Booten vanaf RAID 1 array

Pagina: 1
Acties:

• real_jd
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

real_jd

Go ahead punk... Make my day!

Topicstarter
Het is mij totnogtoe niet gelukt om te booten vanaf een RAID 1 array. Ik wil booten vanaf een extern raid-pci kaart van Q-tec. Volgens de website van de fabrikant is dit niet mogelijk aangezien er niet vanaf raid-partities kan worden geboot, maar een zoekje in de search bracht me aan het twijfelen over dit standpunt.

Wie kan me verder helpen hiermee...

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:55

jotheman

Was like that when I got here!

Bootvolgorde van je BIOS laten beginnen met SCSI.

I see dead pixels...

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-03 21:15

DarkSide

theres no place like ::1

je zou gewoon van een raid partitie moeten kunnen booten.
Ik doe dat ook. Raid 0 welliswaar, maar dat maakt niets uit.
Maar, zoals jotherman al zei, je moet idd van scsi device booten.
Dus ff de bios in.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je systeem boot van de eerste actieve primaire partitie die de BIOS in de bootvolgorde tegenkomt :) Ga dus de genoemde punten na.

• real_jd

real_jd

Topicstarter
Zou de fabrikant het dat misschien beweren omdat het een pci-kaart is? Hier heb ik trouwens deze bewering gevonden: http://www.qtec.info/service/support/faq.htm?artnr=13237

• MrLee
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-03 04:53
Misschien bedoelen ze in DOS mode? Anyway, ik heb een no-name kaartje met dezelfde chipset, en ik boot ook gewoon vanaf RAID 1 ... maar zoals de heren hierboven ook al zeggen; First Boot Device = SCSI :)

[ Voor 2% gewijzigd door MrLee op 18-10-2003 20:34 . Reden: RAID bedoel ik dan :p ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

real_jd schreef op 18 October 2003 @ 20:31:
Zou de fabrikant het dat misschien beweren omdat het een pci-kaart is? Hier heb ik trouwens deze bewering gevonden: http://www.qtec.info/service/support/faq.htm?artnr=13237
Wellicht is het een kaart zonder onboard BIOS. Dan kun je inderdaad niet vanaf die kaart booten. Iets soortgelijke heb ik met mijn oude SCSI (geen RAID) kaartje. Hij werkt perfect maar bij gebrek aan BIOS kan ik er niet van booten.
RAID heeft er op zich niks met te maken. Ik heb zelf een QTec S-ATA kaart met 2 disks in RAID 0 en dat werkt perfect.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

real_jd schreef op 18 October 2003 @ 20:31:
Wat daar staat is dat de array pas bootable is op het moment dat de drivers zijn geïnstalleerd.
Can a RAID drive be used as BOOT drive? No. The RAID controller needs driver from OS for proper functionality.
Kortom..... aan de slag.

[ Voor 16% gewijzigd door Guardian Angel op 18-10-2003 20:36 ]

ARME AOW’er

• real_jd

real_jd

Topicstarter
ok, ga direct alles nog eens proberen.

• DarkSide
  • Laatst online: 18-03 21:15

DarkSide

theres no place like ::1

Ik heb ook een PCI kaart. En daar kan ik gewoon van booten.
Vindt het ook raar dat het niet kan.
Verder vindt ik dat je RAID RIAD noemen ook niet ok. Maar dat terzijde.
Je OS heeft idd een driver nodig. Maar die installeer je bij de installatie van het OS.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Stewie!
  • Laatst online: 13:21

Stewie!

Keen must die!

Die kaart die jij hebt (kostte zeker 30 euro he :) ), is meer een software matige raid dan een echte hardware raid. Heb je gezien wat er op de printplaat zit? Zowat niks, is puur om 2x ide mogelijk te maken, voor de rest is de raid software matig

Van de fabrikant:
It is also advised by for instance Microsoft to boot the system on small HDD and use RIAD system for all data / other applications
:D :Y)

[ Voor 28% gewijzigd door Stewie! op 18-10-2003 20:51 ]

Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

DaMorpheus schreef op 18 October 2003 @ 20:50:
Die kaart die jij hebt (kostte zeker 30 euro he :) ), is meer een software matige raid dan een echte hardware raid. Heb je gezien wat er op de printplaat zit? Zowat niks, is puur om 2x ide mogelijk te maken, voor de rest is de raid software matig
We hebben niet allemaal geld in overvloed om bijv. een dure Promise of een nog duurder merk controller te kopen. De TS is er blij mee en ik ben er van overtuigd dat hij heel goed weet dat er kwalitatief betere hardware te krijgen is.

Daarnaast is het niet echt vriendelijk de hardware van de TS af te kraken, een beetje Tweaker onwaardig. :(

ARME AOW’er

• groenewe
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-03-2004
Als het genoemde Q-tec kaartje alleen extra IDE kanalen bevat kan het PC-BIOS er mogelijk/waarschijnlijk direct van booten, maar dit kan resulteren in een Inaccessible Boot Device probleem (Win2K/XP heeft driver nog niet, maar wel nodig om verder te booten). Op een andere controller (intern/MB) en dan de evt. benodigde driver installeren helpt meestal.
Kan booten via het PC-BIOS niet, dan zal de controller een eigen BIOS moeten bevatten, zo niet: Niet bootable.

Edit: Als ik de aangehaalde webpagina's goed interpreteer is booten op zich prima mogelijk, maar niet in RAID configuratie (vanwege klaarblijkelijk alleen software RAID). Bij hardware RAID ziet Windows maar een enkele virtuele schijf en daarvan kun je wel direct booten.

PS. GuardianAngel, over het "afkraken": Ik begrijp dat je uit idealistische overwegingen reageert, niet boos worden, maar misschien is het middel erger dan de kwaal? Eigenrichting levert in het verkeer juist de ongelukken met "hoge kwaliteit" zullen we maar zeggen... Laat de eigen mening maar aan de lezers hier over, die kunnen dat prima denk ik. groetjes
(en iedereen die het hier niet mee eens is knal ik zijn kop eraf!! :( )
(euh, hier ben ik voor behandeld. geen succes gehad. :+ )

[ Voor 14% gewijzigd door groenewe op 19-10-2003 00:09 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

groenewe schreef op 18 October 2003 @ 23:57:
Als het genoemde Q-tec kaartje alleen extra IDE kanalen bevat kan het PC-BIOS er mogelijk/waarschijnlijk direct van booten, maar dit kan resulteren in een Inaccessible Boot Device probleem (Win2K/XP heeft driver nog niet, maar wel nodig om verder te booten). Op een andere controller (intern/MB) en dan de evt. benodigde driver installeren helpt meestal.
Kan booten via het PC-BIOS niet, dan zal de controller een eigen BIOS moeten bevatten, zo niet: Niet bootable.

PS. GuardianAngel, over het "afkraken": Ik begrijp dat je uit idealistische overwegingen reageert, niet boos worden, maar misschien is het middel erger dan de kwaal? Eigenrichting levert in het verkeer juist de ongelukken met "hoge kwaliteit" zullen we maar zeggen... Laat de eigen mening maar aan de lezers hier over, die kunnen dat prima denk ik. groetjes
Geloof dat je met 7 postings nog niet helemaal begrijpt hoe het hier toe gaat. Een eigen mening hebben is prima maar, wat jij noemt, afkraken is niet echt de bedoeling.

Daarnaast geef je ook nog eens niet helemaal de juiste informatie.

Ik heb zojuist mijn oude raid configuratie verwijderd en een kersverse installatie van Windows XP gedaan. Voordat dit kan moeten eerst de benodigde drivers voor de RAID-controller worden geinstalleerd. Dit wijst zich vanzelf. De array is hierna gewoon bootable.

Voordien had ik een bestaande HD met een volledige installatie op een op de IDE-controller aangesloten schijf vanaf die controller op de RAID-Controller gezet. Ook toen vroeg het systeem na de boot om de driver en was installatie verder geen enkel probleem en de 110 GB aan aanwezige bestanden waren er (uiteraard) ook nog. Uiteraard was ook deze array direct bootable.

[ Voor 3% gewijzigd door Guardian Angel op 19-10-2003 00:07 . Reden: typo ]

ARME AOW’er

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:55

jotheman

Was like that when I got here!

groenewe schreef op 18 October 2003 @ 23:57:

Leuk altijd he, nog ff herhalen wat al vaker gesteld is. En een beetje flauw om zo op guardianangel te reageren, want ik vind dat ie helemaal gelijk heeft. Iedereen heeft recht op z'n mening, ook op een forum.

I see dead pixels...

• groenewe
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-03-2004
Tja, da's helemaal waar natuurlijk. IK dus ook hoor :)
En als ik dingen herhaal: Ach, je kunt zo overslaan wat ik schrijf hoor.
Is goedbedoeld, negeren kan altijd.
PS. Dit gaat redelijk offtopic geleidelijk aan, dus ik stop er mee, groetjes.

Edit: GuardianAngel schreef:
>Geloof dat je met 7 postings nog niet helemaal begrijpt hoe het hier toe gaat.

Tja, moet ik toch nog even kwijt: Vind je dit, na het opnieuw gelezen te hebben, zelf ook niet een beetje denigrerend en mogelijk toch niet op zijn plaats? :?
Beste lezer, oordeel zelf maar.

[ Voor 40% gewijzigd door groenewe op 19-10-2003 00:22 ]

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-03 17:17

Beaves

Usque ad Finem

Off-topic? Het gaat nog steeds over booten van een RAID controller en hoe dat in zijn werk gaat, on-topic dus.

Ik kan met mijn Promise TX2000 kaartje (ook op een firmware gebasseerde RAID kaart) gewoon vanaf een RAID 1 config booten, het enige wat je moet doen is zoals al meerde malen gezegd is, in de BIOS "SCSI" als bootdevice kiezen en de driver installeren bij de installatie.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

GuardianAngel schreef op 18 oktober 2003 @ 23:36:
[...]

We hebben niet allemaal geld in overvloed om bijv. een dure Promise of een nog duurder merk controller te kopen. De TS is er blij mee en ik ben er van overtuigd dat hij heel goed weet dat er kwalitatief betere hardware te krijgen is.

Daarnaast is het niet echt vriendelijk de hardware van de TS af te kraken, een beetje Tweaker onwaardig. :(
jezus, wat ben jij hier #$^ aan het doen zeg.
Eerst zeg je dit, waarna je een andere user afkraakt |:(

Daarnaast slaat bovenstaande post van jou nergens op. Ik wijs de TS erop dat die kaart geen harwarematige oplossing is, waardoor hij dus nooit vanaf Raid kan booten. Hoe jij bij die kletskoek van jouw komt, mag Joost weten :? Tweaker onwaardig?? Man, ik leg puur uit waarom ie het niet doet |:(

Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je kan zelfs van software raid 1 booten, dus ik denk dat je van practisch alles firmware raid kaartjes met raid 1 kan booten.

specs

• real_jd

real_jd

Topicstarter
Om aan alle discussie's een einde te maken. Jullie reacties hebben me geholpen en het is inderdaad gelukt om vanaf een Raid 1 array te booten, ondanks dat het een Q-tec is van niet al te veel geld. De opmerking op de website had inderdaad te maken dat het niet werkte, zolang je niet de driver installeerde in de Windows XP installatie. Maar het werkt dus nu prima.

• Marcel Loesberg
  • Laatst online: 30-05-2024
/downtime/ schreef op 18 October 2003 @ 20:34:
[...]

Wellicht is het een kaart zonder onboard BIOS. Dan kun je inderdaad niet vanaf die kaart booten. Iets soortgelijke heb ik met mijn oude SCSI (geen RAID) kaartje. Hij werkt perfect maar bij gebrek aan BIOS kan ik er niet van booten.
RAID heeft er op zich niks met te maken. Ik heb zelf een QTec S-ATA kaart met 2 disks in RAID 0 en dat werkt perfect.
Ehh, dat hang helemaal van je OS af. Met Windows kan het idd. niet en met Linux is het me nog niet gelukt maar met FreeBSD kan ik zelfs van software RAID booten (deze kaartjes zijn eigenlijk software RIAD kaartjes, anders zat er een BIOS op en ging het verhaal van de fabrikant niet op).
Met Linux moet het ook lukken mits je een kernel compileerd die de drivers voor de RAID kaart in zich heeft (niet als module).
Met Windows gaat dit imho idd niet lukken.

HP9000 715/50, 192Mb, 3 x 2Gb, HP-UX 10.20, 21" HP A1097C

• Marcel Loesberg
  • Laatst online: 30-05-2024
Beaves schreef op 19 October 2003 @ 00:22:
Off-topic? Het gaat nog steeds over booten van een RAID controller en hoe dat in zijn werk gaat, on-topic dus.

Ik kan met mijn Promise TX2000 kaartje (ook op een firmware gebasseerde RAID kaart) gewoon vanaf een RAID 1 config booten, het enige wat je moet doen is zoals al meerde malen gezegd is, in de BIOS "SCSI" als bootdevice kiezen en de driver installeren bij de installatie.
De promise TX2000, waar ik er ook een paar van heb, heeft een BIOS waarin je de arrays onafhankelijk van het OS kunt opzetten en recoveren. Hierdoor kan je er ook van booten. Veel van de goekopere kaartjes, zoals ook de Adaptec 1200A waar ik er ook een paar van heb, werken net iets anders (je kunt nog wel in een soort van BIOS je arrays opzetten) waardoor je er in het geval van Q-tec mischien niet van kunt booten. Mij is het overigens gelukt maar ik stel me zo voor dat het sterk afhangt van de gebruikte chipset. Ik dacht dat je met een HPT377 niet kunt booten.
Maar wellicht dat het inmiddels wel kan, mischien met XP dat ik nooit geprobeerd heb.

HP9000 715/50, 192Mb, 3 x 2Gb, HP-UX 10.20, 21" HP A1097C

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:29

Mentalist

[avdD]

En nu genoeg geruziëd, help liever de TS ipv. zijn hardware of andere users af te kraken ;)
DaMorpheus schreef op 18 October 2003 @ 20:50:
DaMorpheus schreef op 19 October 2003 @ 11:27:
[...]

jezus, wat ben jij hier #$^ aan het doen zeg.
Eerst zeg je dit, waarna je een andere user afkraakt |:(

Daarnaast slaat bovenstaande post van jou nergens op. Ik wijs de TS erop dat die kaart geen harwarematige oplossing is, waardoor hij dus nooit vanaf Raid kan booten. Hoe jij bij die kletskoek van jouw komt, mag Joost weten :? Tweaker onwaardig?? Man, ik leg puur uit waarom ie het niet doet |:(
Ohja, ik heb ook zo'n kaart van 3 tientjes en typ dit vanaf een raid 1 array, waarvan ook geboot is uiteraard :Y)

Enige significante verschil tussen deze kaartjes van 3 tientjes en Promise/Highpoint kaarten van ~70 euro is dat deze een chip van Sillicon Image hebben, de Sil680A. Maakt dat uit in performance? Vrijwel niets. In betrouwbaarheid? Zover ik weet niet. En b.v. een Abit Hotrod 100 (Highpoint chip) of Promise Fasttrack 100 (Promise Chip) zijn ook firmware based.

Wat betekend dat?

Dat ze alle 3 de CPU misbruiken voor raid. Daarvoor heet het firmware-based.

Zoals al gezegd, om met raid te booten van dergelijke kaartjes moet je kaartje wel een eigen bios hebben en in het bios van die kaart moet je een raid array kunnen maken. Dit is gewoon mogelijk met zo'n kaart van 3 tientjes. Dan stel je daarna in het bios van je mobo in dat er vanaf SCSI oid geboot moet worden (in bepaalde biossen word je kaart ook aangegeven als "HPT37X controller" in geval van een bepaalde Highpoint, bijvoorbeeld, en dan kan je die selecteren om van te booten). En dan moet het in principe gewoon werken. In geval van Win9x/DOS je dan direct aan de slag, een NT based Windows zal echter je kaart al moeten kennen. Dit kan door de kaart eerst "erbij" te zetten in je huidige configuratie (drivers installen) en daarna de HD's pas over te zetten, of door bij de Windows setup de drivers te installeren.

[ Voor 3% gewijzigd door Mentalist op 19-10-2003 15:45 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

W3ird_N3rd schreef op 19 October 2003 @ 15:42:
En nu genoeg geruziëd, help liever de TS ipv. zijn hardware of andere users af te kraken ;)
:(
Nogmaals: ik kraak niet zijn hardware noch een user af :(
[...]

[...]

veel :)
klopt, ik heb t effe opgezocht :)
Waar ik eerder vanuit ging was: op die kaart zitten evenveel proc. chips en nogwat als op de standaard IDE uitbreidingskaart van dezelfde fabrikant. Ik ging ervan uit dus dat die kaart niks hardwarematig aan raid had, dus mijn redenatie ging toen: als de raid puur softwarematig is moet je eerst in je OS zijn voordat die raid werkt en herkent wordt :)

Verder wilde ik deze kaart ook halen, maar dan niet voor mn OS maar voor raid 1 (veilige data).

Vraagje over deze kaart verder:
Als 1 van de HD's kapot gaat, kan deze kaart dan de raid weer herstellen met een nieuwe hd erin (raid 1 dan wel he) ?

[ Voor 56% gewijzigd door Stewie! op 19-10-2003 17:17 ]

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:29

Mentalist

[avdD]

DaMorpheus schreef op 19 October 2003 @ 17:15:
[...]

:(
Nogmaals: ik kraak niet zijn hardware noch een user af :(
Het was een melding in het algemeen, en "Die kaart die jij hebt (kostte zeker 30 euro he :) )" komt toch een beetje neerbuigend over. Verder zeg ik er toch ook niks van?

Ik vraag gewoon aan iedereen en in het algemeen om het een beetje gezellig te houden.
[...]

klopt, ik heb t effe opgezocht :)
Waar ik eerder vanuit ging was: op die kaart zitten evenveel proc. chips en nogwat als op de standaard IDE uitbreidingskaart van dezelfde fabrikant. Ik ging ervan uit dus dat die kaart niks hardwarematig aan raid had, dus mijn redenatie ging toen: als de raid puur softwarematig is moet je eerst in je OS zijn voordat die raid werkt en herkent wordt :)
Er zit ook niks aan hardware raid op. Raid word afgehandeld door de CPU. De kaart/chips op de kaart/bios van de kaart geven de cpu slechts opdrachten. Dat zie je vooral terug in de cpu usage bij gebruik van raid 0.

Echter, doordat raid wel op het niveau draait van de bios op de kaart kan het voor het OS en voor je mobo bios gewoon werken alsof het hardware-raid is. Dat is nou net het verschil tussen een raid opbouwen met b.v. Win2K/XP of met een firmwarebased raidkaart. Als je in Win2K een SW raid array maakt dan zal je nog altijd 2 harde schijven kunnen zien. Als je een raid array maakt met een firmware-based raidkaart dan zal het OS nooit meer dan 1 schijf zien, de array. Werkt volledig transparant (en is bootable).
Verder wilde ik deze kaart ook halen, maar dan niet voor mn OS maar voor raid 1 (veilige data).

Vraagje over deze kaart verder:
Als 1 van de HD's kapot gaat, kan deze kaart dan de raid weer herstellen met een nieuwe hd erin (raid 1 dan wel he) ?
Yup, in geval van een kaart op basis van de Sil680A chip kan je dan SilSFG installeren, waarmee je de status van je raid array bij kan houden. Zodra je een schijf vervangt zal de status van "Current" dan ook vanzelf veranderen in "Rebuilding" ;) (of je duikt bij het opstarten de bios van je kaart in en rebuild daar)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• zimmy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-06-2022
Die sil680A kaartjes werken trouwens uitstekend, ik heb er 2 in gebruik en zowel raid 0 als 1 werken prima. Alleen jammer dat Linux er nix mee kan.
Pagina: 1