[debian] Apache2 en PHP4

Pagina: 1
Acties:
  • 310 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-02 21:07

decramy

root@birdie:~#

Topicstarter
naar aanleiding van dit topique.

Zelf probeer ik op mijn debian woody testing machine apache2 met PHP aan de praat te krijgen.

opzich krijg ik apache2 wel aan de praat, maar daarna het laden van een PHP module lukt niet...

Is er überhaupt al PHP4 ondersteuning in Apache2 via de apt-get??

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:57
http://packages.debian.org :)

huh, staat niet in de packages list nee :?

hm, wel dus: http://packages.debian.org/testing/web/

[ Voor 73% gewijzigd door bredend op 18-10-2003 22:46 ]

• decramy

decramy

Topicstarter
A: apache2 staat er niet bij
B: een evt module voor PHP in Apache2 staat er dus niet bij

Welke dingen moet k installeren wil ik PHP aan de praat krijgen in Apache2??

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

• decramy

decramy

Topicstarter
*schop

De laatste tijd schop ik veel meer in serieuse topics die ik open

• Scharnout
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-12-2025

Scharnout

Meuk

apt-cache search apache2 al geprobeerd

Ik heb zelf namelijk apache2-mtm-nogwat draaiend en dat werkte prima. Probleem bij mij is weer dat hij geen apxs-ondersteuning biedt, wat mij verhinderd om een bepaalde module te bouwen.

And Bob's your uncle ...

• decramy

decramy

Topicstarter
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
less:~# apt-cache search apache2
apache2-common - Next generation, scalable, extendable web server
apache2-dev - Development headers for apache2
apache2-doc - Documentation for apache2
apache2-mpm-perchild - Experimental High speed perchild threaded model for Apache2
apache2-mpm-prefork - Traditional model for Apache2
apache2-mpm-threadpool - Experimental High speed thread pool model for Apache2
apache2-mpm-worker - High speed threaded model for Apache2
libapache-mod-dav - A DAV module for Apache
libapache2-mod-auth-pam - Module for Apache2 which authenticate using PAM
libapache2-mod-auth-sys-group - Module for Apache2 which checks user against system group
libapache2-mod-macro - Create macros inside apache2 config files
libapache2-mod-python - An Apache module that embeds Python within the server
libapache2-mod-python-doc - An Apache module that embeds Python within the server
libapache2-mod-python2.2 - An Apache 2 module that embeds Python 2.2 within the server
libapache2-mod-python2.3 - An Apache 2 module that embeds Python 2.3 within the server
libapache2-mod-security - Tighten the Web application security for Apache 2.x
libapache2-mod-xslt - An apache2 module that does on-the-fly XSLT processing
libapache2-svn - Apache modules for Subversion - in development, alpha
libapr0 - The Apache Portable Runtime
libapache2-mod-webapp - Apache 2.0 connector for the Tomcat servlet engine

ik zie nergens PHP staan...

zelf had ik de prefork versie geprobeert, maar hier krijg ik PHP4 niet aan de praat. De module kan ie niet vinden...

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:58
PHP 4 werkt (nog) niet lekker met Apache 2. Wil je php gaan gebruiken kun je het beste gewoon nog versie 1 gebruiken van apache. Heb hier ook een flinke tijd mee lopen klooien.

• decramy

decramy

Topicstarter
waar kan ik lezen waneer het wel mogelijk is??

apache1 loopt namelijk tijdens de install vast :(

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
wat denk je van apache.org en php.net ?? Of wil je weten wanneer het in unstable komt... wat dat is gewoon veel apt-get update en apt-get upgrade doen... overigens kan het niet lang meer duren denk ik.... uiteraard doen eerst de standaard installs het, dus vanaf een tar.gz en dan pas de packages

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-02 21:41
PHP4 + Apache 2 werkt in de meeste gevallen goed... er zijn inmiddels al redelijk veel productieservers die deze combi draaien.

Widexs gaat ook binnenkort over naar Apache2 dus dat lijkt me een goede indicator dat het goed werkt.

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
wat is nu eik het verschil tussen Apache en Apache2 ??
dat is mij nog niet helemaal duidelijk.. :(

Verwijderd

gupje schreef op 22 October 2003 @ 01:37:
wat is nu eik het verschil tussen Apache en Apache2 ??
dat is mij nog niet helemaal duidelijk.. :(
www.apache.org :/

http://httpd.apache.org/ om precies te zijn

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2003 01:45 ]

• decramy

decramy

Topicstarter
Maar ik weet nu nog steeds niet WAAR ik kan zien dat PHP4 en APACHE2 met elkaar kunnen draaien in de apt-list...

ik kan wel iedere week even gaan kijken op http://packages.debian.org maar daar staat niet duidelijk bij dat PHP4 met apache2 KAN draaien.
Nu staat er wel dat apache-common nodig is. Als dit in apache2-common veranderd, zou het dan mogelijk zijn??

HOE kan ik zien dat PHP met apache2 kan draaien??

• cdgrit
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-01-2025
Apache2 en PHP4 draaien prima samen hoor. Ik draai het al tijden zonder problemen op m'n Debian Server.

Je kunt ze beide denk ik beter zelf compileren. Via apt-get zijn ze stable nog niet beschikbaar. Hier staat een simpele uitleg.

Originele startpagina - Stadindex.nl

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als je apache 1.3.x draait wordt de libphp4.so gewoon in /usr/lib/apache/1.3/ gedumpt, gebeurt niet hetzelfde met de apache2 versie?

En als je het idee hebt van niet kan je altijd nog een origineel van www.php.net trekken en die ouderwets en met het handje installeren enzo :).

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-02 21:41
Je kan dus vanaf Apache 2 PHP alleen nog als DSO gebruiken? Dus niet meer direct gecompileerd in Apache? :?

http://www.php.net/manual/nl/install.apache2.php

• decramy

decramy

Topicstarter
Roelant schreef op 22 October 2003 @ 10:39:
Als je apache 1.3.x draait wordt de libphp4.so gewoon in /usr/lib/apache/1.3/ gedumpt, gebeurt niet hetzelfde met de apache2 versie?

En als je het idee hebt van niet kan je altijd nog een origineel van www.php.net trekken en die ouderwets en met het handje installeren enzo :).
ik heb met:
code:
1
LoadModule php4_module /usr/lib/apache/1.3/libphp4.so

de 1.3 mod proberen te laden, maar dan krijg je:
code:
1
2
3
4
less:~# /etc/init.d/apache2 restart
Restarting web server: Apache2Syntax error on line 2 of /etc/apache2/mods-enabled/php4.load:
Invalid command 'LoadModule:', perhaps mis-spelled or defined by a module not included in the server configuration
less:~#

Verwijderd

Euh ... Je wil een module laden van apache1 die in een apache1 module dir staat terwijl je apache 2 draait ??

Misschien toch eens beter die link van MetHod bekijken
Edit your httpd.conf to load the PHP module. The path on the right hand
side of the LoadModule statement must point to the path of the PHP
module on your system. The make install from above may have already
added this for you, but be sure to check.

For PHP 4:

LoadModule php4_module libexec/libphp4.so

• decramy

decramy

Topicstarter
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
less:~# cat /var/lib/dpkg/status |grep "Package: php4"
Package: php4-cgi
Package: php4-pear-log
Package: php4-gd2
Package: php4-imap
Package: php4-ldap
Package: php4-mysql
Package: php4
Package: php4-pear
less:~# updatedb;locate libphp4.so
/usr/lib/apache/1.3/libphp4.so

zoals je kunt zien, heb ik op m`n debian-bak php4 geinstalleerd via de apt-get.
ook heb ik apache2 geinstalleerd.

Ik probeer nu deze PHP4 installatie te laten draaien op apache2.
Verwijderd schreef op 26 October 2003 @ 22:50:
Euh ... Je wil een module laden van apache1 die in een apache1 module dir staat terwijl je apache 2 draait ??

Misschien toch eens beter die link van MetHod bekijken

[...]
het is de enige libphp4.so die ik op m`n sys heb staan!

[ Voor 28% gewijzigd door decramy op 27-10-2003 16:53 ]

Verwijderd

Ik wil eigenlijk dit topic nieuw leven inblazen, Debian Sid is nu eindelijk zover dat ze via apt-get een php4 module meeleveren voor apache2. Maar nu is het zo dat je daarmee geen mysql verzoeken kunt plaatsen. Is een strijd tussen mysql en php nog steeds gaande en hoelang gaat dat nog door :?

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:18
Misschien even php4-mysql installeren?

Wat betreft de licentie strijd, stond pas op de FP dat MySQL toestemming aan het PHP team heeft gegeven om het te blijven bundelen.

[ Voor 64% gewijzigd door Jelmer op 31-03-2004 19:07 ]

Verwijderd

Jelmer schreef op 31 maart 2004 @ 19:06:
Misschien even php4-mysql installeren?

Wat betreft de licentie strijd, stond pas op de FP dat MySQL toestemming aan het PHP team heeft gegeven om het te blijven bundelen.
Wat is dat nu voor stomme opmerking, de libphp4.so die als module is meegeleverd heeft geen ingebouwde mysql support weet je wat dat betekent, dat betekent dat de php4 module zonder mysql support is gecompiled!!!!

Daarbij is php4-mysql alleen geschikt voor apache 1.

Dus ik zal het nogmaals vragen, weten mensen hier meer van???

• decramy

decramy

Topicstarter
in de tijd dat ik heb geklooit met apache2 ben ik er wel enhousiast over geraakt...
Zodra MySQL dus ook werkt, stap k over op apache2

maar als je nu een <? phpinfo(); ?> doet, staat er dan in de Configure Command geen mysql??

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-02 16:51
"apt-get install php4" werkte bij mij gewoon (na 100miljoen pogingen en fouten).

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-02 09:33
kijk hier eens :*)

Als je erop kickt is zelfbouw het antwoord en afwachten op de echte testing/stable release. (misschien staat ie bij unstable ... wil het niet eens weten eigenlijk)

Een site die je op weg helpt om gewoon PHP erbij te zetten is: Apache 2 and PHP. Kan je zelf de laatste PHP erop zetten en genieten :*)

offtopic:
Stond gewoon onderaan (helemaal onderaan) op php.net hoor :p

• decramy

decramy

Topicstarter
zie je die 2 haakjes ([ en ])??
wat staat daar tussen? juist ja, debian. Betekend dat we t willen oplossen via apt!
waarom zou je iets zelf maken als debian een _GEILE_ package manager heeft?

Verwijderd

LinuX-TUX schreef op 31 maart 2004 @ 23:59:
kijk hier eens :*)

Als je erop kickt is zelfbouw het antwoord en afwachten op de echte testing/stable release. (misschien staat ie bij unstable ... wil het niet eens weten eigenlijk)

Een site die je op weg helpt om gewoon PHP erbij te zetten is: Apache 2 and PHP. Kan je zelf de laatste PHP erop zetten en genieten :*)

offtopic:
Stond gewoon onderaan (helemaal onderaan) op php.net hoor :p
Ik heb al jaren unstable hoor, en een module wordt wel meegeleverd door debian. Ik heb ook al liggen klagen in 1 van de IRC kanalen van debian en daar werd mij verteld dus dat door de conflicten tussen php en mysql het niet standaard er in zat.

Verwijderd

http://www10.brinkster.com/ssruprai/comphp.asp

De perfecte tutorial. Wel vanaf source, maar dan heb je meteen de meest recente versies. Ik gebruik hem zelf vaak. Ik lees, dat je via apt-get wilt doen maar dan heb je toch verouderde versies. Dan zou ik voor de nieuwste gaan en from scratch bouwen

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2004 16:41 ]

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-02 09:33
Verwijderd schreef op 01 april 2004 @ 11:48:
[...]

Ik heb al jaren unstable hoor, en een module wordt wel meegeleverd door debian. Ik heb ook al liggen klagen in 1 van de IRC kanalen van debian en daar werd mij verteld dus dat door de conflicten tussen php en mysql het niet standaard er in zat.
Ben niet zo'n unstable liefhebber, gewoon om de naam :) Noem het maar discriminatie, ik wil gewoon stabiliteit hebben. (heb nu al af en toe dat ik het ene pakketje niet kan installeren omdat de ander geforceerd zonder dependencies is gedaan en gewoon werkt :( heel vreemd, maar daarom dus)

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:47
Ik draai Debian, en heb onderhand wel geleerd om zo'n beetje alles from source te compileren; apt-get is geloof ik na de vorige eeuw nietmeer geupdate ofzo. De meeste packages zijn zó oud... doe mij de nieuwe maar met nieuwe features enzo. M'n servers zijn nog nooit gecrashed :)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-02 17:13

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik kick hem ook even.

Ik ben nu aan het testen met Apache 2 op mijn debian bak en wil perchild gaan gebruiken.
Zo kan je per virtualhost aangeven onder welke gebruiker hij alles moet uitvoeren.
Ok, leuk :)

Dus ik vrolijk:
code:
1
2
3
apt-get install apache2-common
apt-get install libapache2-mod-php4
apt-get install apache-2-mpm-perchild

Nu wil dat gekke management systeem van debian php4 er af gooien als je per child er op zet!? en ik wil juist de php onder de eigen gebruiker uitvoeren...

Ik wil erg graag van het package managemenbt systeem gebruik maken, zo kan je snel extra modules voor php installeren, in plaats van de hele tijd bezig zijn met compilen en welke libaries je allemaal nodig hebt om iets aan de praat te krijgen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
backup:/etc/apache2# apt-get install apache2-mpm-perchild
Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
The following packages will be REMOVED:
  apache2-mpm-prefork libapache2-mod-php4
The following NEW packages will be installed:
  apache2-mpm-perchild
0 upgraded, 1 newly installed, 2 to remove and 0 not upgraded.
Need to get 0B/209kB of archives.
After unpacking 3154kB disk space will be freed.
Do you want to continue? [Y/n]

Iemand een idee?

[ Voor 24% gewijzigd door Snow_King op 03-06-2004 17:37 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:58
van http://simon.incutio.com/archive/2004/03/31/phpAndApache2 :
In my experience, Apache 2 Prefork and PHP 4.3 are stable. I'm really impatient for PHP to be suitable for the Perchild MPM though, as you can then run PHP scripts under a different user for each virtual host using the AssignUserID directive.

Jim Dabell - 31st March 2004 10:42 - #

Jim --

Read the posting again. It's not PHP that's unsuitable for the Perchild MPM. It's the libraries you've linked into PHP. If all your third-party libraries are thread safe, then you can safely use the Perchild MPM. (Or, you'll at least uncover valid PHP threading bugs.)

Adam Trachtenberg - 31st March 2004 16:29 -

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Hmm, wel vervelend dat ze dan de php module verwijderen van je systeem..

Er wordt daar gezegt dat er helemaal geen duidelijke bewijzen zijn dat er iets instabiel is..

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:58
Debian linkt enorm veel dingen in PHP, en het grootste deel ervan is niet bewezen threadsafe. Is dan ook niet vreemd dat als jij een threaded worker neemt voor apache, dat je dan geen PHP kunt gebruiken. PHP4 is gebouwd tegen de worker-mpm van apache. Als jij een threaded versie installeert, conflicteert ie met de worker-mpm en wordt PHP4 dus ook verwijderd.

Overigens zou je wel PHP als cgi binary kunnen gebruiken, maar of je daar zo blij mee moet zijn :|

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Nee, als CGI lijkt me niets, je kan dan geen .htaccess bestanden gebruiken enzo en het scheelt er in performance

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:47
Gewoon zelf compileren, is zo gedaan, scheelt heel veel tijd.

Toch ben ik terug naar apache 1.3 gegaan, en wel vanwege de ondersteuning: Modules als mod_trottle (niet voor 2.x) en mod_watch (telt dubbel als je download accelerator gebruikt) werken dus niet goed.

"tis offtopic, maar als iemandnog een goede vervanger weet...

Voor zover ik weet gebruiken webalizer & andere log analyzers het log om file downloads te zien waardoor de grootte niet klopt.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

mod_throttle gebruik ik niet, net zoals mod_watch.

Dus dat wordt lekker php zelf compilen :)

• decramy

decramy

Topicstarter
maar libapache-mod-php4!

Zelf was k eigenlijk alweer van apache2 afgestapt, maar ik denk zomaar dat ie nu weer es naar beneden wordt getrokken ;)

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik ben nog gaan testen, maar perchild gaat niet lekker met php, krijg hier steeds time-out of hele langzame pagina's.

Wel erg balen, wil graag de php onder de eigen gebruiker uitvoeren.

[ Voor 28% gewijzigd door Snow_King op 20-06-2004 14:06 ]

Verwijderd

offtopic:
pierre-oord schreef op 02 april 2004 @ 09:25:
Ik draai Debian, en heb onderhand wel geleerd om zo'n beetje alles from source te compileren; apt-get is geloof ik na de vorige eeuw nietmeer geupdate ofzo. De meeste packages zijn zó oud... doe mij de nieuwe maar met nieuwe features enzo. M'n servers zijn nog nooit gecrashed :)
Als jij misschien niet weet (of de moeite genomen hebt om het uit te zoeken) hoe een distributie in elkaar steekt, kan je beter gewoon geen uitspraken doen. Wat je nu zegt is gewoon klinklare nonsens namelijk (en dat is niet de eerste keer dat je dat gebeurt (een uitspraak doen die niet klopt, zonder te vermelden dat je niet zeker bent van je zaak)).

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2004 21:49 ]

Pagina: 1