Toon posts:

casefans... nutteloos?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.287 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb een aopen h600b kast (http://www.aopen.nl/products/housing/h600-series.htm). Er zit standaard 1 casefan op. Verder heb ik er 3 bijgekocht, 1 van qtec (intake) en 2 van antec (beide outtake). De originele fan heb ik ook als intake nu.

Bij de aopen h600b zitten er van die geperforeerde ronde dingen als blowholes. Voor de outtake geen probleem. Echter bij de intake (aan de zijkant) zit er achter die blowholes ook nog het sidepanel. In het sidepanel zitten ook allemaal van die gaatjes maar deze zijn gewoon een rechte rij en sluiten niet echt mooi aan op de blowholes. Kan het wezen dat ik hierdoor vrij weinig intake heb?

Het probleem is namelijk dat ik amper temperatuur verschil zie tussen 1 casefan of 4 casefans.

Mijn proc. cooler is een coolermastery aero7+. Systeem: zie sig.

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-02 15:41
het kan zijn dat die fans naast dat redelijk dichte zijpaneel de warme lucht uit de kast gewoon circuleren, wat resulteert in dezelfde temperatuur. Zo blijft de koude lucht buiten en de warme lucht binnen, de ventilatiegaatjes zijn zeker onvoldoende, als ik die kasten zie heb ik echt het gevoel alsof dat een productie =fout is dat die fanholes daar zitten

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou zo kunnen zijn. Als ik met me hand bij die gaatjes van het zijpaneel ga dan voel ik hem wel zuigen en het is daar koud ook. Dit zuigen is echter minimaal.

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-02 16:19
Als je casefans voor je HDD's hebt gesplaatst kun je er wel vanuit gaan dat die langer meegaan... Daarom heb ik mijn 2 intake fans ook voor m'n 5 HDDtjes zitten. Met stoffilter ervoor uiteraard :) Maar het kan wel zeker uitmaken als je een goeie airflow hebt of niet.

57696520646974206c65657374206973206e657264

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb maar 1 HDD en dat is het probleem ook niet echt. Ik vind gewoon dat mijn processor wel erg warm wordt. 49~50 graden met prime 95 en een kamertemp van ongeveer 20~21 graden. Dit met 4 casefans, een 120 mm voeding fan en een coolermaster aero7+.

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:23
Ik heb een Cooler Master ATC-111sx1, en daar zitten standaard 4 fans bij. De kast is volledig alu, maar ik merk wel het verschil tussen 2 of 4 fans. Als ik er 2 uitzet, dan loopt de temperatuur wel op. Je moet wel zorgen voor een goede inlaat en uitlaat. Ik had eerst ook 2 verschillende soorten fans, waarvan de snelheden verschilde. Hierdoor kan je te veel drukverschillen krijgen.
Wat jij moet doen denk ik, is gewoon een paar extra gaten bij je intake maken, dan kan je er een gril ofzo voor bouwen..

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die gaatjes schieten idd niet echt op.
Heb ze er hier allemaal uitgedremeld en er een fanguard voor gezet. Ziet er nog steeds goed uit en het werkt perfect. Airflow is echt stukken beter en lawaai is verminderd (lucht ruist niet meer nu die de ruimte krijgt).

Verwijderd

Topicstarter
Heb geen dremel :D, wel een decoupeerzaag.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 18 October 2003 @ 20:54:
Je kunt ze er ook wel met een tang uitknippen ofzo, maar is wel minder netjes vind ik zelf.

Maar met een decopeerzaag is de kans groot dat het ook wel lukt.

Verwijderd

Topicstarter
De achterkant ziet toch niemand dus die kan ik er gewoon uitknippen of zagen. De zijkant is wat lastiger omdat ik dan in het zijnpaneel moet gaan zagen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 oktober 2003 @ 20:54:
Een decoupeerzaag is veel beter en gaat ook veel sneller dan een dremel :)

Verwijderd

Topicstarter
Ow hehe, ben nog wel van plan een mooi raampje te maken met een leuk figuurtje ofzo erin. Vraag me af of zoiets een beetje gaat met een decoupeerzaag. Naja, ik zie later wel. Bedankt voor jullie info in ieder geval.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 October 2003 @ 21:08:
[...]

Een decoupeerzaag is veel beter en gaat ook veel sneller dan een dremel :)
en de zaagjes slijten nauwelijks ( ik heb al veel gezaagt en nog niet eens door 1 zaagje heen ;) )
Verwijderd schreef op 18 October 2003 @ 21:22:
Ow hehe, ben nog wel van plan een mooi raampje te maken met een leuk figuurtje ofzo erin. Vraag me af of zoiets een beetje gaat met een decoupeerzaag. Naja, ik zie later wel. Bedankt voor jullie info in ieder geval.
het kan wel als je geen kleine figuurtjes hoeft te maken

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2003 21:25 ]

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Ik heb beide gebruikt. Maar ik geef idd de voorkeur aan een decoupeerzaag.
Mede omdat we alles (en we hebben véél gezaagd, verslag komt nog wel :)) met 1 zaagje gedaan hebben, en het meer dan 10 keer zo snel en netjes gaat als met de dremel.
Maar sommige dingen konden niet (goed) met de decoupeerzaag (kon er niet goed bij oid), dus daar hadden we de Dremel voor :)
De dremel was wel meer dan ideaal voor schuren van metaal (bijvijlen) en voor snijden en schuren van plastic.

Maar met de decoupeerzaag kan je goed de ronding van een 8CM fan maken, maar véél kleiner moeten de bochtjes ook echt niet worden. Met veel mazel zal je de 6CM misschien ook lukken, maar 8 was nog net goed te doen.

[ Voor 19% gewijzigd door Guillome op 19-10-2003 02:43 ]

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-02 08:38

Turkish

zhé germans

Ik gebruik een decoupeerzaag voor de grote rechte lijnen, voor korte bochten en het idd bijvijlen van het metaal gebruik ik een dremel. 8cm moet te doen zijn met een smal blad op een decoupeerzaag. Vergeet niet als je aan de goede kant gaat zagen te beschermen met ducktape/isolatietape om beschadigingen te voorkomen ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Klein vraagje,

Waarom heb je de originele fan die a-open erin heeft gebouwd omgedraait!?!?!

Als je nou de 2 aan de voor/zijkant voor intake neemt, en dan de 2 achterste voor outtake neemt, gaat het volgens mij een stuk beter. Zoals ik het nu zie blaas jij je koude lucht naar binnen, maar word rechtstreeks opgenomen in je voeding, en dus meteen weer naar buiten geblazen. Draai ze eens om, en druk de 2 intake aan de voor en zijkant. De achterste als outtake doen.

Volgens mij een klassieke versie van, oeps mijn koelers zitten verkeerd om

Succes!

• Wouter06
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-01 15:08
Dit is een link van een simulatie van je fannen, deze is te vinden op de site zelf:
Klik hier

en dan heb je de site zelf nog:
Klik hier

Als je onderaan kijkt bij key-features, dan staat er thermal simulation wat ook wel handig is.

Greetzz,

Xwen

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
het is zo dat ik ook een h600b kast heb, ik vind dat de kast veel lawaai maakt en dat de cpu heel warm word, stressed 60c en idle 50c, ik heb nu 2 casefans, 1tje die aan de rechterkant zit bij de HDD, en eentje die achteraan zit, nu is het zo dat ik denk dat de airflow niet goed is, de voeding blaast naar buiten , de fan die daaronder zit blaast ook naar buiten, en de enigste fan die naar binne blaast is die bij de HDD, maar is het slim ok de achterste fan die aan de achterkant zit naar binnen te laten blazen?

kan iemand mij helpen, want het geluid is hard en de cpu en NB chip worden allebij heet

Verwijderd

Je kunt net zo goed als je een raampje gaat maken een bovenfrees gebruiken kun je ook mooie ronde gaten mee maken voor je intake fans aan de zijkant en dan koop je bv 2 neon fans en dan ziet het er nog mooi uit ook ;).

• darkdesign
  • Niet online
ja da kan wel, maar ik wil ook iets wat werkt, zie mijn post hierbove, mijn vraga is of dat zal helpen :)

• rlkz
  • Niet online
Ik zal ook eens kijken als het veel helpt qua temperatuur, ik heb namelijk ook een H600B en ik krijg donderdag of vrijdag 2 casefans erbij met round cables.

Ik zal dan eens de temperatuur controleren

[ Voor 4% gewijzigd door rlkz op 22-10-2003 20:34 ]

I browse with Vivaldi

Verwijderd

Voor een goede airflow en een goede algemene koeling van je systeem kun je het beste de lucht intake fans zo laag mogelijk plaatsen en de out-take fans zo hoog mogelijk in je kast zo dat je een goede doorstroming van lucht krijgt en daarbij raad ik aan dat je de intake fans voor je HD's plaatst want dan worden die ook gekoeld het schilt bij mij behoorlijk veel als ik mn fans aan of uit heb.
HD's zonder fans: 40-41
HD's met fans : 29-30

CPU zonder fans: 44-46
CPU met fans : 39-40

NB zonder fans : 38-39
NB met fans : 34-35

Dit zijn wel allemaal Idle temps maar zelfs stressed schilt het niet veel van mn idle temps :*)

• darkdesign
  • Niet online
wat kan ik in de h600b kast doen aan mijn hoge temps? er zitte 2 casefans in, en natuurlijk de 120mm fan van de voeding, hoe kan ik het beste doen in deze case?

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03-2025
outtake in je dak maken, en hoe kom je aan een voeding met 120mm fan :?

Verwijderd

ik heb zelf 4 cdrom bays alleen de bovenste 2 gebruikt, dus in de onderste 2 heb ik een casfan gezet en die richting de cpu gezet blazen uiteraard, en onder mn voeding een ander casefan die de warme lucht er weer uitblaast scheelt 10 graden cpu en kast temp... misschien een idee voor jou.. :P
mdj84nl schreef op 22 oktober 2003 @ 23:13:
heb ik ook, zit zelf een temp sensor in als ie te warm wordt blaast ie even een paar seconden extra hard en dan is alles weer koel :7

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2003 23:23 ]

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
mdj84nl schreef op 22 October 2003 @ 23:13:
120mm fans zitten nu steeds vaker in psu's van aopen(-kasten), dus vrij 'standaard'
Bijv.: http://www.aopen.nl/products/power/fsp300-60PN.htm

Verwijderd

Iva_Bigone schreef op 22 October 2003 @ 23:27:
[...]

120mm fans zitten nu steeds vaker in psu's van aopen(-kasten), dus vrij 'standaard'
Bijv.: http://www.aopen.nl/products/power/fsp300-60PN.htm
Klopt, en mijn ervaring met de a-open kasten (bouwen wij dagelijks weg) is dat de 120mm fans toch een stuk stiller zijn dan de 80mm variant die aan de achterkant geplaatst is)

(offtopic: Waarom heeft a-open ineens het creatieve idee gekregen om in hun retail voedingen ineens lampjes te gaan gebruiken, ziet er echt niet uit!!)

• darkdesign
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 oktober 2003 @ 23:21:
ik heb zelf 4 cdrom bays alleen de bovenste 2 gebruikt, dus in de onderste 2 heb ik een casfan gezet en die richting de cpu gezet blazen uiteraard, en onder mn voeding een ander casefan die de warme lucht er weer uitblaast scheelt 10 graden cpu en kast temp... misschien een idee voor jou.. :P

[...]

heb ik ook, zit zelf een temp sensor in als ie te warm wordt blaast ie even een paar seconden extra hard en dan is alles weer koel :7
ja misschien wel, hoe heb je die fan bevestigt in onder de cdrom ?

Verwijderd

humpty wat voor kast heb jij?ook zo'n hb dinges?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2003 00:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heh, ik bedoel: de aopen fan heb ik aan de zijkant geplaatst bij de HD's. Hier heb ik er nog 1 bijgezet welke dus ook de kast in blaast. Aan de achterkant zitten nu 2 antec casefans met ledjes erin. Deze blazen bijde naar buiten.

Mijn kast is nu overigens een paar graadjes koeler. Heb me IDE kabels losgemaakt. Vervolgens gestripped en ingetaped zodat het ronde kabels zijn :D. De harde schijf kabel durfde ik dat niet want die heeft nogal dunne 'banen' dus die heb ik 2x dubbelgevouwen en toen getaped. Scheelt ook! Verder nog wat voedingskabels opgeruimd. Heb nu dus een iets betere airflow in me kast. Scheelt wel lijkt het.

• aMaZeR
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
Toevallig heb ik gister het geraamte van mijn HQ08 kasje onder hande genomen.
Op de plekken waar ik mijn casefans heb, heb ik met de Dremel die roostertje voor de fans wegehaald. Dit om een betere airflow te krijgen en om het geluid te minderen (door die roosters gingen ze bijna fluiten) en natuurlijk om de temperatuur van MB en CPU omlaag te krijgen.

Nou dat is allemaal gelukt! Ik heb zelfs 2 case-fans weg kunnen laten.
Ik heb nu 1 intake-fan aan de voorkant-onderin en 2 out-fans aan de achterkant bovenin (achter mijn 2 hd's).

Mijn idle-temps zijn voor mijn CPU van 30 naar 25 graden gegaan en die van mijn MB van 31 naar 29. _/-\o_ Allemaal met een kamertemp van een graadje of 20/21.

Uiteraard heb ik er natuurlijk ook voor gezorgd dat ik al mijn kabels zoveel mogelijk heb weggewerkt dmv meshen. Ook heb ik mij 2 voedings-fans van mijn Qtec dual fan gold vervangen door 2 Papst fannetjes om dat klere geluid weg te krijgen van de originele fans.

Al met al is mijn PC nu stiller, koeler en cooler! :)

i7-7700K @ 5GHz (wc) | ASUS Maximus IX APEX | 2x8GB G.Skill Trident Z | Asus 1080 ti | Seasonic 750w PRIME

• Dextourius
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-03-2025
Heb die kast ook, en heb ook icm een digidoc 4 fans (+ voeding =5)

3 fans zijn aangesloten aan de digidoc en 1 direct aan doe voeding (een oude zonder rpm meter)

Als ik game druk ik op een knopje van me digidoc waardoor al me fans gaan draaien enzo + een vette zoooooom geluid, en tijdens het internetten/pcsnachtsaanlaten heb ik gewoon 1 fan aan maar ben een beetje gek aan het worden door al dat geluid :S

maarja ben een beetje gaan kijken vanwaar dat gezoom komt en volgens mij ligt het aan de fan van de voeding.. (wilde hem een keer veranderen maarja het is een fan zonder pinnetjes, dus 2 gelastte kabels, had toen geen zin om te knutselen enzo)

maarja denk dat ik die voeding fan maar ga veranderen :S

sorry beetje loze geblaat maarja..

Hey Corc, versene borc olmaz Maykil bendede yok!

• aMaZeR
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
DeXtOuRiuS schreef op 23 October 2003 @ 14:31:
Heb die kast ook, en heb ook icm een digidoc 4 fans (+ voeding =5)

3 fans zijn aangesloten aan de digidoc en 1 direct aan doe voeding (een oude zonder rpm meter)

Als ik game druk ik op een knopje van me digidoc waardoor al me fans gaan draaien enzo + een vette zoooooom geluid, en tijdens het internetten/pcsnachtsaanlaten heb ik gewoon 1 fan aan maar ben een beetje gek aan het worden door al dat geluid :S

maarja ben een beetje gaan kijken vanwaar dat gezoom komt en volgens mij ligt het aan de fan van de voeding.. (wilde hem een keer veranderen maarja het is een fan zonder pinnetjes, dus 2 gelastte kabels, had toen geen zin om te knutselen enzo)

maarja denk dat ik die voeding fan maar ga veranderen :S

sorry beetje loze geblaat maarja..
Ik heb die fannetjes die in mijn voeding zaten eruitgeknipt. De nieuwe gemonteerd en de draadjes daarvan samen met de rest van de draden van de voeding naar buiten laten lopen. daarna heb ik deze dus gewoon met zo'n molex sterketje aangesloten.....simpel!!!

i7-7700K @ 5GHz (wc) | ASUS Maximus IX APEX | 2x8GB G.Skill Trident Z | Asus 1080 ti | Seasonic 750w PRIME

• darkdesign
  • Niet online
ik heb nu mijn 2 casefans uitgezet, tis een heel erg stuk stiller nu, de temps zijn nu zelfs lager gewoon, echt vaag

met 2casefans:
cpu-41grade
hd-26 grade
NB-35grade

zonder:
cpu-36grade
HD-31grade(iets hoger, maar maakt niet veel denkik)
NB-33grade

is dit een soort van onderdruk als de 2 casefans aanstaan?

Verwijderd

darkdesign schreef op 22 October 2003 @ 23:39:
[...]

ja misschien wel, hoe heb je die fan bevestigt in onder de cdrom ?
eh tegenwoordig heb je van die plastic dingen onderin de kast waar je een 80mm fan in kan klikken.. ik heb uit een oude kast ook zon ding alleen dan van ijzer(weet ik veel) waar je de fan opschroeft en ik schuif hem voorzichtig tussen de 2e (van boven) cd rom speler en de lege bays in, klemt goed en zit zo vast als een huis.

• darkdesign
  • Niet online
Verwijderd schreef op 23 oktober 2003 @ 18:27:
[...]

eh tegenwoordig heb je van die plastic dingen onderin de kast waar je een 80mm fan in kan klikken.. ik heb uit een oude kast ook zon ding alleen dan van ijzer(weet ik veel) waar je de fan opschroeft en ik schuif hem voorzichtig tussen de 2e (van boven) cd rom speler en de lege bays in, klemt goed en zit zo vast als een huis.
ik heb is zitte kijken en ik denk dat ik het ga bevestige met tyrips(of hoe je het ook spelt) ik denk dat dat wel lukt. ik ga vanavond is kijken, thnx voor de tip

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik heb ook een h600b kast en bij het opstarten van de pc maakt de casefan zo'n gigantische herrie. Het is net een grasmaaier en als windows opgestart is, stopt dat geluid, iemand ook ervaring hiermee? Heeft iemand daar een oplossing voor?

• X-G
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07-2024

X-G

Yeah.

Hann1BaL schreef op 18 januari 2004 @ 13:34:
Ik heb ook een h600b kast en bij het opstarten van de pc maakt de casefan zo'n gigantische herrie. Het is net een grasmaaier en als windows opgestart is, stopt dat geluid, iemand ook ervaring hiermee? Heeft iemand daar een oplossing voor?
Kijk eens of ie niet vies is of zo.
Dat doen ze meestal als er veel vuil op zit, of in de lagers zit.

ff om nog op de oude berichten in dit topic te antwoorden: ik had toevallig net mijn casefans uitstaan (had ik niet in de gaten, zijn zo stil als ze op 5V draaien). Blijkt opeens dat mijn CPU 65 graden was, en mijn case 50.
Even de fans op 12V gezet, en t was weer allemaal normaal :P
Het heeft dus wel veel nut, casefans.

[ Voor 28% gewijzigd door X-G op 18-01-2004 13:41 ]

ToyzBuilder YouTube - Gratis Bitcoin Verdienen

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:45
mdj84nl schreef op 22 oktober 2003 @ 23:13:
Aopen voeding van 300/350/400Watt kopen, die heeft het zeker :) En nog kleuren Leds erin ook :P

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:06
:(, mijn aopen 300W niet hoor

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Pagina: 1