Toon posts:

[XFree86] debian enzo :X

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
mja ik heb dus een probleempje als ik XFree86 -configure doe krijg ik het volgende :

code:
1
2
3
4
(EE) module ABI minor version (6) is newer than the server's version (5)
(EE) Failed to load module "nsc" (module requirement mismatch, 0)
(EE) module ABI minor version (6) is newer than the server's version (5)
(EE) Failed to load module "dummy" (module requirement mismatch, 0)

als ik nou X probeer te starten dan krijg ik gewoon zwart scherm verder niks.. en ik kan ook niet ctrl+alt+backspace doen ennn ctrl+alt+F1 oid werkt ook niet... (dan moet ik dus me laptop rebooten met ctrl+alt+del)
Kan iemand mij mischien helpen?
(ik heb al op google gezocht maar niet echt wat gevonden :()

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 31-03 15:17

Valium

- rustig maar -

Vraag 1: Welke debian draai je?
Vraag 2: Hoe heb je je X geinstalleerd? Zelf de packages uitgezocht of compleet geinstalleerd?
Vraag 3: Werkte het eerst wel met debian, met RedHat, met Windows?
Vraag 4: Welke hardware hebben we het over?
Vraag 5: Wat vond je met google en waarom werkte het niet bij jou?

Oplossing 1: Installeer de volledige pakketlijst van X om er zo zeker van te zijn dat alle klopt. (apt-get install x-window-system x-window-system-core)
Oplossing 2: Gebruik geen -configure, maar het pakket van debian zelf. Start dat met "dpkg-reconfigure xserver-xfree86" (dit had je kunnen vinden met de GoT search)
Oplossing 3: ...daarvoor hebben we eerst meer info nodig.....

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb het nu gefixed maar als ik X opstart dan krijg ik zwart scherm.. doe ik ctrl+alt+f1 kom ik weer in de shell en als ik dan ctrl+alt+f7 doe kom ik in X alleen dan is die heel erg klein dus zeg maar met een dikke border eromheen ik weet niet echt hoe ik het moet uitleggen maar ok :P
weet iemand hier iets op? :X

even nog op de vragen van valium :

Vraag1: debian 3.0 woody
Vraag2: binaries gedownload van xfree86.org
Vraag3: het werkte eerst met debian
Vraag4: trident kaartje (tis een laptop)
Vraag5: ik vond niet echt iets wat mij verder kon helpen.. alleen maar dingen over problemen met X die ik niet heb dus :)

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 31-03 15:17

Valium

- rustig maar -

Je kunt het beste gebruik maken van de binaries van debian zelf.
Woody maakt gebruik van xfree86 versie 4.1.0, wat normaal gesproken nieuw genoeg is.
Als dat niet toereikend is, kun je zoeken naar specifieke "sources" voor debian pakketten via www.apt-get.org. De sources.list regels die je daar vindt, kun je toevoegen aan jouw lijst in "/etc/apt/sources.list". Installeer ook het pakket aptitude en synaptic voor eenvoudig pakketbeheer.

Maak geen gebruik van 3rd party binaries. Die kunnen allerlei incompatibiliteiten hebben omdat Debian nog wel eens andere regels aanhoudt dan RedHat (wat wordt gezien als "de standaard").

Dat gezegd, hier een paar tips voor je huidige situatie: omdat je gebruik maakt van een laptop is de automatische detectie niet echt handig. Ik zou zeggen, haal d'r een mooie howto bij en ga de /etc/X11/XF86Config-4 zelf aanpassen. Probeer eerst eens met een vesa-driver en op 640x480 o.i.d. en werk dan door naar de goeie standen.

Verwijderd

Topicstarter
hmmkay ik ben nu aan het apt-getten dus ik kijk wel ff en als ik nog ergens op strand post ik wel weer ff :) iig bedankt :)