Hieronder een mail van de TS aan mij, en mijn antwoord.
Mail:
Plaatje is klikbaar. (En deze link ook)
Hallo.
blixxx hier of te wel --- mijn echte naam.
Ik had nog een paar vraagjes over DDR geheugen, want ik begin best ongerust te raken dat ik een helen slechte aankoop heb gedaan.
Nadat ik velen reviews heb gelezen over mijn moederbord met Corsair geheugen modules kwam ik tot de conclusie
dat is het beste corsair kon kopen, en geen 1x 512 maar 2x 256 omdat ik dan de extra cache zou krijgen door
de Dual Channel.
Na 3 dagen heel Amsterdam gebeld te hebben had ik ze dan eindelijk gevonden 2x 256 MB PC3200 MHz400
Dus ik snel naar huis om ze in mijn computer te zetten, kom ik er dus later achter dat ik FSB800 heb om 400MHz te halen
Dat geeft nog niet echt want wil over paar maandjes toch al een nieuwe CPU kopen (800FSB dan maar he

)
Dus ik run voor de gein even SiSoft Sandra ik zat met spanning te wachten wat de "verbluffende" benchmark mij zal tonen
Tot mijn teleurstelling was die maar 3100MB's En dan nog met Dual Channel ook dat is zelfs zonder Dual channel laag.
Ik dacht misschien heb ik een fout gemaakt ? Maar nee, toch even voor de zekerheid de andere Dual channel slots proberen
Maar dezelfde uitslag, ze waren zelfs nog wat slechter, rond de 3000MB's, dit heb ik getest op 266 Mhz en 333 Mhz
Ik kreeg bij die verschillende configuraties geen grote verschillen van de Cache, misschien een paar tientallen MB'tjes
Hierbij is mijn vraag dus of jij misschien weet waarom dit zo laag is, in mijn Manual kan ik niks echt nuttigs vinden
over al die opties, weet redelijk veel over computers maar over geheugen weet ik dus echt niks.
Ik zet er nog even een plaatje bij dat je zelf kan zien wat de uitslagen van SiSoftSandra zijn.
En nog wat dingen, die blijkbaar me het geheugen temaken hebben, misschien staan ze verkeerd ingesteld of iets dergelijks.
Wat Geheugen Opties, En ook meteen de instellingen die je kan kiezen :
Chipset Opties.
Dram Cas Latency 2.0 - 2.5 - 3.0
Dram Ras Precharge 4 - 3 - 2
Dram To Case Delay 4 - 3 - 2
Dram Burst Length 4 - 8
Dram Precharge Delay 8 - 7 - 6 - 5
Dram Idle Time
Dram Refresh Rate
Die staan nu allemaal op Auto.
Advanced Opties.
Dram Frequency : Auto ( Kan op 266 / 333 )
DDR Reference Voltage : Auto
Voor de rest nog wat systeem info : Pentium 4 2,4 Ghz 533FSB, Asus P4C800 Deluxe, PoV GeForce 4 Ti 4200,
Sounderblaster Live 5.1, 1x 80 Gig 7200RPM Maxtor, 1x 10 Gig 5400 RPM van een onbekend merk.
Hierbij alvast mijn dankt voor het beantwoordden van deze E-mail
Groeten ---.
Antwoord:
Hoi,
Dat Corsair geheugen is niet slecht.
3100 MB/Sec is laag voor een dual-channel setup, maar het zou heel hoog zijn voor een single-channel setup. Je zou dan namelijk op 97% van de maximale capaciteit zitten.
Hetgeen ik zo het snelst kan zien ies het volgende:
> Dram Cas Latency 2.0 - 2.5 - 3.0
Deze timings zijn redelijk. Probeer 2-2-2 eens.
> Dram Ras Precharge 4 - 3 - 2
> Dram To Case Delay 4 - 3 - 2
> Dram Burst Length 4 - 8
> Dram Precharge Delay 8 - 7 - 6 - 5
Deze timings kan ik niet zoveel over zeggen, omdat zij niet op mijn bord instelbaar zijn. Vooral de laatste lijkt mij erg traag. Probeer in elk geval je timings zo laag mogelijk te zetten.
Stel je CPU in op een FSB van 133, zodat je niet overklokt. (Dat geeft dus 4x133=533, en 18x133=2400 MHz.) Zet dan je CAS timings op 2-2-2, en draai de Sandra Burn-in test, maar wel voor een paar uur. ('s Nachts of zo, 8 uur lang.) Ga dan stap voor stap de timings verlagen, totdat je systeem hangen gaat. Verhoog de timings die je het laatst hebt verlaagd, en je zit goed.
Je kan het ook andersom doen: zet de timings zo TRAAG mogelijk, en probeer dan met je FSB zo ver mogelijk over te klokken. Hierdoor gaat je CPU ook sneller lopen. FSB140 levert 140x18 = 2520, en FSB150 geeft 2700 MHz. Meestal levert deze methode méér op dan de methode voor de laagste timings, maar niet altijd. Uitproberen dus.
Die i845PE in de test is zeer ver overgeklokt. De i845PE ondersteunt namelijk alleen officieel PC2700 (@2.7 GB/s), maar je kunt er wel PC3500 insteken en dan zo hoog mogelijk omhoog klokken met de FSB. Daarom is de bench van die i845PE zo hoog. Dit is eigenlijk misleidend. De latere versies van de 845PE ondersteunen echter ook FSB800 processoren, waardoor ze dus PC3200 volledig kunnen gebruiken, zij het in single channel. Door nu in zo'n "nieuwe i845PE" config PC3500 te zetten en over te klokken, kun je 3300 MH/s halen. De waarde voor de i845PE in die bench is dus niet "normaal", maar "aardig hoog". De SiS chipset, rond de 2600 MB/s, ligt meer in de buurt van een normale standaard i845PE. (2600 MB/s is 96 procent van het maximum van PC2700.)
Ik kan eigenlijk maar 1 ding bedenken: gebruik je de goede slots? Je moederbord heeft 4 sloten, waarvan 2 blauwe, en 2 zwarte. Als je 2 "verkeerde" sloten gebruikt, dan draai je het bord dus in single-channel modus.
Ik weet niet welke combinatie dual-channel is. Je moet óf beide chips in de blauwe sloten zetten (zij samen vormen 1 dual channel paar), of 1 in een blauw en 1 in een zwart slot (dan vormen deze twee verschillend gekleurde sloten 1 paar.) Op gevoel zou ik zeggen dat je 2 sloten van gelijke kleur moet gebruiken voor dual channel. Kijk even in je handleiding.
Laten we aannemen dat je voor dual channel 2 sloten van dezelfde kleur moet gebruiken. (Kijk in je handleiding!) Steek je nu in beide blauwe sloten een chip, dan draait het bord dual-channel => goed. Steek je chips in beide zwarte sloten => ook goed. Steek je alle sloten vol => ook goed. Steek je echter 1 chip in een blauw slot, en 1 in een zwart => SINGLE-CHANNEL, FOUT.
Je moet ook 2x dezelfde chips hebben. Heb je dat niet, dan zal het bord zich aanpassen aan de traagste chip. Zet je 2xPC3200 in je sloten, dan is dat goed. Zet je daarna 2xPC3500 erbij, dan zullen de PC3500 op PC3200 gaan lopen. Combineer je CAS3 geheugen met CAS2 geheugen, dan loopt alles op het traagste, dus CAS3. Combineer je chips van verschillende groote in dual-channel => werkt niet. Verschillende grootte in Single channel => werkt wel, maar trager. Hoe meer je de chips gaat mixen, hoe verder het bord naar de grootste gemene deler terugschakeld, naar de traagste chips dus. Zet je er een PC2700 tussen => alles PC2700, of je krijgt problemen.
Hopelijk heb je hier genoeg informatie, zodat je weer verder kunt.
-----
Ik heb geantwoord wat ik kon, maar als dit de problemen / te lage snelheid niet oplost, dan zal iemand anders even met een idee moeten komen. Dual-Channel is qua instelling niets speciaals; de goede geheugenchips (gelijke dus) in de juiste banken, en het werkt....
[Edit: Layout F!x0r3d

]
[
Voor 7% gewijzigd door
Verwijderd op 18-10-2003 15:12
]