Fan met of zonder kogellagers ???

Pagina: 1
Acties:

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Ik ben nogsteeds bezig mijn systeem (specs staan in mijn sig.) wat stiller te maken, maar ook wat beter te gaan koelen. Mijn CPU wordt namelijk met gesloten kast (Aopen HX08 Bigtower) idel : 49C stresed : 57C (na een keer 3D Mark 2003 te hebben gedraaid, demo en benchmark achter elkaar)

Als ik de kast open zet zijn de temperaturen van de CPU resp. 44C en 48C, dit lijkt mij duidelijk een kast met standaard zeer slechte airflow |:( ...

Ik had al eerder een topic geopend over o.a. mijn voeding, dat deze fan zoveel lawaai maakt en niet temp. geregeld zou zijn. Ik ben er dus achter dat hij dat wel degelijk is, alleen kan de fan/voeding de temp. stijging in de kast gewoon niet vlot genoeg verwerken.

Nu ben ik dus zo-ie-zo vanplan een 8cm fan in het zijpaneel te plaatsen en deze op b.v. 5 volt te laten lopen, dan heb ik toch luchtstrooming met bijna geen geluid.

Als CPU heatsink/koeler heb ik een Coolermaster volgens de BON (ja ja die heb ik nog) type 850UP, ik kan deze alleen nergens op internet terug vinden. (Google en de site van Coolermaster) Maar aangezien de 6 cm fan van deze Coolermaster het meeste geluid van alleen maakt wilde ik deze vervangen voor een 8 cm Zalman fan en een fan-adapter van 6cm >> 8cm.

De NB fan wilde gaan vervangen voor een Zalman heatsink (de blauwe uitvoering).

De Hardeschijf wilde ik passief gaan koelen ook met een Zalman.

Overigens heb ik ook naar een Zalman CNPS6000ALCU of CNPS6000CU voor mijn CPU gekeken, alleen kan ik er niet achterkomen hoe deze worden bevestig op het socket en ben ik bang dat deze niet zal gaan passen omdat hij misschien te groot zal zijn.

De fan van mijn Radeon 9500 Pro blijft dan nog over deze maakt ook redelijk geluid, maar daar ga ik nog niet iets aan doen, deze gaat waarschijnlijk eerst terug naar de winkel, ik heb hem namelijk nog geen half jaar en nu al vertoont de fan slijtage, als ik het systeem uit zet hoor je de fan rammelen doordat het toerental afneemt, en voor een produkt van €259 vindt ik dat dit iets te snel slijt.

Nu rest mij de vraag zijn er opmerkingen/aanmerkingen van bovenstaanden.

En voor de fan's die ik wil gebruiken zal of Zalman of Papst worden, alleen zie ik dat Zalman dubbel kogelgelagerde fan's gebruikt en Papst Sintec, wat is beter ?

P.s. ik hoop dat het verhaal niet te lang is geworden :)

Oeps nu ben ik vergeten de topic titel te veranderen, het verhaal is iets langer geworden, misschien dat een modje deze kan wijzigen in iets wat beter past ?

[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 18-10-2003 21:10 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:27

talin

ES-MA

_Dune_ schreef op 18 October 2003 @ 21:09:
Ik ben nogsteeds bezig mijn systeem
als een echte tweakert :)
Nu ben ik dus zo-ie-zo vanplan een 8cm fan in het zijpaneel te plaatsen en deze op b.v. 5 volt te laten lopen, dan heb ik toch luchtstrooming met bijna geen geluid.
om de luchtsroom naar je CPU fan te bevorderen neem ik aan ?
dat ia altijd goed maar let wel dat ecxtra openingen in een kast ook altijd meer lawaai naar buiten bregen die normaliter in de kast blijft en gedempt wordt
Als CPU heatsink/koeler heb ik een Coolermaster volgens de BON (ja ja die heb ik nog) type 850UP, ik kan deze alleen nergens op internet terug vinden. (Google en de site van Coolermaster) Maar aangezien de 6 cm fan van deze Coolermaster het meeste geluid van alleen maakt wilde ik deze vervangen voor een 8 cm Zalman fan en een fan-adapter van 6cm >> 8cm.
ik heb er zelf ook een 80 mm op staan met een fanduct , maar dan wel een beter CPU blok dan origineel .
p.s. neem een regelbare , of soldeer er zelf een potmeter achter en stel hem zo in dat ie geen overbodig lawaai maakt maar toch goed koelt .
De NB fan wilde gaan vervangen voor een Zalman heatsink (de blauwe uitvoering).

De Hardeschijf wilde ik passief gaan koelen ook met een Zalman.
goed bezig !
Overigens heb ik ook naar een Zalman CNPS6000ALCU of CNPS6000CU voor mijn CPU gekeken, alleen kan ik er niet achterkomen hoe deze worden bevestig op het socket en ben ik bang dat deze niet zal gaan passen omdat hij misschien te groot zal zijn.
volgens mij zo :
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1047242950.jpg
De fan van mijn Radeon 9500 Pro blijft dan nog over deze maakt ook redelijk geluid, maar daar ga ik nog niet iets aan doen, deze gaat waarschijnlijk eerst terug naar de winkel, ik heb hem namelijk nog geen half jaar en nu al vertoont de fan slijtage, als ik het systeem uit zet hoor je de fan rammelen doordat het toerental afneemt, en voor een produkt van €259 vindt ik dat dit iets te snel slijt.
daar hebben ze toch ook mooie zallman passieve koeling voor ?
Nu rest mij de vraag zijn er opmerkingen/aanmerkingen van bovenstaanden.

En voor de fan's die ik wil gebruiken zal of Zalman of Papst worden, alleen zie ik dat Zalman dubbel kogelgelagerde fan's gebruikt en Papst Sintec, wat is beter ?

P.s. ik hoop dat het verhaal niet te lang is geworden :)

Oeps nu ben ik vergeten de topic titel te veranderen, het verhaal is iets langer geworden, misschien dat een modje deze kan wijzigen in iets wat beter past ?
dit zijn uiteraard allemaal persoonlijke meningen en adviezen , er mogen geen rechten aan ontleed worden ;)

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
[quote][b][message=19031160,noline]talin schreef op 18 October 2003 @ 22:01

om de luchtsroom naar je CPU fan te bevorderen neem ik aan ?
dat ia altijd goed maar let wel dat ecxtra openingen in een kast ook altijd meer lawaai naar buiten bregen die normaliter in de kast blijft en gedempt wordt

[...]

De fan in het zij paneel is meer om de warme lucht bij o.a. de videokaart en CPU weg te zuigen, de fan zal dan ook geen lucht de kast in voeren maar juiste de warm lucht net als de fan van de voeding uit de kast trekken. Het probleem is ook dat de warm lucht onder in de behuizing niet snel genoeg wordt afgevoerd door de voeding. De voeding hangt recht boven de CPU en heeft aan de onderkant een roosterwerk zodat de lucht onder uit de kast de voeding in gezogen kan worden, waardoor de voeding zelf dus veel warmelucht te verwerken krijgt vervolgens zelf ook warm wordt waardoor de fan van de voeding weer harder gaat draaien.

[...]

ik heb er zelf ook een 80 mm op staan met een fanduct , maar dan wel een beter CPU blok dan origineel .
p.s. neem een regelbare , of soldeer er zelf een potmeter achter en stel hem zo in dat ie geen overbodig lawaai maakt maar toch goed koelt .

[...]

Met een fanduct bedoel je een fan-adapter van bijvoorbeeld een 6cm heatsink naar een 8cm fan ? Ik ben vanplan een zalman fan te nemen deze lijken volgens de specifikaties vrij stil te zijn, regelbaar en met dubbele kogellagering.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:05
ey psst das de 7000Cu :P

dit is de 6000Cu
Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/october/6000cub-1.gif
die wordt met een speciale beugel die midden door de gleuf in de waaier loopt vast gezet aan je socket :)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• polo1987
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:57
let met de 6000Cu wel op hoe je socket op je moederbord zit.
hoe de waaier er dus op komt, verticaal of horizontaal.
verticaal wil nog wel eens problemen geven met je voeding (te weinig ruimte)

Systems Specs

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
_Dune_ schreef op 18 October 2003 @ 21:09:

Ik zou je grafische kaart niet binnendoen, maar een mooie zalman passieve cooling nemen. Mss krijg je een 9600pro terug, want de 9500pro wordt niet meer verkocht, en deze presteert bijlange niet zo goed als je huidige kaart. Als je een zalman ZM80A-HP opzet dan ben je van die vervelende fan af en heb je nog steeds een fatsoenlijke kaart.
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/pisart/ZM80A-HP.JPG

Verwijderd

ik heb op mijn zalman HP-80A een 80x80fan gemaakt omdat hij me anders te heet werd :X

ik moet wel zeggen dat ik me grafische kaart overclockt heb

• pisart
  • Niet online
Kan wel gebeuren, casetemp mss beetje hoger dan normaal of zo? Maar je kan altijd een gewone fan nemen en die op 5v. Dat is nog altijd stiller dan een klein 40mm fanneke aan zo hoge rpm's :)

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Inderdaad PISART, daar ben ik mij van bewust, dat als ik deze kaart terug breng naar de winkel, ik een mogelijk een 9600 Pro terug krijg, dat is dus voor mij geen optie. Ik ben er weldegelijk van op de hoogte dat de 9500 Pro beter presteerd. In een dergelijk geval zal een winkel ook een hogere kaart moeten aanbieden geen mindere, maar ja dat is mijn mening. Ik wil het gewoon even bij de winkel voorleggen wat hun oplossingen zijn. Als de kaart b.v. opgestuurd wordt gaat mij dat waarschijnlijk te lang duren. Overigens heb ik ookal aan een passieve Zalman koeling gedacht. alleen vraag ik mij af of deze wel op mijn Hercules kaart past, er zitten b.v. al standaard heatsinks op het geheugen van de kaart en ik ben nou nog niet helemaal zover dat ik die er af ga slopen of kunnen ze er op blijven zitten ? Maar hoe gaat het met garanties ik neem aan dat als je er een andere passieve koeling op de kaart monteerd al de garanties op de kaart vervallen ?

Een beetje goede videokaart blijft een dure hobby :)

Overigens jammer dat die Zalman CPU heatsinks er niet in het blauw zijn, geldt overigens ook voor de Zalman VGA-heatsink. Ik wil voor mijn NB namelijk ook de blauwe Zalman Heatsink nemen en mijn VGA-kaart is ookal geheel blauw. :P

[ Voor 23% gewijzigd door _Dune_ op 19-10-2003 12:45 ]

Verwijderd

De Zalman producten zijn goed stil.
Zelf heb ik hier de volgende producten in mijn behuizing zitten:

CNPS7000-AlCu (processor koeler)
ZM80C-HP + ZM-OP1 (vga koeler)
2 x PS80252H (casefan)
ZM300A-APF (300watt voeding)
ZM-2HC1 (HDD koeler)

Temperaturen:

Processor (AMD 2800+) 35 graden (1400 rpm)
Videokaart (GF FX5600 256Mb) 45 graden (1400 rpm)
Harddisk 40 graden
Case 32 graden

Dit zijn dus goede temperaturen en een heerlijk stil systeem.

Alleen je moet wel even kijken voor de CNPS7000 koeler of je gaten heb rond je Socket waar je de koeler op moet bevestigen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2003 12:52 ]

• pisart
  • Niet online
Je garantie vervalt uiteraard, omdat je vanalles aanpast aan je kaart. :(
Maar hoe hoog zijn je memsinks, want mss passen ze er nog onder. Heb nog wat kaarten gezien met die cooler erop en memsinks.
Welk merk van kaart heb je, mss vind ik een foto ervan.

[ Voor 13% gewijzigd door pisart op 19-10-2003 12:53 ]

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
pisart schreef op 19 October 2003 @ 12:52:
Je garantie vervalt uiteraard, omdat je vanalles aanpast aan je kaart. :(
Maar hoe hoog zijn je memsinks, want mss passen ze er nog onder. Heb nog wat kaarten gezien met die cooler erop en memsinks.
Welk merk van kaart heb je, mss vind ik een foto ervan.
Mijn VGA-kaart is een Hercules 3D Prophet 9500 Pro 128MB.
De heatsinks zijn ongeveer 1cm hoog. ze zitten op de geheugen modules en er zit er een op de achterkant van de GPU zeg maar.

Trouwens waar staat de afkorting mss voor ? :/

• pisart
  • Niet online
Hmm, ik denk wel dat die eronder passen hoor. Vergelijk deze pic Afbeeldingslocatie: http://www.guru3d.com/miraserver/backend/imageview.php?image=120
met de vorige met die zalman erop of deze: Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/pisart/80Ab-4.gif

Die kaart heb je toch?

offtopic:
Mss staat voor misschien ;)

[ Voor 25% gewijzigd door pisart op 19-10-2003 14:09 ]

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 October 2003 @ 12:50:
De Zalman producten zijn goed stil.
Zelf heb ik hier de volgende producten in mijn behuizing zitten:

CNPS7000-AlCu (processor koeler)
ZM80C-HP + ZM-OP1 (vga koeler)
2 x PS80252H (casefan)
ZM300A-APF (300watt voeding)
ZM-2HC1 (HDD koeler)

Temperaturen:

Processor (AMD 2800+) 35 graden (1400 rpm)
Videokaart (GF FX5600 256Mb) 45 graden (1400 rpm)
Harddisk 40 graden
Case 32 graden

Dit zijn dus goede temperaturen en een heerlijk stil systeem.

Alleen je moet wel even kijken voor de CNPS7000 koeler of je gaten heb rond je Socket waar je de koeler op moet bevestigen.
Ik heb een 80GB Maxtor Diamond Plus 9 7200rpm 8MB cache, kan ik op de een of andere manier ook uitlezen wat de temp. van deze schijf is. Ik neem aan dat deze schijf s.m.a.r.t. ondersteund, maar moet deze ondersteuning ook in het BIOS van het moederbord zitten. Ik gebruik namelijk SPeedfan en deze kan verder niets uitlezen van de hardeschijf. (de schijf zit overigens op de onboard RAID-controller.)

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
pisart schreef op 19 October 2003 @ 14:03:
Hmm, ik denk wel dat die eronder passen hoor. Vergelijk deze pic [afbeelding]
met de vorige met die zalman erop of deze: [afbeelding]

offtopic:
Mss staat voor misschien ;)
Ja, het lijkt er op dat dit wel mogelijk is, in iedergeval met de mem. heatsinks, al hoewel de eene kant toch minder ruimte heeft. (de heatsinks zitten aan beide zijden) alleen vraag ik mij af hoe het gaat met de kleine heatsink aan de achterkant van de GPU, aan de een kant zit namelijk de koeler met fan en aan de andere kant een klein vierkante heatsink.

[ Voor 9% gewijzigd door _Dune_ op 19-10-2003 14:12 ]

• pisart
  • Niet online
Ja hmm, ik kwam juist deze pic tegen Afbeeldingslocatie: http://www.guru3d.com/miraserver/backend/imageview.php?image=114
Daar zie je nog paar heatsinks en nog eentje int midden. :? Maar de middelste moet je dan afhalen, die wordt toch gekoeld door de zalman. Het geheugen is iets anders :? In die review staat dat het 3.6ns infineon geheugen is, dus theoretisch zouden ze 555mhz moeten halen en standaard draaien ze op 550mhz. :? Dus ze draaien al redelijk op hun max.

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

die middelste heatsink is aan de achterkant van de GPU, (voel maar aan elke videokaart, daar wordt het ook heel warm/heet.

Als die zalmann het toelaat zou ik die erop laten zitten. en de zalmann raakt trouwens niet de achterkant aan van de GPU (zoals ik uit jou verhaal opmaak dan)

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Ja idd, exact deze kaart heb ik ... alleen lijkt mij het een beetje risicovol om die heatsinkjes er af te halen, ze zitten er als het ware opgelijmd en niet geklemd. en om nou met een kaart van €250 zo te gaan klooien ... ? want als ik de plaatjes van die Zalman koeling bekijk komt deze wel tegen de achterzijde aan precies waar die kleine heatsink zit... Is er niet iemand die toevallig ook een Radeon kaart met heatsinks heeft en een Zalman heeft geinstalleerd.

Trouwens als ik bijvoorbeeld bij de product omschrijvingen van de Zalman koeling kijk b.v. op www.freezinghardware.nl dan worden er wel Radeon kaarten genoemd maar ze slaan de 9500 over.

Ik heb even bij Zalman op de site gekeken, ik geloof dat er wel ruimte is tussen de Zalman heatsink en de onderkant van de VGA-kaart alleen twijfel ik er aan of deze ruimte wel 1cm of meer is.

[ Voor 15% gewijzigd door _Dune_ op 19-10-2003 15:32 ]

Pagina: 1