Backuppen van je Linux

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Inner354
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Goede middag mensen,

Na een tijdje met linux gespeelt te hebben ben ik ervan overtuigt ,als je het eenmaal onder de knie hebt, het een geweldig besturingssysteem is.

Alleen nu heb ik een vraagje. Ik draai een verse RedHat 8.0 installatie met een aantal tooltjes en nu wil ik er een backup van maken. Alleen komen er nu een aantal vragen bij me teboven:

1. Welke partities moet ik allemaal backuppen? Ik neem aan je swap toch niet? En je boot?

2. Ik denk dat ik hier Ghost voor kan gebruiken, maar zijn er ook nog linux-based programma's hiervoor?

Ik heb even snel op internet gezocht en heb niet veel gevonden (niet dat ik veel gezocht heb mja) en ben toch wel benieuwd hoe jullie dat als gevorderd linux-gebruikers doen ;)

M.v.g.

Henkjan

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-02 12:15
Ik ben niet echt een 'gevorderd Linux gebruiker', maar je moet alle partities behalve swap backuppen. Liefst meteen ook je MBR (Master Boot Record - die heb je nodig om te booten), dat kan met Ghost als je de hele harde schijf backupped (dus ook swap), maar dat is natuurlijk alleen handig als je alleen Linux op die schijf hebt staan. Als je ook windows erop hebt staan moet je gewoon alle Linux partities exclusief swap backuppen.

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Als je inderdaad een hele partitie wilt backuppen: partimage.
Voor een wat flexibelere, minder ruimte vretende oplossing kun je zelf aan de slag met simpele tools als tar en gzip.

Zoef

• _fm
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

_fm

/home, /root, /etc, /opt, /usr/local en /var
en je lijst van geinstalleerde packages
De rest installeer je in geval van nood veel beter even vers.

• Inner354
  • Niet online
Zo hey dat was snel mensen :D Zo te zien is het nog niet zo simpel als je idd nog ergens een windows partition heb zweefen :P Mja ik kom er verder wel uit! Dank je wel.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

[q]Linux issn't just a OS..[/]
Linux isn't just an OS..
:)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Inner354
  • Niet online
Dat staat er ;) Helaas gaat de smoes "Het is al laat" niet op :P Dank u voor de verbetering

Verwijderd

Is er geen backup programma in linux, zoiets als arcserve 2000 ? weet wel dat er een arcserve client voor is..

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-02 11:52
Wat zo jammer is aan Ghost, is dat het in Windows wél lege ruimte weg laat, maar in Linux doodleuk elk leeg stukje schijf meeneemt, en het dus wel een héél echte kopie wordt. 1:1 => Niet leuk bij mijn 80 GB schijf. 8)7

^ Wat hij zegt.

• Inner354
  • Niet online
Nou heb ik nog een vraagje he als we toch bezig zijn :) Als ik bijv. WindowMaker ga installeren dan vraagt ie om 7 pakketjes ofzo (dacht 7 kunnen er meer of minder zijn) Dingen zoals: libPropList, libXpm,etc,etc
Moet je die nou allemaal stuk voor stuk installeren of kan je daar een soort verzamelpakket voor downloaden?

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Inner schreef op 18 October 2003 @ 13:57:
Nou heb ik nog een vraagje he als we toch bezig zijn :) Als ik bijv. WindowMaker ga installeren dan vraagt ie om 7 pakketjes ofzo (dacht 7 kunnen er meer of minder zijn) Dingen zoals: libPropList, libXpm,etc,etc
Moet je die nou allemaal stuk voor stuk installeren of kan je daar een soort verzamelpakket voor downloaden?
Die moet je stuk voor stuk installeren, althans naar mijn weten en onder redhat. Je kunt wel naar apt4rpm kijken.

Andere distros hebben een systeem dat dit soort dependencies zelf kan oplossen, dus dan wordt het automatisch meegeinstalleerd. Debian is er aan, daar het dat tool apt. Ook Gentoo heeft met het portage systeem zoiets, en ik dacht dat urpmi van Mandrake ook zelfstandig dependencies oplost.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-02 21:36

sphere

Debian abuser

Z-Dragon schreef op 18 oktober 2003 @ 13:55:
Wat zo jammer is aan Ghost, is dat het in Windows wél lege ruimte weg laat, maar in Linux doodleuk elk leeg stukje schijf meeneemt, en het dus wel een héél echte kopie wordt. 1:1 => Niet leuk bij mijn 80 GB schijf. 8)7
Oh hrm, ik dacht dat de nieuwe Ghost ook ext2 support had :( zal wel een ander pakket geweest zijn.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Verwijderd

Wat is Ghost? Symantec Ghost?
Toen ik naar 'backup ghost' op Freshmeat zocht vond ik deze:
http://freshmeat.net/projects/partimage
Volgens de omschrijving is het een soortgelijk progje. Wellicht is het wat je zoekt? Zoek anders op FM naar 'backup' daar staan ook (te)veel mogelijkheden.

Op zich kan het met ''dump'' en ''tar''. Hier zijn ook frontends voor. Als je dat gaat doen moet je wel wat meer zelf nadenken. Het hangt er vanaf wat je gebackupped wilt hebben. Alles? Tja, kan. Maar ik zou zeggen: backup je persoonlijke files (/home en /root iig) en brand dit op een schijfje/tape/2de HDD, of probeer Partimage, ziet er imo veelbelovend uit.

• Inner354
  • Niet online
Okeej mensen ! Dank je wel voor de reacties.... heb net weer een nieuwe linux erop gezet met een paar proggies erop en ik ga nu maar is een ghostje maken... Denk dat ik de hele schijf ga backuppen (dus ook met de windows partitie erop) Kost wel veel schijfruimte denk ik (zelfs met compressie aan.. het is een 30 gig schijfje) mjah dan heb je ook wat :P

Groetjes hj!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

_fm schreef op 18 October 2003 @ 13:35:
/home, /root, /etc, /opt, /usr/local en /var
en je lijst van geinstalleerde packages
De rest installeer je in geval van nood veel beter even vers.
Is /var noodzakelijk; ik had begrepen dat je zonder kon?
Je kan meestal grotendeels zonder /var. Ik weet alleen niet precies welke delen nou echt handig zijn om wel te backuppen, dus misschien is heel /var het veiligst, maar dat kreng is vrij groot :/

Ik zou ook aanraden je /boot en /lib/modules te backuppen of je zelfgebakken kernelpackage als je zelfs kernels bakt. Dat scheelt tijd bij het herstellen van je systeem.

[ Voor 18% gewijzigd door Confusion op 19-10-2003 12:53 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• MikeN
  • Laatst online: 20-02 17:03
Confusion schreef op 19 October 2003 @ 12:30:
[...]

Je kan meestal grotendeels zonder /var. Ik weet alleen niet precies welke delen nou echt handig zijn om wel te backuppen, dus misschien is heel /var het veiligst, maar dat kreng is vrij groot :/
Wat iig handig is om te backuppen in /var is de plaats waar eventueel je mail staat (/var/mail ofzo) en eventuele databases van mysql (in /var/lib/mysql by default).

Maar als /var "zo groot" is, zou dat best door de logfiles kunnen komen. Je kan dus ook gewoon heel /var backuppen exclusief /var/log.

Verwijderd

arkeia is een goede Backup prog. voor onder Linux.

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
Waarom doet iedereen zo moeilijk eigenlijk? Wat is er mis met tar?

Rookworst zonder R is ook worst.

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Idd bezurk, ik gebruik persoonlijk ook tar, maar als die persoon nou Ghost zou willen proberen ;)

Ik backupte zelf Windows PC's met Ghost, ik dacht dat Ghost net sector per sector raw dat ding kopieerde. Lijkt me dat je hem zou moeten kunnen forcen om toch maar die partitie te lezen :) Zo niet, tar. Is sowiso een betere keuze: je hebt het toch al en het is makkelijker te gebruiken (shell scriptje is zo geschreven, met fancy menu enzo ;))

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Confusion schreef op 19 October 2003 @ 12:30:
Als je Redhat of Debian draait kan /var backuppen wel handig zijn, in /var staat bij deze 2 distro's namelijk je package-database.

Het enige wat ik persoonlijk zou backuppen is /home en /etc.

Bij het opzetten van een nieuw systeem zet ik Debian weer op, en plaats ik /home terug. Daarna installeer ik de packages die ik nodig heb, en vergelijk, als dat nodig is, de nieuwe /etc files met de oude /etc ..

Maargoed, ik heb ook iets te vaak Debian geinstalleerd de laatste tijd :+

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 October 2003 @ 20:28:
arkeia is een goede Backup prog. voor onder Linux.
Das geen gnu-gratis-meuk... dan maar partimage..

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 October 2003 @ 09:31:
[...]

Das geen gnu-gratis-meuk... dan maar partimage..
Als je de "lite" versie gebruikt is ie wel gratis. Dit is een iets beperkt versie van de volldige. 1 linux server en 2 clients zijn dan mogelijk. Voor meer info moet je natuurlijk op de website kijken.
Op freshmeat.net staan meer projecten/progs waar je mee kan backuppen.

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

lonkhuijzen

100% ADH

Ghost kan prima ext2 en ext3 backuppen en de niet gebruikte schijfruimte weglaten.
Voor reiserfs moet ie wel een 1:1 doen.

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

• Z-Dragon
Toevallig, ik heb alles op Reiser draaien... :9
Toch maar naar Ext3. :Z

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

ik gebruik al enige tijd partimage en dat gaat goed

• tech-no-logical
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-02 15:13
om BezurK even te parafraseren :

"Waarom doet iedereen zo moeilijk eigenlijk? Wat is er mis met rsync?"

ik gebruik 't zelf om een dagelijkse (incremental) mirror te hebben van de 120Mb-schijf in mijn fileserver. werkt, omdat 't incrementeel is, veel sneller dan ghost/dd/partimage (en de disk-layout/geometry hoeft ook niet 't zelfde te zijn). kan ook remote, maar da's met veel data niet echt een optie.

eerst wilde ik een raid1-mirror maken, maar aangezien er legio opties zijn om fouten te maken bij 't rebuilden en dan alsnog al je data kwijt te zijn vond ik dat niet safe genoeg (er zijn veel horror-verhalen te vinden...). mijn rsync-backup is zo ingericht dat de mirror ook bootable is, en dat fs wordt alleen gemount om te rsync-en (en dan direct weer ge-unmount). geeft ook minder kans op fs-corruption.

voor meer info : http://rsync.samba.org

Verwijderd

Je kan met tar, cpio en partimage backups maken.....ik gebruik voor dit soort dingen vaak KNOPPIX.....
Soms is knoppix een stuk beter dan norton ghost en powerquest driveimage. Knoppix heeft namelijk ondersteuning voor die maxtor firewire schijven, en allerlij USB en netwerk stuff. Ghost en pqdi werken met een dos basis, en dan kan je firewire en usb dus wel vergeten.

• Z-Dragon
Nee hoor... Zeker nog nooit opgestart van een originele Norton Ghost 2003 cd?

CD Drivers
USB1.1
USB2.0
Firewire
[noem maar op]

http://www.symantec.nl/region/nl/product/ng_kenmerken.html :)

[ Voor 21% gewijzigd door Z-Dragon op 21-10-2003 18:23 . Reden: Toevoeginkje ]

^ Wat hij zegt.

• Confusion
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

moto-moi schreef op 20 October 2003 @ 09:02:
Als je Redhat of Debian draait kan /var backuppen wel handig zijn, in /var staat bij deze 2 distro's namelijk je package-database.
De installed packages backup ik door "dpkg --get-selections".
Het enige wat ik persoonlijk zou backuppen is /home en /etc.
Ik vind het ook wel fijn om in ieder geval /usr/local/src en mijn 'eigen' gebakken packages (kernel, mplayer) te hebben; dat scheelt een hoop werk... denk ik, want ik heb het nog nooit getest (en ja, ik weet wat ze daarvan zeggen :+).

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Laten we hier eens een centraal linux-backup topic van maken ;)

Volgende situatie:

Ik krijg het bedrijf waarvoor ik weer steeds beter richting de OpenSource gedachtenwereld. Dat wordt nu zichtbaar door de aanschaf van een 2e server die op Red Hat 9 zal gaan draaien. Een eerste reeds aanwezige (redhat 7.3) bak fugneert al als oracle database server (+ wat andere meuk) en nu komt er een Oracle applicatieserver bij (op die nieuwe bak dus)

Toch maar eens tijd om backups te gaan draaien! Daarvoor heb ik partimage gedowned, en daar komt een knelpuntje:

Ik heb de Oracle db geinstalleert op /usr/oracle. Op /usr staat nog wat extra belangrijke meuk. Dus komt het eropneer dat ik gewoon /usr wil backuppen.

Kweste van partimage installen, et viola. Niet dus. Ik ga naar init 1 (ik moet immer /usr unmounten).. en wil partimage draaien.. Dat werk dus niet meer, want partimage heeft libraries nodig die op /usr staan (oei!)....

Heeft iemand opties hoe ik hieromheen komt? Heeft er iemand trouwens ervaring met het scadullen van dit soort acties (lieft icm de andere server)..

Some random backup-info dus graag ;)

Edit: Overigens lijkt ie nu toch een backup te gaan maken van /usr, terwijl deze nog gemount is

edit2: lijkt een zichzelf oplossent probleem te worden. Ik las op ene forum dat je dan aangeraden wordt te remounten in read-only.. weet alleen niet of de libraries dat pikken (neem eigelijk aan van wel)...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2003 12:51 ]

• lvh
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Z-Dragon schreef op 21 oktober 2003 @ 18:18:
Nee hoor... Zeker nog nooit opgestart van een originele Norton Ghost 2003 cd?

CD Drivers
USB1.1
USB2.0
Firewire
[noem maar op]

http://www.symantec.nl/region/nl/product/ng_kenmerken.html :)
Ik weet niet hoe het met de CD zit, maar de floppy (zeker voor NTFS te lezen) is ongelofelijk brak. Ik heb zelf een floppytje gemaakt met Ghost2k3 en NTFS support en die draait echt veel beter.

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik had een tijdje geleden een scriptje gemaakt wat een gecomprimeerde encrypted backup maakt van je complete systeem. Alleen tar, bz2, en gpg nodig.
Dit is gesneden op debian en laat wat niet belangrijke dingen weg.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
#!/bin/sh
# Backup script to compress the entrie filesystem without
# the userdata, logfiles, and encrypt it with a password.
# Use this command in the / directory to restore:
# "gpg --decrypt backup.tar.bz2.gpg | tar xjf -"
backup="/tmp/system_backup.tar.bz2.gpg"
password="secret"
exclude="/proc/* /home/* /.journal /backupdisk/*"

excludefile="/tmp/excluded"
tmpfile="/tmp/backup.temp"
if [ -f "$tmpfile" ]; then
        rm -f "$tmpfile"
fi
echo $backup > $excludefile
echo $excludefile >> $excludefile
echo $tmpfile >> $excludefile
for i in $exclude; do
   echo $i >> $excludefile
done
find / -name .journal >> $excludefile
find /tmp/*  >> "$excludefile"
find /var/cache/apt/archives -type f >> "$excludefile"
tar cjvf "$tmpfile"  --exclude-from "$excludefile"  /  2>&1
echo "$password" | gpg -a -c --passphrase-fd 0 --output="$backup" "$tmpfile" 2>&1 | \
   grep -v "Reading"

if [ -f "$excludefile" ]; then
   rm -f "$excludefile"
fi
if [ -f "$tmpfile" ]; then
   rm -f "$tmpfile"
fi

Een compleet systeem zonder userdata is dan ongeveer 100 Mb (ok ik had niet veel apps geinstalleerd).

• usr-local-dick
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 oktober 2003 @ 11:45:
Ik heb de Oracle db geinstalleert op /usr/oracle. Op /usr staat nog wat extra belangrijke meuk. Dus komt het eropneer dat ik gewoon /usr wil backuppen.
Vraagje waarnaartoe backup je dan? Naar tape?
Ik gebruik hier voor al mijn servers dump/restore.
Je moet wel een aparte database-dump maken voordat je het filesysteem dumpt maar ik neem aan dat oracle ook zoiets heeft?
Overigens heb ik meerdere keren een mysql server gestored door gewoon de filesystemen terug te restoren en de db draaide gewoon weer prima (dus zonder een mysql < mysql.dump etc etc)....

Verwijderd

usr-local-dick schreef op 28 October 2003 @ 15:51:
[...]

Vraagje waarnaartoe backup je dan? Naar tape?
Ik gebruik hier voor al mijn servers dump/restore.
Je moet wel een aparte database-dump maken voordat je het filesysteem dumpt maar ik neem aan dat oracle ook zoiets heeft?
Overigens heb ik meerdere keren een mysql server gestored door gewoon de filesystemen terug te restoren en de db draaide gewoon weer prima (dus zonder een mysql < mysql.dump etc etc)....
Ik ga backuppen naar een gesharde networkdrive... de zooi gaat naar een andere compu, en die zet alles (met andere data) weer op tape....

Oracle kan idd dumps maken, dat doen we nu nog niet, maar kan nog gaan gebeuren. Alleen Oracle is niet het enige dat gebackupt moet worden.

tnx, user-local-dick, daar ken ik wel wat mee denk ik ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2003 16:09 ]

• usr-local-dick
  • Niet online
nog maar even een paar algemene bespiegelingen erachter gooien :)
Backuppen van je complete systeem is altijd het beste. Klaar. Maar dat is meestal te veel data (speciaal voor onze mp3 dudertjes).
Persoonlijk ben ik absoluut niet gecharmeerd van de restore methode waarbij je eerst een systeem moet gaan installeren, dan userland software, en daarna alle systeeem aanpassingen. Ik heb dit een paar keer gedaan en geloof me daar ben je lachend een dag mee bezig. Het is niet moeilijk maar het is gewoon veel te veel werk. Dan kom je er dus achter wat je allemaal weer opnieuw moet aanpassen:
-hostname
-netwerk
-user/groups (die uiteraard andere UID/GID's krijgen bij een nieuwe installatie, wat problemen geeft als je dingen restored)
-dns
-dhcp leases
-cronjobs
-bashrc
-mail config
-alias file
-samba config

En zo zijn er nog tig dingen die je met het handje moet doen.
Vandaar mijn eerder geposte scriptje, als je dit terug zet op een nieuw systeem (laten we er vanuit gaan dat de hele PC stuk ging) dan ben je na de restore weer helemaal up and running.
Behalve de userdata :)
Die moet je op een andere manier backuppen.

• usr-local-dick
  • Niet online
Ik ga backuppen naar een gesharde networkdrive... de zooi gaat naar een andere compu, en die zet alles (met andere data) weer op tape....

Oracle kan idd dumps maken, dat doen we nu nog niet, maar kan nog gaan gebeuren. Alleen Oracle is niet het enige dat gebackupt moet worden.
Omdat al onze servers linux zijn (en ook debian-3.0) doe ik onze 1U servertje met rsync - werkt perfect, weinig data verkeer enzo.
Die rsync werkt zelfs zo goed dat ik de complete root van een van mijn webservers die bij WideXS staat via internet backup naar een andere server :)
Als de server met een tapedrive een windows server is gaat rsync natuurlijk niet lukken, maar daar is dat tar/bz2/gpg script weer goed voor. Dan zit je complete systeem in 1 file. Als je die vervolgens ook nog als ASCII (gpg optie, standaard maakt ie er een binair geval van) wegschrijft heb je een compleet veillig ding.
Als iemand die text file dan opent dan begint die file zoiets als dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
-----BEGIN PGP MESSAGE-----
Version: GnuPG v1.0.6 (GNU/Linux)
Comment: For info see http://www.gnupg.org

jA0EAwMCkj5MOuRfWklgye0hExuLzsHHkzrnVrRFuJAtrGyroc8hnvbUkqI5kzDY
MfBZVm7VfajSKw29zYCJTDQFWHFoxFKsFLO4V70bGI7yobc+LJ61rZf3wolk9ASn
8jQMWAOiaqMQL5JVKxapZoJQxZess5NYmRugDmRu8islmooxYye+W1T+j+4lKUUl
KwX6JIums9gMAhSqJBXooUwVd/wf49M7CPwdrSCtHElvhDKUvirngUPDb1YbinZ+
zSTL/OHZGvUC5H4R83yHv1jWAaaKL7zi/NYBre17WxqkTpQqVMwA114KJakYv7//

Geen touw aan vast te knopen voor de usertjes, maar dit is jouw complete systeem :)

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:10
Ik heb op www.mikerubel.org een mooi script gevonden dat werkt met rsync.
Het update elke X uur je backup en bewaart de vorige paar backups m.b.v. hard-links, zodat het niet veel extra ruimte in neemt.
Deze backups worden dan read-only beschikbaar gemaakt in /snapshot, zodat users bestanden van bijv. 4, 8 en 12 uur geleden terug kunnen halen.

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 21:12
Ik wil mijn backup ook nog wat verbeteren.

Ik backup nu wat dirs met config en wat user data, maar ik zou ook graag
de rpm package list opslaan, en het liefst op zo'n manier dat ik bij een
herinstallatie de setup tool die list kan laten gebruiken.

Ik gebruik mandrake 9.2

Iemand zoiets al gedaan of gezien ergens ?

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

Verwijderd

Hmm ik dus ook even aan het backuppen geslagen ( gewoon in ghost van hd naar hd > linux > lege hdd ) en ik boot van de cd waar dan die nieuwe backup op staat dus linux. Krijg ik allemaal 99999999999999999999999999999999999 in beeld.

Tips? Zou die het MBR hebben meegenomen?

Verwijderd

Ook een handige site over dit onderwerp:
http://www.linux-backup.net/
en dan vooral:
http://www.linux-backup.net/app.gwif.html

Zelf maak ik t liefst backups gewoon over t netwerk... altijd fijn om je essentiele data op verschillenden fysieke locaties te hebben...

Moto-Moi: Van die laatste pagina:

# Save debian system:
dpkg --get-selections * > /mnt/floppy/backup.pkg.lst

# Restore a debian system
# boot minimum debian system from its root-boot floppies
dpkg --set-selections < /mnt/floppy/backup.pkg.lst apt-get update
apt-get dselect-upgrade
apt-get dist-upgrade
apt-get upgrade

Heeft me ooit veeeel tijd gescheeld :*)

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Zelf gebruik ik vaak dd voor het clonen van pc's of voor het backup-en van een partitie. Knoppix is een van mijn favo distro's (natuurlijk niet alleen vanwege deze prachtige mogelijkheid)
Bij het klonen m.b.v. dd moet je echter wel geduld hebben. Daarom heeft tar vaak mijn voorkeur.

Norton ghost gaat prima om met ext2 en ext3 en maakt een image dan ook niet groter dan nodig (er is dus geen sprake van sectoren kopieren zoals bij dd). Het is razend snel.

MAAR
Het ruw kopieren van secoren is essentieel voor het maken van een backup van een /boot partitie. Ik heb zelf een Norton Ghost disk image die op zich wel goed is, maar niet boot omdat de kernel image op een andere sector komt te staan bij het terugzetten van die image!

edit:
Dit bedoel ik dus:
Verwijderd schreef op 27 februari 2004 @ 17:50:
Hmm ik dus ook even aan het backuppen geslagen ( gewoon in ghost van hd naar hd > linux > lege hdd ) en ik boot van de cd waar dan die nieuwe backup op staat dus linux. Krijg ik allemaal 99999999999999999999999999999999999 in beeld.

Tips? Zou die het MBR hebben meegenomen?
Begrijp de werking van je bootloader en je hebt het antwoord.

[ Voor 25% gewijzigd door irondog op 27-02-2004 18:36 ]

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Mt dd je schijf kopieren is op zich een goede oplossing, alleen moet je er dan wel aan denken dat je de output eerst door bzip/gzip piped, omdat je anders een gigantisch groot bestand krijgt. Verder is het natuurlijk ook handig om je backup niet op dezelfde schijf te zetten als waar die je back-upt, dat gaat niet goed werken.

Ook is het handig om te controleren of dma aan staat (hdparm -d1 /dev/hda), dat kan ook een hoop tijd schelen :D.

Zelf had ik zo een keer een schijf gekopieerd, toch had deze problemen met de MBR (bleef hangen bij Li, of gaf de negens zoals hierboven). Gewoon booten met een bootflop (die natuurlijk iedereen heeft (geen grapje)) en lilo draaien lost dat op.

Omdat ik nu niet meer zoveel ruimte heb om een echte 1:! kopie te maken doe ik nu meestal een "tar cfj" wat een net klein bestandje oplevert, ook al duurt het vrij lang (komt door de compressie denk ik). Ik heb nog niet geprobeerd of dit werkt, dus ik hoop maar op het beste :+.

Verwijderd

partimage werk heel goed. En als je de de root / wil backuppen of een andere partitie die je niet kan unmounten dan gewoon ff van cd booten met b.v. knoppix. Nadat
knoppix geboot is, kan je van elke partitie een backup maken, zelfs NTFS partities. Op die manier heb ik ook een backup van XP gemaakt. Dat ging heel goed.

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

Verwijderd schreef op 27 februari 2004 @ 23:42:
partimage werk heel goed. En als je de de root / wil backuppen of een andere partitie die je niet kan unmounten dan gewoon ff van cd booten met b.v. knoppix. Nadat
knoppix geboot is, kan je van elke partitie een backup maken, zelfs NTFS partities. Op die manier heb ik ook een backup van XP gemaakt. Dat ging heel goed.
Of je maakt natuurlijk even boot- en root-flops van PartImage, welke hier te downloaden zijn, scheelt je weer een CD ;)

Hoi

Pagina: 1