[MSI] Garantieafhandeling

Pagina: 1
Acties:

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08 04:53

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Ik heb een vraag, namens een neefje van mij (zit niet op GOT)

Hij had bij Fascom iets minder dan een jaar geleden een MSI mobo, AMD Duron met Coolermaster cooler en Samsung DDR gekocht. Zij hadden dit voor hem kant en klaar geleverd.

6 weken geleden, ging zijn PC opeens niet meer aan, ik van alles en nog wat gezegd wat die moest testen, uiteindelijk kwam ik tot de conclusie (bijna 100% zeker) dat het mobo deffect was.

Hij terug naar de winkel, zij zouden dit ook nog testen en als het kapot zou zijn zou het opgestuurd worden. Hij had dus nog gewoon garantie (binnen de 12maanden)

Even een quote omtrent garantie van MSI producten zoals vermeld op de Fascom site:
Garantie:
2 jaar vanaf productie datum

Procedure:
1) klacht kort samenvatten
2) Garantie afhandeling gaat via Fascom filialen
3) RMA nummer wordt door fascom aangevraag bij leverancier
4) Vervolgens wordt de defecte hardware opgestuurd naar de leverancier.
5) Reparatie doorlooptijd is afhankelijk van leverancier !

Contacht informatie:
Tel: 010-2400712
fax:
email: info@fascom.nl
Support link:
6 weken gewacht! (wat naar mijn idee GEEN redelijk termijn is), Mobo zou opgestuurd zijn naar Taiwan oid :? en ze zouden hem gemaakt hebben... (ik heb daar nog nooit van gehoord dat mobo's gemaakt zouden kunnen worden)

Maar hij kreeg dus een mobo terug (zelfde type) en na installen van de hardware werkte het nog steeds niet (melde mijn neef), Ik zei dus check de serial van het product met dat van op je bon (misschien had die namelijk helemaal niet een ander mobo gekregen wat in de eerste instantie was beloofd). Maar er stond geen serial op de bon. Maar hij merkte op dat deze absoluut niet nieuw was en niet zijn mobo (gameport bijvoorbeeld was beetje versleten terwijl hij die nooit had gebruikt).

Daarnaast heeft hij ook verzendkosten moeten betalen :?

Ik bel dus die shop link op! en naja ze willen mij gewoon niet helpen... ze blaten maar met de algemene voorwaarden (terwijl naar mijns inzicht de wet altijd boven deze voorwaarden staat ;) ) En ook staan er GEEN algemene voorwaarden op de website alleen de garantiebepaling van de verschillende producten.

Waar ik dus mee zit, is het feit dat hij binnen de garantieperiode verzendkosten heeft moeten betalen, terwijl ik van mening ben dat wanneer je een overeenkomst gaat met een winkel zij verantwoordelijk zijn voor de afhandeling en niet de klant.

Daarnaast 6 weken wachten is NIET normaal, zeker als je sterk afhankelijk bent van dit product en ook geen tijdelijk vervangend product krijgt.

Ook ben ik van mening dat wanneer een product niet voldoet binnen de garantieperiode dat ze gewoon gelijk een nieuw product moeten geven en anders geld terug.

Ik heb ook nog melding gemaakt over het feit dat hij een RMA heeft teruggekregen van een ander persoon, maar volgens hen is dit normaal :? omdat ze in Taiwan oid, MOBO's maken en dan gewoon een gemaakt exemplaar sturen naar de klant! NOU DAT GAAT ER BIJ MIJ ECHT NIET IN!

(na testen in een andere case blijkt het wel te werken, het is dus maar de vraag of in de 1e instantie het mobo dus ook deffect was en de winkel dit wel getest heeft alvorens op te sturen)

Wat ik dus wil weten of dit MAG volgens de wet, en of bepaalde algemene voorwaarden altijd kunnen gelden boven wetsregels

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat ze een andere toesturen mogen ze wel doen, 6 weken wachten is redelijk lang maar komt voor.
Maar dat het niet werkt is slordig en verzendkosten mogen ze volgens mij ook rekenen :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je krijgt gewoon een geriviseerd exemplaar terug, of dit je eigen is, of dat van iemand anders, maakt geen drol uit. Van Norrod heb ik wel gehoord dat het 6-8 weken kan duren, dus wat dat betreft is het geen bullshit dat het lang zal duren.

Meestal is het een elco die verrot is of een chipje die doorgefikt is op MSI borden, repareren van die dingen is IMHO maar heel simpel, dus een spliksplinternieuw bord krijg je idd niet. (heb zelf laatst nog elco's vervangen van een MSI K7TTurbo, kosten waren 1,90 euro en een kwartier werk, altijd handig, een school die je die dingen tegen kostprijs levert :))

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Maar dat het niet werkt is slordig en verzendkosten mogen ze volgens mij ook rekenen
ben geen juridisch expert maar volgens mij niet. Garantie houd volgens mij nog altijd een kosteloze reperatie in. Pas na de garantieperiode mag men een deel van de kosten aan de klant in rekening brengen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Zover ik weet namelijk mag je bij cosumentengoederen verwachten dat een product binnen 3 weken vervangen is, voldoen zij niet aan deze eis dan kan je als consument (zover ik weet) een nieuw product eisen of je geld terug (geldt ook voor wanneer een product niet aan jouw eisen voldoet).

De winkel beweerde dus dat ze verzendkosten kunnen vragen na 6 maanden :? nou volgens mij is dat pas wanneer de winkelgarantie voorbij is en je alleen nog fabrieksgarantie hebt...

En als je iemand anders zijn RMA terugkrijgt, lijkt mij ook niet echt handig, aangezien elk product een officieel serial# heeft... en daarnaast wie weet hoe oud dat andere MOBO wel niet is en is dus alleen maar nadelig voor de klant. Garantie is gebonden per product en per ser#. anders kan een winkelier ook nog achteraf beweren dat het product niet uit zijn winkel komt en hij geen garantie hoeft te verlenen

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Een ding weet ik wel, Fascom is niet soepel wat betreft garanties etc. Kan er bijna een boek over schrijven. Die zaak staat niet meer in mijn geheugen. Tja, verz. kosten mogen ze in rekening brengen, de een doet dat wel, de ander niet.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik bel dus die shop link op! en naja ze willen mij gewoon niet helpen...
Waarom bel je gelijk link op? Waarom bel je niet eerst gewoon normaal op en doe je je verhaal? Kwaad worden kan altijd nog namelijk.

Ik werk in een computerzaak en als iemand mij gelijk kwaad opbelt werkt dit niet echt in het voordeel van de klant. Omdat dat mij niet echt motiveert. En dat is bij de meeste mensen zo.

Voorbeeldje: Iemand die weinig van computers weet belt mij op dat het kloteding het niet doet en dat ik hem een klote product heb geleverd. Dan denk ik meteen: Zak maar in de prut. De harde schijf blijkt gecrasht. Ik schroef er voor garantie een verse schijf in, doe een herinstallatie, en doe niet eens een poging de data te recoveren. Ja meneer dat kan gebeuren, pech, moet je maar backuppen.

Diezelfde meneer belt mij op en doet zo zijn verhaal: Ik start vanmorgen mijn computer op en hij doet het niet meer. Ik heb hem heel hard nodig en er staat veel belangrijks op. Zou je er even naar willen kijken? Dan zeg ik: uiteraard, breng maar langs. Ik schroef er een verse schijf in, probeer zo goed en kwaad als het gaat de data terug te halen, en lever hem de volgende of dezelfde dag weer af. Iedereen weer blij.

Ik heb zo'n hekel aan mensen die er bij voorbaat al vanuitgaan dat je ze probeert te tillen. Als je het dan niet vertrouwt waarom kom je hier dan überhaupt denk ik dan.

Dan het verhaal van de TS. Natuurlijk kunnen ze iets beter service verlenen dan wachen tot het bordje terug is van MSI. Dan kun je inderdaad wachten tot de kerst ofzo. Maar mijn point blijft: Als je vriendelijk blijft kom je het verst.

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:17

Duinkonijn

Huh?

dual-zip schreef op 18 October 2003 @ 13:47:
[...]

ben geen juridisch expert maar volgens mij niet. Garantie houd volgens mij nog altijd een kosteloze reperatie in. Pas na de garantieperiode mag men een deel van de kosten aan de klant in rekening brengen.
ja en nee. voor bepaalde onderdelen geld een afschrijving periode.
b.v. als je vorig jaar een 52 speed cd writer kocht en deze is nu defect.
vervolgens ga je naar de winkel en daar krijg je direct een nieuwe.
dan kunnen ze daarvoor wel een vergoeding vragen. immers
je cd speler was al aan het slijten en de nieuwe is dat nog niet.
op dat punt geld die vergoeding.

heb opzich der nog geen problemen mee gehad.
moest wel 1x montage kosten betalen(voor een SB16). maar toen had ik gelijk een uitgebreidere versie

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 13:10

Croga

The Unreasonable Man

* Croga is weer eens verbaast over de onwetendheid op gebied van consumentenrecht....

1. Nee, binnen de garantie periode mag men GEEN verzendkosten vragen. Men is binnen deze periode verplicht het artikel binnen een redelijke termijn, kostenloos te herstellen.

2. Nee, als men het artikel vervangt voor iets beters mag men daar GEEN kosten voor in rekening brengen. De winkel maakt de keuze om iets beters terug te leveren, echter heeft de winkel zich nogsteeds aan regel 1 hierboven te houden.

- 6 weken is inderdaad GEEN redelijke termijn. Het gaat hier om een cruciaal onderdeel van de PC. Als het 6 weken duurt, dan dient men een vervangend artikel te leveren ter overbrugging.

- Dat in de algemene voorwaarden staat dat de tijd afhankelijk is van de leverancier is ten allen tijde onzin. Je hebt geen overeenkomst met de leverancier, je hebt een overeenkomst met de winkel. De winkel is verantwoordelijk voor de reparatie, niet de leverancier. De winkel heeft zich dus ook aan regel 1 te houden, en kan zich nooit verschuilen achter hun leverancier.

En als wij, De Consument, dit allemaal wat beter zouden weten, zouden er heel wat minder louche winkels, zoals deze Fascom, rond waren in Nederland.....

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Thnx Croga, dan had ik 't toch bij het juiste eind aan de tel met Fascom

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Croga schreef op 19 oktober 2003 @ 15:09:
* Croga is weer eens verbaast over de onwetendheid op gebied van consumentenrecht....

1. Nee, binnen de garantie periode mag men GEEN verzendkosten vragen. Men is binnen deze periode verplicht het artikel binnen een redelijke termijn, kostenloos te herstellen.

2. Nee, als men het artikel vervangt voor iets beters mag men daar GEEN kosten voor in rekening brengen. De winkel maakt de keuze om iets beters terug te leveren, echter heeft de winkel zich nogsteeds aan regel 1 hierboven te houden.

- 6 weken is inderdaad GEEN redelijke termijn. Het gaat hier om een cruciaal onderdeel van de PC. Als het 6 weken duurt, dan dient men een vervangend artikel te leveren ter overbrugging.

- Dat in de algemene voorwaarden staat dat de tijd afhankelijk is van de leverancier is ten allen tijde onzin. Je hebt geen overeenkomst met de leverancier, je hebt een overeenkomst met de winkel. De winkel is verantwoordelijk voor de reparatie, niet de leverancier. De winkel heeft zich dus ook aan regel 1 te houden, en kan zich nooit verschuilen achter hun leverancier.

En als wij, De Consument, dit allemaal wat beter zouden weten, zouden er heel wat minder louche winkels, zoals deze Fascom, rond waren in Nederland.....
Helaas is het in de meeste gevallen niet nuttig om er veel tijd in te steken om het op te lossen. Bv. in dit geval die verzendkosten. Nee, je zou het niet hoeven betalen, maar de tijd die het je kost is het gewoon niet waard. (en daarnaast levert het alleen maar extra ergernissen op als je er echt achteraan gaat)

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:56

Piggen

Lekker bakkie

Croga schreef op 19 oktober 2003 @ 15:09:

Echt waar? Mijn Chaintech mobo moet namelijk teruggestuurd worden en als die hele doos opgestuurd moet worden, lijkt me dat niet goedkoop (voor mij)

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Croga kan best gelijk hebben. Maar dan nog; als ze lastig doen heb je wel eem probleem. Je wil dat spul gemaakt hebben, liefst zo snel mogelijk. Dus als ze perse willen dat je het op jouw kosten opstuurt doe je uiteindelijk toch maar.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Qua verzendkosten lijkt me het afhankelijk van het type winkel waar je mee te maken hebt. Als het om een internet-winkel gaat, lijkt opsturen de enige mogelijkheid, maar als die winkel ook gewoon een echte winkel heeft ergens in het land mag je de verzendkosten toch echt mooi zelf gaan betalen, want je kunt hem ook kostenloos komen inleveren dan.

Ik bedoel: anders zou het ook zo zijn dat als je iets in een gewone winkel koopt, en het gaat na 6 maanden stuk, maar je bent verhuisd naar de andere kant van het land, de winkel jouw verzendkosten moet gaan betalen omdat _jij_ uit hun regio verhuisd bent. Dat slaat nergens op natuurlijk...

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

Pagina: 1