Toon posts:

[XP pro] rare client

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Well hello tweakers,
Ik heb hier een thuisnetwerkje met 3 XP workstations, 1 XP notebook en een Linux server. Gisteren heb ik mijn hubje vervangen voor een 3COM switch waarvan ik weet dat deze werkt (getest in ander netwerk)
Nu heb ik met een van de clients een beetje ruzie: van het een op het andere moment geen netwerk meer. Deze PC draait XP pro SP1 met alle updates, heeft een Realtek NIC (8139) en een Asus A7V333 mobo.
Ik heb de netwerk kabel met die van een werkende PC omgewisseld, aansluitingen gewisseld, etc etc dus ik ben er zeker van dat het een lokaal probleem is.

Het gekke is dus: al mijn ipsettings zijn 100% juist (ip:192.168.0.12, SNM:255.555.255.0 Gateway: 192.168.0.1 DNS:192.168.0.1)
Nu kan ik niet pingen naar iets naar buiten, dus mijn server geeft geen response (op andere pc's wel) maar 127.0.0.1 kan wel. Grappig, aangezien XP zegt dat ik een 100mbit verbinding heb. Ik heb ook op de switch en op de NIC lampje groen.)

Omdat ik het me niet voor kan stellen dat de NIC kapot is, opnieuw de juiste driver geinstalleerd, geen effect dus. Kortom: wel verbinding, kan niet pingen, en ik snap niet waarom .
Wat ik eigenlijk wil weten is: is dit een bekend probleem? Zie ik iets over het hoofd of begin ik gek te worden, aangezien ik een simpele XP computer niet aan het net krijg. Alvast heel erg bedankt, want ik snap het niet meer :/

Verwijderd

ip:192.169.0.1
Is dit een typefoutje? If not: je probleem :P

Als het IP wel klopt zou je nog even kunnen proberen je netwerkkaart te verwijderen en te rebooten. En donder eventueel even al je netwerkprotocollen en instellingen en begin opnieuw.

-Edit-
@ Oguz286: Mja, .169 kán wel, is alleen geen non-routable range, dus is minder netjes.

-Edit2:-
TS: wat is het IP dan wel? 192.168.0.1? Ja dus.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2003 21:02 ]

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-08 14:15
Verwijderd schreef op 18 October 2003 @ 20:49:
Het gekke is dus: al mijn ipsettings zijn 100% juist (ip:192.169.0.1, SNM:255.555.255.0 Gateway: 192.168.0.1 DNS:192.168.0.1)
Nu kan ik niet pingen naar iets naar buiten, dus mijn server geeft geen response (op andere pc's wel) maar 127.0.0.1 kan wel. Grappig, aangezien XP zegt dat ik een 100mbit verbinding heb. Ik heb ook op de switch en op de NIC lampje groen.)
Eh moeten ze niet allebei 168 zijn? De eerste drie getalreeksen moeten hetzelfde zijn

Dus allebei: 192.168.0.x of 192.169.0.x maar de eerste is veelgebruikt dus :)

TE LAAT 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Oguz286 op 18-10-2003 20:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat is wel een typfout
EDIT: Ik denk dat ik de volgende keer iets beter mijn topicstart moet doorlezen voor het te versturen 8)7

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2003 21:15 ]

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-08 14:15
Is je werkgroep wel hetzelfde :? (als dat wat uitmaakt)

Verwijderd

Begrijp ik dan goed dat zowel die client als je server het IP-adres 192.168.0.1 hebben :? Dan zit daar ook een foutje...

Verwijderd

Topicstarter
Ik geef mijn topic een mooie kick ;)
Inmiddels heb ik ook mijn NIC vervangen door een van hetzelfde type in een ander PCI slot, en nog steeds hetzelfde liedje: geen packets ontvangen, 54 verstuurd.

Iemand?

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
het feit dat windows xp zegt dat je verbinding hebt betekent niets noppes nada voor je verkeer....
je hebt dus geen firewall ofzo geïnstalleerd?
kan je pingen naar die client?
wat bedoel je met pingen naar buiten: naar inet of naar andere clients?

Verwijderd

Topicstarter
The_Stickie schreef op 24 oktober 2003 @ 14:31:
het feit dat windows xp zegt dat je verbinding hebt betekent niets noppes nada voor je verkeer....
je hebt dus geen firewall ofzo geïnstalleerd?
kan je pingen naar die client?
wat bedoel je met pingen naar buiten: naar inet of naar andere clients?
• Ik heb geen firewall
• ik kan niet pingen naar mijn client
• ik kan niet met de client naar een extern netwerk adres pingen
• mijn IP instellingen zijn goed
Snap jij het, snap ik het :?

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:01
Wij hadden een zelfde gaar probleem met een coputer van een vriend van mij de laatste lan.

Onboard realtek, pc werkte thuis prima, @ lan krijg ik hem met geen mogelijkheid op het lan, echt totaal _niet_ alles lijkt te werken, lampjes brander, maar dhcp werkt niet, vast ip werkt niet etc.

Thuis werkte het wel weer eventjes, daarna stopte hij ermee. Drivers geprobeerd, hoop gekut, en opeens werkte hij wel weer.

Nouja, gaar probleem. ikzelf denk dat er dus iets fout zit kwa drivers, alhoewel ik mij dat moeilijk voor kan stellen met die standaart realteks, winxp heeft ze eigen drivers daarvoor.

Probeer eens een intel/3com o.i.d kaartje?

Verwijderd

Topicstarter
Icey schreef op 24 October 2003 @ 14:51:
Wij hadden een zelfde gaar probleem met een coputer van een vriend van mij de laatste lan.

Onboard realtek, pc werkte thuis prima, @ lan krijg ik hem met geen mogelijkheid op het lan, echt totaal _niet_ alles lijkt te werken, lampjes brander, maar dhcp werkt niet, vast ip werkt niet etc.

Thuis werkte het wel weer eventjes, daarna stopte hij ermee. Drivers geprobeerd, hoop gekut, en opeens werkte hij wel weer.

Nouja, gaar probleem. ikzelf denk dat er dus iets fout zit kwa drivers, alhoewel ik mij dat moeilijk voor kan stellen met die standaart realteks, winxp heeft ze eigen drivers daarvoor.

Probeer eens een intel/3com o.i.d kaartje?
Was dat voor jou de oplossing? Ik heb iig de laatste drivers voor de 8139 chipset erop gezet. Het is wel ontzettend anti-tweaker om te accepteren dat je het gewoon niet goed kan krijgen en daarom een andere netwerk kaart pakt :(

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
ik zou in jou plek geen drivers voor die kaart installeren; de winxp drivers doen het toch goed genoeg (of ben ik nou naïef?)

ik zou echt niet weten wat je probleem zou kunnen zijn eigenlijk :/ misschien protocollen enzo allemaal van de verbinding halen, ff herstarten en er terug opzetten?

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:01
Verwijderd schreef op 24 October 2003 @ 15:38:
[...]

Was dat voor jou de oplossing? Ik heb iig de laatste drivers voor de 8139 chipset erop gezet. Het is wel ontzettend anti-tweaker om te accepteren dat je het gewoon niet goed kan krijgen en daarom een andere netwerk kaart pakt :(
De oplossing op de lan was nog ranziger... Had de bak van de persoon in kwestie alles eruit gehaald wat goed was (videokaart etc) en in de bak van mijn zusje gezet...

Zelfs met een nadere netwerkkaart kreeg ik het niet werkend, thuis had hij ook problemen en op een kleine lan daarna hetzelfde. tussendoor werkte het af en toe gaat etc.

Hij heeft het uiteindelijk opgelost door windows er opnieuw op te knallen (over vieze oplossingen gesproken), maarja, dat bleek te helpen. Ik stelde een andere kaart voor omdat je dan vaak wat beter drivers heb :)

Maarja, het verschilt bij iedereen :?

• eRRoR.InSiDe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:36
Misschien een mogelijkheid om je Full of half duplex instellingen te veranderen. En kijken of het dan wel werkt. Ik weet dat bij sommige kabelmodems dit ook problemen verhelpt met slechte verbindingen.

Verwijderd

Topicstarter
The_Stickie schreef op 24 October 2003 @ 16:12:
ik zou in jou plek geen drivers voor die kaart installeren; de winxp drivers doen het toch goed genoeg (of ben ik nou naïef?)

ik zou echt niet weten wat je probleem zou kunnen zijn eigenlijk :/ misschien protocollen enzo allemaal van de verbinding halen, ff herstarten en er terug opzetten?
Ik heb beide geprobeerd, geen succes. Ook duplex / half duplex heeft geen resultaat. Uit pure wanhoop heb ik maar een 3COM 905C kaartje gehaald, en die werkt nu goed. Het probleem is dus opgelost, maar het gevoel blijft knagen....ben ik nou een echte tweaker? |:(

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 20:17
Kan juist een samenloop zijn van omstandigheden, zo had ik een Intel gbit nic gekocht, maar die wilde niet op gbit lopen, wel op 100 en 10mbit (half duplex), de switch was een 6port gbit switch van 3com, wellicht vloekten die dingen samen. M'n kaart werkt tot nu toe overal perfect, behalve net die combinatie.
Pagina: 1