kunnen sluiten, VMWare, ICQ, MSNMsgr+, maar ook PGP en zeker Freeram (zie SED daarover :P ).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:26
Heb het hier ook op een pc gehad, stond een virus op. zooi geformatteerd en opniewu opgeet en hetw erkte weer normaal.. ( dat formatteren was toch nodig)

https://wren.co/join/Devian

• BlackLion
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-12-2025
systeem word ook hoger wanneer je bijvoorbeeld een venster beweegd, probeer is wat andere processen 1 voor 1 te sluiten zoals "oodag" "powermenu" "freeram" en al dat shit.

[ Voor 11% gewijzigd door BlackLion op 19-10-2003 19:41 ]

• mjszwo
  • Niet online
F_J_K schreef op 19 October 2003 @ 19:33:
Maar dat heeft de topicstarter dus vooral niet bij Idle maar bij System zelf ;)

[...]

Kan ik me goed voorstellen ja, zoals je zelf al zei doet System zo'n beetje alles.

Als je zeker denkt te weten dat alle hardware etc. goed zit, zou je toch nog eens een goede virusscan (zie bijv. de SA FAQ voor wat URL's, ga er nu voor de zekerheid even van uit dat je lokaal geinstalleerde scanner aangetast is) en scan nog eens op spyware met een uptodate scanner.

Trouwens zijn er heel wat processen die je tijdens troubleshooten af zou kunnen sluiten, VMWare, ICQ, MSNMsgr+, maar ook PGP en zeker Freeram (zie SED daarover :P ).
virusscan heb ik al gedaan, ik gebruik Kaspersky dus dat zit wel aardig goed neem ik aan :)
over wat dat aantasten van me scanner betreft, ik zal zo effe een online scan gaan doen, alhoewel het me vreemd lijkt als er iets word aangetroffen.

Freeram heb ik er al af gekickt, maar dat gebruikte ik eigenlijk alleen maar om snel te kunnen zien hoeveel geheugen ik nog vrij had :P

maar ik zal eerst effe die online scan gaan uitvoeren. mocht daat niks uitkomen, dan denk ik dat ik XP maar opnieuw ga installen, want ik weet echt niet meer waar ik het zoeken moet.

• mjszwo
  • Niet online
BlackLion87 schreef op 19 oktober 2003 @ 19:40:
systeem word ook hoger wanneer je bijvoorbeeld een venster beweegd, probeer is wat andere processen 1 voor 1 te sluiten zoals "oodag" "powermenu" "freeram" en al dat shit.
heb ik, ik heb nu zo'n beetje alle software eraf gekicked en onnodige services uitgeschakeld, maar het probleem blijft :(

edit: ik heb inmiddels een online virusscan gedaan (housecall van trend micro) maar hij heeft niks gevonden

[ Voor 22% gewijzigd door mjszwo op 19-10-2003 20:33 ]

• mjszwo
  • Niet online
klein kickje :)

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 12:41
als je in veilige modus opstart heb je dan nog steeds een System proces wat alle cpu tijd opvreet?

ik heb zo iets dergelijks ook gehad op een win2k server. daar lag het aan een brakke driver. het vreemde was wel dat het system proces hetzelfde reageerde als het Idle proces.

bij het starten van een programma trok deze 100% cpu en system 0%. na het laden was system weer 100%. :?

• mjszwo
  • Niet online
twiekert schreef op 20 October 2003 @ 22:49:
als je in veilige modus opstart heb je dan nog steeds een System proces wat alle cpu tijd opvreet?

ik heb zo iets dergelijks ook gehad op een win2k server. daar lag het aan een brakke driver. het vreemde was wel dat het system proces hetzelfde reageerde als het Idle proces.

bij het starten van een programma trok deze 100% cpu en system 0%. na het laden was system weer 100%. :?
in de safemode is alles normaal. en een brakke driver, tja ik heb op dit moment alleen Detonators geinstalleerd en dan ook nog die VMware virtuele netwerkkaartjes, maar aan die beiden ligt het niet, heb ik 3x gecheckt.
ik heb dit probleem trouwens wel vaker gehad, maar waar het door komt..?

Verwijderd

Ik vind het wel opvallend dat Ad-aware niets bij jou vindt. Ik draai het elke week en dan vindt-ie ook wat. Terwijl ik toch scanner en firewall heb draaien. Of zit je niet online?

Grtz.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Draai eens de demo van TaskInfo 2003 (iarsn), veel gedetailleerde info, wellicht vind je daarmee nog wat nieuwe info.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

heb je toevallig een AMD provcessor als het zo is moet je een processor driver bij windows update installeren. dat kreeg ik ook heel vaak.

• mjszwo
  • Niet online
die dingen die adware bij je vind zullen wel van die doubleclick tracking cookies enzo zijn, en ik heb cookies uitgeschakeld dus vandaar dat ie niks vind :)

ik heb dat taskinfo2003 gedraait en daarbij heb ik dit gevonden:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/d-jay/taskinfo.png

dat ding zit dus verborgen onder/in "system" maar ik kan het helaas niet killen. jammergenoeg kan ik ook niet zien wat het nou precies is...

• mjszwo
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 October 2003 @ 09:31:
heb je toevallig een AMD provcessor als het zo is moet je een processor driver bij windows update installeren. dat kreeg ik ook heel vaak.
ja heb ik, is die driver ook los te krijgen ipv Windows Update?

edit: heb hem gevonden, maar het heeft helaas geen effect :'(

[ Voor 10% gewijzigd door mjszwo op 21-10-2003 14:02 ]

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

robbertb

winter

Maar je hebt ook van die virussen die je virusscanners blocken. Tenminste ik heb ook eens zoiets gehad en vond pas de virussen toen ik vanaf een andere pc in mn netwerk de betreffende pc scande. Maar dat is alweer hele tijd geleden dus weet niet wat toen precies de omstandigheden waren :)
Maar anders doe je toch ff winxp opnieuw installen is gelijk je systeem weer up to date :)

• mjszwo
  • Niet online
ja maar daarom heb ik ook een online scan gedaan :P

en xp opnieuw installen kan wel, maar ik heb dit al vaker meegemaakt en ik wil graag weten hoe ik dit in de toekomst kan verhelpen, want ik heb geen zin om xp telkens opnieuw te installen als dit probleem zich weer voordoet :)

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

robbertb

winter

Caponi schreef op 21 October 2003 @ 20:14:
ja maar daarom heb ik ook een online scan gedaan :P

en xp opnieuw installen kan wel, maar ik heb dit al vaker meegemaakt en ik wil graag weten hoe ik dit in de toekomst kan verhelpen, want ik heb geen zin om xp telkens opnieuw te installen als dit probleem zich weer voordoet :)
Ik had dus dat die online scan(housecall ofzo) ook geen virussen zag terwijl die er wel waren.
MAar als je het al eerder hebt gehad lijkt het idd geen virus te zijn.

• mjszwo
  • Niet online
robbertb schreef op 21 oktober 2003 @ 22:13:
[...]

Ik had dus dat die online scan(housecall ofzo) ook geen virussen zag terwijl die er wel waren.
MAar als je het al eerder hebt gehad lijkt het idd geen virus te zijn.
dat dacht ik dus ook :)

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-05 14:35

SED

Ga nogmaals naar je procesxp utility en vraag de properties van de system proces op.
Klik daar bij thread en kijk wat er actief is!
Je kunt ook daar precies zien welke thread er de meeste CPU ge/misbruikt.

Copyright and left by SED...

• mjszwo
  • Niet online
dat heb ik geprobeerd, maar ik kan niet meer info krijgen dan het threadnummer die het hoge cpu-gebruik veroorzaakt :/

Verwijderd

Ik zat dus met hetzelfde probleem. Mijn System gebruikte 13 %. Ik ging dus zoeken op GOT, Adaware gedraait etc, kwam dit topic tegen en vooral dat driver verhaal zette me aan het denken.

Ik had die usage sinds een week ofzo. en toen herinnerde ik me het feit dat ik vorige week een zipdrive van iomega heb geinstalleerd. Ik heb de drivers eraf geflikkert en hoppa. Me system 13 % usage is gone! :-)

Check dus vooral brakke drivers zou ik zeggen
Pagina: 1