[MSSQL] check unique wordt verwijderd door Entr. manager

Pagina: 1
Acties:

• foske
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:11
ik heb deze update op een tabel uitgevoerd:

ALTER TABLE [dbo].[bedrijven] WITH check ADD
CONSTRAINT [CK_gebruikersnaam_bedrijven] unique
(
[gebruikersnaam]
)
GO

dit werkt, de kolom gebruikernaam moet een unique waarde hebben,

maar als ik nu de tabel wijzig via Entriprise manager, bijvoorbeeld een data type veranderen van een andere kolom, maakt eigenlijk niet uit wat, dan krijg ik de error:

Table 'bedrijven' has changed:
- Index 'CK_gebruikersnaam_bedrijven' was added and will be deleted.

Ik heb de wijziging al ruim daarvoor uitgevoerd, en het venster ook al eenkeer gesloten, maar hij blijft er om zeuren, waarom? en hoe maak ik een unique check die hij wel slikt, want ik wil wel snel een wijziging duur kunnen voeren via enterp. Manager. (en niet via een primary key, want die wordt al ergens anders voor gebruikt, want en de ID kolom op zichzelf moet unique zijn, en de gebruikersnaam)

thanks

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:38
Zeer vreemd.....

Ik heb het net ff getest: ik heb ook eens via Query Analyzer een Unique Constraint aangemaakt op een van m'n tabellen. Dit lukte.
Daarna heb ik via Enterprise Manager eens een datatype gewijzigd in die tabel, dit ging allemaal zonder problemen. Die constraint blijft ook gewoon bestaan.

Welke SQL Server gebruik je? Ik maak gebruik van SQL Server 2000 enterprise.

Doe je nog andere aanpassingen? Heb je eerst die constraint gemaakt, en dan een andere aanpassing doorgevoerd in je tabel?

https://fgheysels.github.io/

• foske
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:11
mmm vaagheid ten top... Ik dacht, zal manager eens helemaal sluiten (zat op een server bij IS, en opstarten duurt altijd zo lang, omdat alle dbnamen worden opgehaald) toen ik afsloot, vroeg hij alsnog of ik de wijzgingen in tabel bedrijven wilde opslaan, terwijl ik nix meer had gewijzigd....

opnieuw opgestart, andere tabel zelfde regeltje toegevoegd, wat gewijzigd, en deed het nu gewoon, beetje vaagheid, maar het werkt nu dus wel...