shuttleX - Piepende spoelen.

Pagina: 1
Acties:
  • 180 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Ik heb een shuttleX (sn41g2) in elkaar gezet als divx bak maar komt een hele hoge fluitende toon ergens van het moederbord af.

Het piept alleen als de computer niets te doen heeft. Zodra je op de hd aan de gang gaat is het in een keer weg.

Ik weet dat het de groene ronde dingen zijn op het moederbord (die dingen waar ijzerdraad omheen gedraaid is). Ik weet niet hoe die dingen heten (misschien spoelen) dus ik kan geen goeie search string maken.

Ik heb er al tegenaan getikt en geduwd maar dat helpt niet echt. Dan hoef ik ook geen moeite te doen om ze vast te lijmen neem ik aan.

Kunnen ze er niet gewoon af gesoldeerd worden?

Ik overdrijf niet echt over t geluid. De fans hoor je ook wel licht maar dat is een wat rustiger geluid dan dat gepiep. Ik hoor t nog een uur als ik de kamer uitloop. (psychisch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-06 17:05

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Is een redelijk bekent probleem voor de SN41G2. Zie ook http://forums.sudhian.com...R_MSGDBTABLE=&STARTPAGE=6

adr opleidingen en meer adr opleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:55

Cheezus

Luiaard

Ik heb het op m'n moederbord (MSI K7N2G, zelfde probleem, harde piep, over als de pc iets gaat doen), ik heb hem een beetje met tiewraps versiert, je hoort het nog wel maar stukken minder :)

Je zou het ook met een hotgluegun kunnen proberen btw, helpt meestal beter dan tiewraps en is makkelijk weer te verwijderen dus.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2003 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
ik denk niet dat lijm helpt.. als ik mijn vinger of iets anders er tegenaan duw stopt het geluid niet.

de enige manier die lukte is met eeen platte schroevendraaier, als ik die heel bot in het midden steek komt er een klein vonkje en stopt het geluid.. STILTE maar er is dan niets meer met de computer te beginnen, op dat moment is ie geheel bevroren

leuk en aardig dus maar ik sta op t punt om hem er af te solderen

kan iemand met meer verstand van electronica me vertellen waarom dit onderdeel er zit?

dan gaat het om die onderdelen op de foto hieronder (niet mijn foto, ik vond hem hier toevallig)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/mobo-spoelen%20_bij_PWM-regelaars.jpg

Kan iemand me vertellen hoe belangrijk dit onderdeel is en wat de officiele naam ervan is?

En tot slot. Kan iemand me vertellen of dit onderdeel lawaai maakt omdat hij niet goed wordt aangestuurd of omdat ie zelf niet goed is. Ik kan met mijn halve kennis wel een onderdeel vervangen dus dan zet ik er een nieuwe op.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2003 00:08 . Reden: modedit: plaatje fixed ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je bedoelt die spoeltjes?? dat zijn ontstoor spoelen d8 ik. en ik zou ze dr maar nie af halen want het heeft iets met de voeding van je mobo te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

het dient denk ik als smoorspoel, en als dat zo is werkt hij als spannings stabilisator. Dat geluid komt omdat hij op een hoger frequentie werkt, om zo een hoger rendement te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*idd stabilisators

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 22:48
Dat lijmen zou best kunnen helpen. Je dempt hiermee het geluid.

Wat je ook zou kunnen proberen is kijken of het geluid ophoud als je er een massa in de buurt bij houd (niet er tegen aan!!). Als dit zo is zou je er een klein kooitje omheen kunnen maken.

!!!NOOIT MET SCHROEVENDRAAIERS(of ander gereedschap) ZOMAAR COMPONENTEN IN WERKING AAN RAKEN!!!

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je moet idd, de golven tegenhouden door een kooi. kijk maar 1ns door het raampje van je magnetron. ook "gaas" dr voor zodat de microstraling niet door de deur naar buiten kan.

je kunt ook een dicht (zonder gaatjes) stuk metaal dr omheen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat moet je nou juist niet doen, daarmee beinvloed je de inductie van de spoel.
Een kooi gebruik je om hoogfrequente electromagnetische straling tegen te houden, het zal niet helpen tegen de hoorbare trilling van de spoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze spoelen zijn noodzakelijk voor de spanningen op de CPU, o.a. 3,3V en 1,75V. De pieptoon komt waarschijnlijk uit de externe voeding.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2003 00:34 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Verwijderd schreef op 19 October 2003 @ 00:33:
Deze spoelen zijn noodzakelijk voor de spanningen op de CPU, o.a. 3,3V en 1,75V. De pieptoon komt waarschijnlijk uit de externe voeding.
Die spoelen kunnen ook goed piepen hoor, ik heb er ervaring mee als ik een programma als cpuidle aanzet.
Pixal schreef op 18 oktober 2003 @ 22:35:
de enige manier die lukte is met eeen platte schroevendraaier, als ik die heel bot in het midden steek komt er een klein vonkje en stopt het geluid.. STILTE maar er is dan niets meer met de computer te beginnen, op dat moment is ie geheel bevroren
:o
Wees blij dat je bak nog leeft zeg.
Die spoelen hebben niet voor niets een laklaag.

[ Voor 39% gewijzigd door bobo1on1 op 19-10-2003 01:40 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
bobo1on1 schreef op 19 October 2003 @ 01:38:
[...]

Die spoelen kunnen ook goed piepen hoor, ik heb er ervaring mee als ik een programma als cpuidle aanzet.

[...]

:o
Wees blij dat je bak nog leeft zeg.
Die spoelen hebben niet voor niets een laklaag.
blij dat die bak nog leeft?

zoals ik lees op dat forum hebben wel erg veel shuttles dit probleem.. als ie nou gewoon kapot was gegaan had ik het kunnen opgeven en hem als doa terug kunnen sturen, nu blijf ik naar oplossingen zoeken.

fabrikanten moeten echt eens leren hun hardware in orde te brengen want OF ik heb altijd pech OF fabrikanten moeten eens het uitval percentage op hun site bijhouden want ik koop altijd van een hele serie precies de verkeerde versie.. mij maakt het niet uit hoor, je hebt als consument voldoende rechten maar soms ben ik wel teleurgesteld.. er is altijd wel iets. fannetje wat aanloopt en met geen mogelijkheid recht te krijgen is enz.

maar dat hun shuttletjes vaak piepen hadden ze er echt wel bij mogen schrijven op de doos, naast alle geweldige dingen die hij verder kan.

ik ben overigens erg tevreden over het bakkie hoor, hij doet alles wat ie moet doen (behalve stil zijn) en ik heb m nu een weekje geprobeerd en hij is tot nu toe rock stable

als ik naar moederborden op m'n oude pentiums kijk zie ik helemaal geen spoelen zitten.. je kan mij niet wijsmaken dat er geen enkele 'duurzame' manier is om dit probleem te omzeilen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Pixal: ze zullen die spoelen er niet voor de grap opzetten denk ik he ;) dat heeft nut om je voltage stabiel te hebben en krijgen zoals veel meer hier zeggen.. ;) :)

raak dat soort spul nooit voor de veiligheid van jezelf en je pc aan.. je kunt er allebij lelijke dingen aan overhouden..

het probleem is vaker bij die mobo :{ kan je niets tegen doen... alleen maar overheen luisteren ;) :) (of iemand moet een beter id hebben)

/me vind dat je nooit een ijzeren schroevendraaier of wat dan maar ook :/ in een draaiende pc moet stoppen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die spoel is dus om een voltage omhoog ofnaar beneden de "transformeren"
een schakelende regelaar noemen wij zoiets
als je met je schroevendraaier in dat gaatje gaat zitten pielen pas je de inductie van die spoel aan en vliegt die spanning ineens omhoog of naar beneden
en het is dus GEEN onstroorspoel, anders had die schroevendraaier niet zoveel gedaan
je kan hem inpakken met van die hete lijm, dat is de enige remedie denk ik
of je zou achterde zelfinductie van die spoel moeten komen, en er een andere op solderer, ander merk dus, dus wel de zelfde inductie
alleen je garantie is uiteraard wel weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat ook wel helpt is een mengsel maken van hobbylijm en alcohol.deze zooi op de spoelen gooien en w8 totdat de boel droog is.wel de pc uitzetten(brandgevaar!!) .als de boel droog is dan zit de lijm ook in de kleinste hoekjes van de spoel.dit is een oude truuk bij tv's met piepende trafo's..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
ik heb hem laten verdrinken in lijm uit een lijmpistool.. die dingen werden heet maar ik kon ze vasthouden.. het lijmpistool kon ik niet vasthouden dus ik hoop dat de lijm hard genoeg blijft.. anders peuter ik het wel weg

het geluid is minder geworden maar ik hoor hem door de lijm heen

ik ga er gewoon nog een laag overheen doen :)

aan alle mensen die zeggen dat je nooit met een schroevendraaier in een werkende kast moet gaan peuteren: ik weet wel dat het niet "hoort" maar de voltages van een moederbord vind ik niet echt heel spannend. als ik het aan kan raken en geen schok krijg kan ik er ook met een schroevendraaier tegenaan zitten. als het kapot gaat is dat jammer maar dan stuur ik hem terug naar de fabriek.. hadden ze hem maar goed werkend af moeten leveren.

een apparaat dat kapot gaat maak ik bijna altijd zelf open. soms kan ik het zelf repareren en dat bespaart me weer het opsturen en wachten. als ik het niet kan maken OF ik maak het nog erger dan stuur ik het alsnog op.. niet zoals het hoort maar in de helft van de gevallen bespaar ik de fabriek het vervangen van een heel apparaat :)

ik help ze juist met mn schroevendraaiers en lijm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
* Pixal bedenkt zich opeens iets!!!!!

Het geluid begint pas als windows helemaal is opgestart.. Precies bij het welkomstscherm begint ie met piepen.

Het is dus een combinatie van hardware en software problemen. Ik ga een bios update doen en wat spelen met de drivers want tijdens het opstarten is de pc verdacht stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordMithril
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 21:00
Pixal schreef op 20 October 2003 @ 01:11:
* Pixal bedenkt zich opeens iets!!!!!

Het geluid begint pas als windows helemaal is opgestart.. Precies bij het welkomstscherm begint ie met piepen.

Het is dus een combinatie van hardware en software problemen. Ik ga een bios update doen en wat spelen met de drivers want tijdens het opstarten is de pc verdacht stil.
DUH..

qoute van jezelf..
Het piept alleen als de computer niets te doen heeft. Zodra je op de hd aan de gang gaat is het in een keer weg.
;) je gaat me niet vertellen dat je pc niks aan t doen is bij het opstarten ;)

Bier, Whiskey en Metal!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij nagenoeg elke Shuttle piept het.
Ik heb een SB61G2 en het piept als een gek, zelfs als ik scroll.
Omruilen heeft geen zin, het probleem blijft.
Heb me laten vertellen dat het ergens bij het onboard sound zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Lord_Mithril schreef op 20 October 2003 @ 08:33:
[...]

DUH..

qoute van jezelf..

;) je gaat me niet vertellen dat je pc niks aan t doen is bij het opstarten ;)
hey, ik heb dat kreng niet gefabriceerd hoor! :?

je start de computer op en op t moment dat je in het welkomstscherm komt begint het te piepen. Als je dan met de muis alleen al over je naam schuift (waardoor het plaatje oplicht) stopt het gepiep heel even. Misschien is t een probleem met de onboard videokaart want het gepiep begint op het moment dat het beeld klik zegt en overspringt op 800x600 op 85 hz.. Anders de harddisk omdat tijdens het bladeren op de hardeschijf het geluid de hele tijd stopt en doorgaat.

Maar je kan er niet omheen. Het begint niet de ene keer op t ene moment en dan weer op een ander moment. Altijd op t zelfde punt dat er iets begint leeg te lopen in dat ding.
Verwijderd schreef op 20 oktober 2003 @ 08:38:

Heb me laten vertellen dat het ergens bij het onboard sound zit.
Dat zou best kunnen zijn ja. Dat wordt natuurlijk ook pas ergens tijdens het laden van windows geactiveerd. Ik zal es onboard sound uitzetten in de bios. Kijken wat ie doet. Niet dat ik m uit laat staan want ik wilde wel gebruik gaan maken van de spdif.

[edit]
ok.. getest

onboard audio disabled = niet piep
onboard audio auto = wel piep

kut piep :(

[ Voor 23% gewijzigd door Pixal op 20-10-2003 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger
  • Laatst online: 21-07 21:03

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Pixal schreef op 20 October 2003 @ 01:05:
aan alle mensen die zeggen dat je nooit met een schroevendraaier in een werkende kast moet gaan peuteren: ik weet wel dat het niet "hoort" maar de voltages van een moederbord vind ik niet echt heel spannend. als ik het aan kan raken en geen schok krijg kan ik er ook met een schroevendraaier tegenaan zitten. als het kapot gaat is dat jammer maar dan stuur ik hem terug naar de fabriek.. hadden ze hem maar goed werkend af moeten leveren.
lekkere instelling. Als het nog niet zover gesloopt was toen je em openmaakte, is het toch echt je eigen schuld. Dus schade die je veroorzaakt door dat gekloot met een schroevendraaier is geheel voor eigen rekening lijkt me zo.

Eerlijk gezegd vind ik 't jammer dat je niet door die kortsluiting het voltage op je processor zodanig had beinvloed dat je een hoopje as onder je core had zitten. Dan had je tenminste begrepen dat ook relatief lage voltages bij gevoelige apparatuur (want dat is een computer) écht wel kwaad kunnen.
een apparaat dat kapot gaat maak ik bijna altijd zelf open. soms kan ik het zelf repareren en dat bespaart me weer het opsturen en wachten. als ik het niet kan maken OF ik maak het nog erger dan stuur ik het alsnog op.. niet zoals het hoort maar in de helft van de gevallen bespaar ik de fabriek het vervangen van een heel apparaat :)

ik help ze juist met mn schroevendraaiers en lijm :)
"warranty void if label removed"

zegt die tekst je iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
jwbagger schreef op 20 oktober 2003 @ 17:07:
[...]

lekkere instelling. Als het nog niet zover gesloopt was toen je em openmaakte, is het toch echt je eigen schuld. Dus schade die je veroorzaakt door dat gekloot met een schroevendraaier is geheel voor eigen rekening lijkt me zo.

Eerlijk gezegd vind ik 't jammer dat je niet door die kortsluiting het voltage op je processor zodanig had beinvloed dat je een hoopje as onder je core had zitten. Dan had je tenminste begrepen dat ook relatief lage voltages bij gevoelige apparatuur (want dat is een computer) écht wel kwaad kunnen.

[...]

"warranty void if label removed"

zegt die tekst je iets?
en als die tekst er nou niet staat? omdat je wellicht zelf een videokaart oid erin moet zetten?

eerlijk gezegd vind ik t jammer dat alle mensen die door rood rijden niet spontaan dood gaan :Z ehm.. ja

ik vind de voltages niet spannend voor mezelf. ik durf die schroevendraaier daar te steken omdat ik niet bang ben mezelf een nieuw kapsel te geven.. ik onthoud heus wel dat ik iets kapot zou kunnen maken.. ik snap dat ik het een en ander kan slopen maar ik vind het interessanter om te weten waarom iets wel of niet werkt.

Als ik mijn processor had gesloopt had ik heus niet zitten huilen bij de fabrikant. Dan stuurde ik alsnog die kast terug en kocht ik een nieuwe processor.

Ik ga heus geen contactpuntjes zitten verbinden door er een schroevendraaier tegenaan te zetten.

Je eerste zin begrijp ik niet helemaal. Als ik een nieuwe auto koop en de uitlaat valt er op straat af ga ik naar de garage en zetten ze er een nieuwe uitlaat onder. Als ik die shuttle terugstuur omdat het moederbord gaar is zetten ze er een nieuw moederbord in en vernietigen ze de oude. Dus als mijn moederbord gaar binnenkomt en ik hem zoiezo terug moet sturen als ik er niets aan doe kan ik net zo goed het probleem proberen te fixen. Mocht dat niet lukken of sloop ik zelfs nog meer (onzichtbare schade alleen). Dan stuur ik hem alsnog terug en de fabrikant is niet slechter af. Als ik iets zichtbaar beschadig en daarmee mijn garantie verknoei heb ik daar vrede mee want ik begrijp heus wel dat ik dan mijn consumenten rechten heb verspild.

Spullen terugsturen kost alleen maar geld, als ik alles moet opsturen wat een beetje kapot is of waar ik ontevreden mee ben kost dat me emmers met geld en tijd.

Ik zou graag weer ontopic gaan. Er zijn niet zo heel veel topics over dit probleem, er zijn al wat oplossingen genoemd maar die haalden bij mij niet zoveel uit.

Persoonlijk vind ik het een schande dat shuttle reclames maakt over bijvoorbeeld dit model op een glazen tafel in een rustige zonnige kamer met daarnaast een bijpassend tft scherm en een gelukkige thuiswerkende persoon die glimlacht van de stilte en kracht die uit de shuttle komt. Want als dit een bekend probleem is zitten er aardig wat mensen weer op kantoor na één dag thuiswerken naast dit ding. Als de zoemtoon nou gewoon doorging, maar het gaat op het ritme van je eigen muisklikken en handelingen op de pc. _storend_

Het gepiep is al iets minder geworden door de lijm die hem totaal verstikt, ik had gehoopt dat ik hem helemaal niet meer zou horen door de lijm heen. Hij wordt ook niet te heet want de lijm smelt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tefflar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 15:10
Ach, ik heb anders ook een sn41g2 en de mijne piept echt niet. Ik gebruik een AGP kaart en het onboard geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

lijm uit een lijmpistool is relatief zacht materiaal ik zou van die 2 componenten hars nemen, of misschien een klont secondelijm

moet je'm wel eerst schoonpeuteren

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AproK
  • Laatst online: 14-03-2024
anders draai je iets waardoor de cpu wel actief blijft?

Check mijn knowledge base!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
ja maar tis niet _altijd_ cpu of hd related.. bij 3dmark piepte hij rustig door..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AproK
  • Laatst online: 14-03-2024
hmm, dat zuigt behoorlijk, al iets van dempend matriaal geprobeerd in je kast zelf?

anders proberen inruilen voor een andere shuttle?

Check mijn knowledge base!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
OK!!!!!

ik ben eruit (niet zelf opgekomen.. gezocht op de link die ik kreeg in de 2e post)

Ik heb de geluidsdrivers die bij de shuttle zaten weggedonderd van de harde schijf en ik heb de drivers van deze link gehaald:

ftp://152.104.125.40/pc/ac97/alc650/wdm_a349.exe 6.51 mb

Die heb ik geïnstalleerd. Ik kreeg wel een melding van XP dat ze niet officieel zijn blabla. Ik deed een reboot en het gesis was weg. De lijm, de schroevendraaiers. Nergens voor nodig. Gewoon een rotte driver meegeleverd.

Hij piept al drie uur niet meer ofzo en ik heb een beetje de hoop dat hij dat ook niet meer gaat doen.

Ik denk dat dit voor mensen die er ook last van hebben een goed idee is om het een kans te geven.

Ik denk dat deze drivers voor win2k/winxp zijn. Ze doen het in ieder geval prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik zowel geen on-board sound als on-board video maar dat k***e geluid blijft gewoon hoor in mijn SB61G2, met scrollen e.d. is het niet om aan te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Laatst online: 12-09 19:59

Zjemm

...

ik heb wel eens gehoort dat haarlak eroverheen spuiten helpt... nooit getest maargoed... wie weet

opensecure.nl

Pagina: 1