Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit er inmiddels ook over te denken om een GPS-systeem aan te schaffen, maar het moet wel zo goedkoop mogelijk. ;)
Er is natuurlijk het complete setje met een Ipaq 2210 met ontvanger en TomTom voor €622,- volgens de PW, maar de goedkoopste is volgens mij een Asus A620 met een CF ontvanger voor €500,- excl. software.
Is de functionaliteit van dat Asus setje slechter doordat er dan een CF ontvanger bijzit?
Of zijn er nog andere goedkope alternatieven?

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:48

WouterG

Dit is geen ondertitel

Ik weet niet waarvoor je het wilt gaan gebruiken maar kijk ook even in de richting van 2ehands laptops. Een goeie laptop kost 300, de gps ontvanger zo'n 75 en klaar ben je. Hij is alleen wel wat groter als een PDA-GPS.

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Koop een tweedehands obsolete PPC PDA, een tweedehands muis en draai Tomtom 2 erop. Klaar.

Alors.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-11 00:02

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Een laptop in de auto lijkt me nu niet een erg handige oplossing.

De TomTom GPS-ontvanger, die bij het iPAQ 2210 / TTN pakket geleverd wordt, zou ik mijden als de pest. Ik heb dat ding nu een maand en heb het helemaal gehad met trage fixes (duurt vaak meer dan een half uur!). Ik dacht het probleem opgelost te hebben door continu stroom op de GPS-ontvanger te zetten maar nu blijft ie vaak eindeloos naar een positie zoeken en moet eerst de stroom eraf voordat het ding weer aan de praat gekregen kan worden :r .

Verwijderd

Topicstarter
Woei, na 3½ jaar de eerste reply van Femme in een topic van mij. :)

Back ontopic:
Volgens de search blijken meerdere systemen een fix van meer dan een half uur te hebben, is dat normaal in de 'mobiele' GPS business ofzo?

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:51

Cliffie

Trompetslet

Femme schreef op 19 October 2003 @ 01:11:

De TomTom GPS-ontvanger, die bij het iPAQ 2210 / TTN pakket geleverd wordt, zou ik mijden als de pest. Ik heb dat ding nu een maand en heb het helemaal gehad met trage fixes (duurt vaak meer dan een half uur!). Ik dacht het probleem opgelost te hebben door continu stroom op de GPS-ontvanger te zetten maar nu blijft ie vaak eindeloos naar een positie zoeken en moet eerst de stroom eraf voordat het ding weer aan de praat gekregen kan worden :r .
Is dit de gewone GPS-ontvanger of de Bluetooth versie? Ben zelf namelijk ook aan het kijken voor zoiets namelijk :)

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Verwijderd

Ik heb de beste ervaring met:
De leadtek universele GPS muis (159,-):
http://www.pdashop.nl/product/1732
Of de Emtac Bluetooth GPS muis (399,-):
http://www.pdashop.nl/product/1800

Presteren beter dan de Tomtom equivalenten iig.

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:25
Ik heb nu al bijna een jaar de Rikaline GPS muis en deze werkt zeer goed, duurt ongeveer een seconde of 20 om een fix te krijgen na aanzetten van het contact. Ik heb de muis dus niet 24 uur onder spanning gezet.

Als ik echter direct ga rijden dan kost het wat meer tijd, dan praten we over een seconde of 30 a 40.

Wat een van de vorige posters zei over een laptop ... Niet doen. Op de eerste plaats kun je weinig met een laptop van 300 euro en het is verrekte lastig in de auto. Met een PocketPC kun je het handig inbouwen en monteren zodat je er goed zicht op hebt tijdens het rijden.

-

• |orion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-11 22:20
Een (klein) nadeel van de asus is wel dat je maar 1 compactflash slot hebt. Je kan daar wel geheugen voor je landkaart in doen maar dan zit je meteen vast aan de asus GPS muis. Als je in de toekomst een nieuwe PDA zou willen kopen heb je daar dus waarschijnlijk ook niets meer aan.

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-11 19:55

SED

De meeste GPS apparatuur heeft een snelle TTF time to fix, als het appararaat iedere keer gebruikt wordt vanaf het punt waar de auto gestopt is.
Als je eerst een eind gaat rijden en dan pas de GPS aanzet kost het bepalen van de startpositie heel wat meer tijd.
Betere apparauur zoals de Holux hebben een ingebouwde lion batterij die het laatst gebruikte punt onthouden waardoor ze vrij kort na het aanzetten weer een Fix hebben.
Maar ook daarvoor geld dat als je eerst een eind gaat rijden de fix veel meer tijd kost.

Goedkope GPS apparatuur zal meestal een lange TTF hebben en ook de verversing tijdens het rijden is dan trager. Gevolg kan zijn dat je de afslag pas krijgt als je er al voorbij bent, niet echt handig dus..

Goedkoop is duurkoop vrees ik hier!

Copyright and left by SED...

• PietProem
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-01-2024

PietProem

n/a

Of je koopt een Toshiba E740 voor $199,- (http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...3053131514&category=38331) (ja hij is niet te updaten naar PPC2003 maar who cares!) heeft een SD en CF sleuf.
Voor 80 euro een GPS kopen www.marktplaats.nl hier zijn trouwens ook lui die de software verkopen, of dit legaal is dat weet ik niet!

De software en de Benelux kaart past gewoon in geheugen!

Al met al moet je voor een 350 euro klaar kunnen zijn!

[ Voor 8% gewijzigd door PietProem op 20-10-2003 16:37 ]

Verwijderd

Femme schreef op 19 October 2003 @ 01:11:

Wordt misschien tijd om terug te gaan met dat ding? Ik heb hetzelfe ding hier en werkt perfect. Een fix krijg ik meestal binnen 30 sec. En hij werkt verder uitstekend

Verwijderd

Ik begrijp de problemen met de fix niet.. ik het hetzelfde pakket als Femme en helemaal geen probs. (2.08 GPS driver)

Verwijderd

2e hands software? jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaajaaaaaaaaaaaaa

Verwijderd

2e hands tomtom zo ik ook niet kopen.. je zit met het verhaaltje dat je na het aanvragen van een activatiecode op ttcode.com 7 dagen moet wachten voor een nieuwe code op een nieuwe pda met een andere apperaatcode en daarna een half jaar lang geen nieuwe code op kunt vragen.

niet doen dus imho

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:21

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ikzelf zit hier momenteel ook actief naar te kijken. Wat ik voorlopig zie is het volgende:

PDA => Dell Axim X5 Basic: 235 Euro bij www.dell.nl
GPS => Merk : PGK, type GM307, 12 kanaals ontvanger: 79 Euro bij www.pda-wereld.nl
Software => TomTom Navigator 2, 144 Euro in de pricewatch

Totaal kom ik dan op 235+79+144= 458 Euro

Daar zul je alleen nog een houder of iets dergelijks bij moeten kopen en waarschijnlijk past de kaart van Nederland niet helemaal op, dus eventueel een Compact-Flash (CF) of SD/MMC kaartje erbij. Die gaan voor weinig weg, dus mag de pret niet drukken.

Nou mag ik het nog via pc-prive doen, want mijn werkgever heeft hier ivm mobile-office gein dit speciaal bij de belastingdienst bedongen. Maar dat kan in de meeste gevallen niet, tenminste niet zonder facturen vervalsen enzo.

Look behind you! A three headed monkey!

• Arfman
  • Nu online

Arfman

Drome!

Verwijderd schreef op 19 October 2003 @ 13:00:
Ik heb de beste ervaring met:
De leadtek universele GPS muis (159,-):
http://www.pdashop.nl/product/1732
Of de Emtac Bluetooth GPS muis (399,-):
http://www.pdashop.nl/product/1800

Presteren beter dan de Tomtom equivalenten iig.
Beetje jammer dat de TomTom muis niets anders is dan een gerelabelde Leadtek muis :).

@Femme: je hebt wel TT2 v2.24 en GPS 2.08 geinstalleerd ? Geen last van een warmtewerende voorruit ?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Verwijderd

Gebruikt er niemand alturion.. zo geweldig vind ik dat tomtom nou ook weer niet :)

• MrScratch

MrScratch

Verwijderd schreef op 21 October 2003 @ 13:09:
Gebruikt er niemand alturion.. zo geweldig vind ik dat tomtom nou ook weer niet :)
Tsja, het zou aan de prijs kunnen liggen. Alturion Standard kost volgens de website van alturion 349 Euro. In de pricewatch zie ik iets staan voor 179 Euro, maar da's versie 4.0, terwijl op de website 5.0 als nieuwste versie staat. En TomTom is volgens mij 144 Euro. Dat verschil is misschien te groot?

• Arfman
  • Nu online

Arfman

Drome!

Verwijderd schreef op 21 October 2003 @ 13:09:
Alturion is wel leuk, is echter veel minder makkelijk in gebruik dan TomTom 2. Ook het feit dat je eerst op je desktop PC een route moet uitstippelen als je verder weg wilt is nu ook niet je-van-het. Dan is het makkelijker om van kaart te wisselen tijdens je rit zoals bij TT2. Bovendien is het een erg duur pakket.

Back ontopic again :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Verwijderd schreef op 20 October 2003 @ 18:25:
[...]

Wordt misschien tijd om terug te gaan met dat ding? Ik heb hetzelfe ding hier en werkt perfect. Een fix krijg ik meestal binnen 30 sec. En hij werkt verder uitstekend
Teruggaan heeft geen zin meer omdat de ontvanger inmiddels enige modificaties ondergaan heeft (hij is op de kop in de behuizing geplaatst zodat hij met de platte kant tegen de voorruit geplakt kan worden).
Arfman schreef op 20 October 2003 @ 19:20:
[...]

Beetje jammer dat de TomTom muis niets anders is dan een gerelabelde Leadtek muis :).

@Femme: je hebt wel TT2 v2.24 en GPS 2.08 geinstalleerd ? Geen last van een warmtewerende voorruit ?
Ik heb inderdaad een warmtewerkende voorruit. De ontvanger is daarom in het tolgat geplaatst, maar veel effect heeft dat niet. Als ik de auto geparkeerd heb wil het vaak helemaal niet lukken om een fix te krijgen (de LED is urenlang oranje aan het knipperen). Op andere momenten van de dag heeft hij dan wel weer een fix. Het slaat gewoon nergens op omdat hij op dezelfde plek vier tot vijf satellieten kan ontvangen als je aan komt rijden terwijl je al een fix hebt.

Het voorlopig dieptepunt heb ik vandaag bereikt: op een rit van 100km niet één keer een fix gehad, totdat ik even stilstond voor de parkeergarage :r .

Ik weet niet nog niet of ik dit waardeloze apparaat definitief aan zijn einde laat komen door 'm in de fik te steken, door een trekker te laten overrijden, er 220V op te zetten of 'm aan z'n staart achter de auto over de straat te slepen.

Er staat trouwens TTN 2.24 en GPS 2.08 op (nu even 2.05 om te kijken of dat helpt). Het probleem zit 'm niet in de driver maar in de ontvanger die geen fix wil hebben.

[ Voor 34% gewijzigd door Femme op 21-10-2003 16:00 ]

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Femme schreef op 21 October 2003 @ 15:47:
[...]

Teruggaan heeft geen zin meer omdat de ontvanger inmiddels enige modificaties ondergaan heeft (hij is op de kop in de behuizing geplaatst zodat hij met de platte kant tegen de voorruit geplakt kan worden).

[...]

Ik heb inderdaad een warmtewerkende voorruit. De ontvanger is daarom in het tolgat geplaatst, maar veel effect heeft dat niet. Als ik de auto geparkeerd heb wil het vaak helemaal niet lukken om een fix te krijgen (de LED is urenlang oranje aan het knipperen). Op andere momenten van de dag heeft hij dan wel weer een fix. Het slaat gewoon nergens op omdat hij op dezelfde plek vier tot vijf satellieten kan ontvangen als je aan komt rijden terwijl je al een fix hebt.

Het voorlopig dieptepunt heb ik vandaag bereikt: op een rit van 100km niet één keer een fix gehad, totdat ik even stilstond voor de parkeergarage :r .

Ik weet niet nog niet of ik dit waardeloze apparaat definitief aan zijn einde laat komen door 'm in de fik te steken, door een trekker te laten overrijden, er 220V op te zetten of 'm aan z'n staart achter de auto over de straat te slepen.

Er staat trouwens TTN 2.24 en GPS 2.08 op (nu even 2.05 om te kijken of dat helpt). Het probleem zit 'm niet in de driver maar in de ontvanger die geen fix wil hebben.
Je rijd toch een 307, Femme ? (Daniel dacht ik ook al ?)

Ik dus ook en had dezelfde problemen als jij om een goeie fix te krijgen, door die warmtewerende giga voorruit van de 307 :P

Ik heb zelf een Toshiba e750 (PPC2002) en wacht dus ook op een fatsoenlijke oplossing voor een beter ontvangst in een 307. Bluetooth GPS muis zie ik niet zitten, dat geklooi met batterijen. Voordeel is wel dat je hem dan ergens op de hoedenplank kunt leggen..

Verwijderd

Voor iedereen die slecht ontvangst heeft door warmtewerende voorruit:
http://www.pdashop.nl/product/1975

Ik zou geen Toshiba PDA kopen om GPS te gebruiken, ik heb erg veel slechte ervaring met deze combi (met een snoer dan, bluetooth gps geen ervaring mee).

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

kazuka schreef op 21 October 2003 @ 16:20:
[...]

Je rijd toch een 307, Femme ? (Daniel dacht ik ook al ?)

Ik dus ook en had dezelfde problemen als jij om een goeie fix te krijgen, door die warmtewerende giga voorruit van de 307 :P

Ik heb zelf een Toshiba e750 (PPC2002) en wacht dus ook op een fatsoenlijke oplossing voor een beter ontvangst in een 307. Bluetooth GPS muis zie ik niet zitten, dat geklooi met batterijen. Voordeel is wel dat je hem dan ergens op de hoedenplank kunt leggen..
Ik heb de 'oude' 307 van Daniël, Daniël rijdt tegenwoordig in een Megane II. Op de hoedenplank heb ik trouwens geen al te beste ontvangst. Binnenkort ga ik een Rikaline GPS-6010-X5 uitproberen. Hopelijk gaat die beter werken.

• Fakir
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-03 10:57
Acer heeft ook een goedkope pda op de markt gebracht. Hoewel goedkoop is natuurlijk maar relatief ;) Een gps muis hoeft niet al te duur te zijn, maar hou er rekening mee dat als het signaal niet sterk genoeg is dat je alsnog een reradiating antenne moet kopen. Zoek dat van te voren uit, want anders lijkt me een muis/CF GPS unit met externe antenne aansluiting een betere keuze.

• MrScratch

MrScratch

Fakir schreef op 22 October 2003 @ 00:36:
Acer heeft ook een goedkope pda op de markt gebracht. Hoewel goedkoop is natuurlijk maar relatief ;)
Voor deze pda heb ik echter nog geen gps-muis met een kabeltje kunnen vinden. Voor zover ik het zie kun je in deze alleen een CF-gps gebruiken. Of zit ik er naast? Iemand? Dit is voor mij in ieder geval een reden om deze pda niet te kopen..

• jvdb1975
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-11 18:45

jvdb1975

tsja.........

Je kan alleen een CF-gps gebruiken. Hier kun je bv een extra antenne opzetten. Geheugen is geen probleem, omdat je nog een slot vrij hebt! Dit zou toch geen reden moeten zijn om em niet te nemen.

• MrScratch

MrScratch

jvdb1975 schreef op 22 October 2003 @ 11:17:
Je kan alleen een CF-gps gebruiken. Hier kun je bv een extra antenne opzetten. Geheugen is geen probleem, omdat je nog een slot vrij hebt! Dit zou toch geen reden moeten zijn om em niet te nemen.
Tsja, voor mij toch wel. Ik zie het niet zitten om een pda te hebben waar je elke keer een CF in moet schuiven en dan nog een kabel erin moet tjokken (de externe antenne). Dan zit je en met extra acties en je hebt nog eens een pda met een uitstulping aan de bovenkant zitten. Dan neem ik liever een opstelling met een houder waarbij de enige actie het inschuiven van de pda in de houder betreft. Is vanuit inbouwoogpunt veel comfortabeler.

Ik heb een carkit waarbij ik elke keer los een stekker in mijn gsm moest steken en ik ben nu ook blij dat ik met wat tweaken een houder heb weten te bouwen waarbij ik nu alleen de gsm nog in de houder hoef te steken. Dat is toch echt duizend keer handiger.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb vandaag de Rikaline GPS-6010-X5 ontvangen. Meteen geprobeerd in de auto die nu staat geparkeerd op de plek waar de TomTom GPS-ontvanger maar zelden een fix heeft (terwijl hij continu onder stroom staat). De auto staat geparkeerd twee meter achter het huis en rechts van een aantal bomen waardoor er niet vanuit alle hoeken vrij zicht is.

Ik heb het vermoeden dat vooral de bomen lastig zijn voor de TomTom GPS-ontvanger. Hij slaagt er vrijwel nooit in om satellieten te vinden op typische Achterhoekse wegen met begroeiing aan weerszijden. Eenmaal op de snelweg of in stedelijk gebied vindt ie dan wel redelijk snel een paar sats.

Met de X5 voor het tolgat had ik binnen een minuut een fix op vijf satellieten te pakken _/-\o_ . Kort daarna werden nog twee ('grijze') satellieten gevonden. Als het meezit (wat niet vaak het geval is) heeft de TomTom ontvanger in dezelfde situatie 10 minuten nodig om een fix op vier satellieten te krijgen. Na een uurtje weer even gekeken (de X5 bleef onder stroom) en toen had hij een fix op zeven satellieten _/-\o_ .

Hoewel ik er nog niet mee heb gereden dus ik weet nog of Rikaline 6010-X5 echt een boomknuffelaar is maar vooralsnog is de X5 een wereld van verschil met die lamlendige TomTom-ontvanger :) .De TomTom-ontvanger ziet het liefst dat al het groen in de Achterhoek met de grond wordt gelijk gemaakt.

[ Voor 12% gewijzigd door Femme op 23-10-2003 12:03 ]

• fjorden
  • Niet online
Met de Leadtek 9532 ontvanger (dezelfde - de kleine uitvoering - als bij Tomtom wordt geleverd) heb ik slechte ervaringen. De TTF is meestal wel redelijk, maar onderweg valt'ie soms spontaan weg, maar heeft daarna vaak weer ontvangst. Op het forum van www.pocketpc-club.nl liep daar een tijdje geleden ook een draadje over waarin meerdere mensen op diverse pda's ditzelfde probleem hebben (met topic titel signaal 'verlies tijdens rijden', maar de search werkt daar niet zo goed, dus kan het zo snel niet terugvinden).

Het aantal satellieten schommelt bij ontvangst meestal tussen de 6-8 met uitschieters naar 9/10.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Dat probleem met het regelmatig voor korte tijd (paar seconden) wegvallen van de fix had ik ook, maar dat vond ik op zich niet zo erg omdat ik al lang blij was dat er een fix was. Met de Rikaline GPS-6010-X5 heb ik nergens meer last van. Doorgaans heb ik een fix op 9 of 10 satellieten. Als ik onder bomen rijd valt dat soms terug naar 7 satellieten.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Femme schreef op 24 October 2003 @ 14:03:
Dat probleem met het regelmatig voor korte tijd (paar seconden) wegvallen van de fix had ik ook, maar dat vond ik op zich niet zo erg omdat ik al lang blij was dat er een fix was. Met de Rikaline GPS-6010-X5 heb ik nergens meer last van. Doorgaans heb ik een fix op 9 of 10 satellieten. Als ik onder bomen rijd valt dat soms terug naar 7 satellieten.
Kijk, das mooi nieuws ! (ook voor ons 307 rijders :P). Mag ik vragen waar je de GPS muis nu hebt geplaatst ? Achter de binnenspiegel ? Ik heb daar namelijk ook nog een regensensor zitten, die zit denk ik een beetje in de weg :(

Verwijderd

Iemand al ervaring met de Rikaline 6021-X6? Ben benieuwd hoe ie presteert tegenover de 6010/6020, helemaal vergeleken met z'n formaat.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

kazuka schreef op 24 oktober 2003 @ 18:43:
[...]

Kijk, das mooi nieuws ! (ook voor ons 307 rijders :P). Mag ik vragen waar je de GPS muis nu hebt geplaatst ? Achter de binnenspiegel ? Ik heb daar namelijk ook nog een regensensor zitten, die zit denk ik een beetje in de weg :(
Ik heb 'm nu achter de binnenspiegel (tolgat). De kabel is net lang genoeg om langs de raamstijl tot onder het dashboardkastje weggewerkt te worden. De ontvanger werkt tot nu toe absoluut perfect. Snelle fix als de auto in een parkeergarage heeft gestaan en verder altijd minimaal 7 satellieten.

Verwijderd

Ik heb hier een acer N10 gekocht voor 259 euro, met een 2e hands Fortuna pockettrack cf gps (80 euro). En een 128mb SD kaartje van 50 euro.
Prijzen van 4 maanden terug dus totaal 389 euro.
En zo'n veeeel te dure auto bevestigingskit van >naamkwijt< voor maar liefst 50 euro. Anders zat ik met klitteband te klooien e.d. Maar mijn god wat een afzetterij voor een bergje plastic.
Tijd dat er wat concurentie komt op dat gebied.
Overigens een CF gps is geweldig, geen dradenboel in de auto, en de accu van de acer houdt het hele zaakje uren aan de praat, dus ook geen oplaadkabel.
Fix meestal in de eerste 2 minuten.

Verwijderd

Zal wel brodit zijn, erg duur spul, wel mooi om te instalere, heb ook 21 euro voor zo'n clipje betaald, was gewoon een plasticje in hoekje van 90 graden.

Maar moet wel zeggen, ziet er allemaal erg proffesioneel uit

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De prijzen van de Brodit houders zijn inderdaad belachelijk hoog. Die van mij heeft 67 euro gekost bij MobilePlaza.nl. PDAShop durft zelfs 95 euro voor dit stuk plastic te vragen.

• Flavio
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-09 22:08
Kijk eens naar een Garmin iQue 3600. Palm PDA met ingebouwde GPS! Geen gedoe met snoeren en losse antenne's etc.

http://www.garmin.com/products/iQue3600/

• Nick|IA
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-03-2018
Verwijderd schreef op 24 oktober 2003 @ 22:49:
Iemand al ervaring met de Rikaline 6021-X6? Ben benieuwd hoe ie presteert tegenover de 6010/6020, helemaal vergeleken met z'n formaat.
Het is een fijne CF-ontvanger, maar het systeem waar ze gebruik van maken (X-Trac - vandaar de X in X6) heeft zowel voor- als nadelen. X-Trac maakt ook gebruik van de zwakkere GPS-satellieten, zodat je bijna altijd een (redelijk nauwkeurige) fix hebt, zelfs binnenshuis. Het kost echter ook meer tijd om de signalen om te zetten in een geldige positiebepaling, zodat hij een vertraging heeft van 7-8 seconden i.p.v. 1-2 seconden bij een normale muis. Vooral irritant als je remt, en de bocht om gaat (je gaat nog een stuk rechtdoor op de kaart, terwijl je eigenlijk al linksaf bent geslagen).

De PocketPC-club heeft overigens een review geschreven van Rikaline's nieuwe Bluetooth GPS-ontvanger:

http://www.pocketpc-club.nl/content.php?id=2023
Femme schreef op 26 oktober 2003 @ 22:13:
De prijzen van de Brodit houders zijn inderdaad belachelijk hoog. Die van mij heeft 67 euro gekost bij MobilePlaza.nl. PDAShop durft zelfs 95 euro voor dit stuk plastic te vragen.
Weet wel dat er bij MobilePlaza geen zwanenhals, bevestigingsclip voor ventilatierooster en 'dashboardgewricht' worden meegeleverd. Voordeel voor de mensen die al een houder bezitten, maar je hebt er nog niks aan als je hem los koopt.

Dat de prijzen van de nieuwe Brodit ActiveHolders zo hoog zijn, is juist omdat het geen stukje plastic meer is. Er zit een 'echte' iPAQ-connector op, die hoef je er zelf niet meer in te monteren. Brodit ActiveHolders hebben al ontelbare connectors gemold door onkundige montage van de GPS-kabel, dus het nieuwe systeem is zeker een verbetering.

• Arfman
  • Nu online

Arfman

Drome!

Brodit is zeker z'n geld dubbel en dwars waard. De iPaq zit zo vast als een huis in die houder. Ik wil nooit meer een andere :)

Verwijderd

Arfman schreef op 27 October 2003 @ 23:24:
Brodit is zeker z'n geld dubbel en dwars waard. De iPaq zit zo vast als een huis in die houder. Ik wil nooit meer een andere :)
Een knijper houdt mijn onderbroek ook rotsvast aan de waslijn, hoeft dan echter nog geen 50-90 euro te kosten toch :)

• Arfman
  • Nu online

Arfman

Drome!

Wat is dat nou weer voor een gare vergelijking :?

Kwaliteit kost nu eenmaal geld, en kwaliteit heb je bij Brodit in overvloed. Ter illustratie: doordat ik m'n iPaq in eerste instantie in zo'n k*thouder had van 20 pleuro, is hij eruit geflikkerd en is nu m'n kabel van de GPS muis naar de iPaq toe kapot. Kosten: 35 euro. Tel uit je wnist.

Verwijderd

Arfman schreef op 28 October 2003 @ 10:43:
Wat is dat nou weer voor een gare vergelijking :?
Kwaliteit kost nu eenmaal geld, en kwaliteit heb je bij Brodit in overvloed.
De vergelijking is bedoeld om te laten zien dat een simpel plastic "ding" dat iets vasthoud niet veel geld hoeft te kosten. (een knijper is een simpel stukje plastic, zelfs nog met ijzer erbij, en de Brodit houder is idem)
Hoe ik ook probeer ik kan niet inzien dat een stukje afgeschuint plastic meer moet kosten als 0,75 euro. De 50 euro is grove afzetterij hoe goed de houder ook is.
Dus kom op Aldi e.d. maak een houdertje voor 1,50 euro, laten maken in china.
Dank U

• Arfman
  • Nu online

Arfman

Drome!

God, wat een onzin. Houders kosten misschien om te maken geen 50 euro, maar als je jouw redenatie doortrekt zou een auto ook niet meer mogen kosten dan 500 euro |:(

Zullen we weer ontopic gaan ? Dank u.

Verwijderd

Arfman schreef op 28 October 2003 @ 16:31:
God, wat een onzin. Wat is dat nou weer voor een gare vergelijking ( Zullen we weer ontopic gaan ? Dank u.
Ten eerste zijn mijn postings on topic, ten tweede zou ik het op prijs stellen als je een mening die niet gelijk is aan die van jou, niet direct zou afdoen met bovenstaande uitspraken. Als je het ergens niet mee eens bent kan je dat ook wat geciviliceerder brengen. En ten derde ben je geen moderator.
Verdere reacties hierop laat ik achterwege.
Peace man, tjee zeg.

• Nick|IA
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-03-2018
Verwijderd schreef op 28 oktober 2003 @ 15:51:
[...]

De vergelijking is bedoeld om te laten zien dat een simpel plastic "ding" dat iets vasthoud niet veel geld hoeft te kosten. (een knijper is een simpel stukje plastic, zelfs nog met ijzer erbij, en de Brodit houder is idem)
Hoe ik ook probeer ik kan niet inzien dat een stukje afgeschuint plastic meer moet kosten als 0,75 euro. De 50 euro is grove afzetterij hoe goed de houder ook is.
Dus kom op Aldi e.d. maak een houdertje voor 1,50 euro, laten maken in china.
Dank U
Dan ga je dus voorbij aan alle mogelijke ontwikkelings-, distributie-, marketing-, garantie- en servicekosten - je redenering gaat gevaarlijk kort door de bocht. Nike-schoenen kosten ook geen drol om te maken, maar ze zijn de duurste is hun soort. Dan komt er inderdaad een Chinees of Koreaan, maakt het exact na voor de helft van de prijs en helpt Nike om zeep door mee te liften op zijn opgebouwde merk en kwaliteitsimago.

Maar inderdaad, peace out :7

• Arfman
  • Nu online

Arfman

Drome!

Verwijderd schreef op 28 October 2003 @ 17:16:
[...]
Ten eerste zijn mijn postings on topic,
Je postings gaan over de (hoge) prijs van een Brodit houder in een topic genaamd 'Goedkoopste PDA-GPS oplossing?'. Niet echt on-topic dus.
ten tweede zou ik het op prijs stellen als je een mening die niet gelijk is aan die van jou, niet direct zou afdoen met bovenstaande uitspraken. Als je het ergens niet mee eens bent kan je dat ook wat geciviliceerder brengen.
Daar heb je gelijk in, mijn excuses. Het was wat ongenuanceerd. Laten we het erop houden dat ik het niet met je eens ben (de posting van Nick verwoord mijn mening aangaande de prijs van een Brodit houder behoorlijk goed).
En ten derde ben je geen moderator. Verdere reacties hierop laat ik achterwege. Peace man, tjee zeg.
Dat ik geen moderator ben wil nog niet zeggen dat ik niet mag vinden dat dit offtopic gedoe al veel te lang aan de gang is ;).
Maar inderdaad, peace :Y)

• TheSolutioner
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-04-2024

TheSolutioner

Enemy Terrorist

TomTom2,

Waarom kopen,

gratis te downloaden met crackje op kazaa van benelux.

acer pda voor 319 euro en je bent helemaal klaar, het werkt perfect de fixes duren niet langer dan een seconde of 30 a 40... >:)

You shall not pass!!!

• MrScratch

MrScratch

TheSolutioner schreef op 29 October 2003 @ 16:44:
TomTom2,

Waarom kopen,

acer pda voor 319 euro en je bent helemaal klaar, het werkt perfect de fixes duren niet langer dan een seconde of 30 a 40... >:)
Tsja, wat is er nou niet gratis te downloaden? Echter wat vaak wordt vergeten in zo'n geval is dat bedrijven die een product maken wat niet door de hele wereld wordt gebruikt misschien wel kopje onder gaan als teveel mensen het illegaal binnenhalen. En dan hebben we geen product meer over. Iedereen blij? Lijkt me niet. Is het nou zo raar om voor software te betalen?

• nova
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-10 15:47
MrScratch schreef op 29 oktober 2003 @ 17:39:
[...]

Tsja, wat is er nou niet gratis te downloaden? Echter wat vaak wordt vergeten in zo'n geval is dat bedrijven die een product maken wat niet door de hele wereld wordt gebruikt misschien wel kopje onder gaan als teveel mensen het illegaal binnenhalen. En dan hebben we geen product meer over. Iedereen blij? Lijkt me niet. Is het nou zo raar om voor software te betalen?
En update's zijn ook wel makkelijk van kaarten..

"Like almost everyone who uses e-mail, I receive a ton of spam every day. Much of it offers to help me get out of debt or get rich quick. It would be funny if it weren't so irritating." - Bill Gates

• Arfman
  • Nu online

Arfman

Drome!

Snap niet dat de post van TheSolutioner neit zwaar(der) wordt bestraft door de crew, dit is gewoon illegaal.

Verwijderd

Kun je met een HP 1940 i.c.m. een Rikaline GPS-6010-X5 gewoon de software en maps van TomTom gebruiken ??

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11 01:13
Kun je op elke PDA zo een routeplanner zetten ?
Ik ben ook van plan een GPS te halen, (vorige week naar LAN geweest en kon het maar niet vinden, van razernij heb ik mijn stuur gans afgebeten 8)7 )

Moet je geen receiver hebben die met de satelieten comuniceert ?
Is er buiten TOMTOM nog andere software die ook die mogelijkheden heeft ?

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Verwijderd

C00P schreef op 01 november 2003 @ 14:47:
Kun je op elke PDA zo een routeplanner zetten ?
Ik ben ook van plan een GPS te halen, (vorige week naar LAN geweest en kon het maar niet vinden, van razernij heb ik mijn stuur gans afgebeten 8)7 )

Moet je geen receiver hebben die met de satelieten comuniceert ?
Is er buiten TOMTOM nog andere software die ook die mogelijkheden heeft ?
1) Dat hangt af van het besturingssysteem. Voor navigatie kies Ms pocketpc 2002 of 2003. PalmOs is ook mogelijk, geen aanrader.

2) Je hebt inderdaad een GPS receiver nodig. Je kan kiezen tussen een GPS muis, CF GPS, en bluetooth GPS receiver.

3) Ja, de bekendste naast TomTom zijn Engin, Alturion en Destinator.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 oktober 2003 @ 15:35:
Kun je met een HP 1940 i.c.m. een Rikaline GPS-6010-X5 gewoon de software en maps van TomTom gebruiken ??
Off topic: OMG...druk ik op verstuur bericht...grrr...nog een keer typen dan.

TomTom werkt op de HP 1940.
Een GPS muis (oa. Rikaline GPS-6010-X5) op de HP 1940 past dacht ik niet. Connector op Hp 1940 is niet geschikt of heeft helemaal geen connector om een GPS muis aan te sluiten...dat ben ik vergeten.
Een BT GPS Reciever op de HP 1940 werkt wel.

Verwijderd

Nog een tip.

Dell.nl heeft een tijdelijke aanbieding (86 euro ex btw korting) tot 11/11.
De Axim X5 met TomTom2 GPS bundel voor 509 euro incl. verzendkosten.
TomTom2 GPS bundel is dus de software, benelux maps, carkit houder en seriele GPS muis.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
TheSolutioner schreef op 29 oktober 2003 @ 16:44:
TomTom2,

Waarom kopen,

Ja ! En als je behalve de software de PDA ook steelt ben je nog goedkoper uit.
En als je vergeet een GPS erbij te jatten werkt het nog niet, maar ja,
je illustreert wel mooi wat jouw denkniveau is. :X |:(

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11 01:13
Wat zijn de verschillen en eventueel de voor en nadelen van deze receivers : GPS muis, CF GPS, bluetooth GPS.

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

• MrScratch

MrScratch

C00P schreef op 01 november 2003 @ 18:07:
Wat zijn de verschillen en eventueel de voor en nadelen van deze receivers : GPS muis, CF GPS, bluetooth GPS.
Hieronder een lijstje met wat ik als de voordelen en nadelen van elk systeem zie. Anderen kunnen dit verder aanvullen.

Bluetooth muis

Voordelen:

- vrij te plaatsen in de auto
- geen draden om weg te werken
- ook tijdens wandelen/fietsen te gebruiken

Nadelen:

- Relatief duur
- Werkt op batterijen (kan vaak ook wel op sigaretteaansteker in de auto)

CF GPS

Voordelen:

- Portable
- Geen draden nodig
- voeding vanuit PDA

Nadelen:

- Steekt uit je PDA, maakt hem groot
- Moet elke rit bevestigd worden, geen inbouw

GPS muis

Voordelen:

- Goedkoop
- Is icm houder in te bouwen (alleen PDA hoeft worden ingeklikt en gaan)

Nadelen:

- Niet portable
- Draden moeten een plaats krijgen

Verwijderd

C00P schreef op 01 november 2003 @ 18:07:
Toevoeging op het overzicht van Mr Scratch.

CF GPS:

Voordeel:
- ook tijdens wandelen/fietsen te gebruiken (nog makkelijker dan BT GPS)

Nadeel:
- PDA Accu is sneller leeg omdat de CF ook gebruik maakt van de PDA accu.

Los van het overzicht van Mr Scratch:
De GNS leadtek TMC/GPS muis ondersteunt ook TMC/RDS. BT GPS en CF GPS heeft niet zo'n oplossing. (TMC binnenhalen kan natuurlijk ook dmv GSM GRPS)

• fjorden
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 november 2003 @ 13:02:
[...]

CF GPS:

- ook tijdens wandelen/fietsen te gebruiken (nog makkelijker dan BT GPS)
Lijkt mij juist minder gemakkelijk met een CF GPS tov. BT GPS.

Bij BT GPS heb je enkel de pda in je hand en de BT GPS in je rugzak/tas. Bij CF GPS heb je PDA met een uitstekende CF GPS in je hand (groter dus en ook grotere kans dattie afbreekt - iets kapotgaat).

[ Voor 1% gewijzigd door fjorden op 02-11-2003 13:11 . Reden: taalfout ]

Verwijderd

fjorden schreef op 02 november 2003 @ 13:11:
[...]

Lijkt mij juist minder gemakkelijk met een CF GPS tov. BT GPS.

Bij BT GPS heb je enkel de pda in je hand en de BT GPS in je rugzak/tas. Bij CF GPS heb je PDA met een uitstekende CF GPS in je hand (groter dus en ook grotere kans dattie afbreekt - iets kapotgaat).
Ik denk dat je wel gelijk hebt, mits je een rugzak of tas toch al meeneemt. Een binnenzak van een jas is misschien wel ook een optie.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 november 2003 @ 15:09:
[...]

2) Je hebt inderdaad een GPS receiver nodig. Je kan kiezen tussen een GPS muis, CF GPS, en bluetooth GPS receiver.
Er is nog een mogelijkheid, een stand-alone gps met seriele aansluiting.

Voordelen:
- kun je ook stand alone gebruiken, waypoints bewaren,
routes up/downloaden naar je nav. software etc.

Nadeel:
- kabelbende
- prijzig

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 november 2003 @ 15:20:
[...]

TomTom werkt op de HP 1940.
Een GPS muis (oa. Rikaline GPS-6010-X5) op de HP 1940 past dacht ik niet. Connector op Hp 1940 is niet geschikt of heeft helemaal geen connector om een GPS muis aan te sluiten...dat ben ik vergeten.
Een BT GPS Reciever op de HP 1940 werkt wel.
Sorry, ik bedoelde de X7 die is Bluetooth. Heb de review gelezen op pocketz.nl en ben erg geïnteresseerd in dit dingetje, over 2 weken is het loon weer binnen :+

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01-2024
Wat ik niet snap: Als je Tom Tom route planner voor palm os installeerd moet je Tom Tom citymaps installeren om ook IN steden en dorpen straten te kunnen vinden.

Is dat niet zo met Tom tom navigator voor Windows CE? Hoeveel ruimte neem Tom Tom Navigator dan wel niet in beslag op zo'n Windows CE device?

PalmOS:

Tom Tom routeplanner applicatie: 158K
Tom Tom routeplanner map van de benulux (high detail): ~1,5mb

Tom Tom citymaps applicatie: 216K
Tom Tom citymaps map van Amsterdam & Rotterdam: ~2mb

Je moet dus van applicatie wisselen als je van een straat in rotterdam naar amsterdam wilt.

Je start eerst Tom Tom citymaps -> start vanuit een straat van uit rotterdam -> Dan start je Tom Tom route planner -> welke snelweg? welke afslag? -> Tom Tom citymaps -> Hoe rij je naar de betreffende straat in Amsterdam.

Beetje onhandig :/

• fjorden
  • Niet online
fetcher schreef op 03 november 2003 @ 15:14:
Hoeveel ruimte neem Tom Tom Navigator dan wel niet in beslag op zo'n Windows CE device?

Je moet dus van applicatie wisselen als je van een straat in rotterdam naar amsterdam wilt.
Op winCE hoef je niet van applicatie te wisselen, je hoeft enkel TT navigator te gebruiken. Op www.tomtom.nl staat hoe groot de kaarten zijn:

- Nederland (31 MB)
- België (21 MB)
- Luxemburg (2 MB)

• fetcher
Dan is voor mij de kogel door de spreekwoordelijke kerk :)

• euro
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-01-2022
Wat voor GPS ontvanger raden jullie me aan voor een Xda van O2?

Verwijderd

als goedkope oplossing zou ik even over marktplaats.nl surfen bij computers en dan pda's en dan kijken, staan veel complete Sirf 2 GPS sets inclusief bekabling voor 129 euro en hoger, dat zijn vaker gewone kleine internet shops die daar adverteren

• euro
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-01-2022
Verwijderd schreef op 06 november 2003 @ 22:35:
als goedkope oplossing zou ik even over marktplaats.nl surfen bij computers en dan pda's en dan kijken, staan veel complete Sirf 2 GPS sets inclusief bekabling voor 129 euro en hoger, dat zijn vaker gewone kleine internet shops die daar adverteren
hebben die wel een goede fix, want ik geef liever iets meer uit dat het goed is dan dat ik er later spijt van krijg en me rot erg,z oals Femme dat deed met de bij gelverde tom tom gps ontvanger

• Arfman
  • Nu online

Arfman

Drome!

Euro -> op het forum van www.pocketpc-club.nl zitten veel mensen met een XDA, in combinatie met GPS. Die kunnen je denk ik verder helpen dan de meeste mensen hier :)

• MrDry
  • Laatst online: 15:18

MrDry

Desperados!

Kijk eens naar dit draadje op PocketPC-Club.nl

Een GPS muis voor 79,=. De meesten zijn er erg tevreden over....

Quod licet lovi, non licet bovi

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 november 2003 @ 13:02:
[...]

Los van het overzicht van Mr Scratch:
De GNS leadtek TMC/GPS muis ondersteunt ook TMC/RDS. BT GPS en CF GPS heeft niet zo'n oplossing. (TMC binnenhalen kan natuurlijk ook dmv GSM GRPS)
... en nu even in 'Jip en Janneke-taal' graag ;)

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

Verwijderd schreef op 10 november 2003 @ 00:46:
[...]

... en nu even in 'Jip en Janneke-taal' graag ;)
TMC (traffic management communication ?(ik verzin het ter plekke) )geeft info over de wegtoestand, files ongelukken ,etc. Zodoende kan je routeplanner daar automatisch rekening mee houden.

Verwijderd

Aanbieding weggehaald. Dit doe je maar in vraag en aanbod.

[ Voor 89% gewijzigd door kmf op 23-11-2003 01:19 ]

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
euro schreef op 06 november 2003 @ 22:37:
[...]

hebben die wel een goede fix, want ik geef liever iets meer uit dat het goed is dan dat ik er later spijt van krijg en me rot erg,z oals Femme dat deed met de bij gelverde tom tom gps ontvanger
Dat vraag ik me dus ook af. Het kan wel een goedkope oplossing zijn, maar wat nu als het niet goed is?

• fetcher
Ik ben nog erg tevreden met mijn HP ipaq 4150 met tom tom navigator 2 kit. De bordit houder is een must in de auto, helaas nog pasief, maar de actieve houder is uit! Nu even wachten totdat hij in Nederland beschikbaar is :)

• yonexfreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:31
ik zit ook eraan te denken om voor een Ipaq met tomtom 2 te gaan alleen vraag ik me voor het volgende:

heb een mp3radio in de auto die altijd aanstaat, is er een manier waarop de radio op ''mute'' of ''telefoonstand'' (=gedempt geluid) gaat wanneer Tomtom een signaal afgeeft (van na 100m rechtsaf..) :? :)

dit is wel belangrijk voor me, heb weinig zin om zonder muziek in auto te zitten ;) (en stem van tomtom vind ik wel handig, kan me dan focussen op het verkeer ipv de ipac)

alvast bedankt :)

I don't drive fast, I only fly low!

• TheGhostInc
  • Niet online
Ik heb ook nog een vraag.

TMC/RDS is een beetje een "onder gesneeuwde" functie.
De meeste mensen rijden meer dan de helft van de tijd op wegen die ze kennen, dan is je GPS rommel redelijk niets zeggend. Behalve met een TMC/RDS systeem erbij.
Dan kun je tenminste om files navigeren, en andere obstakels omzeilen.

Voorbeeld.
(Navigatie systeem Volvo S80, imho een van de betere systemen)
Er gebeurd een ongeluk op een viaduct, de TMC info geeft dit aan, ziet dat de op en af rit nog wel open zijn, en stuurt de auto van de weg af, en daarna er meteen weer op.
(Navigatie systeem Opel Vectra GTS)
Systeem pakt consequent de andere kant van de weg mbt file meldingen, routes omheen plannen gebeurd dus niet. Systeem is redelijk brak. Systeem werkt alleen op radiozenders met RDS, anders vraagt het systeem om een andere zender, of heeft geen TMC.

Bovenstaande geeft aan wat de mogelijkheden zijn van TMC/RDS, maar ook dat het "hebben" van zo'n systeem niet betekent dat het werkt.

Heeft er iemand echt ervaring met TMC/RDS en een PDA-GPS oplossing, en met welke software? En kan die persoon aangeven wat hij/zij goed en slecht vindt aan het systeem?

• TheGhostInc
  • Niet online
Na een zoektocht over internet ben ik (voor mij) de eerst Bluetooth GPS ontvanger met TMC/RDS systeem tegen gekomen:
http://www.pocketnavigation.de/article/view_155/2.4.18.html

Daar staat een aankondiging van een BT GPS RDS muis. *eindelijk*

soms vraag ik me echt af of er weleens fabrikanten kijken naar wat de klanten willen ipv. zo snel mogelijk iets op de markt pleuren. Gewoon 13 dezelfde GPS ontvangers met dezelfde chipset is gewoon nutteloos.

Maar goed dit was een beetje off-topic, maar misschien wel interessant, ik was al lang opzoek naar zo'n optie, dus BT en TMC, misschien zijn er wel meer?

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik weet dat ik een beetje laat ben met reageren ;)

maar toen ik las van Femme zijn prob's met de gpsmuis , snapte ik het niet helemaal waarom

ik rijdt ook in zo'n 307 en heb helemaal geen last met fix'es

ik weet nu wel wat het probleem is ;)

Een GPS ontvanger hoeft niet in line o site te staan met de sateliet, en gaat door veel materiaal heen, alleen niet door Metaal , en aangezien het onderkantje een stevige magneet is, en Femme de boel heeft omgedraaid :)

I rest my case ;)

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb zelf een Toshiba E350 pda, mijn vader heeft een Ipaq pocketpc met een tomtom setje.
Kan ik nou voor mijn toshiba bv. een Rikaline gps ontvanger + kabel halen en daar dan de tomtom + maps van mijn vader's tomtom set op installeren ?

En wat is nou het verschil tussen al die types. Ik heb de E-6010 al voorbij zien komen, de E-6012 die is kleiner en goedkoper (hoger type nr ) en bijv. een GPS muis E-705 ?
Pagina: 1