Toon posts:

3com wireless/wired probleem(pje)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vooruitlopende op het eindelijk verkrijgen van kabelinternet heb ik een 3com-setje aangeschaft. Cable/dsl gateway met ingebouwde switch en en 3com NIC (Office connect 11g pcmcia).

Mijn thuisnetwerk bestaat uit 3 pc's (2x win2k en 1x XP, alles UK pro) verbonden via 8-poorts switch. Aan de switch heb ik via UTP de router gekoppeld (staat 20 meter verder) en met m'n laptop (XP home NL) wil ik door het hele huis heen kunnen werken en internetten straks, dus daar zit de NIC in.

Het volgende speelt : Ik heb alle pc's, incl. laptop, op aut. IP configuratie ingesteld zoals omschreven in de handleiding. Geen beveiliging (nog niet althans) ingesteld.
Alle pc's binnen het netwerk communiceren nog steeds zoals het hoort, ik kan de gateway/router via mijn pc's benaderen en configureren maar ik krijg mijn laptop niet op het netwerk.
Alle ip-adressen van het wired netwerk vallen binnen de 192.168.1.2-200 reeks (subnet 255.255.255.0) maar het ip-adres dat mijn laptop krijgt toegewezen valt daar geheel buiten (ipconfig geeft aan : 169.254.154.108 Subnet : 255.255.0.0)
De laptop communiceert wel met de router, er worden pakketjes verzonden en ontvangen immers. Hij krijgt echter volgens het meegeleverde Cardmanager-programma geen ip-adres (0.0.0.0).....
Ik ben nu anderhalve dag aan het KL..... maar kom nu niet verder meer.

Vergeet ik iets :? of zoek ik te ver :P
Is er iemand die mij een beetje verder kan helpen?

Verwijderd

Je laptop neemt dat adres automatisch aan omdat hij geen IP-adres van een DHCP-server kan krijgen. Is een soort van 'tijdelijk' IP :)
Er is dus iets mis met de verbinding tussen je laptop en je router. Dat Windows zegt dat er pakketjes rondgaan zegt in principe weinig, til daar niet te zwaar aan.

Hoe heb je je AP ingesteld? Je hebt waarschijnlijk software gekregen om je AP in te stellen? Of heeft het AP een web-interface waarop je instellingen kunt doen?
Zoek in de configuratie van je AP eens naar de 'bridge-functie'. Met deze functie legt het AP een 'brug' tussen de netwerken aan beide kanten van het AP (in dit geval dus je router en je laptop). Ik gok dat je AP niet ingesteld is als 'bridge' (of een functie die daar op lijkt).

• eXcyle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-08 07:45
169.x.x.x is een default error IP dit zal dus betekenen dat je draadloos toch niet geheel werkt, wat je zou kunnen doen is ff testen of je met een vast IP de router wel kan pingen
zo niet --> wireless werkt niet
dit wil --> DHCP komt niet door je wireless heen

en dat er paketje worden verstuurd / ontvangen wil opzich nog niet zo veel zeggen

• Sanchezzz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-08 16:07
Je kunt bij sommige 3Com gateway/routers de configuratie voor de Wireless client opslaan en deze op in de cardmanager weer importeren scheelt je een hoop werk en kun je eigenlijk niet veel instellingen missen.

de 3CRWE554G72 kan dit in iedergeval maar weet niet welke jij hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Binnen mijn interface kon ik geen bridge instellingen terugvinden.
Omdat het ip-adres dus blijkbaar een default error ip was heb ik de NIC vanuit XP verwijderd. Daarnaast heb ik ook de MAC-bridge eruit gegooid. Daarna heb ik alles opnieuw geinstalleerd maar nu niet automatisch door XP maar handmatig. E voila, wel een netwerkverbinding maar geen brug meer.
Of ik straks ook een internetverbinding kan maken via de router dat weet ik niet. De kabel-meneer komt binnen 8 dagen en dan kan ik pas testen.
Voor alsnog alvast bedankt voor de nuttige antwoorden.

gtrzls

Verwijderd

Ja, ik was in de veronderstelling dat je een los AP aan een router had hangen, maar dit was één apparaat. Als je nu gewoon een IP-adres krijgt kun je met redelijke zekerheid zeggen dat alles straks goed werkt :)

• Sanchezzz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-08 16:07
kijk maar eens of je die profile export optie hebt kan ook makkelijk zijn als je later een WEP encryptie aan zou zetten aangezien je dan niet die hele zooi hoeft in te typen.

Verwijderd

Topicstarter
ty gentlemen
Pagina: 1