[geheugen] 2x PC3200 512mb op nForce2 wilt niet dual channel

Pagina: 1
Acties:

• cappie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05-2025

cappie

all lowercase

Topicstarter
Le crap!

Ik heb vandaag een Asus A7N8X-X mobo gekocht, en 2 reepjes 512mb PC3200 geheugen gepropt in bank 0 en in bank 1.. maar nu zegt 'ie bij 't booten gewoon keihard dat 't single channel is.

Asus.com vertelt me weinig wat niet in 't boekje staat, en d'r is opzich niet zo veel over te vinden (behalve dan uitleg wat de voordelen van Dual channel zijn, maargoed, dat weet ik al, en ja.. ik heb ook die mooie uitleg in de FAQ gelezen, maar dat gaat dus niet over mijn probleem :))

Weet iemand hoe ik die dual channel optie kan enablen? een vriend van mij zegt dat ik een DIMM in bank 2 moet proppen, en dat 't dan werkt.. dat wil ik wel proberen, maar 'k geloof niet dat dat iets gaat uitmaken.

Wie kan me helpen? :)

Aspire to inspire before we expire | profiel | systeem

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Check eens de mobospecs van de A7N8X-X op de Asussite :+

specifiek: kijk eens welke chipet er exact op zit en check of deze DC DDR ondersteunt ..

edit:
Trouwens je had ook wel een beetje mogen searchen eer je dit topic opende .. Met enkele erg simpele search keywords heb ik al het antwoord in de 1e hit: [search=a7n8x dual channel]

[ Voor 43% gewijzigd door BalusC op 18-10-2003 21:33 ]

• dynax
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-08 20:41
als ik me niet vergis moeten de reepjes in bank 2 en 3....
probeer maar eens...enne...je kan het niet enabelen.....in de post geeft ie het aan dat het werkt.

mijn systeem.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

dynax schreef op 18 oktober 2003 @ 21:37:
als ik me niet vergis moeten de reepjes in bank 2 en 3....
probeer maar eens...enne...je kan het niet enabelen.....in de post geeft ie het aan dat het werkt.
Lees je eigenlijk wel het hele topic door eer je post :?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Volgens de specs van de Asus site kan het A7N8X-X helemaal geen dual channel geheugen configuraties aan. De A7N8X kan dat WEL. Daarom zitten er daar ook altijd een even aantal geheugen banken op. de *-X heeft maar 3 banken.

https://discord.com/invite/tweakers

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 11:20

Sayko

Knowledge Is Power

ik kan je in ieder geval vertellen dat de x-x versie geen dual channel ondersteunt. daarom ook dat ie zo lekker goedkoop is.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

De A7N8-X ondersteunt geen DC geheugen, omdat het de Ultra 400 nForce2 chipset bevat.

http://www.asus.com/products/mb/socketa/a7n8x-x/overview.htm

en vooral deze in de A7N8X-X FAQ:

http://www.asus.com.tw/support/faq/qanda.aspx?KB_ID=84593

Does ASUS A7N8X-X support dual channel memory technology?

No. Within NVIDIA chipset specification, A7N8X-X supports single channel memory mode. If you want to have dual channel memory support, please purchase A7N8X, A7N8XDeluxe, or A7N8X-VM.

Oftewel, lees gewoon even de FAQ aangaande het bord, en alles wordt duidelijk ;)

LinkedIn
Instagram

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online
Op vrijwel geen een nforce2 mobo zit een even aantal dimm banken. Over het algemeen 3. Heeft weinig te maken met het wel of geen DC.
redfoxert schreef op 18 October 2003 @ 21:46:
Volgens de specs van de Asus site kan het A7N8X-X helemaal geen dual channel geheugen configuraties aan. De A7N8X kan dat WEL. Daarom zitten er daar ook altijd een even aantal geheugen banken op. de *-X heeft maar 3 banken.

iRacing Profiel

• cappie

cappie

all lowercase

Topicstarter
Oh, nahja.. phat luck.. dan maar geen dual chan.. volgend jaar toch een full kist upgrade :)

• cappie

cappie

all lowercase

Topicstarter
klein vraagje though: scheelt 't eigenlijk veel, wel of geen DC DDR?

'k heb nu 2x 512mb PC3200 d'r in hangen, en dat werkt eigenlijk best lekker, maar 'k krijg ze niet van 133mhz af.. kan ik ze niet wat sneller maken dan 133 mhz? (dus 2x 133 = 266mhz, terwijl ze 400mhz aankunnen volgens de specs.. nou weet ik wel dat asynchroon geheugen niet zo lekker werkt, maar maakt dat met deze DIMMs nog zo veel uit, of ligt dat puur aan m'n CPU?)

Ik heb deze entry in de FAQ gelezen, maar volgens mij scheelt dat dual channel pas wat als 't gewoon druk is in je geheugen.

Anders ga ik gewoon maandag met m'n bord terug, leg ik een paar tientjes bij, en dan koop ik alsnog de Asus ULTRA A7N8X :)

[ Voor 75% gewijzigd door cappie op 19-10-2003 04:16 ]

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

een beetje zoeken kan geen kwaad hoor :/
maar toch hier een linkje waar je het vershcil ziet klik

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• cappie

cappie

all lowercase

Topicstarter
Wolfboy schreef op 19 October 2003 @ 04:15:
Hmmz.. ok.. 't enige verschil wat ik zie is de totale memory bandwidth die zo'n 40% toeneemt, maar access speeds en andere kritiekere zaken blijven nagenoeg 't zelfde..

Om daar nou 40 euro extra (en een hoop extra werk) voor neer te gaan leggen.. 'k weet niet hoor.. 'k denk niet dat ik daar veel van merk :)

dan hou ik die 40 euro liever in m'n zak en vervang ik deze op 13.5 x 133 lopende XP2200+ een keer met een snellere 200mhz FSB cpu.. XP3200 ofzo (of iets in die richting iig)

Verwijderd

Hier heb je het telefoonnummer van de importeur van ASUS in NL : Bascomputers Haarlem :023-5560900 Denk dat een telefoontje wel volstaat voor een goeie afwerking van je probleem :) Zo niet, mobo terug brengen en een nieuwe vragen, kan net zo goed een defect zijn.

• UltimateB
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

UltimateB

Pomdiedom

Wolfboy schreef op 19 oktober 2003 @ 04:15:
Naar mijn weten is dit niet het geval bij athlon systemen.

Correctie, is dit niet zo extreem als bij p4 :>

[url=http://www.digit-life.com/articles2/nforce2-1vs2channels/>single vs dual channel[/url]

[ Voor 18% gewijzigd door UltimateB op 19-10-2003 06:47 ]

"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS

• Abbadon
  • Laatst online: 23:05
De A7N8X-X en A7N8X (Deleuxe) presteren nagenoeg gelijk, soms is de ene sneller soms de ander maar het gaat in alle gevallen slechts om een paar onmerkbare procentjes. Alleen met erg veel AGP texturing zoals met OpenGL 3D bewerkingen (géén games) kan de dual channel uitvoering van deze chipset een duidelijke voorsprong trekken, anders totaal niet.

Stop je geld en moeite liever in iets zinvollers dan dit bord te vervangen door een dual channel A7N8X uitvoering zou ik zeggen :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• cappie

cappie

all lowercase

Topicstarter
Abbadon schreef op 19 October 2003 @ 10:24:
Stop je geld en moeite liever in iets zinvollers dan dit bord te vervangen door een dual channel A7N8X uitvoering zou ik zeggen :)
Ja, d'rom.. 'k kan beter effe 't geld aan de kant houden en straks een betere CPU kopen :)

[ Voor 5% gewijzigd door cappie op 20-10-2003 19:03 ]

Pagina: 1